Araber, allmäna frågor

Sv: Araber, allmäna frågor

Varför inte lägga in en uppställningsbild, istället, om du nu tycker han är nästan perfekt?

Om det där var ett svar till mig så är det helt enkelt så att jag inte har några bra uppställningsbilder men kanske kan ta några framöver. Nu går han o skrotar på bete (vilar) Och jag anser INTE att han är perfekt, inte på någe vis :)

Senast ändrad av en moderator:

Uppställning, inte utställning. En uppställd bild kan du gå ut i hagen och fixa, behövs på sin höjd en medhjälpare ;)

Om det där var ett svar till mig så är det helt enkelt så att jag inte har några bra uppställningsbilder men kanske kan ta några framöver. Nu går han o skrotar på bete (vilar) Och jag anser INTE att han är perfekt, inte på någe vis :)

Men jag tror han har kvaliteter som kan göra honom till en mycket bra ridhäst och det var främst det jag ville peka på, inte nåt annat

kl

En arab som inte gjort så bra i från sig på bedömning är väl Kahir?
Men ändock har han prestationer, han har ju ändå ett lopp uppkallat efter sig?

"ej tillräckligt arabtyp (=dish, plant kors för hög svansföring etc)"

Det var det här jag hakade upp mig på.

Du anser att din häst inte kom bra på utställningen pga av att övriga hade dish, plant kors och
för hög svansföring och att de andra inte kan trampa under sig?

Att jag tog upp min egen hingst beror på att jag blir så förbaskat upprörd när, och du är inte ensam om det,
någon förklarar bort sin hästs dåliga
placering på felaktiga grunder. Det du säger är att de som fick bra placeringar
var felbyggda och otänkbara som ridhästar! Tydligen passade min hingst
dig men det fanns massor av andra ridbara fina araber på utställningen som
placerade sig bra.

Jag vet mycket väl att domarna inte är exteriördomare men trots allt så
har de en viss kunskap som inte helt skall förringas, de kan araben.

Arabtyp handlar också om attityd, självkänsla och rörelser hos araben.
Att strutta, galoppera och hoppa runt ger nerslag även på typ i en show.

Beträffande huvudet så behöver hästen absolut inte ha dish
däremot ett vaket uttryck, bred panna, stora ögonbågar,
ganasher i tallriksformat. Välformade öron också om vi nu skall
prata detaljer i huvudet vilket inte har så stor betydelse om hästen
enbart skall användas i ridning men i showen ger det extra poäng.

"ej tillräckligt arabtyp (=dish, plant kors för hög svansföring etc)"

Det var det här jag hakade upp mig på.

Du anser att din häst inte kom bra på utställningen pga av att övriga hade dish, plant kors och
för hög svansföring och att de andra inte kan trampa under sig?

Att jag tog upp min egen hingst beror på att jag blir så förbaskat upprörd när, och du är inte ensam om det,
någon förklarar bort sin hästs dåliga
placering på felaktiga grunder. Det du säger är att de som fick bra placeringar
var felbyggda och otänkbara som ridhästar! Tydligen passade min hingst
dig men det fanns massor av andra ridbara fina araber på utställningen som
placerade sig bra.

Jag vet mycket väl att domarna inte är exteriördomare men trots allt så
har de en viss kunskap som inte helt skall förringas, de kan araben.

Arabtyp handlar också om attityd, självkänsla och rörelser hos araben.
Att strutta, galoppera och hoppa runt ger nerslag även på typ i en show.

Beträffande huvudet så behöver hästen absolut inte ha dish
däremot ett vaket uttryck, bred panna, stora ögonbågar,
ganasher i tallriksformat. Välformade öron också om vi nu skall
prata detaljer i huvudet vilket inte har så stor betydelse om hästen
enbart skall användas i ridning men i showen ger det extra poäng.

Jodå, du har rätt. Jag försöker inte bortförklara för vår kille är den han är o det är fint med det. Ja det fanns många både vackra o petentiellt bra hstar i Kumla. Jag menade bara att påpeka att ettåringar tydligen an se väldigt olika ut, vår kille såg mer ut som 2-åringarna i kroppen,mer massa än de andra i ettårsklassen. Jag tycker det är alldeles ypperligt BRA att det finns lite olika typer för folk efterfrågar olika saker.

Vår grabb blir ridhäst först o främst o sen får vi se om han blir nåt mer än det men just nu är det så bra som det är :)
Smaken är som baken, jag gillar själv mer vår pojkes typ än de som fick bästa poäng i ettårsklassen. Några 2-åringar, bla din, var fina oxå tycker jag. Vi var ej kvar hela dagen pga lång resväg så såg ej championaten tyvärr. Kul oxå att en svart häst klarade sig bra :) :bump: Grattis BA of Sweden

Mina favoriter på utställningen var din pojke samt Habibi (stavning?)

Henne skille är Bernard (med ett H kanske nånstans?)
Habibi är Lönnhults.

Förresten Annika, Berra är en mycket fin kille med mycket vaket och fint uttryck!

det vet jag mkt väl, läs vad jag skrev en gång till.

Jag gillade hennes kille SAMT habibi, med andra ord är det 2 olika hästar jag pratar om.

Tackar och bugar och gläds av att ni gillar min lilla kille, för liten är han (148)
gentemot andra tvååringar och jag hoppas att han fortsättningsvis växer sakta och fint tills han är en vuxen hingst. Mamma är 150 och pappa 157 så där emellan bör han väl hamna så småningom.

Från det ena till det andra så var jag en stund på Sportcupen i Näsbyholm.
Kikade lite på hoppningen och western. Tror att det är runt 80 ekipage som deltar. Bra att det blivit lite fart på evenemanget.

kl

gud va roligt med svar :D Man lär sig något nytt varje dag, jag har aldrig varit ett fan av araber kan jag säga men det är ju tur att vi alla är olika :D

Jag har själv varit hos fam Delling men inte på den tiden de red arab :D

En annan fråga då, hur många godkända hingstar finns det i Sverige? Är det samma sak som med andra raser, att det finns hingstar för dressyr, hopp, galopp, distans osv eller är det så få hingstar så "alla får betäcka med allt", dvs sätter man ex en galopphingst på sitt dressyrarabsto?

Alla arabhingstar är tyvärr godkända för avel när det gäller arab.
Oavsett hur de ser ut och hur de rör sig, är friska eller ej, vare sig de gjort resultat inom något eller ej.
Bara att avla på!

Har du ingen film på din arab? :)

Har hittills i mitt liv bara sett en riktigt bra arab (som gått i bra dressyrform), men detta bara på lokalnivå. Skulle vara kul att se en som går på högre nivå! :)

Har du ingen film på din arab? :)

Har hittills i mitt liv bara sett en riktigt bra arab (som gått i bra dressyrform), men detta bara på lokalnivå. Skulle vara kul att se en som går på högre nivå! :)

smyger in lite försiktigt och tipsar om att Linda heter Tralopp på Tuben... :angel:
man får kika runt lite och leta efter andra som laddat upp filmer när hon tävlar.. hon har bara träningsfilmer själv... :p

Senast ändrad:

Jag tycker det är väldigt roligt att det går så bra för Linda och Chocco!!! :D Svensk arabavel behöver fler såna ekipage !!!

Kolla youtube, sök på chocco in kur 2008, det ser ut att vara från en uppvisning och då finns det fler filmer att se till höger i "menyn" :)

Liknande trådar

Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka