Är sista dagen påväg för honom?

S

smultronfot

Jag är lite orolig över min d-ponny 24 år.
Har har kronisk hosta och problem med brokerna. Alltså han "tål" inte riktigt kall luft och är extra kännslig för damm.

Imorse var han pigg och glad, men mitt på dagen då jag skulel ge hästarna lunch så låg han ned i hagen, andades tungt och skakade.
Först trodde jag han baralåg ned i solade då jag såg han på långt håll, efter jag hällt ut höet och han kom fortfarande inte och åt (han brukar inte va ett matvrak så han brukar inte ha så brottomt till amten så jag var inte så orolig) så jag gick fram till honom och han la ned huvudet och tog upp det igen. Jag började va orolig för att han fått ett mildare kolik anfall men det var det inte. Han låg som sagt och skakade och hade ingen lust att resa sig upp.
Han skakade som om han frös men han har myyyycket päls och de kanske var ca -5 ute och solen lyste.

Efter ett tag så stod han då upp han var lite loj men såg ändå ut som om han mådde bra.
Någon timma senare så var han pigg och glad och jag var nere och busade med dem i hagen.

Bildbevis i min andra tråd som jag skapade idag på gnägg. :)

Jag vet egentligen inte vad jag vill riktigt med denna tråd men jag är lite oroligför honom.
vi har planerat att tabort honom i höst eftersom han har jätte jobbig vintrar.
Men jag är ändå lite orolig eftersom han är så pass gammal.
Jag tänkte då jag såg honom idag. Tänk om det här är hans sista dag! :crazy:

Någon som vet varöfr han kan ha legat så.
Sjuk på någon sätt?
Snart kommer sista dagen? :crazy:
Trött?

Sv: Är sista dagen påväg för honom?

gammla hästar behöver vila mkt. min brukar ligga rakt ut i boxen och sova. ser läskigt ut, tror ju han är död... :crazy: men han vilar bara för efter en stund är han på benen och är lika pigg som vanligt.

så just att din häst ligger är inte ovanligt - inte heller att han andas tungt, alla hästar andas tyngre när dom ligger ner... men att han skakade låter ju lite oroväckande....

Jo, jag var ju inte alls orolig i början. Han andades inte hellre som de gör på sommrarna t.ex. "trött, varmt andning" utan de var mer som en tung, lite oregelbunden andning. Det är svårt att förklara.
Första tanken som slog mig var att han kanske frös av att ligga i snön. Men han har tjock päls, och står i vanliga fall ute i regn och rusk utan täcke. Han borde väl ändå ha vett att ställa sig att om det bar var så att han ville ligga ned och vila om han började frysa.

kanske du ska se till så att han får vara inne mer? så han har chans att vila.

kan ju bli kallt om han ligger helt still i snö. även om han har päls.

Att han skakade kan mkt väl ha berott tpå att han frös tror jag, blir ju kallt att ligga i snö, även om de har mkt päls. Särskilt om de ligger en stund. Blir ju även kallt för oss att tex sitta i snö. även om vi har kläder. kan du inte få tag i en rundbal halm och lägga ut massa halm i hagen som han kunde vila på vid behov?
Det KAN ju vara att han är dålig på annat sätt, att magen bråkar eller så. Hur vet du säkert att det inte var ett lätt kolik-anfall?
Hoppas att det reder sig och att han får en sista sommar..

Jag kan inte lägga ut halm eller hö eftersom unghästen han står med är mycket matglad och lättfödd. Han blir alltså för tjock.
Det kan ju altlid har varite tt litet kolikanfall men det känns inte som det. Jag lyssnade på magen och den var igång. Fast de kanske kan hända att den "kurrar" även om han inte mådde så bra i den om det var ett riktigt litet alltså?
Jag hari ngen större erfarenhet med sjuka hästar även fast jag har hållt på med hästar sen jag var riktgit liten och haft häst i flera år. Jag har väl haft turen på min sida :)
Han var pigg på eftermiddan och även idag har de varit fullt ös på honom så de var nog inget allvarligt.
En bekant berättade att det hände så med hennes äldre hund som hon ska ta bort. Att hon får sånna "anfall" och krämper och hon tror att det beror på att hon är så pass gammal.
Det kan ju lika gärna bli så för häs ockdå?

Din gamla d-ponny ska ha ett rejält täcke på sig ute och ett tunnare inne. Gamla hästar har dålig blodcirkulation och fryser otroligt lätt. Hur har det gått med honom?

Jag tror också precis som ansk att ett täcke är bra. Vår gamle travare började frysa för ett par, tre år sedan. de gör nog det lättare när de blir äldre. Denna vintern har han dock varit utan täcke för det mesta. Vi har inte haft ngn vinter.
Sedan kan jag inte låta bli att kommentera detta med åldern. Vår äldsta häst ett litet russ är ett år yngre än din häst. Han är definitivt inte gammal! Honom är det full fart på alltid. Lika pigg och livlig med massor av spring i benen som när vi köpte honom för många år sedan. Men jag förstår att det sliter extra på dem att ha hosta.

Han mår rätt bra nu.
Nu har de varit + - 0 så han har inte haft de så besvärligt.
Jag har nästan inte märkt något alls.
Täcke vill jag inte ha på honom, har bara de om de snöar regnar eller är riktigt kallt ute. Han har värklilgen en isbjörnspäls och de blir för varmt om han har fodrat täcke på sig.
De var därför jag tyckte de var så konstigt att han låg och skakade på marken eftersom han har så mycket päls så vattnet knappt går igenom pälsen då man duscha honom på vintern.
Om han har stått ute en hel dag i snö så fryser han fortfarande inte, de kan hänga istappar lite i pälsen men han är varm och gå under.
Dock vill jag inte låta honom stå naken om de är snöoväder så han har då på sig ett ofodrat regntäcke.

Han var väldigt pigg och glad de första åren jag hade honom, jag köpte honom då han var 19 som första ponny,
Då var han nästan galen ;)
Han har alltid varit pigg och glad, men de är från och med förra vintern som jag har märkt att han börjat tackla av lite.
Hostan blri värre och värre för varje vinter och nu då han har haft det extra jobbigt de kallare dagarna den här vintern så vet jag inte om jag vill låte honom få plågas en vinter till då den kanske kommer bli ännu värre än den här vintern.
Så han kommer få ha en sista skön sommar.

De kommer bli otroligt tungt att låta honom trava vidare men jag försöker samtidigt tänka att det nog är det bästa för honom och att jag kommer ha mer tid åt min unghäst.

De var svar till er båda.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 109
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 104
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 003
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 335
Senast: Maddix24
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon