Är skäckar svårsålda pga färgen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wyntzi
  • Startdatum Startdatum
W

wyntzi

Får man mindre betalt för en skäck med samma meriter som en likvärdig fux/brun/svat häst? Ni som avlar- har ni någon uppfattning om detta?

Inom dressyren har jag förstått att skäckar inte är popuära. Hur är det inom hoppning och fälttävlan.

Sv: Är skäckar svårsålda pga färgen?

Det är väl tvärtom, att många gärna vill ha en häst med annorlunda teckning och därför är beredda att betala mer för en skäck än en likvärdig brun.

Inom dressyren så är det vissa som är rädda för att ojämna tecken på en häst ska kunna inverka på domarnas bedömning. Så där finns folk som inte vill ha t ex tre vita ben eller en sned bläs heller.
Annars så är det ju en personlig smakfråga om man gillar mycket vitt på en häst eller inte. Som exempel mina grannar. Maken i familjen gillar mycket vitt vill gärna har skäck eller stooora tecken på en häst. Hans fru avskyr vit tecken och vill helst ha helt enfärgade hästar. Så snacka om att de har diskussioner när det ska köpas häst:D

Avlar inte men kan säga att jag hade aldrig köpt en skäckfärgad stor häst, tycker att de är rätt fula om man nu får tycka så. Har däremot själv två shettisar som är skäckar och på små ponnyer kan jag tycka att det är ok, även om det egentligen inte tillhör favoritfärgen där heller - svart är min favoritfärg inom alla raser!

Tycker att det borde vara svårare att sälja skäckar, såvida de inte har goda tävlingsmeriter förstås. Finns ju en del inom fälttävlan vad jag har sett.

Jag hade inte köpt en skäck, men sen så rider jag ju drressyr också och vill att det ska se enhetligt ut.

Sen inom hoppning så spelar det ju ingen roll men jag hade nog inte köpt nån iaf.

Det är väl snarast så att de skäckar som finns ofta håller en lägre standard än ickeskäckar, för att det på alldeles för många håll betäcks urskiljningslöst bara för att få fläckiga hästar.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986
Hästmänniskan Jag lägger tråden här då jag egentligen tycker den berör både avel samt träning. Så Hästmänniska kändes som ett bra mellanting...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
24 410
Senast: Mia_R
·
Avel Har gått och "kärat ner mig" i en häst där jag rider (alltså inte min egen!). En KWPN valack född 2001 :love: Han är runt 175 cm i mkh...
Svar
7
· Visningar
2 159
Senast: rostad
·
Avel Jag försöker följa med i diskussionerna om svensk avel, försöker lära mig av de som kan (de som hållit på länge) med avel. Har förstått...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka