Arab som familjehäst (första häst)!?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare MamaJustify
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 13 159
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?

Jag har själv ingen arab men har varit i kontakt med/ridit flera. Jag ser inte att en arab inte skulle fungera som familjehäst men jag är lite emot inställningen att leta efter en specifik ras när man letar familjehäst/promenadhäst/barnponny/o.s.v.

I de allra flesta fall handlar det inte om rasen utan individen. Du måste söka efter en häst som är trygg och lätthanterad samt i en storlek som passar hela familjen. Ska din man kunna rida kanske en arab blir lite för liten (beroende såklart på hur stor han är) men jag tolkar det som att du och barnen vill rida och maken engagerar sig i hästen på andra sätt.

De flesta hästar kan tränas i lätt hoppning och dressyr samt ridas i skogen om de är friska, lite utbildade och har ett bra temperament. Om du hittar de egenskaper du söker hos en arab så är väl det en utmärkt familjehäst i mina ögon!

Jag har haft tre araber, och två av dem skulle fungera fint som familjehästar om familjen är lugna med hästar. Mina hästar behöver trygga människor för att vara så följsamma som jag tycker att araber är- de lyssnar på minsta vink och älskar att vara med på äventyr. Jag har förutom dessa hästar en Morganhäst, och den rasen är precis lika sociala som araben, men överlag lugnare i temperamentet. Därför tycker jag att de också kan vara ett bra alternativ om man vill ha en cool men social häst runt 145-160 cm i mankhöjd.

Fast att araben inte skulle klara en vuxen man på sin rygg är nog en missuppfattning nånstans. Ta tex distanshästarna på mästerskap. MINSTA tillåtna vikten är 75 kg, och det springer hästarna 16 mil med.

Min förra arab bar upp 120 kg utan problem, men han hade lätt för sig, så man måste ju anpassa efter individen, hitta en häst med kort och stark rygg.

jag håller med alla föregående talare ;)
En arab är en toppen familjehäst.
Min ponny jag hade var arab fick henne när jag var 11 bast och hon var världens underbaraste häst!
Hon var aldrig rädd för något och var kolugn i alla tänkbara situationer i stallet och utanför :)
I 6 år bar hon runt på mig innan mina ben nästan släpade i backen, hade jag inte vuxit skulle jag aldrig sålt henne för snällare häst får man leta efter!

men somsagt det är ju såklart så att vissa araber är lite hispigare än andra men så är det ju med alla hästraser, har en vännina som har nordsvenskar och dom tror man ska va lugna och stabila men icke dom blir rädda bara man nyser ;D

jag skulle inte rekomendera en travare, det gör jag iof aldrig . det ligger otroligt mycket jobba bakom en välriden och schysst travare som ska vara ridhäst och hålla som ridhäst i många år. Och helt ärligt så är det inte så överdrivet många bra travare ute på annons, det är mest" skräp hästar" om man tittar genom ridningens ögon. Och som behöver en hel del utbildning och uppbyggnad, och då tänker jag mest på hästens skull inte på ryttaren/ryttarnas. Men inte att förglömma så är ju travarna avlade för att prestera och har ofta en vinnarskalle som heter duga. Och det är inte ovanligt att de både är heta och hårda i munnen, vilket går att träna bort. men det kräver som sagt en hel del jobb. Travare är allt som oftast också arbetsnarkomaner, inte alla självklart men många!

Men jag anser att man ska titta mer på individ mer än på ras!

till ts: lycka till med framtida hästköp till familjen!

Håller med om att individen är viktig!

Jag har haft en arabhingst innan som verkligen älskade att hoppa och rida dressyr. Han ställde alltid upp till 110% när vi var ute och tävlade. Köpte honom som 14 åring. Riden någon gång ibland. Ganska nergången när jag fick honom. Tog ett år att bygga upp honom. Debiterade på hoppbanan som 15 åring. Tog honom en tävling att fatta vad det handlade om och efter det så stod han och laddade i gången när transportskydden kom fram. Det värsta han visste var när han inte fick åka med. Då var detta en häst som hatade transporten när jag fick honom. Det är han jag rider på bilden till vänster.

Köpte en vbl hingst för över ett år sedan. Han var knappt hanterad. Nu är han snart 5 år och kan skritt trav och galopp. Hoppar lätt 90 cm med ny ryttare på ryggen i galopp. Hon behövde bara styra och han taxar själv. Du behöver bara göra en halvhalt så lyssnar han tillbaka. Har varit med på ridlektioner på ridskolan och ridlärare förstog inte att han är ett vbl.

Det har tagit ungefär nästan samma tid att utbilda dom men man har fått lägga fokus på olika saker i deras utbildning. Dock skall väl jag säga att jag har två väldigt bra individer Och det är ju det som räknas;)

TS, Lycka till med hästletandet. Ett råd är att gå på magkänslan.

Håller med andra om att araben är en bra familjehäst. En häst som är mer rädd om människan än den får man leta efter. Ofta väldigt medveten vart den har sin kropp och sina ben vilket kan vara till fördel när småfolk finns i stallet :)

Härligt att höra:)

Håller med om att individen är viktig!

Jag har haft en arabhingst innan som verkligen älskade att hoppa och rida dressyr. Han ställde alltid upp till 110% när vi var ute och tävlade. Köpte honom som 14 åring. Riden någon gång ibland. Ganska nergången när jag fick honom. Tog ett år att bygga upp honom. Debiterade på hoppbanan som 15 åring. Tog honom en tävling att fatta vad det handlade om och efter det så stod han och laddade i gången när transportskydden kom fram. Det värsta han visste var när han inte fick åka med. Då var detta en häst som hatade transporten när jag fick honom. Det är han jag rider på bilden till vänster.

Köpte en vbl hingst för över ett år sedan. Han var knappt hanterad. Nu är han snart 5 år och kan skritt trav och galopp. Hoppar lätt 90 cm med ny ryttare på ryggen i galopp. Hon behövde bara styra och han taxar själv. Du behöver bara göra en halvhalt så lyssnar han tillbaka. Har varit med på ridlektioner på ridskolan och ridlärare förstog inte att han är ett vbl.

Det har tagit ungefär nästan samma tid att utbilda dom men man har fått lägga fokus på olika saker i deras utbildning. Dock skall väl jag säga att jag har två väldigt bra individer Och det är ju det som räknas;)

TS, Lycka till med hästletandet. Ett råd är att gå på magkänslan.

Tack, ja jag har börjat lita mer på min intuition...

En fråga till alla: Vad ligger ett skäligt pris för en familjehäst sto/valack runt 10-15 år, ingen tävlingshäst...? Förstår att det kan variera men undrar generellt

Jag har haft tre araber, och två av dem skulle fungera fint som familjehästar om familjen är lugna med hästar. Mina hästar behöver trygga människor för att vara så följsamma som jag tycker att araber är- de lyssnar på minsta vink och älskar att vara med på äventyr. Jag har förutom dessa hästar en Morganhäst, och den rasen är precis lika sociala som araben, men överlag lugnare i temperamentet. Därför tycker jag att de också kan vara ett bra alternativ om man vill ha en cool men social häst runt 145-160 cm i mankhöjd.

tack för tipset:)

Det har du helt rätt i, individen är den viktigaste. Men man ska inte låta bli att åka och titta på en häst bara för att det är t ex en arab.
Man kan hitta en arab som absolut inte är lämplig som familjehäst och man kan hitta ett fullblod som passar utmärkt.

Så det viktigaste är att tänka ut vad man vill ha, d v s vad söker vi i just den häst vi vill ha, och sedan åka runt och titta på många tänkbara oavsett ras.

Fast att araben inte skulle klara en vuxen man på sin rygg är nog en missuppfattning nånstans. Ta tex distanshästarna på mästerskap. MINSTA tillåtna vikten är 75 kg, och det springer hästarna 16 mil med.

Min förra arab bar upp 120 kg utan problem, men han hade lätt för sig, så man måste ju anpassa efter individen, hitta en häst med kort och stark rygg.

Härligt att höra, min man vill nog rida då och då, frågan är ju om pållen orkar honom men någon gång borde ju inte vara något problem, jag känner också att dom är kanske underskattade då man tittar till deras historia, dom verkar vara uthålliga och robusta och väldigt speciella som sagt:love:

Jag har själv ingen arab men har varit i kontakt med/ridit flera. Jag ser inte att en arab inte skulle fungera som familjehäst men jag är lite emot inställningen att leta efter en specifik ras när man letar familjehäst/promenadhäst/barnponny/o.s.v.

I de allra flesta fall handlar det inte om rasen utan individen. Du måste söka efter en häst som är trygg och lätthanterad samt i en storlek som passar hela familjen. Ska din man kunna rida kanske en arab blir lite för liten (beroende såklart på hur stor han är) men jag tolkar det som att du och barnen vill rida och maken engagerar sig i hästen på andra sätt.

De flesta hästar kan tränas i lätt hoppning och dressyr samt ridas i skogen om de är friska, lite utbildade och har ett bra temperament. Om du hittar de egenskaper du söker hos en arab så är väl det en utmärkt familjehäst i mina ögon!

Vi ska leta efter en individ som passar

Nu är min häst visserligen bara 50 % arab, 50 % welsh ponny, men hon är en helt underbar individ. :love: Jag var bara tretton år när jag fick henne, min syster som är tretton år nu rider henne också utan problem. När mina syskon var yngre var hon egentligen ett bättre alternativ än vår welsh mountain. Hon anpassar sig väldigt bra efter kunskaperna hos ryttaren, och blir mer svår ju bättre ryttare hon har.
Hon är ju som sagt hälften ponny, men trots det bär hon även upp mindre vuxna utan problem. Nästa häst blir nog en renrasig arab, skulle jag tippa på.

Nu är min häst visserligen bara 50 % arab, 50 % welsh ponny, men hon är en helt underbar individ. :love: Jag var bara tretton år när jag fick henne, min syster som är tretton år nu rider henne också utan problem. När mina syskon var yngre var hon egentligen ett bättre alternativ än vår welsh mountain. Hon anpassar sig väldigt bra efter kunskaperna hos ryttaren, och blir mer svår ju bättre ryttare hon har.
Hon är ju som sagt hälften ponny, men trots det bär hon även upp mindre vuxna utan problem. Nästa häst blir nog en renrasig arab, skulle jag tippa på.

Låter bra:)

Jag påstår inte att en arab inte kan bära en vuxen ryttare ;) 120 kg på regelbunden basis tycker jag dock är att ta i för de flesta araber. Min poäng var mest att en lagom storlek, ett passande temperament och en fallenhet för det ryttarna ska ägna sig åt är viktigare än rasen. Araber är starka individer men de är fortfarande hästar. Väger man så mkt som 120 kg tycker jag att man ska rida hästar av kallblodstyp men det hör ju inte till diskussionen...

Väger man kring 80 kg kan man absolut rida en lite större arab hyfsat regelbundet.

Mvh JV

Nu kommer jag inte ihåg vilken häst det var, men det sas att en viss häst som gick riktigt bra i distans utomlands tränades med en ryttare som vägde 100 kg, och att den därför kunde gå väldigt hårt när tävlingsryttaren hoppade upp som bara vägde (med utrustning) 75 kg.

Så jag tror absolut att man kan vara relativt rejält tung på en liten häst.
Det viktiga är att hästen har bra rygg och bakben så att den orkar bära rätt. Sedan så är det rejäl skillnad på 100 kg och en ryttare som kan rida och 100 kilo med en ryttare som inte kan rida ;)

jag tvivlar inte en sekund på att en ryttare på 120 kilo hade kunnat rida min häst varje dag, förutsatt att denne kunde rida.

Varför skulle ett kallblod kunna bära mer än en arab? Ett kallblod är ju framavlat till att dra, inte bära.
Nu är vi ju givetvis på individnivå och pratar, jag skulle inte sätta upp 120 kg på araben jag har nu, men 2 åringen kommer med lätthet kunna bära den vikten när hon är inriden och lite musklad.

Araber är inte svåra eller dumma, men dom är väldigt känsliga och tål mindre än andra raser av människors dumhet....

Min arab är ganska het och kan bli panikslagen i vissa situationer. Men så har han inte haft det så lätt i livet heller, stackarn har varit genom mkt svårigheter och det är nästan otroligt att han är så snäll och god som han är. :)

Precis som med alla andra raser så är det tal om individer, så tänk inte att du bara ska köpa en arab, leta efter en som är lugn och trygg och som har haft ett stabilt liv.

Jag som eg är "halvblodsmänniska" tycker att araben är en fantastisk fin ridhäst med en otrolig will to please. Behandlar man den bra så vill den verkligen göra allt för sin ryttare och det är kloka hästar som tar hand om små barn/nybörjare. :)

Tack, ja jag har börjat lita mer på min intuition...

En fråga till alla: Vad ligger ett skäligt pris för en familjehäst sto/valack runt 10-15 år, ingen tävlingshäst...? Förstår att det kan variera men undrar generellt
Runt 30.000, närmare 20.000 om den är 14-15+. Dom är billiga om man inte är ute efter en särskild stam eller tävlingsmeriter.

Jag tycker inte att man ska sätta hästraser i olika fack eftersom att hästar är individer, precis som oss människor. Jag har haft araber i hela mitt liv och jag kan berätta att jag har haft både familjehästar, som kan ridas och hanterad av både barn och vuxna, nybörjare och mer rutinerade ryttare samt hästar som inte är lämpliga för nybörjare.

Jag tycker faktiskt inte ens att en häst ska behöva bära 100 kilo oavsett vad det är för ras.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 350
Senast: mamman
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 102
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej på er! Hoppas tråden hamnade rätt nu, är lite ny och vimsig här ;) Jag ska snart börja leta häst och jag vill ha en ponny (eller... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 191
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka