Arab som första häst?

Sv: Arab som första häst?

Araben är ett fullblod. Med det kommer att allt är lite MER än med t ex ett halvblod, om man ska generalisera. Det vill ju till att man förstår just detta, att det överlag är känsliga hästar som är vakna och kräver lite mer av sin ryttare och ägare. Det går inte att kallt räkna med att rutiner etc ska fungera för ett fullblod, det är bara att rätta rutinerna efter fullblodet.

Visst kan det bli på annat sätt, men många (rid-)hästmänniskor blir överraskade att det är så "svårt" att hålla fullblod på ett bra sätt. Jo, det kräver lite vad gäller vissa individer.

Varför kan man inte räkna med att rutiner etc ska fungera för ett fullblod? Jag har flera hästar och dom är av olika raser. Hos mig funkar samma rutiner för alla oavsett om det är arab/fullblod, kallblod eller varmblod. Araben är extremt lätthanterad. Han försöker inte ens gå före i grimskaftet. Trots att han är jätteglad och ivrig när vi ska ut står han och väntar vid öppen boxdörr tills han får klartecken att gå.

Detta kan jag inte hålla med om ska gälla alla araber utan de jag mött och hanterat har varit total tvärtom.. . Jag själv äger och har mest hanterat livliga hästar så min hantering vet jag inte är påverkade eftersom att mitt sätt att göra funkar på alla andra.. Däremot har araber reagerat på verkligen allt i sin omgivning.. Minsta lilla löv..
Så för min del får jag nöja mig med att det verkar finnas stora skillnader individer emellan inom rasen isf. Vilket egentligen är rätt skrämmande, har aveln gett mentala problem/avvikelser?

Det finns stora skillnader individer emellan inom alla raser. Det finns också stora skillnader i människors kunskap och förmåga att hantera hästar. Hade en gång ett kallblod som skulle utbildas inom dressyr av en tränare. Jag berättade stolt och ärligt innan hon lämnades att en modigare och oräddare häst får man leta efter. Fick sedan höra av tränaren att hon var livrädd för allt. Fick efter några veckor hem en häst som var som ett nervknippe. Det visade sig sedan att tränaren är ett (manipulativt) nervknippe. Jag har bla en ung arab och han upplevs av mig och mina vänner som väldigt modig och lätthanterad från såväl marken som ryggen. Men om jag skulle lämna honom till samma tränare som kallblodet var hos så skulle hon garanterat göra även honom till ett nervknippe. Så precis som man kan ha skit vid tangentbordet när en dator krånglar, så kan man ha skit i sadeln eller ledrepet när en häst krånglar.

Fast nu vet inte jag..i ena inlägget påstår du att en arab ska vara en vaken och alert häst som ska vara signalkänslig mm för att i nästa ska dem inte röra en fena..det går liksom inte riktigt ihop för min del i hur du beskriver att dem ska vara riktigt men jag har ytterst svårt att se att man lyckas pricka in på allt när man avlat fram raser..dvs en coollugn häst som samtidigt är mycket vaken och alert till sin natur..egenskaperna går emot varandra och raser som är mer alerta/vakna brukar reagera väldigt mycket på sinnesintryck av sin omgivning och därav vara livligare i karaktär.

Att någon häst rycker till och majoriteten inte gör det vid ett tillfälle förklarar inte riktigt majoriteten heller för min del över hurdan en ras är. Ifall ett partytält blåser iväg kan ju vilken häst som helst bli rädd av själva händelsen i sig. Jag skulle bli mycket förvånad över den häst som inte reagerade alls - men isf heder åt era hästar och de kanske är lämpliga som polishästar eller liknande? För det är få som skulle klara det utan minsta reaktion..

Som ägare till olika raser kan jag i arabens fall säga att för mig betyder ordet vaken att han är väldigt nyfiken. Han traskar på i täten som en tennsoldat med öronen spetsade framåt, och vill se det som finns att se omkring honom såsom jag själv tittar på saker av nyfikenhet. Tex vem sitter i bilen, är det någon innanför fönstret i huset vi passerar, är det några djur i hagen där borta osv. Det må vara hänt att det kan anses vara fult att vara nyfiken, men en häst belastar sig ju inte med några sådana värderingar ;-) Har ridit en Lusitano som var precis lika nyfiken.

Grejjen med araben är ju att den är så pass smart att den hinner se det farliga och inse att det är ofarligt och därmed inte reagerar.

Håller med. Det roliga med araber är att de kan titta på en sten men de bryr sig inte om saker som många andra hästar skulle bli riktigt rädda för. De är väldigt kloka hästar och mån om sin ryttare. Med andra ord tycker jag att de är ypperliga som förstahäst, de har ett förstånd som tyvärr många hästar saknar... jag vet för jag har halvblod;) där är det en helt annan reaktionsförmåga och de flesta halvblod har mycket mer nerv....flyktinstinkten och fegheten är ganska slående ibland...
Har du en arab som du känner väl så har du en häst som går genom eld för dig...

Nej det blir inte på elit nivå för mig tänkte bara någon klubbtävling på kanske 90 cm högst. Men är araben en bra jockeyhäst (nu menar jag inte på elitnivå)?

De flesta friska hästar bör kunna hoppa 90 cm utan problem, även araben :)

Vad menar du med jockeyhäst?

Jag har sett fullblod som blir fullkomligen nippriga av den traditionella hästhållningen på inackorderingsstall. Frukost, ut i liten hage, in efter lunch, stå på box till morgonen. Det finns raser som är betydligt mindre aktiva som klarar det bra, men fullblod är generellt för aktiva och nyfikna och vakna för att klara den typen av hästhållning.

Ägaren blir då förvånad, alla hästar ska ju klara detta, hästen blir nipprig och p g a missförstånd får man sedan höra att fullblod är galna.

Jag har sett fullblod som blir fullkomligen nippriga av den traditionella hästhållningen på inackorderingsstall. Frukost, ut i liten hage, in efter lunch, stå på box till morgonen. Det finns raser som är betydligt mindre aktiva som klarar det bra, men fullblod är generellt för aktiva och nyfikna och vakna för att klara den typen av hästhållning.

Ägaren blir då förvånad, alla hästar ska ju klara detta, hästen blir nipprig och p g a missförstånd får man sedan höra att fullblod är galna.

Jag har naturligtvis inte erfarenhet av alla landets inackorderingsstall, men inget av de jag har haft häst i har haft den hästhållningen. Så om den är traditionell har jag haft turen att inte stöta på den. Enligt min uppfattning är det en onaturlig hästhållning som man inte ska förvänta sig att någon häst oavsett ras ska må bra av. Gör man det så begriper man helt enkelt inget om hästar. Och olyckligtvis finns det okunniga hästägare såväl som hundägare etc. Jag har hört mig för noga angående rutinerna innan jag valt stallplats, för om ett uselt liv är det enda man kan erbjuda en häst så är det bättre att avstå från att ha häst. Alla raser kan utveckla stereotypa beteenden i en den typ av miljö som du har erfarenhet av.

Klart att du ska ha en arab! Rätt hanterade är de underbara, intelligenta, vänliga hästar som trivs med och är lyhörda för människor, och älskar att arbeta. Rasen är inte särskilt sjukdomsdrabbad och har oftast väldigt bra hovar. Som första häst skulle jag undvika en häst som varit showtränad. Jag skulle kanske läsa på lite om olika stammar, kanske undvika alltför mycket egyptiskt blod och gärna ta en med mycket polskt i sig. -- de är ofta en lite rejälare sort som lämpar sig bra som ridhästar är min erfarenhet -- men samtidigt är det helt klart mer en individfråga. Välj en lite äldre häst som första häst (oavsett ras) och kanske gärna en valack?

Araber är onekligen livfulla, känsliga hästar och det måste man såklart trivas med. De kanske hoppar till lite mer och oftare än många andra raser men den känsligheten får du ju tillbaka på andra sätt, i hanteringen och när ni ska träna in nya saker. Så det är bara att lära sig sitta kvar och bygga relationen med sin häst så har man en underbar vän för livet.

Som ägare till olika raser kan jag i arabens fall säga att för mig betyder ordet vaken att han är väldigt nyfiken. Han traskar på i täten som en tennsoldat med öronen spetsade framåt, och vill se det som finns att se omkring honom såsom jag själv tittar på saker av nyfikenhet. Tex vem sitter i bilen, är det någon innanför fönstret i huset vi passerar, är det några djur i hagen där borta osv. Det må vara hänt att det kan anses vara fult att vara nyfiken, men en häst belastar sig ju inte med några sådana värderingar ;-) Har ridit en Lusitano som var precis lika nyfiken.

Jag har läst att just denna egenskap som du beskriver var eftertraktad av beduinerna, och ingick i vad dom ansåg vara en bra arabhäst.
Min förra arab var en klassisk sådan, han var som en turist på en buss. "nu tittar vi åt vänster.....nu kollar vi åt höger....." :D

De var ju krigshästar, det var naturligtvis en fördel med en häst som var uppmärksam på sin omgivning - OCH lagom reaktiv.

Jag har läst att just denna egenskap som du beskriver var eftertraktad av beduinerna, och ingick i vad dom ansåg vara en bra arabhäst.
Min förra arab var en klassisk sådan, han var som en turist på en buss. "nu tittar vi åt vänster.....nu kollar vi åt höger....." :D

De var ju krigshästar, det var naturligtvis en fördel med en häst som var uppmärksam på sin omgivning - OCH lagom reaktiv.

Haha då skulle nog beduinerna gilla min häst :) Han är verkligen som en turist :) Kan inte påstå att han är så reaktiv heller. Det har funnits situationer då jag trodde att han skulle reagera eftersom hästar oavsett ras har en tendens att reagera för liknande saker, men han ser mest nyfiken ut som vanligt. En gång stampade han till med hovarna när en tant började skaka en matta på farstukvisten då vi passerade, men det tycker jag inte är en konstig reaktion. Om han ser något som verkar läskigt brukar han först stanna till lite, och sedan ska han fram och undersöka. Om han ser en fågelskrämma tex.

Traditionell i den bemärkelsen att det är så vi hållt ridhästar tillbaka i tiden, om vi går till bl a militären.

Nej, det är ingen hästhållning jag förespråkar, men icke desto mindre vill jag nog säga att majoriteten av Sveriges hästbestånd lever under de premisserna (stora ridskolor, mindre ridskolor, inackorderingsstall - många hästar på ett och samma ställe).

Om han ser något som verkar läskigt brukar han först stanna till lite, och sedan ska han fram och undersöka. Om han ser en fågelskrämma tex.

Sån är min arab. Hon tittar på saker, blir hon rädd så skyggar hon eller stannar och sen vill hon fram och kika på vad det är för något. Är det något läskigt så går hon förbi om jag ber henne, även då hon tycker det är hästätande monster.
Sen är hon väldigt pigg och levnadsglad, är hon uttråkad så hittar hon på så att något händer. Inte alltid det man vill ha hos en första häst, men tråkigt blir det inte i alla fall.

Som svar på utgångsfrågan, visst kan en arab vara en bra första häst. Men hitta en bra individ! (fast det gäller ju för alla hästraser)

KL
Min första ponny var en arab, oinriden och varken jag eller min mamma kunde sådär jättemycket. Det var ett räddningsprojekt då den hade farit illa innan. Denna lilla häst är nog den snällaste vi någonsin haft, jag kunde som liten (8-9) år utan problem rida och sköta henne helt själv. Jag red ut i skogen, vallade våra får (:D), red ut med syskon och kompisar och lekte i skogen i timmar, red bak och fram, i bara grimma, ja allt tokigt som man fick för sig som barn.
En otroligt mjuk och vänlig häst.

Förra sommaren hade jag en arab på inridning. Den hade varit på inridning på andra ställen innan, men det hade inte fungerat. Tydligen skulle den bara bocka. Det var en orolig och osäker häst som kom till mig, man fick inte röra den hur som helst och hon hade en hel del humör! Jag gav henne lite tid och började om med inridningen helt från början. Lungt och sansat så att hon förstod varje moment, efter tre veckor var det inga problem att rida i alla gångarter i skogen. Jag kunde vifta och tjoa, hoppa upp och ner från båda sidor osv. Stencool, visst kunde skygga för oväntade saker ibland men absolut inte mer än någon annan unghäst.
"Problemet" var att det var en väldigt lättlärd och intelligent ung dam som ville vara till lags. När hon inte förstod vad man krävde av henne blev hon rädd och osäker. En väldigt rolig och trevlig häst att jobba med, bara man förklarar så hon förstår.

Som många andra har sagt, det handlar inte om rasen, utan om individen. Sedan tycker jag verkligen inte att araber överlag är fjantiga och skvättiga, de precis som alla andra hästar, blir vad man gör dem till. Då har jag träffat betydligt fler halvblod som har en hel del skruvar lösa och dör för minsta lilla...

Med tanke på att araber bland annat avlas för galopp så borde det inte vara omöjligt att de passar till ponnygalopp också. :)

Mitt enda intryck av arab är från min älskade donna som lämnade jordelivet i höstas. :(

Men hon var nog en "blandning" av arabtyperna.

Hon var BOMBSÄKER i alla situationer, skulle nog inte vifta på örat bara om det landade en helikopter bredvid henne.

Däremot GRYMT het i all uteritt, "dansade" titt som tätt, bakbenen var inte ovanligt att hon stod på (inte högt oftast, utan mest krulla ihop, lätta och hoppa jämfota... Matte ville inte lika mycket som hon alltid.. :p ) och skritt existerade ca 2dagar om året.. :banghead:

Men hon var gudasnäll, ala kunde borsta, pyssla och hålla på med henne. Raspade tänder utan sedering bland annat, fungerade som teorihäst på en ridklubb vi stod på och lyckades tom. få en hästrädd vän att KRATSA HOVAR.. Det du.. :p:D

Men.. Hon var mycket smart, visste vem man kunde "köra över" och i vilka sammanhang.
Stressade upp sig massor på morgonen om hon inte fick gå ut först tex, prommenerade då oftast ut på två ben..
Kunde vara likadan på väg in från hagen (oftast vid dåligt väder).
tjyvnyp förekom och "huggorms utseende" om jag inte fanns i närheten och hon inte hade träffat personen innan... Test helt enkelt..

Men detta är ju HON..

Med hästvana och lagom mycket ridkunskap, så hade hon absolut kunnat vara en bra förstahäst..
Men det beror ju massor på personlighet och vad för typ av häst man tycker om..

JAG själv har ju en knäpp förkärlek för just "TokMärrar" med allt för mycket attityd och eget huvud.. :o:crazy::D;)

Okej, tänkte om araben är bra till ponnygalopp?

Eftersom det inte är tillåtet med renrasiga engelska fullblod inom ponnygaloppen så brukar de arabiska fullblodet stå sig väldigt väl. En nära släkting till min arab blev visst 2:a på SM i ponnygalopp för några år sen.

Galopp är ju en av arabens paradgrenar, så det finns nog få raser som passar bättre till ponnygalopp ...;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 037
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2