Arab som första häst?

Sv: Arab som första häst?

Då har vi helt enkelt olika erfarenheter och uppfattningar.

För mig är det som sagt väldigt rasbetingat hur de är och beter sig också, inte bara hur de uppfostras eller handhas.
Sannolikheten att individer är som de är med dess egenskaper inom en viss ras är ganska stor.'

Och gällande fel personer som har dem ..tja, till grundfrågan så nej jag rekommenderar den inte därav då som första häst eftersom att majoriteten av araber jag mött är vassare/varit för svåra.

Men vi alla anser ju olika om vad för slags häst eller ras som är den ultimata också

Vassa?
Araber är verkligen inte vassa, de är mjuka, förarveka skulle man kalla dom om det var en hundras:)

Svåra kan vilken häst som helst bli med fel ägare, var ett exempel här nedanför där nordsvensken hade sprungit över och shettisen inte rört sig ur fläcken, stämmer bra=)

*kl*

Precis som alla andra raser så tror jag man ska se till individen. Alla araber passar inte som nybörjarhästar men det finns de individer som passar alldeles utmärkt. Jag kan säga att min häst inte passar till nybörjare eller osäkra individer för då blir hon odräglig trots att hon är en klok och snäll häst. I höstas hade jag henne inackorderad i ett litet stall där de som skötte täckesbyten, in- och utsläpp inte var de mest erfarna. På 10 veckor blev min häst ett odrägligt gotlandsruss ;). Bet och hotade att sparka vid täckesbyten, promenerade nästan över folk när de skulle släppa ut ur boxen, vägrade bli fångad i hagen osv. Kan tillägga att hon inte gjorde det med mig men jag fick klagomål från stallägarna om att de hade problem med min häst. Jag stod först som ett frågetecken eftersom de problemen inte funnits någon annanstans men sen insåg jag att hon var så med dem. Hon hade märkt att det funkade att göra som man ville och då gjorde hon också det.

Vad gäller ridning skulle jag inte heller slänga upp vem som helst på henne. Inte för att hon på något sätt är elak men väldigt vaken och väldigt mycket motor om hon sätter den sidan till.

Kontentan av det hela är väl att det gäller att hitta en individ som passar en nybörjare oavsett vilken ras man väljer. Det finns araber som är helt underbara som nybörjarhästar medan det finns de som inte alls passar.

Araben är ett fullblod. Med det kommer att allt är lite MER än med t ex ett halvblod, om man ska generalisera. Det vill ju till att man förstår just detta, att det överlag är känsliga hästar som är vakna och kräver lite mer av sin ryttare och ägare. Det går inte att kallt räkna med att rutiner etc ska fungera för ett fullblod, det är bara att rätta rutinerna efter fullblodet.

Visst kan det bli på annat sätt, men många (rid-)hästmänniskor blir överraskade att det är så "svårt" att hålla fullblod på ett bra sätt. Jo, det kräver lite vad gäller vissa individer.

Den lilla erfarenhet jag fått av araber har jag fått under de senaste åren, och jag skulle vilja säga att det beror väldigt mycket på hur du är som hästmänniska om det kommer att funka.

De är väldigt vakna och alerta på ALLT, så det gäller att man själv är lugn och stabil när de "fladdrar iväg".

Är man (som jag var...) van vid betongklumpar till hästar som inte bryr sig så mycket om man rasslar lite med grimman i ansiktet på dem när den ska på kan man få problem. Man får känna av hästen på ett mer finstämt plan och anpassa sig. :)

Men lättlärda, smarta och tåliga är nog bra ord att använda (sista tiden i förra stallet var det araben och nordisen som gick ute utan täcke i ur och skur, varmbloden hade täcke jämt och gick in kl 15...), hade det inte varit för storleken och rörelsemönstret hade nog rasen tilltalat mig ännu mer. :p

Prova att umgås med några olika individer och se om det verkar funka.

Du får jätte gärna förklara vad du menar, för jag som inbiten arabmänniska förstår ärligt talat inte vad du menar.

Fullblod betyder rent blod, inget annat.

Jag har aldrig haft en arab som inte har kunnat rätta sig efter mina rutiner. Den häst som har tagit längst tid på sig att rätta sig till 100% efter mina rutiner tog 2 veckor, men det var en grinig märr med ett 6 månaders föl vid sidan, henne sålde jag då jag tröttnade på att hon jämt såg så sur ut. Rättade sig dock alltid, var helt orädd vid ridning och positiv och glad då.

Det som jag upplever är problemet med folk som kanske har haft halvblod är att de övergör saker. Om de vill att hästen ska flytta sig så viftar de med armarna, kanske tillomed rör vid hästen, medans på en arab så vinklar man en axel eller ger bara en blick.
Men här tror jag ärligt talat att en oerfaren hästmänniska har det lättare, den är inte så inkörd i att övergöra sitt kroppspråk helatiden.

Men här tror jag ärligt talat att en oerfaren hästmänniska har det lättare, den är inte så inkörd i att övergöra sitt kroppspråk helatiden.

Fast man är ganska oerfaren som förstagångs hästägare enl mig, på sitt sätt.
Och jag tycker det är tvärtom, de som är mer oerfarna är de som övergör eller inte riktigt har koll på sig själva..de med mer rutin är mer avslappnade i sitt sätt och övergör inte sina budskap, man är mer tydlig i vad man vill eftersom att man vet vad som fungerar och inte..man rör inte till det lika ofta, man är framförallt inte så spänd i hästhanteringen

Man kan ha bra kunskaper om häst och ridning, men man saknar totalt från början rutiner om att ha, hantera och sköta häst varje dag så är det bara.
Det märks tydligt på folk som skaffar den första hästen vilken nivå man är på, dvs nybörjarnivå där också av att hålla egen häst..inget konstig alls och det är mycket nytt man får lära sig

Har man bara dessutom ridit på tex ridskola tidigare, så brukar det vara en hel del i hantering av häst som man får lära sig med tiden.

Därav också att jag inte tycker att det är klokt att välja mer krävande, eller alerta hästar eller vad man nu vill kalla det..utan man bör stå på en bra grund med lugna och sansade individer som tål att man gör fel från början och inte går i taket bara för att man nu skulle vara lite för flaxig själv..så ska hästen hålla sig på mattan, risken är för mig större att hästen är känslig om den är av karaktär som står högre i blod dvs varmblods och fullblodsraser och jag kommer inte släppa min åsikt om att vissa raser tenderar till att ha mer känsliga individer eftersom att det är med dem egenskaperna de är framavlade bla

Precis så som man brukar rekommendera folk som vill skaffa hund när det gäller egenskaper och rastips.
För mig går det inte att komma ifrån att en del raser har sina egenskaper, även om vi nu har olika uppfattningar och delade åsikter i frågan..men frågar du mig, så nää jag skulle troligen inte rekommendera en arab till en som ska skaffa sin egna första häst just därför att jag har dåligare erfarenheter och tror hårt på att det kräver sin person att hålla en sådan harmonisk..men visst är det så, att det finns avvikande individer som inte alls beter sig rastypiskt..och kanske är det då jag istället mfl som träffat dåligare individer..och det skulle inte påverka min rekommendation precis

Senast ändrad:

Alltså... Jag kan smälla av raketer, jag kan hoppa och flaxa hur mkt jag vill, jag kan duscha mina hästar lösa, jag kan be mina hästar gå över eld, jag kan kasta saker på dem. De bryr sig inte.

Jag överdriver inte, jag har testat allt detta.

En arab ser skillnad på allmän flaxighet och där man ber om något.

Jag hade arab som förstahäst, jag var 13 år gammal, direkt från ridskolan. Hästen anpassade sig helt efter mig, var lugn och trevlig, orädd för allt utom stora stenar, de sneglade han på när man red. Sedan blev jag duktigare och duktigare, vilket medförde att han blev känsligare och känsligare. Tillslut kunde jag göra skänkelvikningar och piruetter bara genom att trampa ner hälen lite och hålla emot/vinkla sätet. Rätt stor skillnad mot hur han var när jag var 13.

Givetvis finns det alltid dåliga individer, det gör det inom alla raser, men en arab SKA inte vara som du beskriver, då har du träffat väldigt otypiska individer.

Ett fullblod är helt enkelt - generellt - högre i blod. Det är mer häst. Snabbare häst. Intelligentare, hävdar somliga. Men absolut mer snabbtänkta och reaktiva. Ja, det finns individer som är undantagen som bekräftar regeln.

Jag är väldigt förtjust i både xx och ox, och just därför att de har ovanstående egenskaper. Men många som inte riktigt förstår vad som skiljer kallblod från varmblod, fullblod från halvblod har svårt att ta till sig att alla raser inte har samma egenskaper bara för att de tillhör Equus.

Är det just dina araber som är så, eller anser du att alla araber är så?

Det är en ganska stor skillnad om man ska diskutera erfarenhet

Alla araber jag någonsin har träffat har varit såna. Det är väl iaf några hundra, även om jag inte har haft nära kontakt med alla.
Sen har jag givetvis inte provat att göra detta med andras hästar, bara mina egna. Men grunden finns där, det ser man på dem i andra situationer.

Förresten kan jag komma på 2 undantag. Men 2 av flera 100.... Det tycker jag inte är så mkt att tjafsa om ;)

Lovisaleonora_: Absolut, det håller jag med dig om. Men för mig har skillnaden varit att där halvbloden har gjort en 180 grader vändning och sprungit iväg utan människan så har araben ryckt till och i rycket redan fattat att det inte var så farligt. En arab drar i regel aldrig iväg när du leder den heller, den dansar runt dig om den blir rädd, på behörigt avstånd. Man riskerar aldrig att bli skadad genom att bli översprungen rent generellt.

Vad menar du då med träffat men inte haft nära kontakt med?

Låter i mina ögon mer som att man sett araber på avstånd och dessa räknas då inte för mig i alla fall, utan isf är det de individer som man mer på daglig grund har haft kontakt med och fått erfarenhet av

Hästar som man har sett på tävlingsplatser, röriga tävlingsplatser, där borde det ju framkomma om de nu är så stirriga och nervösa som du påstår. Och varför skulle inte de räknas? Jag ser ju tydligt hur de reagerar och inte reagerar, dessutom i en främmande miljö.

Tänk dig tex att ett helt partytält bara blåser iväg, rätt emellan alla hästar. Inte en enda av hästarna rörde en fena, och det var väl ca 25 st där, alla araber.
Ett halvblod var med där med, den fick fnatt av händelsen.

Jag hanterar givetvis inte andras hästar, det brukar man väl ändå inte göra?

Fast nu vet inte jag..i ena inlägget påstår du att en arab ska vara en vaken och alert häst som ska vara signalkänslig mm för att i nästa ska dem inte röra en fena..det går liksom inte riktigt ihop för min del i hur du beskriver att dem ska vara riktigt men jag har ytterst svårt att se att man lyckas pricka in på allt när man avlat fram raser..dvs en coollugn häst som samtidigt är mycket vaken och alert till sin natur..egenskaperna går emot varandra och raser som är mer alerta/vakna brukar reagera väldigt mycket på sinnesintryck av sin omgivning och därav vara livligare i karaktär.

Att någon häst rycker till och majoriteten inte gör det vid ett tillfälle förklarar inte riktigt majoriteten heller för min del över hurdan en ras är. Ifall ett partytält blåser iväg kan ju vilken häst som helst bli rädd av själva händelsen i sig. Jag skulle bli mycket förvånad över den häst som inte reagerade alls - men isf heder åt era hästar och de kanske är lämpliga som polishästar eller liknande? För det är få som skulle klara det utan minsta reaktion..

De flesta halvblod idag är mer varmblod dessutom då allt mer blod korsas in därav att de också blir mer alerta och känsliga individer..halvblod är ju en jätteknepig typ tycker jag att bedöma riktigt vad det är för blodslinjer i den hästen..det kan vara nästan vad som helst eftersom att det är en hästtyp, inte en ras och därför känns det resonemanget lite felplacerat här då jag ändå tycker att man ska skilja ras och hästtyper lite när vi diskuterar mer gällande rasegenskaper..Så jag har lite svårt att förstå vad som avses med halvblodet i detta fallet eftersom att det behöver specificeras mer än så

Senast ändrad:

I början av mitt hästliv var det ponnyer, olika korsningar och halvblod jag hade att göra med.

Efter det att arabhästen kom in i mitt liv har allt kring hästeriet blivit så mycket lättare.

Jag har haft uppfödning i ett antal år, och har träffat mängder av araber. Det du beskriver känner jag öht inte alls igen.

Har både ston och hingstar.

Mycket lätthanterliga! När grimman är på är det uppföra sig som gäller, och jag skulle ALDRIG stå ut med att mina hästar inte gick att gå på promenad med i lugn skritt!

Jag vet inte vad du har haft för otur i dina möten med arabhästar. Självklart finns det även araber med olämplig mentalitet, men det gör det inom alla hästraser. Har träffat många halvblod med mycket olämplig mentalitet, t ex ...

Ett mycket typiskt drag hos araben är att den ska ha en tydlig av- och påknapp. Syns väldigt tydligt vid en distanstävling, som några redan har beskrivit här. Stå och sova med publik, stoj och stim runt omkring sig ena minuten, vara på alerten ut i spåret nästa minut. Och du ser det på en utställning också, där hästarna vet att det är spring och fnys och show som gäller inne i ringen, och lugn väntan utanför ringen.

Vet inte om det är det som har fått många att tro att araberna alltid är på? De ser inte av- läget?

dvs en coollugn häst som samtidigt är mycket vaken och alert till sin natur..

Det är PRECIS så jag skulle beskriva mina araber (och de andra araber som jag mött, men jag håller mig till mina). Lugna som filbunkar men samtidigt redo att bli en eldig ökenspringare när som helst - bara ryttaren vill det. Man kan gå tillbaka till 1800-talet och hitta beskrivningar av araben som just sådan - en häst som är mycket lugn och mjuk till sin natur, men som det är mycket "spirit" i. Detta är hästar som är avlade för att bo bland människorna, med barn runt fötterna och allt vad det kunde vara, och sen ge sig ut och fungera som krigshästar.

Säger som dom andra arabmänniskorna här, synd att du har fått så tråkiga erfarenheter av araber. Men det fel du gör är att du har mött några (förmodligen) från början felhanterade individer och då tillskriver du hela rasen egenskaperna som dom hade. Jag tycker att du ska lyssna på de svar du fått i tråden - det är folk som har hållit på med araber i många år och t o m är uppfödare. Och ingen känner igen den bild som du förmedlar.

Fast det är ju just det som är grejjen, en arab är både coollugn OCH vaken och alert.

Tråkigt att du har stött på hästar som du skulle bli förvånad om de inte blev rädda för flygande partytält. Mina skulle förvisso säkert titta och följa föremålet med blicken om de tilläts göra det, om inte så skulle de helt enkelt inte bry sig.

Mitt sto skulle nog absolut passa som polishäst, hon reagerar inte på mkt. Första gången jag bad henne gå över eld så tvekade hon inte ens.

kl

Jag tror att om ts är en lugn hästmänniska i sin hantering och ridning och som gillar arabhästens vakna temperament kommer araben bli en utmärkt förstahäst. Som med alla förstahästar är det ju en fördel om hästen är lite äldre och kan agera läromästare.

Just av och på-knappen som nämndes ovan gillar jag verkligen med araben, framför allt på uteritter. Jag har ridit tre olika araber i 5-6 år, alla har varit pigga och vakna hästar som nån enstaka gång kan reagera på saker i skogen. Skillnaden mot andra raser upplever jag är att araberna reagerat snabbt och sekunden senare varit lika coola. Då alla tre varit över tio år blev reaktionen heller aldrig större än ett skutt framåt eller åt sidan. Mao känner jag mig otroligt mycket tryggare på ryggen av en arab än de halvblod, frieser, fjording, lippizzaner m.m. som jag också ridit regelbundet.

Gillar också att de är så otroligt lätthanterade och uppmärksamma på sin människa, jag trivs inte alls med hästar av bulldozertyp;)

Hej!

Du är välkommen att hälsa på min arabtjej när du vill och få en helt annan uppfattning om rasen.

Efter 5 månaders vila på box/lite sjukhage kunde jag både leda henne (i grimma) utan problem och sitta upp barbacka med en hemmagjord kapson och skritta ut i skogen, trots att hon var så pigg att hon helst bara ville explodera. Och då är hon ändå en mycket energisk och vaken häst som helst springer fort.

Under en uteritt i beckmörkret träffade vi några människor med hundar med lampor på- något arab inte träffat på länge. Hon var så rädd att jag kände hjärtat slå och hela hästen skaka, men hon stannade på stället eftersom jag sa åt henne. När hon sett att det bara var några hundar var hon sitt vanliga jag och vi kunde galoppera därifrån i full kontroll. Alert, lugn och ändå pigg!

Jag har träffat "jobbiga" araber, i samtliga fall har mäniskorna varit problemet. Jag har också ridit araber på ridskola utan problem.

TS:
Som förstahäst kan en arab vara helt underbar, men de har stora öron och stora ögon och verkar både se och höra mer än andra hästar. Är man själv lugn funkar de helt utan problem, så det beror ju helt på person. Jag tror inte man ska stirra sig blind på ras, utan hitta en häst man trivs med. Om den man trivs med sen råkar vara arab- go for it.

/Lavinia

Senast ändrad:

jag delar inte uppfattningen om stressade eller nervösa arabhästar, har haft flera egna och träffat en hel drös Arabhästar under mina år som hästmänniska, jag tycker dom flesta arabhästar har varit mer stabila/trygga än alla halvblod jag träffat eller ägt genom åren...

min Arab kan jag låna ut till småtjejer och han bär runt på dom fint och försiktigt, jag sätter hellre upp min 8 åriga dotter på min Arab än på stallets shettis ;)

Foto-JGIO7KQB.jpg

Foto-PRIXRPIQ.jpg

mitt svar på din fråga är: Javisst :)

Tror ett av de vanligaste felen folk gör när de köper sin första häst är just att köpa efter ras.

Köp efter individ. Kolla temperament, utbildningsnivå, "personkemi", friskhet, ändamålsenlighet.

Vilken typ av stambok man trivs med lär man sig efter att ha ridit mååånga hästar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 037
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar