Är veterinärkostnaderna rimliga?

Sv: Är veterinärkostnaderna rimliga?

*kl*

Hehe. Betalade nyss en räkning på 15000kr till en klinik. Iofs två besök, rtg och två dyra behandlingar. Men gissa om det vände sig i magen av ångest när den räkningen landade hemma! :crazy:

Som jämförelse bara. Tycker inte heller att 800 var dyrt.

Säker på det?

Tog ut vet. när min häst blivit halt. Han klämde hoven med tång, tittade när vi gick och kände igenom benet. Sen hade vi en låååång diskussion om tänkbara skador + rådgivning att åka till klinik. Och detta gick på den enorma summan av... 0 kr.

En lätt raspning/tandkoll kostar 100 kr. Däremot går inställelseavgift, milersättning och liknande på ungefär 400 kr. Tror jag gav 900-1000 kr för gårdsbesiktning + tandraspning i våras.

På klinik gav jag ca 2600 kr för en enkel undersökning (behövdes inte böjdprov), ca 4-5 röntgenbilder samt 2 lugnande sprutor.

Så jag tillhör väl en av de som tycker 800 kr för en simpel tandrasp är lite väl mycket, även om jag är väl insatt i vad de pengarna ska täcka för kostnader.

Dyrt! Ja, för oss med tävlingshästar som inte får A1 försäkras! Då kan vi börja prata vad det kostar att behandla...man blir ju lite avundsjuk på alla ridhästar (utom FT?) som glider in och behandlar för självriskens kostnad.... Vad jag inte fattar är varför det ska skilja sig från att ha en hopphäst på elitnivå och få försäkra den fullt ut och inte en travhäst (på vilken tävlingsnivå som helst). Slitaget är lika stort på båda! Varför inte lika för alla som tävlar över en viss nivå?:confused:

Max en tusenlapp för raspning av en häst. :grin:

jag hade nog inte reagerat på kostnaden i ditt fall, utan mer vad man får för behandling på den korta tiden det tog... Ingen alls lät det som (en ordentlig behandling med raspning tar ju bara själva undersökningen den tiden...)
Det är väl värt att betala för tjänster så länge man får vad man betalar för och det gäller allt som rör hästarna som hovslagare, veterinärer osv...

Jag tycker det verkar som om veterinärerna ibland tar betalt helt som de själva känner (distriktarna har väl samma taxa men privata), har en veterinär ett par kilometer från mitt hus och han tar mer för att komma ut än distriktarna som kör 5-6 mil!

Senast ändrad av en moderator:

Jag undrar också lite över priserna faktiskt...
Jag hade min häst till en ATG klinik o JAG och en kompis longerade för en hältundersökning ( hade haft kotledsinfl, återbesök) och då tog dom betalt för longering typ 100 kr + moms :confused::confused: orkade inte ringa o kolla upp det. Och om jag inte minns fel tog dom det för varje besök!

Sen i våras då jag vaccinerade hästen så fick jag en faktura på 880 kr för att han hoppade ur bilen, sprut o in i bilen o skrev papper... året innan var det typ 500 spänn o då ringde jag o kollade o han sa då att det kunde va att det var en till i närheten som hade ett ärende o då delade man på resan o nu va du kanske ensam i området. Jag har hästen 10 min biltur fr veterinärens kontor o dom tog hutlösa 350 spänn eller så för den lilla resan :(:devil:

Ja och om det är flera i stallet så tar dom reseersättning av allihopa:devil:

Det där är ju skitsnack rent ut sagt. Har haft privatpraktiserande ut för vaccination av två hästar - kostade ca 700 kr ink körning.

Har varit inne för ÅB på klinik och det kostade en bra bit under tusenlappen.

Med ellet utan kvitto...

Tack. Numera har jag en annan underbar veterinär som tar betalt för vaccinationer och intyg och undersökningar men aldrig för att bara titta på en häst. Reseräkning har aldrig förekommit. Det är nog på hemvägen hon kommer.

KL*
Tyckte ts fick betala "lagom" mycket. Själv skulle en tandraspning på min häst kosta 1800:- med en spruta lugnande och kanske 10 min raspning. Bor 15 min resa från "stor staden" där dem utgår ifrån. Så det är inte resan som kostar 1000 kr iaf.. Bara att insee att det är svinigt dyrt att ha häst. Själv letar jag efter något "privat" veterinär som kanske tar lite mindre. Distriktarna ger jag snart upp ...

Tog ut vet. när min häst blivit halt. Han klämde hoven med tång, tittade när vi gick och kände igenom benet. Sen hade vi en låååång diskussion om tänkbara skador + rådgivning att åka till klinik. Och detta gick på den enorma summan av... 0 kr.

Jag har ett liknande fall.
Hästen gick inte riktigt rent (mycket svag hälta) i en vecka, men jag kunde inte sätta fingret på vad han kunde ha gjort eller vart det satt. Ringde vet som kom ut senare samma dag. Han kände igenom hästens ben, kollade på när jag sprang med honom. Konstaterade lätt senskada och ordinerade uppsuttna skrittpromenader i 30 dagar och sedan öka på träningen långsamt. Kostnad: 0kr
Ska tillägga att detta är en av sveriges bästa veterinärer när det gäller hältor. Chef på atg-klinik.

Ja och om det är flera i stallet så tar dom reseersättning av allihopa:devil:

Så gjorde även distiktsvetten här i Hedemora, jisses...har ringt, faxat men ännu inte fått svar- det är ett år sedan. :mad:

Var det oxo distriktsvetten ute hos er?

Är numera kund hos en riktig hästtandläkare som jag är nöjd med, han tar sig tid, förklarar och är mån om min häst, och inga problem m ersättningar/ betalning. Han åker hit från Gävle, tar hem han till stallet 1 ggr/ år och vi är 8 kunder som samlas & samsas! Super!

Senast ändrad av en moderator:

Om det är en bra veterinär struntar jag i kostnaderna för hästar kostar så mycket ändå, ja menar, hur skulle jag klarat mig utan min veterinär? hon är GULD värd och jag kommer inte låta henne gå i pension ^^...haha.. Dock är hon ju ganska sjysst med priserna också förståss... och än så länge har jag inte behövt ta in hästen på klinik, veterinären kommer ju ut på hembesök...^^

Visst det kanske blir lite dyrare än vad man trott ibland, men att ha häst är dyrt ;) Om man tänker ekonomiskt, för mig är det värt varenda krona, jag vore inte mycket till människa utan min havremoppe.

Så gjorde även distiktsvetten här i Hedemora, jisses...har ringt, faxat men ännu inte fått svar- det är ett år sedan. :mad:

Var det oxo distriktsvetten ute hos er?

Är numera kund hos en riktig hästtandläkare som jag är nöjd med, han tar sig tid, förklarar och är mån om min häst, och inga problem m ersättningar/ betalning. Han åker hit från Gävle, tar hem han till stallet 1 ggr/ år och vi är 8 kunder som samlas & samsas! Super!

nej distriktare eller ambulatoriska som vi har här tar vi bra ut i NÖDfall eller när "våran egen" inte kan nås. Sen har vi nära till två kliniker så vi sitter inte i sjön.

Min veterinär brukar gå över tänderna i samband med vaccination (givetvis kollar jag dem där imellan)då tar hon inget för det ,hon ställer alltid upp och är guld värd:bow:

Hade veterinären ute för att vaccinera hästen häromveckan, 800kr för det.. Vaccinet i sig är ju inte dyrt, och resvägen var inte lång... Och när jag förra gången hade vet. ute för att vaccinera FEM hästar så gick det på bara 1100:- .
Det är dyrt att ta ut veterinär för en häst..

För bara några år sedan betalade jag bara 300-500kr för en häst.. :grin:

Men, vad gör man? Man får rycka på axlarna och vara glad att det är en en-gång-om-året-kostnad.

Senast ändrad:

Det är ju lite annat än just veterinärens lön som ska täckas in i kostnaden. Jag tycker priset var rimligt, tycker det brukar kosta tusen spänn bara man stoppar in näsan på en klinik.

Ja, och för att tillägga till vad Ginnis säger, så även om det gick fort i ert fall så var säkerligen tid avsatt för er om hästen skulle behövt mer behandling. Det kan inte vet veta i förväg och därmed boka in fler så att kostnader täcks.

Så man får nog betala för hela sin halvtimma. Brukar vara med den tidsrymden de verkar sätta sina kunder på klinik och kunder som tar lång tid går de mellan hästarna och deras behandling och tar betalt för varje moment det gör.

Så inställelseavgift och tandraspning fick ni säkerligen betala för. Det man kan fundera över är väl om vet verkligen hann ta en ordentlig titt och göra det som skulle göras.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 345
Senast: exotic
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 933
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 032
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 587
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar