Arab som första häst?

Sv: Arab som första häst?

Har kollat på en arab som är 20 år gammal. Hur gammal kan en arab bli? Är det värt att köpa en så gammal häst eller dör den om bara något år mer?

Har haft en arab,en mycket trevlig häst! Dock så såg hon lite mycket spöken vissa dagen,men det kan ju "vem som helst" göra. Var ofta i samband med brunst,och absolut inte något problem,utan mer lajdidajdidaj OH SHIIIIIT!!!! lajdidajdidaj... Om du förstår vad jag menar? :D;) Lite mer vaken var hon,mot andra hästar jag haft,men absolut inte explosiv,då var kallblodet innan 10 ggr värre. :p Lyhörd,och klok som en bok.

Sen var hon väldigt pratig och gnäggade ofta och mycket,lite problem att vara själv i både hage och stall,men det är ju också en sak man kan träna på. Hon har varit sån sen föl, vet att ägaren spenderade mkt tid att ensamträna henne,och gick en och annan planka i stallet så hon fick verkligen panik,men vande sig att tycka det var ok. Men det funkade för oss,lite nervös och trampade runt,vid brunst så gnäääääääggade hon så stallägaren höll på att bli knäpp! ;)

Skulle absolut kunna tänka mig en arab igen om jag vore lite kortare. Är inga problem alls igentligen med min längd,men nu när man bara ridit runt 165 hästar senaste åren så vill jag inte ha något mindre.

Araber håller sig ofta fräscha långt upp i åren, många rids när de är uppåt 25 och mer, men det är förstås individuellt. Men får de bara vara friska håller de sig som sagt ofta i jättefin form även som gamla.

Araber håller sig ofta fräscha långt upp i åren, många rids när de är uppåt 25 och mer, men det är förstås individuellt. Men får de bara vara friska håller de sig som sagt ofta i jättefin form även som gamla.

Tack, har hört att araben kan bli uppemot 30 år stämmer det? Hästen jag kollade på hoppade fortfarande på små tävlingar och har inte varit skadad eller sjuk någon gång

Finns många araber som blir mycket gamla, men det är förstås individuellt. Men ovanligt är det inte!

Det som kan vara värt att tänka på är att äldre hästar kräver mer omvårdnad. Tätare tandkontroller, veterinärkoll regelbundet. De behöver ofta lite mer mat för att hålla sig i form och genomtänkt träningsupplägg för att hålla. Lång uppvärmning och avskrittning, och även längden på träningspassen bör funderas över.

Kort sagt är det ofta lite mer jobb och lite dyrare med en äldre häst.

Har haft en arab,en mycket trevlig häst! Dock så såg hon lite mycket spöken vissa dagen,men det kan ju "vem som helst" göra. Var ofta i samband med brunst,och absolut inte något problem,utan mer lajdidajdidaj OH SHIIIIIT!!!! lajdidajdidaj... Om du förstår vad jag menar? :D;) Lite mer vaken var hon,mot andra hästar jag haft,men absolut inte explosiv,då var kallblodet innan 10 ggr värre. :p Lyhörd,och klok som en bok.

Hahaha det låter precis som mitt cruzado sto när hon brunstar ;) Huvudet åker upp och ner med jämna mellanrum. När hon inte brunstar är hon oräddheten själv :D

KL

Jag skulle personligen inte valt en häst på 20 när jag letar häst. Dels beroende på att det är ingen garanti att de håller sig fräscha, dels för att det kostar att ha en äldre häst, de behöver mer omvårdnad som Lovisaleona_ nämner..

Skulle istället kolla på en häst 10-15 år. Bör ju vara utbildad och hyfsat stabil, men samtidigt ha ett antal år framöver som pigg och glad häst.

Håller med där. Det kan gå väldigt fort utför med en gammal häst, och det är så tragiskt när man har fäst sig ordentligt vid dem ....

Det kan också gå som för min kusin, som tog över ett av mina gamla ston på 22 år, och har haft hur mycket glädje som helst av henne. De är ett riktigt team, och hon kommer stanna där livet ut. Är 24 nu, pigg och fräsch som bara den.

Men jag hade också valt en yngre som första häst!

Med livligare så avser jag hästar som har mer temperament naturligt eftersom att jag mestadels har sysslat med varmblodsraser och till viss del fullblodsraser. För mig är det ingen hemlighet att dessa hästar oftare är mer taggade och väldigt vakna av sin natur..det är nåt jag redan vet och inte behöver hymla om

Och det är inte bara jag som upplevt att araberna har varit mest känsliga, utan det är samtliga i min närhet som tyckt att de inte varit speciellt stabila och det är de hästarna som reagerat på exakt allt möjligt medans andra inte gjort det, som annars av naturen är mer taggade. De araberna har varit hästar som inte ens kan gå till hagen normalt utan att hoppa till för något..varje dag..steppar på uteritter, fnyser, flåsar, flänger..Säger man ifrån har de lyssnat i typ 3 sek..sen är det samma visa igen, nåt "läskigt" som man ska dansa runt för och de har också tenderat till att jaga upp alla andra hästar, vilket jag inte tycker är vidare normalt att hästar måste reagera på allt hela tiden

Det har inte varit mina hästar araberna, utan andras men eftersom att jag bara stått i stall med gemensam hantering så har alla haft precis samma uppfattning och det är väl konstigt då att samtliga araber varit likadana oavsett ägare..

Mina hästar har jag aldrig haft problem att hantera öht och de vet att reagerar inte jag, finns ingen anledning till överdriven reaktion eller oro heller även om de precis som alla hästar kan reagera på saker och det klandrar jag ingen häst för att göra heller, men det får inte gå till överdrift
Jag har en mycket avslappnad hantering kring hästar, stressar aldrig upp mig och har en stor toleransnivå.

Så för mig är det verkligen något som minst härleds till araber och mina fördomar i sig då genom mina upplevelser eftersom det rört alla araber jag varit i kontakt med..ja då är det inte konstigt att man får den uppfattningen

Sen kan det vara en fråga om ägarproblematik, uppfostran..men för mig är det konstigt att så stort antal araber då skulle ha hamnat i fel händer allihop..och styrker min tes lite i min uppfattning, att det kanske i så fall inte är en häst för alla

Kan det vara så att du har en liten fjäril som fladdrar till i din mage när du vet att du ska hantera "Araben"? Du kanske blir på lite dåligt humör redan innan du beger dig till stallet, den kvällen du vet att du måste hantera "Araben"? Kanske det känns lite besvärligt och obehagligt i kroppen när du ska gå iväg för att hämta "Araben"?

Hästen läser av allt detta på ditt kroppsspråk redan innan du ens kommit nära den! Om människan är irriterad/ rädd/ nervös antar hästen att det finns något farligt/ obehagligt i omgivningen och blir därför extra vaksam.

Jag skulle gärna rekommendera någon att köpa en arab som första häst. De är utmärkta läromästare! :love:

Har inte så stor erfarenhet gällande araber, mest korsningar med detta. Tycker de är trevliga och coola vid rätt hantering och inridning. Lite äldre erfarna araber verkar väldigt snäll även mot barn.
De verkar hålla länge också :) men visst har det med å göra hur en arab tränas och rids också. Men jag har mött på många knepiga halvblod men inte araber.

Tycker om att de är känslig och mjuka samt lyhörd upplever jag dom.
De ponnykorsningar med arab i som jag mött är ofta åt det heta känsliga hållet men där tror jag mer på fel hantering och ridning - de är känsliga/lyhörd/vakna och att slänga upp oerfarna barn/tonåringar som flaxar kan ju påverka. En tanke. Sen gillar ju vissa när dom är het och då triggas det igång kanske ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 037
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2