Är så himla trött på alla "fördommar"!

Sv: Är så himla trött på alla "fördommar"!

VinterFlikka skrev:
Och DÄR inbillar jag mig att det sitter också... Jag tror inte att det handlar om "trav hovslagare" kontra "ridhäst hovslagare" utan om proffs kontra hemmafixare, något som det finns inom båda grupperna.

Men min alldeles egna privata åsikt är att det kanske i lite större utsträckning finns fler hemmafixare inom travsporten, och då oftast hos amatörer. Men då är det MIN åsikt som jag baserar på de amatörtränare JAG känner, varav samtliga skor själv för att spara in på pengar för att kunna behålla alla sina hästar.

En del travtränare har på sista tiden löst detta genom att lägga på hovslagarkostnaderna utanför tränaravgifterna, på så sätt kan dom ha en kunnig hovslagare till hästarna. för tyvärr är det så att många tränare skor hellre än bra.

Men det är ju även så att en vanlig utbildad hovis inte klarar sig med skolutbildningen i ett travstall. Hovslagarutbildningen är till 98% inriktad på att sko ridhästar. Detta är i sig väldigt konstigt då travhästarna är den största enskilda kundgruppen för hovslageri.

Ett proffs inom travet klarar utan problem av att sko både rid och travhästar. Medans ett proffs inom ridsporten utan erfarenhet från travet inte kan åstakomma särskilt mycket i ett travstall.

Ett proffs inom travet klarar utan problem av att sko både rid och travhästar. Medans ett proffs inom ridsporten utan erfarenhet från travet inte kan åstakomma särskilt mycket i ett travstall
:bow: :bow: :bow:

Hej !
Jag har alltid en "trav hovslagare" som skor min häst han är superduktig och har varit verksam så länge jag kan minnas ..det viktiga för mig är att hovslagaren är med i svenska hovslagförbundet och det kan man enkelt kolla upp själv genom ett telefon samtal....
Och det här med fördommar....jag har ett varmblod som jag utbildar i dressyr just nu ...gissa vilka blickar vi få på oss i ridhuset bara för att hon är ett varmblod....!!! oxså väldiigt irreterande !!! men jag håller med bassse...fördommar finns överallt ..
Ha det gött!!!!:banana:

Min hovslagare har skott Scandal Play och han är helt suverän. Och han "ridhästskor" min pålle utan problem. Jag kan inte bli mer nöjd!

Sen är det väl så att det finns tomtar i alla läger...

Missy och Vera skrev:
det viktiga för mig är att hovslagaren är med i svenska hovslagförbundet och det kan man enkelt kolla upp själv genom ett telefon samtal....
Det är långt ifrån en garanti att det är en duktig hovslagare för att denne har utbildning och finns med i svenska hovslagarförbundet. Jag har en klåpare tex här i min närhet som jag inte skulle släppa i närheten av min häst (som skor både travare och ridhästar, oavsett vad jag hade skulle han inte komma i närheten av mina djur). Många gånger skor han bra, däremellan blir hästarna så ömfotade så dom inte kan gå, eller så är trakterna superhöga och tårna korta, eller varför inte både och..... Kritisk måste man vara ändå, även om alla papper finns så är det inte säkert att alla getter är hemma.

???...mig veterligen är en utbildad hovslagare en vanlig hovslagare som sen inriktar sig på en kundkrets antingen med mest ridhästar, galoppörer eller travare...i grunden har dom väl samma utbildning? ...eller finns det en särskild travhovslagarutbildning?:confused:

Piraja skrev:
???...mig veterligen är en utbildad hovslagare en vanlig hovslagare som sen inriktar sig på en kundkrets antingen med mest ridhästar, galoppörer eller travare...i grunden har dom väl samma utbildning? ...eller finns det en särskild travhovslagarutbildning?:confused:

Ja det finns en speciell travhovslagarutbildning på Wången men om man går den så får man inte vara med i Svenska Hovslagarföreningen.
Många duktiga travhovslagare är inte utbildade på någon skola utan dom har gått lärling med nån annan hovis. Det är ganska ovanligt med skolutbildade hovslagare inom travet.

Ja, där ser man hur lite koll man har;)...men, innan Wången blev travhästcentrum...fanns det även då en särskild travhästhovslagarskola? Jag har själv anlitat hovslagare från travet och dom har alla frågat hur jag vill ha skott/verkat...och jag har alltid svarat att jag vill ha bra funktion:D och har således också fått det. Sen sållades dom gamla stötarna(åldersskäl) ur och det kom mest hovslagare från Skara och ingen av dom har gjort mig besviken än;)...

Det måste också vara upp till hästägaren att inte anlita vilken hovslagare som helst. Hade hästen inhyrd i ett stall, strax efter att vi flyttat därifrån kom det dit en travhäst och hans ägare och kusk. Med sig hade dom ett skräckexempel på vad något som inte bör kallas hovslagare.

Ex ett: *Raj, raj, raj... Jag skor alltid så j*vla bra när jag är bakfyller...raj...* (bakfull??? Hade nog inte hunnit bli det än.)

Ex två: *Jag har INTE glömt en hel sömrad på ena sidan av hoven när jag skodde igår... Dom har ramlat ur i hagen! Han har trampat ur sömmen själv!!* *förresten ska hästarna vara varma i benen dan efter. Det är bara bra.*:devil:

Skräckex tre: :eek: :eek: Han drar helt enkelt av skon, inga problem... Sen drar han med raspen under hoven för att "rensa bort lite skit. Så man ser nånting." Sen tar han fram en ny sko, lägger den lite innanför hovkanten. Slår fast den!!! Tar verktången och verkar runt...:eek:

UUUÄÄÄÄ!!:cry:
Stackars häst. Det underliga var att han faktiskt vann ett o annat travlopp ändå. Trots sina ankfötter.

Efter att stallägaren försökt att resonera med hästägaren utan resultat så fick han lov att flytta sin häst därifrån. Så om ni ser en travhäst nångång med stora ankfötter, en träningssele som är reparerad med balsnören så är det säkert han. Det KAN inte finnas fler såna...

Piraja skrev:
Ja, där ser man hur lite koll man har;)...men, innan Wången blev travhästcentrum...fanns det även då en särskild travhästhovslagarskola? Jag har själv anlitat hovslagare från travet och dom har alla frågat hur jag vill ha skott/verkat...och jag har alltid svarat att jag vill ha bra funktion:D och har således också fått det. Sen sållades dom gamla stötarna(åldersskäl) ur och det kom mest hovslagare från Skara och ingen av dom har gjort mig besviken än;)...

Nej skolan i wången har inte så många år på nacken.
Skillnaden är väl i stort sätt att man på wången lägger tonvikten på balansering/beslag och i Skara på smidet som överhuvudtaget inte används inom travet.

Att dom från travet har frågat dig hur du vill ha skott beror på att man inom travet skor mycket efter tränarens önskemål.
Han talar om hur hästen går och hur han vill att hästen ska gå. Sen får man försöka komma dit tränaren vill. det handlar mycket om att hästen skall gå fri, alltså inte slå ihop t ex. framben med bakben i höga farter. Eller få ett flackare eller högre steg osv.

Det finns många travhovisar som skor ridhästar jättefint, hur det är vice versa vet jag inte, har förstått att det är mindre vanligt? Men till saken hör ju att en travhovis som kanske inte är superproffsig, skor ju hästar ändamålsenligt för det han är van vid - travhästar. Alltså längre tår och låga trakter. En ridhästhovis skor ju även han ändamålsenligt - korta tår, högre trakter. Har man otur får man en travhovis som säkert är jätteskicklig, men inte är tillräckligt insatt och lyhörd för ridning, och travskor därför. Det gör inte honom nödvändigtvis till en dålig hovslagare.

Jag har provat på både det ena och det andra, men min nuvarande hovslagare (eller, om jag hade en häst, det vill säga... :smirk: ) skor utifrån hästens förutsättningar och ägarens målsättning. Det är väl DET som kännetecknar en BRA hovslagare, sen är det ju ett jäkla stort plus att han är skicklig som tusan också. :smirk:

Dom långa tårna hör forntiden till.
Dagens välstammade travare springer bra med en normal hovform.
Man skor dock travare med något lägre trakter.

Om jag vore du så skulle jag ha anmält den där hovslagren till hovslagar förbundet!!! det är det dom är till för så att inte andra kan råka ut för hans dåliga jobb!!!! Det ska oxså finnas registrerat vilka kurser hovslagaren har gått...men natuligtvis är inte det någon garanti för att personen ifråga är vettig!!! men jag tycker det är en bra rikt linje iaf...:angel:

Trinity skrev:
Varför har travhovslagare eller trav i största allmänhet så dåligt rykte?:mad:

Ja det undrar jag med! jag har skött och ridit många travhästar, både sånna som gå på bana och tävlar och sånna som är pensionerade eller liknande och jag har inget emot dom! jag tycker att travare är helt underbara att både sköta och rida! Dom har ett "vackert lynne" och är väldigt söta! ;)
Jag har även ridit ridhästar, tävlingshästar, "skogshästar" och jag säger såhär: DET ÄR INGEN SKILLNAD!!!

Alla hästar är hästar!! Oavsett ras!!

VISST ÄR DET SÅ, MEN JAG TYCKER DET HAR BLIVIT BÄTTRE MED ÅREN , SEN FINNS DET JU ALLTID FOLK SOM SER NER PÅ ANDRA, MEN JAG TRO DET ÄR FÖR ATT DE IGENTLIGEN INTE ÄR SÅ NÖJDA MED SITT EGNA LIV.....MÅNGA IDAG TYCKER JAG MÅR DÅLIGT...

:o Byter till små bokstäver:D

Jag har nog haft turen med mig, de allra flesta tycker jag är jätte trevliga och jätte mysiga.....oavsett om man kommit på halvblod, fjordig, travare eller islänning....annars brukar det vara lite si så där, har man hört mellan dessa raser....

Något som jag fick lära mig tidigt som barn,
Var hjälpsam och trevlig mot alla..
visa allmän hänsyn till varandra och visa respekt för varandra och varandras hästar. Vi har alla ett och samma intresse även om vi har lite olika intresseriktning. Alla är välkomna oavsett ridstil och hästras!

Det där med olika hovslagare är ju som med allt annat, finns både bra och dåliga oavsett vilken ras de skor eller verka...tycker jag...
Och jag tro ju att de är så där med, att de som tro att de är bäst och hugger på folk hela tiden, det är dem som är sämst...elakhet och respeklöshet är det värsta jag vet.......;)

rocki skrev:
elakhet och respeklöshet är det värsta jag vet.......;)

Haha! Jag håller med!! ;)

Visst finns det dåliga hovslagare!! Men man ska inte klanka ner på "andra sorter" av hovslagare..

hovis skrev:
Då har väl jag haft otur och sett lite för många "dåliga" travhovslagar skoningar. Senast i dag skodde jag en fransysk travare som har blivit ridhäst p.g.a. att den inte "föll" som travare och inte kan jag begripa utifrån anatomin hur en häst kan vara inåttåad med en fransysk benställning.

Detta är inte första gången jag sett det utan även tidigare stött på det på tävlingstravare och har då frågat både kusk,tränare samt flera Travhovisar hur det kommer sig och svaret har varit som följer.

Som du vet så har en fransysk benställning en nystande kastbåge vilket innebär att den i högre farter slår på sig vilket lätt leder till galopp och då tjänar den inga pengar, sänker vi däremot utsiderna på den och bryter benaxeln så avtar nystningen och den går fri från att slå på sig och då kan den t.o.m. vinna ngt lopp. Detta va det svar jag fick.

Behöver jag påpeka hur dessa hästars kotor se ut
samt hur lång tid det tar innan dom omskolas till ridtravare??? Jag vill dock påpeka att det kan inte vara "dåliga" travhovisar som gjort detta då dom varit i träning hos mer etablerade tränare.

Så visst anatomin på en travare och en ridhäst verkar ju skilja sig ganska mkt, särskilt inskeningarna.
Stackars stackars pållar:cry: :cry: :cry:

SO Hovslagare skrev:
Dom långa tårna hör forntiden till.
Dagens välstammade travare springer bra med en normal hovform.
Man skor dock travare med något lägre trakter.

Jo... men dom välstammade travhästarna som springer bra kanske har ägare som inser att det är viktigt med en bra hovslagare också...

Bland de amatörtränare jag känner är det fortfarande långa tår och låga trakter som gäller... men då skor de ju själv också, så det blir inte alltid så bra...

SO Hovslagare skrev:
En del travtränare har på sista tiden löst detta genom att lägga på hovslagarkostnaderna utanför tränaravgifterna, på så sätt kan dom ha en kunnig hovslagare till hästarna. för tyvärr är det så att många tränare skor hellre än bra.

Men det är ju även så att en vanlig utbildad hovis inte klarar sig med skolutbildningen i ett travstall. Hovslagarutbildningen är till 98% inriktad på att sko ridhästar. Detta är i sig väldigt konstigt då travhästarna är den största enskilda kundgruppen för hovslageri.

Ett proffs inom travet klarar utan problem av att sko både rid och travhästar. Medans ett proffs inom ridsporten utan erfarenhet från travet inte kan åstakomma särskilt mycket i ett travstall.

All heder åt dessa människor i så fall! Huvudsaken måste ju vara att hästarna mår bra, annars finns det ju inte en chans för dem att prestera något alls oavsett nivå.
Men det kan inte vara speciellt vanligt? och förekommer väl kanske främst hos större tränare, eller?

Det finns ju faktiskt vanliga hovslagare som även dem gått som lärling och då kanske hos någon travhovis, så jag tror inte att de är så ovanligt med vanliga hovslagare som kan sko både och heller. Men det är klart har man enbart skott ridhästar tidigare så har man ju inget att komma med... men jag tror att detsamma gäller för tvärt om faktiskt.
Varför skulle det inte vara så menar du?
Jag tycker att ett proffs till hovslagare kan sko både och, oavsett vilken grund han/hon har, annars skulle det inte vara ett proffs...

Covergirl skrev:
Ja det undrar jag med! jag har skött och ridit många travhästar, både sånna som gå på bana och tävlar och sånna som är pensionerade eller liknande och jag har inget emot dom! jag tycker att travare är helt underbara att både sköta och rida! Dom har ett "vackert lynne" och är väldigt söta! ;)
Jag har även ridit ridhästar, tävlingshästar, "skogshästar" och jag säger såhär: DET ÄR INGEN SKILLNAD!!!

Alla hästar är hästar!! Oavsett ras!!

Precis! Jag ogillar folk som enbart dömmer hästen efter rasen:mad: :mad: ! Jag har haft en travhäst (omskolad) och en tinker och nu har jag ett halvblod och en islandshäst, och dom är alla underbara hästar på sitt eget sätt! Vad har hänt med talessättet "En bra häst har varken ras eller färg"!?!:smirk:

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 580
Senast: Tinuri
·
L
Hästvård Jag har tänkt skriva en sån här tråd ett bra tag nu, men inte kommit till skott riktigt. Eftersom det var ganska många som läste min...
Svar
12
· Visningar
1 432
Senast: Lord Owen
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 888
B
Hästvård Vill fråga om nån varit med om detta. Min häst har haft en tappsko bak.Gick 2 dagar utan i sommarhage innan hovslagaren kom. Han skoddes...
Svar
10
· Visningar
4 715
Senast: briana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka