Jag tycker att det är en farlig väg att gå att förbjuda religionskritik! Mycket farlig! Det är nåt av det som skrämmer mig mest när det gäller samhället idag. Så många som går runt och är kränkta (och t.o.m. sekundärt kränkta) och vill lagstifta så att ingen ska få kränka dem (eller den grupp de anser borde bli kränkt).
Nä, man ska absolut inte få diskriminera en person p.g.a. religionen denne har. Men, man MÅSTE få kritisera religionen som sådan! Att sen en del personer knyter en (ohälsosamt?) stor del av sin identitet till sin religion är inget som jag tycker att lagstiftningen ska ta hänsyn till. Det är ok att inte hålla med! Det är ok att tycka att den som sa det är en idiot. Det är ok att skriva debattartiklar som argumenterar för ens syn på saken. Det är ok att diskutera det. Det är ok att bli upprörd. Men det är inte ok, i min mening, att säga att ingen får kritisera en religion!
På vilket sätt menar du att bilderna kritiserar religion?
Och var någonstans här ser du att det kommit förslag om att förbjuda kritik mot religion?
Min poäng är att jag inte tycker att bilderna ger någon saklig diskussion om religion, utan att de ger en missvisande och nedsättande bild av gruppen "muslimer" respektive "flyktingar". Hur ska det gå att diskutera eventuell kritik som inte finns, utan bara är en missvisande bild som är ritad för att skapa agg mot den utpekade gruppen?