M
miss_Ellie
Sv: Är så himla trött på alla "fördommar"!
Jag håller inte riktigt dig på det du säger...
Travhästar skos lite trängre(smalare) än ridhästar för att de ej ska slå sina egna ben,vilket de lätt gör i de höga hastigheterna. Hopphästar ska man helst sko lite bredare för att de ska landa på lite mer yta och därmed minska slitage på benen.
Har själv en "travhovslagare" som har förklarat detta för mig och det har även en "riktig" hovlagare gjort..
ha d bra! mvh!/sara
Panikie skrev:Erfarenheter jag har av "trav" hovslagare är att dom gärna skor lite för stort, alltså dom tar väldigt lite och låter hovarna bli mer platta, liksom flyter ut akn man säga. En trav häst ska juh ha lite större hovar, och har då sett att den typen av skoning inte pssar på ridhäst, ser konstigt ut och ger inga bra resultat.
men sedan vet jag inte om man ska dra alla över samma kant.
Jag håller inte riktigt dig på det du säger...
Travhästar skos lite trängre(smalare) än ridhästar för att de ej ska slå sina egna ben,vilket de lätt gör i de höga hastigheterna. Hopphästar ska man helst sko lite bredare för att de ska landa på lite mer yta och därmed minska slitage på benen.
Har själv en "travhovslagare" som har förklarat detta för mig och det har även en "riktig" hovlagare gjort..
ha d bra! mvh!/sara