Är stel vill inte gå och snubblar jämt

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 421
M

makejo

I stallet där jag har min häst står ett 5 årigt varmblod, han kom dit i slutet på sommaren och har sedan början varit väldigt snubblig och brukar gå ner på knä och ibland åker bena isär som på bambi etc.

dom har tänkt att han är ovan att han bara gått på bana eller stått i hage men nu har han ridits i ett par månader och är likadan han var väldigt mager och omusklad när han kom nu är han mycket finare i kroppen men lika snubblig. den sissta veckan har han inte velat röra sig eller gå han är 170 hög och tar långa kliv nu går med små korta steg och verkar inte må bra alls.

av någon anledning har ägarna inte velat ringa vet utan säger hela tiden att dom ska vänta på att hovslagaren ändå ska komma ut och sko min häst nu på fredag(imorgon) och då kan han titta på han??
en hovslagare kan väl ändå inte bedöma en sån sak? det verkar ju vara något i benen eller något det är ju inte heller så länge sedan han skoddes då borde väl hovslagaren ha sett redan då om det var något fel i fötterna på han?? jag tycker det är så konstigt att man inte ringer direkt
finns det inte någon lag eller något som säger att man måste ta djuret till vet om det är sjukt eller skadat? har för mig att jag hört det någon gång?? eller??

Sv: Är stel vill inte gå och snubblar jämt

Vet inte om det finns någon lag.. men man är ju hursomhelst skyldig att se till att hästen mår bra. Tycker det här låter som att veterinären borde vart ute för länge sen! :cool: Stackars häst.

Är det en vbl travare? Min kompis nämde nåt om en häst som betedde sig så, kanske är samma...

Kan vara vad som helst, fång, korsförlamning. Hur som helst så måste ju vet tas ut! Stackars häst!!!

Verkligen ot, men uttran som i tumba? Då kanske vi har setts nån gång, jobbar där :)

nej den här hästen står inte i uttran han står i uppsala.

Rätta mig om jag har fel.
Men finns det inte en sjukdom som fästningarna ger, som gör hästarna snubbliga. Om jag kom ihåg rätt så kan man ta blodprov för att se om dom har fått den.

Jag äger en varmblodsvalack sen 4 år tillbaka, han är 16 år nu. När jag fick honom i min ägo så var han väldigt snubblig å då hade han ändå inte gått på banan på ca ett år och han va riden en del. Det tog lång tid innan han slutade snubbla. Han snubblade även på rätt jämn mark som tex grusväg. Men efter nåt år så va han mycket bättre och nu snubblar han inte mer än vad någon annan häst gör.

Har hästen gått på travet så är d vanligt att den snubblar då den är van vid jämn mark är den sen också omusklad blir d jobbigare för den.

Men det är skillnad på en häst som snubblar för att den är ovan och en som gör d för att den har ont. Misstänker man att hästen har ont så är d säkrast att tillkalla veterinär. Om nu inte hovslagaren kan se nåt så får man hoppas att ägarna gör det. Det kan ju vara nån gammal skada elr nåt annat fel.

Jag lät en massör kolla på min häst å han masserade och utförde även akupunktur på min sötnos(vilket han gillade) och d gjorde stor nytta! Det är värt att testa.

Rätta mig om jag har fel.
Men finns det inte en sjukdom som fästningarna ger, som gör hästarna snubbliga. Om jag kom ihåg rätt så kan man ta blodprov för att se om dom har fått den.

Precis vad jag tänkte på!

Ehrlichios. Ta blodprov och kolla upp.

Min var oxå rejält snubblig och fick ont i musklerna och så vidare.

Skada på halskotpelaren? I så fall är det ALLVARLIGT, just det där med att benen åker isär låter illa.

Visst kan en del travare anse att hela världen består av en travbana, men de flesta har faktiskt någon gång gått i kuperad terräng och lärt sig hålla koll på marken.

Det där är inget jag skulle vilja diagnostisera, solklart veterinär-fall.

Hovskagaren var ute idag och han sa att det var nog blödningar i strålbenen tror jag det var han fick plastsulor mellan sko och hov han gick bättre efter det men han går ju inte bra iallafall han staplar runt i hagen... Jag skulle iallafall ta ut vet om det var min häst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 007
Senast: Jamtland
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 089
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Cilla
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 439
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka