Är tomater farligt för hundar??

Lena Furberg

Trådstartare
Jag tycks minnas att jag hört nåt sånt, i vart fall att HÄSTAR ska man inte ge tomater till. Nån här som vet om det gäller hundar också?
Vi har nämligen ett växthus proppfullt av tomater, det formligen väller ut genom dörröppningen och pga värmen måste vi ha dörren öppen. Min hund smyger gärna dit och snor en tomat när ingen ser. Nu är det en rätt stor hund, c:a 73 cm och närmare 50 kilo, men jag vill ju ändå inte att han stoppar i sig nåt olämpligt. Han är en riktig ögontjänare som gör som han ska när man ser, men inte annars...!:angel:

Sv: Är tomater farligt för hundar??

Hm, har aldrig hört det :S Varken att det skulle vara farligt för hästar eller hundar.
Ger min hund tomat och han käkar på, händer inget. Vad skulle hända:S? Har även gett häst tomat, fast det spottas ut.

Det enda jag vet att man inte ska ge hundar är choklad och ost. Ost innehåller så mkt fetter att det kan fastna i tarmen. Konstigt, men jag undviker iaf ost och choklad.

Hittade det har:

TOMATO AND POTATO:
The red, ripe fruit of the tomato is edible and may cause nothing more than stomach irritation to pets with sensitive stomachs. It's the green part of the tomato or a green unripe tomato and the plant part - the stem, the leaves, etc., that is hazardous. Tomatoes and potatoes are in the same family of plants, so both have similar side effects if the green part of the plant is ingested. Again, depending on the amount ingested you will see the common gastrointestinal effects - vomiting, diarrhea and drooling. In addition to these signs, look for decreased heart rate and drooling.

Jag har nyligen läst olika texter (skrivna av hundpsykologutbildare) där de skrivs bl. a att det är jättebra att ge hundar alla möjliga sorters mat som berikning. Det enda dom skriver skulle vara farligt är lök i alla former, inget om tomater :)

Så det är nog ingen fara om din "lille" gosse tar en tomat då och då :D

min hund har ätit tomatskivor sen hon var liten valp, hon älskar tomater, speciellt å slicka ur det fuktigaur tomaten först.
och ingenting har hänt henne, inge problem med avföringen eller kräkningar. men lök ger jag henne inte.

Min yngsta fick en allergisk reaktion och vi tror att det berodde på tomater.. Hon såg ut som Tyson i ansiktet:(
Har aldrig hört att det skulle vara allmänt farligt..

Liknande trådar

Övr. Hund Nu blir jag snart vansinnig. Det är hunds--t ÖVERALLT i trädgården!! Tar man ett oförsiktigt steg in på gräsmattan kliver man garanterat...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 936
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka