Är så himla trött på alla "fördommar"!

Sv: Är så himla trött på alla "fördommar"!

Panikie skrev:
Erfarenheter jag har av "trav" hovslagare är att dom gärna skor lite för stort, alltså dom tar väldigt lite och låter hovarna bli mer platta, liksom flyter ut akn man säga. En trav häst ska juh ha lite större hovar, och har då sett att den typen av skoning inte pssar på ridhäst, ser konstigt ut och ger inga bra resultat.

men sedan vet jag inte om man ska dra alla över samma kant.

Jag håller inte riktigt dig på det du säger...
Travhästar skos lite trängre(smalare) än ridhästar för att de ej ska slå sina egna ben,vilket de lätt gör i de höga hastigheterna. Hopphästar ska man helst sko lite bredare för att de ska landa på lite mer yta och därmed minska slitage på benen.
Har själv en "travhovslagare" som har förklarat detta för mig och det har även en "riktig" hovlagare gjort..
ha d bra! mvh!/sara

Missy och Vera skrev:
Om jag vore du så skulle jag ha anmält den där hovslagren till hovslagar förbundet!!! det är det dom är till för så att inte andra kan råka ut för hans dåliga jobb!!!! Det ska oxså finnas registrerat vilka kurser hovslagaren har gått...men natuligtvis är inte det någon garanti för att personen ifråga är vettig!!! men jag tycker det är en bra rikt linje iaf...:angel:

SHF är ingen myndighet det går alltså inte att att anmäla någon hovslagare dit. Om man tycker att någon häst har blivit utsatt för ett uppenbart lidande av hovslagare eller annan ska man anmäla detta till Djurvårdsmyndigheten.

Helt riktigt, jag håller med.

Går man lärling med en travhovis så får man garanterat erfarenhet från travet..

Borde man inte gå som lärling hos olika hovisar, för att få en större inblick i olika tänkanden?

De enda två hovisarna som har tittat på mina hästar under rörelse(förutom på klinik)var en som slutade pga diskbråck.Den andre skodde Wångens hästar för 20 år sen. Han hade 10 mils resväg och tog bara hälften så mkt betalt som de hemma i Sthlm.

axel skrev:
Borde man inte gå som lärling hos olika hovisar, för att få en större inblick i olika tänkanden?

De enda två hovisarna som har tittat på mina hästar under rörelse(förutom på klinik)var en som slutade pga diskbråck.Den andre skodde Wångens hästar för 20 år sen. Han hade 10 mils resväg och tog bara hälften så mkt betalt som de hemma i Sthlm.

Givetvis så är det en enorm fördel att gå med olika handledare under lärlings tiden.
Jag tittar ganska ofta på travhästar i rörelse vid olika balanseringsåtgärder. Jag tittar även på ridhäst i rörelse dom gånger jag tycker det behövs om jag är tveksam om något.
Tyvärr så är det så att ytterst få av de stall där jag skor ridhästar har tillgång till en yta där det är meningsfullt att kolla häst i rörelse.
Att titta på häst som djupsnöpulsar ger inte så mycket ur skoningssynpunkt inte heller en padock med tungt djupt underlag säger så mycket. man får kolla på gången och titta på hur skorna slits det ger en hel del svar på om hästen är korrekt skodd.

jag har en "travhovslagare" till min ena häst, å han har gjort ett skit bra jobb å fått upp min hästs trakter som var nerverkade:bow:

Men man kanske har en annan utbildning i botten...:idea: Det var det jag syftade på...
Svara gärna på det jag frågade om istället...

Alla tycker olika, har också en travhovis som skor både ridhästen och travarna. En del gillar h*n och en del inte, samma med din (vet vem h*n är).:)

juvelen skrev:
Alla tycker olika, har också en travhovis som skor både ridhästen och travarna. En del gillar h*n och en del inte, samma med din (vet vem h*n är).:)

Jepp. Och jag gillar h*n verkligen. :)

VinterFlikka skrev:
Men man kanske har en annan utbildning i botten...:idea: Det var det jag syftade på...
Svara gärna på det jag frågade om istället...

Ehh vad var frågan?

hej! jag håller med

jag tycker att det är dummt att förutse att alla hovslagare som håller på med trav är dåliga!!!!

vi har en som skor våra hästar! det enda som är dummt med honnom
är att han är alltid försenad! Och att han kan ta lite för mycket i tårna!!! MEN ANNARS ÄR HAN BRA!

Det finns oseriösa människor överallt. Kan naturligtvis ha varit en travhovslagare som skott hästen men det kan även vara någon annan. Sedan finns de även de hovslagare som kastar skit på andra för att få fler kunder. säger inte att detta fallet är så men man vet ju inte. Kan ju vara så att den förra ägaren till hästen skott sj o kanske inte haft den kunskapen som behövs för att sko rätt? vad vet jag, men jag är oxå OTROLIGT trött på fördomar. fördomar= okunskap

Masse skrev:
Där för att "ridhästar" har lika dåligt rykte i travkretsar.
Nja kanske inte riktig, men jag har fördelen att finnas på båda sidor så att säga. Är jag med travfolk så anses ofta rihästar vara andra klassens hästar och hästfolk. När jag är med ridhästfolk anses travare vara något man får slängt efter sig och inte fint. Som sagt två skillda världar som ofta inte förstår varandra.

Men om sanningen ska fram så finns nog den största hästkunskapen idag hos travfolket. Väldigt mycket kunskap har gått förlorad bland ridhästfolket, tyvärr. Det som jag lärde mig på Flyinge om hästhållning av de gamla "gubbarna" där, är idag nästan helt okänt i ett vanligt ridhäststall. Däremot finns den kvar hos många duktiga travmänniskor.

kan inte annat än :bow: :bow:

Panikie skrev:
Erfarenheter jag har av "trav" hovslagare är att dom gärna skor lite för stort, alltså dom tar väldigt lite och låter hovarna bli mer platta, liksom flyter ut akn man säga. En trav häst ska juh ha lite större hovar, och har då sett att den typen av skoning inte pssar på ridhäst, ser konstigt ut och ger inga bra resultat.

men sedan vet jag inte om man ska dra alla över samma kant.

hmm.......

SO Hovslagare skrev:
En del travtränare har på sista tiden löst detta genom att lägga på hovslagarkostnaderna utanför tränaravgifterna, på så sätt kan dom ha en kunnig hovslagare till hästarna. för tyvärr är det så att många tränare skor hellre än bra.

Frågorna var...

Hur pass vanligt är det här?
Och det måste ju vara främst hos de större tränarna? De som redan har en etablerad verksamhet, eller?
Håller helt med om att många tränare skor hellre än bra, det är därför jag undrar hur många som fått upp ögonen för att just hovslagarkostnader inte är något man kan spara in på.

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 580
Senast: Tinuri
·
L
Hästvård Jag har tänkt skriva en sån här tråd ett bra tag nu, men inte kommit till skott riktigt. Eftersom det var ganska många som läste min...
Svar
12
· Visningar
1 432
Senast: Lord Owen
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 888
B
Hästvård Vill fråga om nån varit med om detta. Min häst har haft en tappsko bak.Gick 2 dagar utan i sommarhage innan hovslagaren kom. Han skoddes...
Svar
10
· Visningar
4 715
Senast: briana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka