Arab med sprayfobi

C

cissapower

Jag har en arab som är rädd för spray, har någon haft samma problem så kanske jag kan få lite tips... så var snälla och ge mig lite..:D

Sv: Arab med sprayfobi

Jag fyller en sprayflaska med vatten, och sedan sprayar jag tills hästen inte reagerar längre. Brukar ha hästen i boxen, jag föredrar i grimma och grimskaft så man har lite mer att säga till om, men det är ju en smaksak.

Jag brukar slappt luta mig mot väggen för att ge ett så avslappnat intryck som möjligt. Efter några min brukar de ha vant sig. Om de snurrar runt mkt så kan man göra så att när de står still så slutar man spruta, så lär de sig att de ska stå still när man sprutar med :p

Hejsan!
Jag har med en arab som tycker det är fruktansvärt läskigt med tex myggspray. I sommras när det var aktuellt att använda bröjade jag med att klappa henne på hela kroppen sen prata högt med henne och låta lite som sprayflaskan :P Låter säkert helt sjukt men det funkade på henne, hon liksom glömde bort den och lyssnade bara på sin konstiga matte ;)

Fyll en flaska med vatten och spraya lite på hästen varje dag tills den vänjer sig.
Börja med att spraya på det ställe hästen tycker det är minst obehagligt.

Det är bara att spraya på. :) hästar vänjer sig ganska snabbt. Använd ex. pälsglans varje dag då du ska borsta manen el. svansen. Första dagarna kommer hästen kanske bli lite rädd men efter en vecka eller två så brukar dem inte bry sig längre.

Jag har en arab som är rädd för spray, har någon haft samma problem så kanske jag kan få lite tips... så var snälla och ge mig lite..:D

Är den rädd för flaskan oxå?
Vänj först vid att du har en flaska i handen, låt den få nosa!
Sän kan du börja klappa den med flaskan på halsen, sän över hela kroppen.
När han e van me de, spraya med flaskan framför den, visa att de inte är något farligt! Så småningom är det bara börja på att spraya så smått..
Låt det ta sin tid när du övar ;)

NU blev klockan visst väldigt sent väldigt fort..
Jag läste Arab med spyfobi.. :o

Som de andra säger, jätte bra tips. ;):D

Våran halvblodsvalack hade fullständig skräck för spray flaskor. Han blev helt tokig när man försökte. Det som fungerade på honom var att först vänja honom att bli sprayad i svansen med pälsglans. Kan vara för att det lät minst så. Men vi fick hålla på i flera år innan det gick att spraya honom.

Numera går det att spraya honom, men han tycker fortfarande inte om det.

Tycker du fått jätte bra tips av dom andra här, dom har vi använt oss av och efter mycket tålamod så fungerade det.

Lycka till

MVH Russin8

Jag låter hästen gå i liten ring tillslut stannar mina iallafall,den märker d e inte farligt o den kommer inte undan. Har provat både me flugspray o vid dusch. Funkat för oss.

Det har tagit mig rätt lång tid att få den gamle farbrorn (22år) att vänja sig vid sprayflaskor. Han behövde bara få syn på pälsglansflaskan så hade man bara ett arsel ivägen när man skulle in i boxen... x)
Det är väl lite olika på hur hästarna reagerar, men jag gjorde så att jag hade grimma på honom och lät honom först lukta på flaskan eftersom han var rädd för den också. Sedan strök jag flaskan över hals, ben, rygg, mage, rumpa och bakben. Kliade honom i pannan med handtaget osv tills han inte reagerade på den. Sen märkte jag av en händelse att han inte reagerade någonting i princip om jag sprayade i svansen, utan han bara sneglade lite. Så jag sprayade den varje dag tills han inte brydde sig.
Vid manen fick jag bara göra så att jag höll lite löst i grimman och sprayade "bakåt", i riktning mot manken. Började från manken och gick uppåt. Numera bryr han sig nästan inte, han rycker bara till vid första sprayet, sen slappnar han av :)

1. Spraya på och håll i grimman, i princip alla hästar vänjer sig. Ibland kan det vara lättare för hästen att vänja sig vid att bli sprayad i svansen först och att man jobbar sig fram. En del gillar inte att bli sprayade på baken, nära huvudet osv. Kolla vart din häst reagerar minst och börja där.

Om du inte orkar hålla på med det så:

2. Bomull i öronen (det är oftast ljudet dom reagerar på)

3. Använd svamp eller liknande istället.

Tips -se till att medlet inte är för kallt utan gärna att det har stått vid någon värmekälla och blivit minst kroppsvarmt. En del tycker helt enkelt det är läskigt att bli sprayad kallt!

som alla andra har sagt.. och tillagger, ljudet som sprayflaskan gor kan ocksa lata som en orm som hissar/vaser? till hasten.. Manga ganger hade jag problem med aldre hastar som inte tyckte om det alls, utan blev hysteriska.. tills jag en dag var ute och motte en rattler (skallerorm??) som lag dar och hissade med huvudet upp.. och skallran gaendes.. da gick det upp ett ljus for mig.. det lat precis som sprayflaskan.. sa inte undra pa att hasten reagerade nar flyspray skulle pa..

Sa det var bara att borja som sagt ovan, stryka flaskan over kroppen, sta med flaska tom och puffa ivag och sen fylla med vatten och spray pa hasten i omgangar.. till slut gick det.. Talamod ar val vad som behovs, i allt som har med hastar att gora.. vilket manga tydligen glommer bort emellanat..

lycka till med sprayandet..

Som de flesta säger, att göra det var dag är ett enkelt sätt att vänja den. Kanske kan ha någon som står och sprejar medan du borstar av hästen? Så att den inte lär sig associera det med något obehagligt. Är hästen lugn tills man sprejar på den så funkar det bäst.
Annars spreja på henne och den hundra dels sekund hon stannar till (om det är så att hon steppar runt) så slutar du. Kräver lite tålamod men det är den metod jag tycker fungerar bäst. Blir hon för stressad så kan det vara så att du får vissa henne hur du vill att hon ska agera. Ta tag i grimman så att hon står still och gör genast ett uppehåll.
Leta hela tiden efter den korta, korta stunden hon gör rätt. Förläng stunden så att den bli lite längre och längre.
Att tänka på att inte sluta när hon stressar runt, då lär hon sig att dåligt beteende lönar sig.
Men som sagt, blir hon för stressad så gäller det att visa hur hon ska bete sig.

Jag brukar ta vatten i en flaska och spruta ner i backen, och sen röra mig närmare hästen. När jag ser att den börjar flytta sig backar jag och börjar om. man får jobba sig upp, så att den inte blir rädd för den. :) Hoppas det hjälper ;)

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 232
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 884
Senast: Ramona
·
Övr. Barn Lilltroll har lekt frisör på sig själv och har nu hår i alla möjliga längder 🙈 Så behöver alla tips ni har på korta frisyrer för en 5...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30