Iser

Trådstartare
Nu kommer jag och visar upp min okunnighet inom AR. Jag har börjat träna lite AR, men inte så mycket än. Nu undrar jag vad det är för sadlar folk använder.

Visa gärna bilder på vad ni har, eskriv varför just den eller vilken som är drömsadeln.

Ska snart skaffa nu sadel till min haflinger, men vet inte vad jag ska välja för sort. Snälla säg inte bara namn och märken, för jag könner inga utan beskriv vad det är för sorts sadel.

Sv: AR sadlar

Du ska använda en sadel som passar din häst och din rumpa. Det finns sadlar av "barockmodell" men det är inte alls nödvändigt att ha en sådan.

Jag har ridit enligt akademiskt tänk, sedan 2002-2003, längre sen ändå, innan jag visste "vad det heter".

Och jag rider med en helt vanlig dressyrsadel. Thorrowgood Griffin syntetsadel. Kanonskön att sitta i och ligger bra på min dam också. :bow: Inköpt på auktionssajt för 1000 spänn inklusive frakt och då fanns det inte ett hårstrå på den... Tänk om man kunde säga detsamma idag, ett år senare... :angel: :rofl:

Jag har en Zaldi Lusitanus. Den är jätteskön att rida i, dock hade det inte gjort något om stigläderfästet och knästöden var något något längre bak för min del. Men hästen trivs med den och det är en bedrift, hon är mycket kräsen.

Sadeln är uppbyggd som en vanlig engelsk sadel, det är bara utseendemässigt den är annorlunda med fyrkantig kåpa och utsmyckning.

17582301.jpg

17255012.jpg

12597039.jpg

12570453.jpg

Jag har en Zaldi Lusitanus. Den är jätteskön att rida i, dock hade det inte gjort något om stigläderfästet och knästöden var något något längre bak för min del. Men hästen trivs med den och det är en bedrift, hon är mycket kräsen.

Sadeln är uppbyggd som en vanlig engelsk sadel, det är bara utseendemässigt den är annorlunda med fyrkantig kåpa och utsmyckning.

17582301.jpg

17255012.jpg

12597039.jpg

12570453.jpg

Tack för svaren - hoppas det kommer fler:angel:

Är det en barocksadel eller vad kallas en sån modell? Den var snygg.
Men den är alltså med bom?

Jag är lite inne på en bomlös, för att jag tycker dom är sköna (fast jag bara har testat en), men tycker inte de flesta är särskild snygga.

Jag är ju lite allroundryttare. Skulle verkligen vilja bli bättre på AR, men sen tycker jag det ät kual att göra så mycket annat också och man vill ju gärna ha en sadel som passar till det hela.

Hej!
Tänkte dela med mig det lilla jag har till erfarenheter av sadlar.

Jag har en startrekk espaniola deluxe som jag verkligen gillar. Den har jag inget att klaga på, just nu i varje fall. Hittils den bästa sadeln av dem jag ridit i.

För några dagar sedan red jag i en portugesa. Den skulle annars ha varit ok, om den inte skulle ha gett mig stora blåmärken. Jag måste ha ben av opasslig längd, för nedre delen av sakelkåpan gjorde stora blåmärken åt mig bakom knäna. Det kan ju också vara så att just denna sadel inte passade mig, medan en annan likadan kunde vara bättre, vet inte.

Har ridit tidigare i en vaquera sadel. Den var mycket bekväm. Det negativa tyckte jag med den var att benen hamnade rätt långt ifrån hästen. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Om man ska gå in på skolsadlar så kan jag göra en snabbsummering om vad jag tycker om de jag ridit i...kanske hjälper lite.

Espaniola: har jag just nu. Sätter mig i bakvikt och är inte uppbygg nog i sitsen för min smak.

Espaniola Deluxe: betydligt bättre uppbygg, har haft sådana på några utbildningshästar och tycker om den skarpt. Dock har jag bara ridit i ganska nya sådana sadlar och de är lite hårda, men det bör ju ge sig med tiden när de är inridna

Renaissance: klarar jag inte alls av. För bred, för mycket stöd och "klumpig", men jag vet andra som älskar den.

Portuguesa: hade jag under ett års tid på min gamla. Den var stor, tung, klumpig och obekväm. Och jag satt 5mil ovanför hästen och hade noll kontakt. Köper jag aldrig igen.

L'art pour L'art (numera kallad L'art pour L'art Gaia): Bara ridit i den en gång men älskade den. Nu var den inte skapt för min rumpa utan för en mindre så jag var lite obekväm i den. Utformad för mig misstänker jag att jag aldrig skulle vilja ha en annan sadel någonsin.

Epona: Red jag i under 6-7månader och fullkomligt älskade den. Hade jag haft råd hade jag köpt en omgående.

Ecyer: Har jag bara ridit i ett par gånger. Med den gamla bommen som fanns när den gjordes i Branderups namn. Kommer bara ihåg att jag hade blåmärken i häcken dagen efter och tyckte att den var sjukt hård, men jag satt bra i den annars.

Sen behöver man ju inte köpa en skolsadel bara för att man vill börja med AR (eller har börjat med) vilken sadel som helst som passar häst och ryttare och tillåter kommunikation fungerar bra.

Jag har en portuguesa. Den är bra på många sätt men har en del nackdelar också. Den största fördelen är att Den fördelar vikten på en väldigt stor yta, men är också bekväm och stabil att rida i och - grov generalisering?, verkar ligga ganska bra på olika sorters hästar.

Men samtidigt är den som tidigare sagt rätt tjock och man kommer en bit över hästen. Så man känner hästen aningen bättre i en epona/ecuyer än en portugesa. Men naturligtvis kan man inverka och vara medveten om hästen under sig ändå!

Vet inte hur andra modeller är, men den sadeln jag har, har stiglöädrena placerad lite för långt fram för att det ska vara perfekt.

När hästen arbetar rätt ligger sadeln lika bra som vilken som helst, det är inte så att man tappar känseln och hästen försvinner under en för att man har en tjock sadel...=)

Tycker att det är en rätt bra sadel att börja med, har man brister i sin sits kan sadeln hjälpa till att "minska" felen så att det inte går ut över en känslig häst i onödan, samtidigt kanske man kan lära sig sittar riktigt rätt direkt i en BB sadel..;)

Har provat rida i en epona och ecuyer; tyckte båda var kanonsadlar, man placerades väldigt bra och man kom nära hästen. Ecyern var rätt hård att sitta i men jag trivdes bäst med den, tyckte att eponan var lite för mjuk och bred för min smak. Kruxet är att de sadlarna är rätt dyra i inköpspris...

Lycka till

Senast ändrad av en moderator:

Om man ska gå in på skolsadlar så kan jag göra en snabbsummering om vad jag tycker om de jag ridit i...kanske hjälper lite.

Espaniola: har jag just nu. Sätter mig i bakvikt och är inte uppbygg nog i sitsen för min smak.

Espaniola Deluxe: betydligt bättre uppbygg, har haft sådana på några utbildningshästar och tycker om den skarpt. Dock har jag bara ridit i ganska nya sådana sadlar och de är lite hårda, men det bör ju ge sig med tiden när de är inridna

Renaissance: klarar jag inte alls av. För bred, för mycket stöd och "klumpig", men jag vet andra som älskar den.

Portuguesa: hade jag under ett års tid på min gamla. Den var stor, tung, klumpig och obekväm. Och jag satt 5mil ovanför hästen och hade noll kontakt. Köper jag aldrig igen.

L'art pour L'art (numera kallad L'art pour L'art Gaia): Bara ridit i den en gång men älskade den. Nu var den inte skapt för min rumpa utan för en mindre så jag var lite obekväm i den. Utformad för mig misstänker jag att jag aldrig skulle vilja ha en annan sadel någonsin.

Epona: Red jag i under 6-7månader och fullkomligt älskade den. Hade jag haft råd hade jag köpt en omgående.

Ecyer: Har jag bara ridit i ett par gånger. Med den gamla bommen som fanns när den gjordes i Branderups namn. Kommer bara ihåg att jag hade blåmärken i häcken dagen efter och tyckte att den var sjukt hård, men jag satt bra i den annars.

Sen behöver man ju inte köpa en skolsadel bara för att man vill börja med AR (eller har börjat med) vilken sadel som helst som passar häst och ryttare och tillåter kommunikation fungerar bra.

Tack för svar, men min fråga är även mer basic än så... Jag känner inte till alla dessa märken (för det är väl märken på sadlar du skrev här eller?), men skulle veta vad det är för sorts sadel; bomlös, barock, engelsk, portugisisk etc. (gärna med bild) fördelar och nackdelar rent objektivt, vad som är skillnaderna etc.

Vilen sort är vanligast inom AR?

Oj finns nog ingen som är vanligast inom AR.
Folk rider i allt från western sadlar, till engleska, till spanska sadlar.
Vare sig de är bomlösa eller inte.

Espaniolan och Espaniolan Deluxen är bomlösa spanska sadlar.
Portuguesan har bom och är i min uppfattning stor och tung. Är en portugusisk skolsadel.
L'art pour L'art och Eponan är gjorda med läderbom och är också spanska skolsadlar i grunden. L'art pour L'arten är en replika av en gammal Pluvinel sadel (en av ridmästarna förr). Bättre tillverkade sadlar går inte att hitta (enligt mig).
Ecyer och Renaissance kan fås med ultra-flex bom (lättast att liknas med en vanlig bom som flexar något) eller läderbom och är också spanska skolsadlar.

Bild vet jag inte om jag får lov att länka? Speciellt inte när det är jag som gör det, men någon annan kanske har bilder som tagits hemma?

Hur liten rumpa tror du är passande för L'art pour L'art?
Är sjukt sugen på en sån :love: (kommer inte köpa ny än på ett tag oavsett, tills ekonomin finns, men spara och längta går ju! ;) ) och visst gick dom att specialbeställa i olika färger?

Hur är den att rida i jämfört med Eponan? Fördelar/nackdelar?

L'art pour L'arten måttbeställs ju efter både häst och ryttare så du kan ha hur liten eller stor rumpa du vill. ;)

Den går att få i en uppsjö färger.

Hm...nu satt ju jag i en som var lite för liten. Jag upplevde den ännu mer "fast" i sätet utan att det var obekvämt.
Mycket mer stöd som just då kändes "trängande", men med rätt anpassning till sitsen och en veckas ridande i den så tror jag att jag aldrig hade velat sätta mig i en annan sadel...så det tänker jag inte göra innan jag blir rik. :D

Ja då är det bäst att börja spara låter det som! :angel:
Men det är läskigt med dyra sadlar. Sådär att man bara ser tusenlapparna trilla iväg minsta lilla rispa man råkar göra! :eek:

Hade tänkt att vi ska unna oss en sån sadel när jag och kuse har börjat bli såpass duktiga att det finns något att "visa upp" och man därmed vill ha en snygg sadel. Bra målsättning att se till att bli såpass duktig ungefär samtidigt som vi sparat ihop till sadeln! :rofl:

Den tycker jag om - utseendemässigt i alla fall.

Kan du berätta lite mer om den. Vad är det för sorts sadel? Bom? Prisläge? Vilka hästar passar den på? Fördelar? Nackdelar?

jag har en cloubous dresyr sadel den är jätte skön jag rekomenderar den mi är inte till salu.

Jag har en Bent Branderup Epona. Den är jättskön att rida i och min flinga älskar den. Dyr att köpa men jag lyckades hitta den begagnad i jättbra skick.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 378
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 046
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar