arab/shettis

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Annikan
  • Startdatum Startdatum
A

Annikan

Jag har fastnat totalt för en liten korsningsponny på 1 år. Resultatet av en tjuvbetäckning. Mamman är en stor shettis, pappan en godkänd arabhingst av liten modell.

Är det någon härute som har erfarenhet av vad man kan förvänta sig av ett sånt här föl?

Tanken är att när mina 3 döttrar vuxit ur vår shettis så kommer de behöva en b-ponny att fortsätta på och jag tänker att då har jag 3-4 år på mig att uppfostra och träna den här lilla damen. (är själv liten och lätt i växten).

Är bara nyfiken på folks tankar och framförallt erfarenheter kring denna blandning av raser! :)

Sv: arab/shettis

Det är väl som med alla korsningar, kan gå lite hur som helst :)
Men jag har ridit en sådan korsning, var nog en av dom underbaraste ponnierna jag någonsin träffat! Såg ut som en grövre welshponny, ursöt och trevlig. Älskade att arbeta! Hoppade bra, och även dressyren gick fint..
Men som sagt, alla korsningar är ju olika..

Ne - det är klart. Men skönt att höra om någon som varit i kontakt med denna korsningen iaf. Verkar inte vara så många "sheraber" :p där ute....

Jag skulle aldrig betäcka en shettis med en arab om jag vore rädd om stoet.

Jag skulle aldrig betäcka en shettis med en arab om jag vore rädd om stoet.

Nu finns ju denna hästen redan o kom till av en tjuvbetäckning så huruvida man skulle medvetet göra denna korsning är inte det som efterfrågas

Ne, hade jag inte heller korsat medvetet men detta hade stoet löst själv om jag förstod ägaren rätt. Men som sagt, jag var mest nyfiken på hur de få som finns därute verkar funka:laugh:

Hos mig var det så att grannens shettis-sto 103cm hög,skäck e Torne Palomino, (ovanligt lätt och gracil i typen) hittade jag en morgon i min arabhingsts (153 cm) hage brunstande för fullt, jag gick tillbaka till grannen (inte speciellt seriös) med stoet, detta händer 3 dar i rad, tydligen slutade stoet brunsta efter det för hon kom inte tillbaka. Året efter (1994) födde hon ett skäckigt stoföl som jag jag sen köpte på hösten. Detta sto blev 127cm hög och ser ut som en liten ädel ridponny, hon har fått föl, varit utlånad för ridning och varit en jättetrevlig barnponny. I år funderar jag på att ev betäcka henne med en bra hingst. Mitt sto var en mkt lyckad korsning, men jag skulle nog inte våga att medvetet betäcka ett shettissto med arabhingst.

Tack för svaret. Tror det gick till ungefär så i det här fallet också. :grin: Jag blir iaf stärkt i min tro att den här ponnyn ev har förutsättningar att bli en trevlig ridhäst till barnen.

Ska iväg på semester strax men tänker åka och träffa henne därefter så får vi se hur kemin stämmer :laugh:

Jag har haft en sådan korsning fast med en liten skvätt welsh i! Riktigt trevlig ponny. Smidig,hyfsat slimmat men ändå grov! Hoppade som en gud och bästa körhästen jag någonsin haft. Har aldrig träffat en häst med sådan kämpaglöd. :D Tror hon var ca 120 cm mkh.

Slänger med en bild!

168935_494268779276_729664276_5569756_5549149_n.jpg

Dock var hon lite tjock på bilden pga en vintervila. :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 755
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 022
Hästmänniskan Har nog lagt denna på helt fel ställe men, Jag har nyligen köpt en 3 åring med ca 75% arab i sig och jag har också en d ponny i stallet...
2
Svar
22
· Visningar
2 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024