Är veterinärkostnaderna rimliga?

Sv: Är veterinärkostnaderna rimliga?

Jag ska berätta en sann händelse, som begav sig för ca 3 månader sedan.

Unghäst drabbas av kolik, man tillkallar veterinär som behandlar men tycker inte att behandlingen ger önskat resultat och remitterar därför till klinik.

Man åker till kliniken, under tiden ringer veterinären dit och förvarnar om ekipagets ankomst. Vid ankomsten kommer en assistent ut till transporten och tempar hästen inna den ska lastas ur. Tempen visar en förhöjning (brukar ju kunna vara normalt när hästen är utsatt för kraftig smärta) man får avlastningsförbud pga smittrisk!:crazy:

Man bestämmer sig således från klinikens sida att hästen bär på smitta och att det inte alls handlar om kolik. Man tar diverse prover, men ger samtidigt kramplösande och lugnande eftersom hästen inte kan stå. Efter ca 20 minuter har hästen lugnat ner sig, men är medtagen. Man får då åka hem med pållen eftersom den inte får komma in på kliniken, behandling fortsatte hemma med hjälp av gårdsveterinären.

Efter ca 10 dagar dyker en räkning upp från denna klinik, summan var på 11296 kr. Man ringer då och ifrågasätter dessa stora belopp, och svaret var att proverna kostade pengar. Nu hade man specat proverna på fakturan, summan av dessa uppgick till 436 kr + moms.

Sammanfattningsvis kan man sluta sig till följande, detta måste vara Sveriges dyraste P-plats på icke jourtid.

Men jösses! VAD var det som drog iväg kostnaden om nu proverna var specade till 436 kr?!

Det verkar ju helt sjukt! :eek:
Jag själv skulle bli skitförbannad om de sa att hästen bar på smitta när den har kolik...

Jag ska berätta en sann händelse, som begav sig för ca 3 månader sedan.

Unghäst drabbas av kolik, man tillkallar veterinär som behandlar men tycker inte att behandlingen ger önskat resultat och remitterar därför till klinik.

Man åker till kliniken, under tiden ringer veterinären dit och förvarnar om ekipagets ankomst. Vid ankomsten kommer en assistent ut till transporten och tempar hästen inna den ska lastas ur. Tempen visar en förhöjning (brukar ju kunna vara normalt när hästen är utsatt för kraftig smärta) man får avlastningsförbud pga smittrisk!:crazy:

Man bestämmer sig således från klinikens sida att hästen bär på smitta och att det inte alls handlar om kolik. Man tar diverse prover, men ger samtidigt kramplösande och lugnande eftersom hästen inte kan stå. Efter ca 20 minuter har hästen lugnat ner sig, men är medtagen. Man får då åka hem med pållen eftersom den inte får komma in på kliniken, behandling fortsatte hemma med hjälp av gårdsveterinären.

Efter ca 10 dagar dyker en räkning upp från denna klinik, summan var på 11296 kr. Man ringer då och ifrågasätter dessa stora belopp, och svaret var att proverna kostade pengar. Nu hade man specat proverna på fakturan, summan av dessa uppgick till 436 kr + moms.

Sammanfattningsvis kan man sluta sig till följande, detta måste vara Sveriges dyraste P-plats på icke jourtid.

Det var det värsta, vilken räkning :eek: Om hästen var smittbärande yttrar jag mig givetvis inte om.

Hälsning Maja

Men jösses! VAD var det som drog iväg kostnaden om nu proverna var specade till 436 kr?!

Ja tänk det undrar ju ägaren till den hästen också, men inte fått något svar. Har därför tvingats betala, men har för avsikt att ta räkning för en rejäl diskussion, och även andra beslut som togs i samband med denna behandling.

Det verkar ju helt sjukt! :eek:
Jag själv skulle bli skitförbannad om de sa att hästen bar på smitta när den har kolik...

Speciellt som man underminerar sin egen kollegas diagnos, nej den hade ingen smitta men en rejäl kolik. Hästen fick stå i dropp hemma på box, även denna behandling kostade pengar så räkningen från kliniken var inte den enda. Fast räkningen från denna veterinär som anlitades hemma, den kostade knappt 7000 kr och omfattade flera besök.

Fast just det där att djursjukhusen/större kliniker kör över sina privatpraktiserande kollegor tycker jag är mer regel än undantag. Jag har faktiskt blivit riktigt förbannad ett par gånger, då de helt sonika stått och diskuterat "min" klinikveterinär (mindre klinik) framför mig (hästägaren) och angett denna som mindre vetande, oskicklig (trots omvittnad kompetens) och fabulerande.

GÖR man så?!

Svarar på inlägg 28.
Vill bara klargöra detta så att ingen känner sig kränkt.

Bra svar! Är gift med en läkare. Inte heller besöker patienterna honom för något annat än hans kunnande! Hoppas jag i varje fall ej :devil:
Många års utbildning måste kunna ge utdelning tids nog.
I annat fall kan ju alla som väljer att skaffa häst även bli veterinär! :idea: Billigt,bara högsta betyg och ett antal års utbildning. Sen går det bra att jobba för vad medicinen kostar :)

Senast ändrad:

Har du inte fått något kvitto på behandlingen?
Där på brukar det stå utförligt vad som kostar, och hur mycket.

När jag vaccinerade mina fick jag ett så utförligt så det stod t.o.m. att kostnaden för sprutan som man injicerade vaccinet med kostade 10.80 kr..

Om inte borde du kunna be om det tycker jag.

Det är väl ganska så billigt endå tycker jag.
Själv fick jag betala:
885 kr för undersökning inkl tandraspning och slipning.
500 kr för borttaging av foderinpackning
406 kr för tillförsel av medicin 1 inkl medicinen.
159 kr för medicin 2.

Slapp klinikkostnaden på 300 kr osm det kostar att bara stoppa in huvudet.

Slutnotan av mitt besök blev 3000 kr.

6 veckor senare på återbesök för 3500 kr.
Skall på ett nytt återbesök om 2 veckor.

Kliniker tar betalt för ingrepet oavsätt hur lång tid det tar.
Fick en annan gång betala 300 kr för att vet tittade på hästen när den sprang fram och tillbaka en gång på gången för att kolla hältan utan böjprov och jag sprang.
Det är dyrt att åka till veterinären!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 345
Senast: exotic
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 933
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 032
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 587
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar