Sv: Arab som första häst?
Varför kan man inte räkna med att rutiner etc ska fungera för ett fullblod? Jag har flera hästar och dom är av olika raser. Hos mig funkar samma rutiner för alla oavsett om det är arab/fullblod, kallblod eller varmblod. Araben är extremt lätthanterad. Han försöker inte ens gå före i grimskaftet. Trots att han är jätteglad och ivrig när vi ska ut står han och väntar vid öppen boxdörr tills han får klartecken att gå.
Araben är ett fullblod. Med det kommer att allt är lite MER än med t ex ett halvblod, om man ska generalisera. Det vill ju till att man förstår just detta, att det överlag är känsliga hästar som är vakna och kräver lite mer av sin ryttare och ägare. Det går inte att kallt räkna med att rutiner etc ska fungera för ett fullblod, det är bara att rätta rutinerna efter fullblodet.
Visst kan det bli på annat sätt, men många (rid-)hästmänniskor blir överraskade att det är så "svårt" att hålla fullblod på ett bra sätt. Jo, det kräver lite vad gäller vissa individer.
Varför kan man inte räkna med att rutiner etc ska fungera för ett fullblod? Jag har flera hästar och dom är av olika raser. Hos mig funkar samma rutiner för alla oavsett om det är arab/fullblod, kallblod eller varmblod. Araben är extremt lätthanterad. Han försöker inte ens gå före i grimskaftet. Trots att han är jätteglad och ivrig när vi ska ut står han och väntar vid öppen boxdörr tills han får klartecken att gå.