Är trav inte körning?

Trygg

Trådstartare
Jag svarade i en tråd som en tjej hade startat ang om att hon tyckte det var så "stelbent" här inne på körforumet.
Hon menade på att de som förespråkade en viss körstil o utrustning tog "patent" på vad som är rätt eller fel.
(Ovanstående är mina ord o min tolkning av det hon skrev!)
Jag håller med henne till fullo!

Därför gick jag in och skrev att jag nu har testat på annan körning, eller rättare sagt...annan utrustning, för sättet att köra häst är ingen större skillnad mellan sporterna, men att jag tycker travutrustningen är oslagbar!
Jag anser inte att man behöver svängel eller draglinor OM man inte använder sin häst inom skogen eller jordbruket där hästen verkligen drar tungt!
Men för nöjeskörning så tycker jag att bl a svängel osv inte är nödvändigt OM du använder travutrustning.

Då fick jag svar om att inom travet har man plockat bort allt som väger o är onödigt och att travhästen tränas bara på slät mark i höga farter, runt runt på en oval (jo jag vet att travfolket ler nu..) med lätta vagnar och utrustning..

Men så är det givetvis inte!!
Jag tror nog att travhästen och dess utrustning tillhör den körgren som drar ganska tungt om man jämför.

Många (skulle nog t o m våga påstå att de flesta) travhästar ser inte banan förutom på själva tävlingsdagen!
Travhästen tränas i skog o mark som alla andra hästar. Där imellan kör man snabbjobb..
Backträning är vanligt förekommande o även djupsands-träning och säg den travtränare som inte har en skogsslinga att erbjuda sina hästar!!

Och de som inte har tillgång till backe eller som av någon annan anledning vill träna sin häst med tyngd har en sk. protrainer.
Här kan ni läsa om en variant för att förstå vad den typen av vagn är för något;
http://www.stallberg.se/training.htm

Så för att knyta ihop säcken;
Travhästen tränas tungt och därför kräver den en utrustning som håller o är vänlig mot hästen.
Denna utrustning har ingen svängel eller t ex hög kuskbock men fungerar alldeles tillfredsställande ändå!

Skulle vara roligt att få lite tankar o funderingar om varför vissa anser att travutrustningen är helt förkastlig när det gäller "vanlig" körning!

Lite för o emot-diskussion utan pajkastning och hårda ord! :love:

Sv: Är trav inte körning?

Jag måste säga att jag inte håller med dig på vissa punkter.

Travkörning och skolkörning är för mig så långt ifrån varann somman kan komma och fortfarande använda liknande utrustning. I travet ska hästen springa fort, länga steget maximalt och bredda för att nå höga farter. Nu säger jag inte att det är det man gör varje dag med det är målet. I körning ska hästen bära sig själv, trampa under sig, använda ryggen och vara mjuk i sidorna. Så den enda likheten jag kan se är att man har en vagn bakom båda hästarna.

Sen vet jag att travhästar inte bara tränas på banan men det är inte ofta man tränar travhästen ställd och böjd på volter heller. Jag har nu mött många som kör sina travhästar med loksele för att kunna dra tyngre och träna på ett annorlunda sätt. Travhästens vagn är också oftast lättare än körhästens och då funkar det med en lättare sele. Travselen är inte riktigt gjord för att hästen ska DRA, utan har man då en tyngre vagn blir bröstans anläggningsyta så liten eller så tar det i däckeln istället.

I körningen ska hästen dra vagnen hela tiden och jobba i form för att framhäva dess rörelser. Därför används svängeln med draglinor vilket gör det bekvämare för hästen att dra och friare i sina rörelser. I travet ligger inte bröstan an och hämmar då inte rörelserna. Att man har en hög kuskbock är främst för kuskens bekvämlighet att ha uppsyn över hästen och slippa hänga ut på sidan för att se framför den.

Hade jag kört trav hade jag ju helt klart valt en travsele, men nu kör jag skolkörning och har därför valt en sele som passar bättre till det ändamålet. Jag vill att min häst ska få dom bästa förutsättningarna för att jobba och det bland annat genom en sele som ligger bra och inte hämmar honom i rörelserna. Sen tror jag inte en häst dör så fort selen inte ligger perfekt en tur.

Sammanfattningsvis anser jag att travkörning och skolkörning är vitt skiljda saker där hästen används på helt olika sätt. Därför använder man olika utrustning som är optimal för det ena eller det andra. Kommer man till travbanan med en bröstsele eller loksele kan jag lova dig att travfolket skulle titta snett på det likaväl som körfolk kan titta snett på en travsele på körtävling.

Tack Nora för ett konstruktivt svar!

Förstår precis vad du menar med att jobba under sig och att travhästen länger steget i stället!
För precis så är det ju!

Ang. tävlingsbiten, ja då är det ju helt annorlunda! Givetvis anpassar man sin utrustning efter det!

Men gemene man kör ju sina hästar "för skoj" skull. De kanske varierar ridningen med körning någon dag.
Eller så har de vuxit ur hästen men vill inte sälja den utan fortsätta att hålla igång den genom att köra istället.
De tävlingskör inte utan kör sin häst på de vägar som finns tillgängliga.
Det är DÄR jag inte förstår varför travutrustningen skulle vara så förkastlig!

För att ta ett exempel.
Anna har ett halvblod som hon kör med någon gång ibland. Hon bor på landet med varierad terräng men mest är det skogsvägar hon kör på.
I just det fallet förstår inte jag varför Anna inte lika gärna kan använda en travsele..utan måste mötas av alla måsten men svängel o draglinor..när travselen tillgodo ser hennes körbehov?

Då handlar det ju inte längre om vad som är bra för hästen utan ren snobbism..att man SKA ha de saker som det "riktiga" körfolket rekommenderar..
Det är lite så jag har uppfattat inställningen här på körnings-forumet.

Att utan maratonsele o tidaholmsvagn är du körd... ;)

Huga att köra utan svängel. Satt och svor idag när jag körde bröllopspar och vagnen började att gunga sida till sida i lätt nedför. (bromsen tog inte helt) Att jämnföra travkörning med skolkörning är som att jämnföra western med dressyr. eller hoppning. Där har man utrustning för ändamålet trots att alla rider. Lika så finns det anledning till olika selar för olika körning.

Om Anna med sitt halvblod vill variera sin ridträning med travkörning bör hon ha en travsele. Vill hon variera med skolkörning bör hon ha utrustning för det. I och med att halvblodsrasen inte är några vidare travhästar och hon rider (klassiskt antar jag) i vanliga fall bör hästen jobba likadant i vagnen. Varför skulle det vara någon skillnad då? Och för att hästen ska få bästa förutsättningar som Anna säkert vill så skulle jag rekomendera henne att köra med draglinor, svängel och baksele.

Förstår du skillnaden?? travkörning=travutrustning, skolkörning=skolkörningsutrustning. Sen är det upp till var och en vilken inriktning man vill ha men går man in på körforumet och frågar om hjälp med utrustning får man svar om skolkörningsutrustning. Går man däremot in på forumet för trav får man andra svar!

Sen är det INGEN på detta forum som sgt att man måste ha det dyraste och finaste märket. Men många förespråkar rätt tillpassad och hållbar utrustning. En sån sele kan du hitta för under 5000 kronor. När det gäller vagn är det ofta tävlingsintresset som spelar in. Men det är inget som säger att man inte FÅR köra hästen med rockard eller släde...

Som jag uppfattar dig håller du på med trav. Om du ska variera din travträning med ridning, väljer du då en illa sittande sadel då du bara ska variera med det och inte sattsa på det?? Eller sätter du in ett bett i munnen vid ridning som skaver och tänker, hästen ska ju inte använda det så ofta i alla fall... :confused:

Welsh..
Vilken tur att det gick bra!
Är det någon gång det inte får gå fel är väl när man kör brudpar!! :angel:

Men har du någonsin kört i travutrustning?
Med travsele och en sk. travrockard?

För det där med gungningarna känner jag absolut inte igen..sedan förstår jag givetvis att det var en helt annan sorts vagn du körde!!

Men jag menar på att nöjesköraren, hon/han som bara kör hemma på skogsvägarna i sin rockard..lika gärna kan ha travutrustning som någonting annat!

Därför vore det intressant att veta hur många av er som verkligen har kört med travutrustning?

Nä, jag ger snart upp! :smirk:

Ingen tycks förstå vad jag menar ändå!
Kanske är det för att det är ovanligt att stå med en fot i vardera läger..att man som jag har testat på båda. ;)

Ang utrustningens pris..Är det mig du menar så har jag precis köpt en sk. quick hitch-sele för 7200:-..
Så travutrustning är inte billigt!

men det var inte det frågan gällde heller..

Men ok, vill fortfarande ha svar på hur många av er som har kört i trav-utrustning..???

och Nora, ditt exempel med att om jag tränar min travhäst i ridning..och om jag då skulle köpa en illasittande sadel mm..
Suck..där har vi det igen!!
Min åsikt är att nöjesköraren visst kan använda travutrustning som går att få tag i till ett bra pris!
Varför skulle inte fritidsköraren kunna använda det..jag förstår inte..
Fritidsköraren kör ju inte sin häst annorlunda än vad många gör med sina travhästar..
Med enligt många av er så kör ju vi helt fel..som inte har svängel..
För när man träningskör travaren så handlar det om uppbyggandet av hästen, om den mentala biten..INTE om snabba farter med längt steg osv..

Och om vi inte har det när vi träningskör på skogsvägar med tung vagn, varför kan då inte fritids/hobby-köraren ha det med...

Vi är närmare varandra än ni tror!

Hade första året en travsele och en träningsvagn. Inget jag saknar.
Kände en del svängningar i den med men inte som med giggen/maratonvagnen utan svängel.

jag kan känna att visst går det för Anna att köra skogskörning med sin travsele MEN jag tycker inte att man ska uppmuntra till att köpa en travsele om man inte ska satsa på trav. Det är så tråkigt när man kommer till dagen då man inser att man faktiskt vill ha ut lite mer av sin körning än rakt fram på skogsvägar, har varit där själv. Nu behöver man inte köpa maratonsele och tidaholmsvagn direkt utan det finns billigare men funktionella alternativ.

Kan du inte läsa vad jag skriver eller förstår du inte vad jag menar? jag tycker att jag förklarar väldigt djupgående men du kan inte ta åt dig något av det jag skriver.

Har fortfarande inte fått nåt svar angående den illasittande sadeln... Det jag menar är att utrustningen är gjord för olika ändamål. VISST, det GÅR att köra skolkörning med travsele men det är inte vad som passar bäst. Svängeln är till för att göra det lättare och mjukare för hästen att röra sig och jag förstår inte varför du är emot den. Vill man köra för hästens skull förstår jag inte varför man ska sätta på nåt som bara "sitter fast" och dra ut i skogen när man kan använda ÄVEN KÖRNINGEN som uppbyggande träning. Travhästen och körhästen tränas till att få helt olika muskler!

Jag har en del erfarenhet av travet, speciellt eftersom jag har en kallblodstravare så kommer man i kontakt med och lär sig mycket under letandet. Jag har sett många travhästar på nära håll och hört mycket om hur dom tränas så helt blåst är jag inte på den fronten. Jag har kört med travsele när jag precis började köra shettisen men har numera en bröstsele. I början förstod inte jag heller varför man skulle ha svängel, draglinor, baksele, svanskapa mm men jag har lärt mig eftersom och förstått att det underlättar väldigt mycket för hästen. Därför hjälper jag gärna de som är gröna på körning i att förklara varför.

Åh vad härligt med någon som faktiskt har provat och vet vad hon pratar om!

Men (för jag är fortfarande på hugget hehe) om man kör "rakt-fram-körning" vilket jag antar du menar att travutrustningen tillåter..
Det gör väl "Anna" med om hon har en rockard..det gör ju ALLA vagnar som har fasta skaklar..och då spelar det ju ingen roll om det sitter en travsele på eller inte.
Oavsett om du kör trav eller inte!

(har inte läst hela tråden än... men svarar vad jag har för tankar innan..)

jag kör min shettis med "vanlig" sele och en rockard lämpad för "skolkörning".
men har ofta funderat på att köpa en travsele och en lättare sulky.
jag kör bara på skogsvägar och så hobbylikanande. jag tävlar inte inom nåt område och
just för min slags användning skulle det kännas okej att ha "travutrusting".

Man kan ju dock svänga även med en rockard...

Men du kör ju med vilken utrustning du vill och det kan inte jag göra något åt. Men kommer någon och frågar mig vad jag tycker dom ska ha för grejjer kommer jag resonera som jag gjort i tidigare inlägg. Jag förstår bara inte vad du har emot svängeln och du verkar inte kunna svara på det själv heller. Vart är det du vill komma egentligen?

*Christine* skrev:
(har inte läst hela tråden än... men svarar vad jag har för tankar innan..)

jag kör min shettis med "vanlig" sele och en rockard lämpad för "skolkörning".
men har ofta funderat på att köpa en travsele och en lättare sulky.
jag kör bara på skogsvägar och så hobbylikanande. jag tävlar inte inom nåt område och
just för min slags användning skulle det kännas okej att ha "travutrusting".
En sulky är knappast lämplig om du kör på skogsvägar och liknande, de är gjorda för att användas på slät bana och går ganska lätt "sönder" i skogen..
Men du kanske menade en lättare vagn typ speedcart?

Trygg skrev:
Åh vad härligt med någon som faktiskt har provat och vet vad hon pratar om!

Men (för jag är fortfarande på hugget hehe) om man kör "rakt-fram-körning" vilket jag antar du menar att travutrustningen tillåter..
Det gör väl "Anna" med om hon har en rockard..det gör ju ALLA vagnar som har fasta skaklar..och då spelar det ju ingen roll om det sitter en travsele på eller inte.
Oavsett om du kör trav eller inte!

Tjena Trygg o valkommen hit. Kul med en ny frisk flakt har....... :banana:

Senast ändrad:

Hej!

Så kul att du tycker att det blåser här inne :)
Om jag inte minns fel så är det du som kör din häst med en stock? Fast du har satt hjul på stocken då förståss.

Men var du verkligen tvungen att välja gigghjul till stocken?
Men okej, många får ni plats i alla fall...

Till Nora o er andra, jag startade den här tråden för att det blev en diskussion på en annan tråd..där en tjej tyckte att det var "my way-or no way" här inne.
Jag höll med henne men svarade att man visst inte behöver köra precis så som de flesta förespråkar..utan att jag tex kör med travutrustning och att det går alldeles utmärkt!

Sedan tog det liksom lite fart.. :smirk:

Jag har ingenting emot svängel o draglinor. Absolut inte!
Men andemeningen med mina inlägg är att som fritidskörare BEHÖVER du inte ha det utan där kan travutrustningen vara ett alternativ!

Då skrev en annan att travutrustning inte lämpar sig för annan körning än på plan mark..runt runt runt :p ..och jag ville förklara att inom travet tränar man sina hästar otroligt tungt.
Det är nog bara brukshästarna som drar mer..
Så travutrustningen är gjord för att tåla hårda tag med.

Då kommer det in en massa annat som rakt-fram-körning osv..
Men jag vill fortfarande hävda att har du en vagn med fasta skaklar så är travselen ett fullgott alternativ!!!

Förstår ni syftet nu då!!????

Fasta skacklar? Är det inte det på alla vagnar? Och fortfarande... det finns selar för olika ändamål, varför inte använda den som passar bäst? Ska man dra tungt tex är det bäst med loksele. Själv skulle jag inte vilja dra tungt med travsele, inte för att den inte skulle hålla för det tvivlar jag inte på men för hästens bekvämlighet. Tror du inte heller att körhästar drar tungt? Även om jag kör min häst en gång i veckan vill jag att den ska tycka om det och tycka det är bekvämt. Svängeln gör det bekvämare för hästen då den följer hästens rörelser. Travsele går ju att använda och det är ju tydligt bevisat men varför ha en sele som hämmar hästen då det inte är trav man vill träna?

Jag tycker att många verkar tänka att körning kan ju vara annorlunda men inte tänker att det kan ge lika bra träning som ridningen om man verkligen använder sig av den. vad ger det att bara vara ute och dra skrot? Likaväl som dom flesta väljer att inte dressyra med en hoppsadel eller hoppa med westernsadel bör man ha en sele som passar ändamålet.

Men till din fråga: Ja, det är möjligt att köra med travsele men jag skulle inte föredra det.

Jag bara hoppar in mitt i tråden nu men det är lika bra att jag ställer upp mig för ett nackskott eftersom jag just nu sitter och kör min icke travhäst med en speedcart (travvagn) och en vanlig hederlig travsele och arbetar honom i form o kondition för framtida tävlingar i "vanlig" körning.

Detta fungerar alldeles utmärkt och att köra i backar, volter, alla gångarter = noll problem!

travsele + travvagn = no problem! Dock tror jag du skulle få ut mer av din häst med en lös brösta och svängel speciellt vid jobb på volt.Testa!!

Tänkte bara undra... vad är det för skillnad på sulky och speedcart? Vad är tänkt till vad?

Vill bara säga att jag håller med dig helt. Travutrustning för fritidskörning är inte bara OK utan BRA utrustning. Har en bröstsele nu men ska inom kort skaffa travsele i stället.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Körning Den här gången gör jag det lite lättare för mig och tittar på ponny efter funktion och inte bara ras. Men det jag vill ha lutar åt...
Svar
7
· Visningar
2 202
Senast: Mli
·
Körning Jag har precis börjat träna körning. Det var såklart jättekul att åka iväg med häst o vagn o köra på en plats som verkligen var avsedd...
Svar
15
· Visningar
1 915
Senast: Nora
·
N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
1 009
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama