Arab som första häst?

Sv: Arab som första häst?

Min första häst var arab och oinriden dessutom. Snällare häst fick man leta efter, så ja man kan ha en arab som förstahäst.

Fast nu vet inte jag..i ena inlägget påstår du att en arab ska vara en vaken och alert häst som ska vara signalkänslig mm för att i nästa ska dem inte röra en fena..

Jag håller med, hur kan man ha en vaken och alert häst som inte reagerar på nånting?

Antingen är den allt annat än vaken och alert, eller så reagerar den på saker.

Möjligen kan man träna en vaken och alert häst, så att den vänjer sig vid vissa saker (ungefär som när man vänjer reaktiva dressyrhästar vid stora arenor och tävlingsplatser), men det är ju i så fall något man med viss möda tränat dit. Och hästen kommer fortfarande kunna hoppa till för en fladdrande plastpåse eller ett oväntat ljud, eller något annat som man inte specifikt har tränat på.

Kl
Till ts:
Vad kul att du funderar på araben som val av ras.
Att äga häst, är att ha en hobby. Jag förmodar att det är ridning du sysslar med (och inte körning t ex) och eftersom ridningen är central i ditt val av häst, så tycker jag du ska fundera på ridbarheten i din framtida häst.
Jag skulle nog säga att araben fungerar gott i detta sammanhang. De är lätta att arbeta med, ofta mjuka i kroppen, och mjuka i tempramentet. De gillar att arbeta och teama ihop sig med sin ägare. Precis som många andra raser, såklart.
Jag tycker en välriden arab som första köp är ypperligt. Jag tror du kommer få många roliga ridtimmar i sadeln, mycket fin ridning för pengarna.

Jag håller med, hur kan man ha en vaken och alert häst som inte reagerar på nånting?

Antingen är den allt annat än vaken och alert, eller så reagerar den på saker.

Möjligen kan man träna en vaken och alert häst, så att den vänjer sig vid vissa saker (ungefär som när man vänjer reaktiva dressyrhästar vid stora arenor och tävlingsplatser), men det är ju i så fall något man med viss möda tränat dit. Och hästen kommer fortfarande kunna hoppa till för en fladdrande plastpåse eller ett oväntat ljud, eller något annat som man inte specifikt har tränat på.

Min häst har iaf varit så sen jag fick henne, och då var hon ett år gammal, helt otränad.

Att ni inte förstår hur hästen kan vara så betyder inte att det inte existerar.
Att en häst hoppar till när något dyker upp plötsligt tycker jag inte gör så mkt heller för den delen, så länge den inte gör mer. Det är ju inte som att man trillar av för en sådan sak.

Grejjen med araben är ju att den är så pass smart att den hinner se det farliga och inse att det är ofarligt och därmed inte reagerar.

Grejjen med araben är ju att den är så pass smart att den hinner se det farliga och inse att det är ofarligt och därmed inte reagerar.

Detta kan jag inte hålla med om ska gälla alla araber utan de jag mött och hanterat har varit total tvärtom.. . Jag själv äger och har mest hanterat livliga hästar så min hantering vet jag inte är påverkade eftersom att mitt sätt att göra funkar på alla andra.. Däremot har araber reagerat på verkligen allt i sin omgivning.. Minsta lilla löv..
Så för min del får jag nöja mig med att det verkar finnas stora skillnader individer emellan inom rasen isf. Vilket egentligen är rätt skrämmande, har aveln gett mentala problem/avvikelser?

Senast ändrad:

Detta kan jag inte hålla med om ska gälla alla araber utan de jag mött och hanterat har varit total tvärtom.. . Jag själv äger och har mest hanterat livliga hästar så min hantering vet jag inte är påverkade eftersom att mitt sätt att göra funkar på alla andra.. Däremot har araber reagerat på verkligen allt i sin omgivning.. Minsta lilla löv..
Så för min del får jag nöja mig med att det verkar finnas stora skillnader individer emellan inom rasen isf. Vilket egentligen är rätt skrämmande, har aveln gett mentala problem/avvikelser?

Kan det vara just därför som din hantering inte har fungerat?

För jag skulle verkligen inte vilja påstå att man har lyckats speciellt bra om hästen reagerar för minsta löv, utan då skulle jag säga att man har misslyckats ganska så rejält.

Om dina hästar fortfarande räknas som "livliga hästar" vad som nu menas med det, och du inte har lyckats få dem lugna så är det ju inte jätte konstigt att du inte lyckas med araberna heller.

Med livligare så avser jag hästar som har mer temperament naturligt eftersom att jag mestadels har sysslat med varmblodsraser och till viss del fullblodsraser. För mig är det ingen hemlighet att dessa hästar oftare är mer taggade och väldigt vakna av sin natur..det är nåt jag redan vet och inte behöver hymla om

Och det är inte bara jag som upplevt att araberna har varit mest känsliga, utan det är samtliga i min närhet som tyckt att de inte varit speciellt stabila och det är de hästarna som reagerat på exakt allt möjligt medans andra inte gjort det, som annars av naturen är mer taggade. De araberna har varit hästar som inte ens kan gå till hagen normalt utan att hoppa till för något..varje dag..steppar på uteritter, fnyser, flåsar, flänger..Säger man ifrån har de lyssnat i typ 3 sek..sen är det samma visa igen, nåt "läskigt" som man ska dansa runt för och de har också tenderat till att jaga upp alla andra hästar, vilket jag inte tycker är vidare normalt att hästar måste reagera på allt hela tiden

Det har inte varit mina hästar araberna, utan andras men eftersom att jag bara stått i stall med gemensam hantering så har alla haft precis samma uppfattning och det är väl konstigt då att samtliga araber varit likadana oavsett ägare..

Mina hästar har jag aldrig haft problem att hantera öht och de vet att reagerar inte jag, finns ingen anledning till överdriven reaktion eller oro heller även om de precis som alla hästar kan reagera på saker och det klandrar jag ingen häst för att göra heller, men det får inte gå till överdrift
Jag har en mycket avslappnad hantering kring hästar, stressar aldrig upp mig och har en stor toleransnivå.

Så för mig är det verkligen något som minst härleds till araber och mina fördomar i sig då genom mina upplevelser eftersom det rört alla araber jag varit i kontakt med..ja då är det inte konstigt att man får den uppfattningen

Sen kan det vara en fråga om ägarproblematik, uppfostran..men för mig är det konstigt att så stort antal araber då skulle ha hamnat i fel händer allihop..och styrker min tes lite i min uppfattning, att det kanske i så fall inte är en häst för alla

Senast ändrad:

Välj rätt häst för dig. Oavsett vad det är för ras så skall den passa med dig.
En arab kan passa jättebra om du är lugn och stabil. Är du sådan som spänner dig om hästen gör något så kanske en annan ponny/häst är bättre.

Jag har en korsning arab/svenskt halvblod. Han har mycket från araben i sig och är otroligt lättlärd och känslig. Man kan inte ta hårt i honom då blir han väldigt upprörd. Min stallägare som tar in varje kväll sa en kväll när hon tog in både min och sin samtidigt: Han blev rätt uppspelt och taktade fram eftersom det var kul att gå in samtidigt men det räcker att ta i honom så skärper han sig.

Medans de rejäla halvblodet i stallet bara drar om han vill in. Han hade inte ens förstått att jag velat något om jag harklade mig..

Klarar man att vara lugn i alla tillfällen och att man bara gör små signaler både i hantering och i ridning så passar en känslig häst dig. Sedan om det är en arab eller inte beror på vad du hittat. Så fundera på vad du har för personlighet och välj sedan häst efter det. :)

Tror många, även jag, skulle vilja be dig om att besöka ett stuteri, en utställning eller en distanstävling där de flesta hästarna är araber ...
Verkligen tråkigt att du har fått rasen så om bakfoten, grundat förstås på det du har sett, men det stämmer faktiskt inte alls med verkligheten. Jag känner absolut inte igen det!

Mitt gamla sto gick i en studentparad som nyinriden, enda hästen i paraden, bilar som tutade, folk som tjoade, ballonger som fladdrade- ja, som en studentparad brukar vara. Hon gjorde det galant, inte ett snedsteg.

Hennes son deltog som femåring i sin första tävling, en hubertusjakt med många andra hästar. Han gick på lång tygel på framridningen och tittade nyfiket på allt med spetsade öron, och runt honom sprang halvblod och andra hästar hysteriskt på tvären, plöjde fram så de andra fick kasta sig åt sidan, gick inte att sitta upp på utan att två personer hängde i tyglarna medan den tredje kastade upp ryttaren .... Jag var helt chockad och MYCKET tacksam över att min häst var arab!

Har massor med sådana historier, ska inte trötta er med dem.

Men Dandylinn, besök lite ställen där man har araber så lär du få en annan uppfattning om dem!:)

Jag har tyvärr inget eget intresse av att lära mig mer om araben för det kommer aldrig att vara en hästtyp jag faller för, ffa utseendemässigt så något sådant besök bespar jag mig och mina uppfattningar grundar sig bara på de erfarenheter jag har, likväl som era.

Men jag får väl vidhålla mitt svar som jag skrev från början, att om man får tag i en lugn och trevlig individ..varför inte. Vilket ju bör gälla alla hästval, extra viktigt om man är oerfaren, förstagångshästägare etc för att få ut så mycket som möjlig och inte krångla till det för sig

Jag kanske har mött bara dåliga exemplar inom rasen, det säger jag inget emot men det jag motsätter mig är vissa motargument här bla att "araber aaaldrig är så", för så är det inte heller och ni kan inte bestämma åt mig vilka erfarenheter jag har utan jag har dem jag har och bildar mina uppfattningar efter det och det är min verklighet även om ni inte anser så.
Och är det sådana individer så nej, en sådan är inte en lämplig första gångs häst utan såna hästar kräver sin person.

För mig är detta en rasvalstråd och då torde både ris och ros komma fram, som med alla andra rasdiskussioner. Vi är inte frälsta i samma raser så är det bara och tack och lov för det

Senast ändrad:

Fast att det inte går att leda dem är ju BARA fel uppfostran. Jag skiter fullkomligt i hur rädd en häst är för saker, den ska gå att leda, den ska skritta rakt fram där jag säger till den att skritta.

Och då är det ju självklart att de inte lyssnar när ryttaren sitter uppepå heller.

Ja och det säger mig utefter de jag mött: de kräver sin person högst troligt som med fast hand får den att hålla sig på mattan eller så har det vart mentalt fel på hela bunten om det nu inte är så araber ska vara eller om det är en uppfostringsfråga

Fortfarande säger jag inte så om alla, värt att notera.. Men att det enligt mina erfarenheter så är det större individantal som varit just så.. Och då kan det ju vara bra för andra att ta del av den notisen också.. Att det kan kräva sin ägare för jag har aldrig mött hästar det varit mer problematik gällande hantering faktiskt

Senast ändrad:

Ja och det säger mig utefter de jag mött: de kräver sin person högst troligt som med fast hand får den att hålla sig på mattan eller så har det vart mentalt fel på hela bunten om det nu inte är så araber ska vara eller om det är en uppfostringsfråga

Fortfarande säger jag inte så om alla, värt att notera.. Men att det enligt mina erfarenheter så är det större individantal som varit just så.. Och då kan det ju vara bra för andra att ta del av den notisen också.. Att det kan kräva sin ägare för jag har aldrig mött hästar det varit mer problematik gällande hantering faktiskt

Får jag fråga hur många araber detta rör sig om?

Utifrån din berättelse tycker jag synd om dessa hästar som du berättar om, som "alla" har tyckt varit så besvärliga och alla verkar ha urschat sig över och tyckt att det var fel på. Jag anar bara missförstådda hästar i det du skriver.

Skulle man börja hantera min arab så att hon med "fast hand skulle hålla sig på mattan" skulle hon garanterat bli otroligt olycklig och osäker på sig själv o undra vad hon hade gjort för fel, vilket kunde säkert övergå i hispighet om det pågick tillräckligt länge.

Har en hovslagare som skott många araber under ett långt yrkesliv, allt från showaraber till galopparaber, och han säger att hans erfarenhet är att med araber mer än med någon annan ras får man den häst som man själv format. Han säger att han aldrig träffat en besvärlig arab som inte haft en besvärlig ägare och/eller omgivning.

Fast att det inte går att leda dem är ju BARA fel uppfostran. Jag skiter fullkomligt i hur rädd en häst är för saker, den ska gå att leda, den ska skritta rakt fram där jag säger till den att skritta.

Exakt så är det.

Har det felat så ordentligt från början kan man inte skylla på hästindividen, ännu mindre på hästrasen.

Tussinussen, kan bara hålla med dig här. Kloka ord från din hovslagare. Har också haft hovslagare här som har sagt ungefär detsamma, "araber är kloka djur, de lär sig mycket snabbt", "araber brukar vara lätta att hålla på med" osv. Hade en hovis som bl a skott på ett större arabstuteri för många år sedan, och hans absoluta favorit bland alla hästar var en arabhingst. (Pomar, för dem som känner till något om gamla arabhingstar ...;))

Det är jättesorgligt att myten om arabens hispighet lever vidare. Och gärna underhålls ... Det är så fel, araben är allt utom hispig! Däremot alert med tydlig av- och påknapp! Och behöver inga hårda tag, inga hårda skänklar eller tygeltag, utan finstämda signaler och finstämt samarbete. Det där med att man kan leda en arab i en sytråd stämmer bra, och egentligen behövs inte sytråden heller ...!

Kl
Till ts:
Vad kul att du funderar på araben som val av ras.
Att äga häst, är att ha en hobby. Jag förmodar att det är ridning du sysslar med (och inte körning t ex) och eftersom ridningen är central i ditt val av häst, så tycker jag du ska fundera på ridbarheten i din framtida häst.
Jag skulle nog säga att araben fungerar gott i detta sammanhang. De är lätta att arbeta med, ofta mjuka i kroppen, och mjuka i tempramentet. De gillar att arbeta och teama ihop sig med sin ägare. Precis som många andra raser, såklart.
Jag tycker en välriden arab som första köp är ypperligt. Jag tror du kommer få många roliga ridtimmar i sadeln, mycket fin ridning för pengarna.

Ja det är ridningen och jag tycker att den låter som en drömhäst:) Jag skulle helst vilja ha en pigg och alert häst som samtidigt är mjuk att rida så jag tänkte att det skulle vara en väldig bra häst;)

En arab är sällan mer än knappt en medelmåtta.

Vill du tävla tex hoppning eller dressyr kommer du att ha ganska svårt att hävda dig i klasserna om du inte får tag på en sjujäkla bra arab.

Arabens paradgren är ju distansen.

Men för det kan det ju vara en mycket trevlig ridhäst, men det beror ju helt på vad du vill ha ut av din häst.

Själv gillar jag araber, men har valt bort dem pga ridbarheten generellt är alldeles för låg för vad jag vill göra.

Om du ska tävla ponny så kan du absolut hitta en arab som kan hävda sig rätt så bra. Men ska du tävla storhäst så gäller det att du inte vill hoppa banor över 130 rent generellt. Det finns araber som hoppar bra, men de är inte så många.

Jag själv har en dam som seglar över 120 som om det vore ett litet skutt. Högre är hon dock aldrig hoppad, så vi får se vad som händer när det börjar närma sig 140.

Men vill du ha en häst att göra allt med, då är araben en bra häst. Den kommer inte till eliten i någon gren (utom distans), men kan bli hyfsad i väldigt många på en gång. Jag vet flera araber som hoppar banor på 110-120, rids dressyr msv, tävlar western och körning och kort sagt är med på allt ryttaren hittar på. Och det är anledningen till att jag har valt araben faktiskt.
Förutom deras vilja att vara till lags, den fullkomligt älskar jag.

Jag kan bara nämna för Danddylinn att jag har köpt en fyraårig arabvalack som definitivt inte sprätter och hoppar för saker. Jag kan leda honom åtta km utan att han sprätter till en enda gång. Han sprätter inte omkring när jag rider heller. Dock är han extremt nyfiken och intresserad av saker. Jag har ridit först och det har tex hoppat upp en hare precis framför honom utan att han reagerat alls. Jag har ridit sist och det har hoppats framför pga kacklande höns och ingen reaktion. Jag har tex ridit honom genom brandrök på en främmande plats efter att han fått promenera kring en brinnande lövhög hemma. Två av mina andra hästar reagerade betydligt mera på brandröken då jag för länge sedan gjorde samma sak med dom två. Jag har hästar av väldigt olika raser, och är väldigt nöjd med min yngling såsom jag är med dom andra hästarna av andra raser. Arabkillen är extremt intelligent och det ser jag som positivt. Kan dock tänka mig att en okänslig och icke lyhörd person möjligen kan få problem i hanteringen. Är man van att sitta och slentriansparka på en ridskolehäst - ja det finns dom som huvudsakligen har den erfarenheten så orka inte hoppa på mig nu - så blir nog araben inte så tillfreds med en sådan ryttare.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 037
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2