Araber, allmäna frågor

M

Midi

Jag vet inget alls om araber och måste fråga. Jag råkade surfa in på en hemsida där en arabhingst står till förfogande för ston och läste först att han hade en exteriörpoäng på 35 (6-7-8-7-7), är det bra för en arab? Funkar poäng likadant i arabvärlden som i halvblodsvärlden?

Det står att han är tävlad upp till 115 hopp (en gång med 21 fel enligt ridsport) och LB dressyr. Är det vad en genomsnittlig arab kan göra, eller finns det många araber som går ex la/msv dressyr och samma inom hopp?

Ni ser, jag vet inget om araber mer än att det finns utställningar, arabgalopp (varit på Blommeröd en gång) och att de är bra distanshästar :D

Sv: Araber, allmäna frågor

Det är likadåligt för en arab som för ett halvblod med 35 poäng. Inom arab så blir tydligen alla hingstar godkända så det spelar ingen roll om de inte alls är bra :crazy:

Alla arabhingstar är godkända för avel, hur många poäng de får spelar ingen roll, och nu behöver man inte ens visa dem.

Anledningen till detta är att WAHO har bestämt att man får avla på samtliga individer eftersom att stamboken är stängd, detta för att undvika inavel.

Och nej, 35 poäng är inte bra.... men det finns 2 arabhingstar med licens i år som har 27 poäng, så han är långt ifrån den sämsta (TYVÄRR)

Sedan att hästen bara gått 115 hopp är ju inte så konstigt, troligtvis tävlar han bland stora hästar och är 152 hög och har därmed rätt svårt med avstånden som är för halvblod med en genomsnittshöjd på 165-175...

Araben är ingen hopphäst eller dressyrhäst, och att de ändå i många fall kan hävda sig (framförallt i dressyr) visar ju ändå att de är väldigt allround. Men araber avlas idag främst för distans/galopp eller utställning.

Precis som kimmis87 skriver avlas araberna främst för utställning, distans och galopp ... men det finns en och annan som presterar fina resultat inom dressyr och/eller hoppning. Det beror i hög grad på vem de hamnar hos - om deras talanger tas tillvara på eller ej. Jag lägger in några exempel nedan:

Bajano var en godkänd hingst som förutom galoppresultat hade mycket fina resultat inom hoppning:
"Galoppresultat: 2/16 (5-2-3-2-1), 1982 års vinstrikaste Arabgaloppör i Sverige.
Han tävlade upp till MSV hoppning under sin ryttare Hans Delling. Var 'Årets Arab' i hoppning 1987, 1988 samt 1990, och fram till och med 1993 hade han på nivån LB-MSV hoppning erhållit 26 segrar och 20 placeringar. På Milamässan i februari 1990 (uppvisning) hoppade han 170 cm." Inte illa!

Maud Delling (Hans fru) var den första som red en svensk arab (Zamiar) i Intermediare I (dressyr) och i år har Linda Carlsson planerat att starta sin Chocco i Intermediare I. Jag kopierar text från "Dressyr i Focus" där Linda/Choccos meritlista finns: "De framgångar vi haft på regionala tävlingar bland alla raser är de jag är mest stolt över. Där har vi ganska många placeringar i Msv B under de senaste åren och har även ingått i Gärds framgångsrika Msv B lag under några år. Vi har också en vinst i vardera Msv B och Msv A på regional tävling. Som arabhäst räknat är han en av de bästa i Europa och den enda arabhäst idag i Sverige som tävlar på denna nivå.
Vi har i dagsläget 6 SM täcken och har varit regerande svenska mästare i arabhäst dressyr sedan 2003.
Vi har deltagit i 3 Europa Mästerskap där vi vunnit eller placerat oss i alla klasser vi startat.
2003 tog vi brons i dressyren
2004 tog vi en 6:e placering
2008 tog vi brons i både dressyr och English Pleasure.
Vi har också blivit utsedda till Årets Arab i dressyr häst under 4 år vilket slutligen resulterade i utmärkelsen Elit Arab vilket bara utdelas en gång under hästens liv. 4 år är också maximalt vad man kan bli årets arab."

Givetvis är inte araben ett alternativ om man satsar på elitnivå inom hopp eller dressyr, men med en talangfull arab kan man komma långt - om man vill ;)
/Anne

Bra summerat av Gimmick

Araber som är 148 cm eller under kan dessutom bli framgångsrika som hopponnyer eller inom fälttävlan tex

Araben får nog ses som en allsidig o vital allround-sport/hobby-häst med potential inom det mesta men utan den fysiska förmågan (pga storleken) att hävda sig i svårare hoppklasser eller mot det engelska fullblodet inom galoppsporten.

Western är ytterligare en gren där vi idag ser araber med framgång då de har en inbyggd klokhet o lättlärdhet. Jag skulle säga att den genomsnittliga araben är "smartare" än tex ett halvblod men det är inte alltid en fördel för de kan vara nojjigare oxå pga det. Plus o minus av samma egenskap alltså. Ibland tycker jag de tänker för mycket själva o att halvblod tex är lättare då de inte behöver övertygas på samma sätt. Araber är vaksammare då de har bättre hörsel o syn än flertalet andra hästraser. Men individer är olika inom alla raser.

Sen används de förstås som förädlare till så gott som alla varmblodiga häst- och ponnyraser. Historiskt är det nog en av arabens viktigaste roller

Senast ändrad av en moderator:

Min gamla arab har gått MSV hoppning i sin ungdom. :laugh:

Jag blir väldigt rörd och känner mig mycket hedrad över att bli omnämnd tillsammans med Hans o Maud Delling! :bow: Skickliga ryttare båda två!
Vad gäller mina o Choccos tävlingsmeriter så debuterade vi faktiskt Intermediare I i mars i år med godkänt resultat - två domare hade oss över 60 %. :)

Som du skriver är det väldigt mycket upp till ryttaren.
Fördelen OCH nackdelen med en arabhäst är att den är extremt påverkbar. Detta innebär att man kan utveckla normala gångarter väldigt mycket- och vice verca.. :crazy:

Personligen älskar jag rasen för att den är så extremt komunikativ! Klok o lättlärd därför hemskt rolig att umgås med!
Min är som en stor hund. Han kommer när jag kallar på honom, jag kan rida svårklassrörelser barbacka i grimma, ha honom lös o i princip göra vad jag vill med honom.
Jag har en del vänner inom andra grenar som har sina araber på samma vis.

En vän till mig i tyskland har en godkänd hingst med placeringar tom Intermediare I bland vanliga hästar.
En annan jättefin godkänd hingst - också i Tyskland - har placeringar tom St George.
I Schweiz fanns det en som tävlade Grand Prix dressyr.
I Österrike en som är utbildad i skolorna ovan mark (tävlingsnivå George).
I Danmark red en tjej sin häst på över 66 % i George nyligen (men jag är osäker på om det var bland alla raser).
Själv har vi många placeringar på Msv nivå bland vanliga hästar, Vinst i St George o som sagt debuterat Intermediare.

Inom övriga grenar är jag inte såå insatt men hingsten Kiran tävlade på SM nivå (vanliga raser) i körning enbet.
Hingsten Raz Am Shejk gick trestjärning fälttävlan (samt Msv B hopp och dressyr) men fick tyvärr avlivas pga en olycka i stallet ALDELES för tidigt!
Inom hoppning är väl Bajano den klarast lysande stjärnan med den godkända ponnyhingsten Aydin gick 130 hoppning mycket framgångsrikt bland halvblod då ägaren blivit för gammal för att tävla honom som ponny.

Arabhästen är en underbar men mycket formbar ras och bör inte få skulden för att de ofta blir hanterade och ridna av mindre skickliga hästmäniskor. :grin:

Jag personligen tycker som flertal ovanstående personer har skrivt så bra, att araber kan göra det mesta men pga. storlek så kan dom ha svårt att konkurrera i tex. hoppning på hög nivå eller i dressyr för att domare helt enkelt vill ha en gång/ typ som araben kanske inte är, även om jag personligen tycker att dressyr inte handlar om gångarter utan om samspel ridning vilja och lydnad men det är ju en annan sak :/.

Som Traloppan säger, tyvärr så blir deras talang helt enkelt inte visad pga. av att det finns många som inte har intresse för att träna på högre nivå eller kunskap att kunna tillvarata potencialen hos hästen.

Och jag personligen tycker det är förkastligt att alla hingstar är 'godkända' nu för tiden :(

Alla arabhingstar är godkända för avel, hur många poäng de får spelar ingen roll, och nu behöver man inte ens visa dem.

Anledningen till detta är att WAHO har bestämt att man får avla på samtliga individer eftersom att stamboken är stängd, detta för att undvika inavel.

Och nej, 35 poäng är inte bra.... men det finns 2 arabhingstar med licens i år som har 27 poäng, så han är långt ifrån den sämsta (TYVÄRR)

Sedan att hästen bara gått 115 hopp är ju inte så konstigt, troligtvis tävlar han bland stora hästar och är 152 hög och har därmed rätt svårt med avstånden som är för halvblod med en genomsnittshöjd på 165-175...

Araben är ingen hopphäst eller dressyrhäst, och att de ändå i många fall kan hävda sig (framförallt i dressyr) visar ju ändå att de är väldigt allround. Men araber avlas idag främst för distans/galopp eller utställning.

Det är BRA att man vill undvika inavel o de hingstar som finns som ej har visats o kan skylta med höga värderingspoäng får ändå inte så många ston så jag tror inte det är nån större fara med att man avlar "brett".

I en ras med stängd stambok kan det nog vara fördel man tänker på inavelsrisken med ett "smalt" avlande på ett begränsat antal hingstar. Till slut är isf alla hästar mer eller mindre släkt med varandra o vi missar mångfalden :)
Fast förstås viktigt man inte använder individer med dåliga egenskaper, sjukdomar etc

fast tyvärr är det ju inte så enkelt, det föds fler arabföl efter sk dåliga hingstar än efter kvalitetshingstar. Passar man sig inte så kommer det inte finnas några bra araber kvar. Det är redan rätt svårt att hitta en arab med en bra byggnad, om man inte vill ha en utställningsarab.

Jag är helt emot detta system om jag ska vara ärlig, däremot tycker jag att om en hingst inte blir godkänd så kan man ju få omvärdera den, och dels få väga in tävlingsmeriter.

27506714.jpg
fast tyvärr är det ju inte så enkelt, det föds fler arabföl efter sk dåliga hingstar än efter kvalitetshingstar. Passar man sig inte så kommer det inte finnas några bra araber kvar. Det är redan rätt svårt att hitta en arab med en bra byggnad, om man inte vill ha en utställningsarab.

Jag är helt emot detta system om jag ska vara ärlig, däremot tycker jag att om en hingst inte blir godkänd så kan man ju få omvärdera den, och dels få väga in tävlingsmeriter.

Jag tycker det MYCKET mer borde vägas in ridegenskaper när hingstar o ston värderas o inte så mkt utseende som det lätt blir frågan om. Det finns gott om utställningschampions olika åldrar som man inte direkt skulle få för sig att sadla o sitta upp på. Tänker på platta kors o oförmåga att trampa in under sig med bakbenen tex. Och man får passa sig när man säger "dåligt" för är det på utseende så KAN "dåligt" idag vara mode(nyck) i morgon och vice versa.

Vår egen Gil tex får mediokra poäng på visning men vad jag ser kommer han att bli en DRÖM att rida in, så lyhörd o så sabla bra ridhästkropp redan nu vid 1 år. I Kumla tex där han visades bland 1-årshingstarna liknade han mer 2-åringarna o det var ingen av de andra ett-åringarna som likt honom nära på såg ridbar ut redan idag (inte för att vi skulle få för oss att rida på honom men det lovar gott ändå :)

Gil har fin stam dessutom, blir han som vi tror så har han definitivt i aveln att göra...

Senast ändrad av en moderator:

Vad gäller "dåligt" i exteriörhänseende så tror jag inte att det går modenycker i vad som är bra exteriör ur hållbarhets- och användbarhetssynpunkt (vinklar, proportioner etc), dvs det som har med avelsvärde att göra. Däremot kan det säkert gå mode i utställningsdetaljer och för mig är det vansinne att låta sånt styra avel. Då kommer rasen inte ha kvar någon användbarhet alls i framtiden.

en till på Gil då. Utseende ej tillräckligt arabtyp (=dish, plant kors för hög svansföring etc), I guess, för de kräsna domarna men med helt perfekt stam och stor potential som rid/tävlingshäst om nu hans utbildning sköts på rätt sätt. Men avelsvärdering är förstås inte riktigt samma som utställning. Probat tex som lämnat så bra var ju aldrig i ropet på utställningar ;)

28643802.jpg

Vad gäller "dåligt" i exteriörhänseende så tror jag inte att det går modenycker i vad som är bra exteriör ur hållbarhets- och användbarhetssynpunkt (vinklar, proportioner etc), dvs det som har med avelsvärde att göra. Däremot kan det säkert gå mode i utställningsdetaljer och för mig är det vansinne att låta sånt styra avel. Då kommer rasen inte ha kvar någon användbarhet alls i framtiden.

Hallelulja !!!:bow: Amen :bow:

Visst borde det vägas in mer.
Men huvudsaken är faktiskt att hästen har en exteriör som lämpar sig för ridning, samt har ett bra steg. Och med detta menar jag inte att utställningshästarna skulle vara bäst, det är inte alls det de handlar om!

Och platta kors på utställningarna ska man inte titta sig blind på, det går att ställa upp vilken häst som helst så den får en rak överlinje, det handlar bara om övning och att få hästen att förstå hur den ska stå. Jag ställde upp min tränares Quarter för att bevisa det för henne, och de har långt ifrån rakt kors.

Dessutom så ska araben ha ett mer flat kors än andra raser, anledningarna till det kan du läsa på forumet på tex sahs, eller på Kickets forum (kan skicka länk via pm om du vill?)

Anledningen till att Gil får dåliga poäng på utställning är många (jag var där) men han skulle nog kunna få betydligt bättre om han var tränad av ett proffs i några månader.

Vidare måste man tänka på att utställningarna inte har något som helst med avelsvärdering att göra, Show som det heter på engelska är helt enkelt en sport, och har i grunden inget med ridning att göra överhuvudtaget. Även om de flesta ändå rids, för de måste vara vältränade för att kunna vinna.

Visa Gil för halvblodsdommaren på strängnäs i augusti om du tror så mkt på honom, för han tittar ju inte bara ur show synpunkt utan han kollar hur pass bra exteriör hästen har för att hålla för ridning, samt hur bra steg för ridning.

Men jag tycker fortfarande att man åtminstone borde vara tvingad att visa hingstarna innan de går i avel, för då kan även mindre kunniga stoägare avgöra om det är en kvalitetshingst eller inte.

Varför inte lägga in en uppställningsbild, istället, om du nu tycker han är nästan perfekt?

en till på Gil då. Utseende ej tillräckligt arabtyp (=dish, plant kors för hög svansföring etc), I guess, för de kräsna domarna men med helt perfekt stam och stor potential som rid/tävlingshäst om nu hans utbildning sköts på rätt sätt. Men avelsvärdering är förstås inte riktigt samma som utställning. Probat tex som lämnat så bra var ju aldrig i ropet på utställningar ;)

Jag hade också en unghingst i Kumla, Bernhard, som fick annan placering och andra poäng än din.
Anser du att min hingst har plant kors och för hög svansföring?
Han har också perfekt stam (finns dessutom ingen inavel i honom) och är framavlad efter år av "tänkande" till att bli en bra allroundhäst.
Dessutom har han fina bogrörelser och trampar väl under sig och det får han poäng på.
Förtjänar han inte sin plats pga dishen?

Senast ändrad:

Jag tror vi har haft en avkomma efter Bajano. Den hoppade hus iaf och var halvarab :D Eller är, den lever fortfarande.

Det finns säkert fler arabhästar som gått bra på både utställning, avelsvärdering och har meriter inom någon tävlingsgren. Men jag tar Etman PL som exempel. Han är landets ende arabhingst som blivit både Svensk rikschampion (1992) och Årets Arab i galopp (1994). Han är avelsvärderad med 39 poäng och han är undan ett tvåfaldigt världschampionsto, Etruria - 1982 och 1978 (som ungsto). Ett plus till är att han är friröntgad för cystor.

Bild på Etman som 20-åring från hingstvisningen i Kalix i augusti 2006:
http://www.arvaknord.se/kalix06_1.jpg

Juli 2006 på nationell C-show i Piteå, då Magnus Tingshagen visar fram honom till hingstchampion med 90,33 poäng.
http://www.arvaknord.se/etman1u.jpg

Jag hade också en unghingst i Kumla, Bernhard, som fick annan placering och andra poäng än din.
Anser du att min hingst har plant kors och för hög svansföring?
Han har också perfekt stam (finns dessutom ingen inavel i honom) och är framavlad efter år av "tänkande" till att bli en bra allroundhäst.
Dessutom har han fina bogrörelser och trampar väl under sig och det får han poäng på.
Förtjänar han inte sin plats pga dishen?

Din Bernard var en av de hästar jag gillade mest :)
Grattis till honom

Liknande trådar

Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka