Arab i halvblodsaveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 3 306

pastejja

Trådstartare
Trakhenern innehåller massor av xx, ox och x, och i den svenska halvblodsaveln aveln används i stort sätt bara xx. Urbino som anses vara en "ganska" bra förvärvare innehöll en hel del arabblod etc. Varför är vi så dåliga på att ta tillvara på den enda arabhingst vi har i halvblodsavel? Jag hade absolut inte varit rädd för att använda arab om jag hade ett sto som var stort nog, men funderar på hur ni tänker. Vi har ju en godkänd arabhingst (Elcatero), och hade säkert haft fler om intresset varit större.
Och varför vi inte har en anglo-hingst godkänd för halvblodsavel är för mig en stor gåta.. Hade jag varit gjord av pengar hade jag sett till att fixa hit en, men det kan ju inte vara dyrare att köpa en lyckad anglohingst än en lyckad halvblodshingst tycker jag.
Ulrika

Sv: Arab i halvblodsaveln

Ja, jag hade gärna använt arab eller anglo, men tyvärr är mitt sto bara 163 och har tyvärr också smått i släkten. Tycker absolut att man borde ta in lite fler av dessa i aveln, då de har snygg exteriör och ofta rör sig bra.

MAlin

Ja det är samma anledning till att jag inte gjort det, mitt sto var 163 cm, och jag vågade inte chansa, ville ju dessutom gärna ha en större avkomma. Men hade jag haft ett 168 cm sto så hade jag inte tvekat!
Ulrika

men hur blir det om man vill hanvända en halblodshingst till sitt arabsto? vart reggar man fölet nånstans? hur ser folk på att man använder halblods pappa til arab mamma?

Fast ofta ligger väl arabblodet en bit bakåt i trakehneraveln? Att man idag använder ren arab tror jag inte är så vanligt, inte i tysk avel heller (rätta mig gärna om jag har fel!).

men hur blir det om man vill hanvända en halblodshingst till sitt arabsto? vart reggar man fölet nånstans? hur ser folk på att man använder halblods pappa til arab mamma?

Halvblodshingst + arabmamma blir renrasigt halvblod med gröna papper. Hur attraktiv en sån fölunge är på marknaden vet jag inte?

Jag vet inte hur storleken följer, men jag inbillar mig att en avkomma med arabpappa och ett välvuxet sto blir större(Har säkert totalt fel håar!). Jag hade absolut kunnat tänka mig att köpa hästen om den låg över 160 cm. Känns som guldläge för framtida avel (Kanske med ett fullblod). Hur attraktiv avkomman blir beror ju på hur bra den blir.
Jag är rädd för att vi tänker allt för kortsiktigt med vår svenska avel. En generation frammåt bara. Det blir ju så om man bara har ett eller två ston. Den här diskussionen var uppe i en tråd med engelska fullblodshingstar tidigare. "Alla" vill ha mer fullblod, men "ingen" vill sätta in det.
Jag ser verkligen det som ett stort + om jag hade ett högädelt sto över 160 cm med både både xx och ox i, men det är ju smått omöjligt att hitta i Sverige.. Hade jag hittat stoet hade jag hållt hårt i det ;).
Ulrika

Jag tror att många är okunniga om arabinslaget i den tidigare halvblodsaveln. Hur många vet att Utrillo var drygt 10% arab?

Många verkar också tro att det blir en korsning om man kombinerar ett halvblod med en ren arab, men så är det ju inte. Arab är en godkänd ras av ASVH.

Själv skulle jag gärna vilja ha en vettig anglohingst i halvblodsaveln. Tänk en Matcho eller Inshallah, eller varför inte Ramzes:d

Min medryttarhäst är korsning arab-halvblod 50-50 och han är jättefin! Arabens korta rygg och ädla huvud tillsammans med en mer kompakt halvblodskorpp (alltså halvblodskropp av ädlare typ men kompaktare än arabens). Han är stooor också, båda föräldrarna är under/runt 160 om jag minns rätt men han mäter hela 170 cm. Kommer just nu inte ihåg om det är mamman eller pappan som är arab.

Men jag skrev ju att det inte är en korsning;)

Det är ett renrasigt halvblod som är 50% arab:)

Jag tror att många är okunniga om arabinslaget i den tidigare halvblodsaveln. Hur många vet att Utrillo var drygt 10% arab?

Många verkar också tro att det blir en korsning om man kombinerar ett halvblod med en ren arab, men så är det ju inte. Arab är en godkänd ras av ASVH.

Själv skulle jag gärna vilja ha en vettig anglohingst i halvblodsaveln. Tänk en Matcho eller Inshallah, eller varför inte Ramzes:d

Ja.. det hade varit fantastiskt.. Varför är det ingen som tar hit en, det måste ju finnas massor av ston som hade behövt en anglo..
Ulrika

Jag har hört från flera håll att man är rädd för det p g a att Phaeton gav rasen dåligt rykte.

Min medryttarhäst är korsning arab-halvblod 50-50 och han är jättefin! Arabens korta rygg och ädla huvud tillsammans med en mer kompakt halvblodskorpp (alltså halvblodskropp av ädlare typ men kompaktare än arabens). Han är stooor också, båda föräldrarna är under/runt 160 om jag minns rätt men han mäter hela 170 cm. Kommer just nu inte ihåg om det är mamman eller pappan som är arab.

Intressant, kan du inte kolla vad det är för föräldrar?
Ulrika

I senaste ridsport var det en sån till salu, som dessutom vunnit sin klass på angloriks, vill jag minnas. Så nog finns de!

Jag har hört från flera håll att man är rädd för det p g a att Phaeton gav rasen dåligt rykte.

Jo.. men så kan vi ju inte ha det.. Bara för det finns en knasig individ i en ras.. Vinka anglosar finns det i de olika avelsförbunden som kunde vara intressant för svensk avel? Vi kanske inte kan få hit hingsten, men iallafall semin..
Ulrika

I den tidigare halvblodsaveln, ja. Frågan är om det är motiverat att ta in ren arab idag? Gör man det?

Jag hade en tråd där jag efterlyste bilder på halvblod med arabförälder här på Buke,m och när jag såg de bilderna förstod jag lite varför många uppfödare drar sig för araber: i något fall jättefina hästar, med vackra huvuden och ädel exteriör, men oftare kortlinjerade, kompakta hästar, som tyckte ha fått det sämsta från sina föräldrar. Så jag skulle nog hellre ta in trakhener, exempelvis, om jag ville ha ädelhet och vackra huvuden.

I senaste ridsport var det en sån till salu, som dessutom vunnit sin klass på angloriks, vill jag minnas. Så nog finns de!

Jo jag såg också annonsen, men jag är inte intresserad av att köpa föl, men fölen ska ju bli stora. Tyvärr är ju anglo en mycket liten ras i Sverige, jag förstår faktiskt inte varför. Jag kan tänka mig att jag kommer att köpa mig, eller "göra" en egen anglo en dag. Men det är lite i framtiden när vi köpt gård och har lite andra möjligheter.
Ulrika

I den tidigare halvblodsaveln, ja. Frågan är om det är motiverat att ta in ren arab idag? Gör man det?

Jag hade en tråd där jag efterlyste bilder på halvblod med arabförälder här på Buke,m och när jag såg de bilderna förstod jag lite varför många uppfödare drar sig för araber: i något fall jättefina hästar, med vackra huvuden och ädel exteriör, men oftare kortlinjerade, kompakta hästar, som tyckte ha fått det sämsta från sina föräldrar. Så jag skulle nog hellre ta in trakhener, exempelvis, om jag ville ha ädelhet och vackra huvuden.

Men i trakheneraveln så är det ju inte korsning arab+halvblod som är det fantastiska, utan arab+fullblod+halvblod som gör det fantastiskt. De använder massor av anglo.. Så om vi tänker ytterligare en generation frammåt, eller tar det på ett ädelt halvblodssto så är det säkert bra. Eller alla dessa långsträkta ston som finns, hade det inte kunnat finnas en anledning där?
KOmmer du ihåg vad tråden hette?
Ulrika

Liknande trådar

J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 520
Senast: jjennnyy
·
S
Avel Måste fråga er som kan här på buke... Hittade följande och blev förbryllad.. Hade för mig att att man måste visa speciellt för att få...
Svar
4
· Visningar
985
Senast: Racer
·
P
Avel Jag har nu under några veckors tid roat mig med att titta på tyska och holländska ridponnyhingstars stamtavlor och finner där att dom...
Svar
6
· Visningar
1 295
Senast: pezon
·
Avel Har med stort nöje "lusläst" skriften "Araberna i Småland, deras fäder och förfäder", skriven 1963 Arvid Aaby-Ericsson. I skriften... 2
Svar
38
· Visningar
5 007
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka