Om man ska gå in på skolsadlar så kan jag göra en snabbsummering om vad jag tycker om de jag ridit i...kanske hjälper lite.
Espaniola: har jag just nu. Sätter mig i bakvikt och är inte uppbygg nog i sitsen för min smak.
Espaniola Deluxe: betydligt bättre uppbygg, har haft sådana på några utbildningshästar och tycker om den skarpt. Dock har jag bara ridit i ganska nya sådana sadlar och de är lite hårda, men det bör ju ge sig med tiden när de är inridna
Renaissance: klarar jag inte alls av. För bred, för mycket stöd och "klumpig", men jag vet andra som älskar den.
Portuguesa: hade jag under ett års tid på min gamla. Den var stor, tung, klumpig och obekväm. Och jag satt 5mil ovanför hästen och hade noll kontakt. Köper jag aldrig igen.
L'art pour L'art (numera kallad L'art pour L'art Gaia): Bara ridit i den en gång men älskade den. Nu var den inte skapt för min rumpa utan för en mindre så jag var lite obekväm i den. Utformad för mig misstänker jag att jag aldrig skulle vilja ha en annan sadel någonsin.
Epona: Red jag i under 6-7månader och fullkomligt älskade den. Hade jag haft råd hade jag köpt en omgående.
Ecyer: Har jag bara ridit i ett par gånger. Med den gamla bommen som fanns när den gjordes i Branderups namn. Kommer bara ihåg att jag hade blåmärken i häcken dagen efter och tyckte att den var sjukt hård, men jag satt bra i den annars.
Sen behöver man ju inte köpa en skolsadel bara för att man vill börja med AR (eller har börjat med) vilken sadel som helst som passar häst och ryttare och tillåter kommunikation fungerar bra.