Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast nu vet inte jag..i ena inlägget påstår du att en arab ska vara en vaken och alert häst som ska vara signalkänslig mm för att i nästa ska dem inte röra en fena..
Jag håller med, hur kan man ha en vaken och alert häst som inte reagerar på nånting?
Antingen är den allt annat än vaken och alert, eller så reagerar den på saker.
Möjligen kan man träna en vaken och alert häst, så att den vänjer sig vid vissa saker (ungefär som när man vänjer reaktiva dressyrhästar vid stora arenor och tävlingsplatser), men det är ju i så fall något man med viss möda tränat dit. Och hästen kommer fortfarande kunna hoppa till för en fladdrande plastpåse eller ett oväntat ljud, eller något annat som man inte specifikt har tränat på.
Grejjen med araben är ju att den är så pass smart att den hinner se det farliga och inse att det är ofarligt och därmed inte reagerar.
Detta kan jag inte hålla med om ska gälla alla araber utan de jag mött och hanterat har varit total tvärtom.. . Jag själv äger och har mest hanterat livliga hästar så min hantering vet jag inte är påverkade eftersom att mitt sätt att göra funkar på alla andra.. Däremot har araber reagerat på verkligen allt i sin omgivning.. Minsta lilla löv..
Så för min del får jag nöja mig med att det verkar finnas stora skillnader individer emellan inom rasen isf. Vilket egentligen är rätt skrämmande, har aveln gett mentala problem/avvikelser?
Ja och det säger mig utefter de jag mött: de kräver sin person högst troligt som med fast hand får den att hålla sig på mattan eller så har det vart mentalt fel på hela bunten om det nu inte är så araber ska vara eller om det är en uppfostringsfråga
Fortfarande säger jag inte så om alla, värt att notera.. Men att det enligt mina erfarenheter så är det större individantal som varit just så.. Och då kan det ju vara bra för andra att ta del av den notisen också.. Att det kan kräva sin ägare för jag har aldrig mött hästar det varit mer problematik gällande hantering faktiskt
Fast att det inte går att leda dem är ju BARA fel uppfostran. Jag skiter fullkomligt i hur rädd en häst är för saker, den ska gå att leda, den ska skritta rakt fram där jag säger till den att skritta.
Kl
Till ts:
Vad kul att du funderar på araben som val av ras.
Att äga häst, är att ha en hobby. Jag förmodar att det är ridning du sysslar med (och inte körning t ex) och eftersom ridningen är central i ditt val av häst, så tycker jag du ska fundera på ridbarheten i din framtida häst.
Jag skulle nog säga att araben fungerar gott i detta sammanhang. De är lätta att arbeta med, ofta mjuka i kroppen, och mjuka i tempramentet. De gillar att arbeta och teama ihop sig med sin ägare. Precis som många andra raser, såklart.
Jag tycker en välriden arab som första köp är ypperligt. Jag tror du kommer få många roliga ridtimmar i sadeln, mycket fin ridning för pengarna.