Jag har ju som sagt inte heller sett bilderna själv (tror det var två?), så har ju såklart också svårt att bedöma om det är att klassa som religionskritik eller faktiskt ÄR hets mot folkgrupp.
Jag tror som andra att Jomshofs agerande har till syfte att tänja gränserna lite, att få mer och mer att falla under yttrandefriheten istället för att klassas som hets mot folkgrupp.
Ja, jag håller med om att det säkert finns en plan i detta.
Jag menar inte att något behöver ändras - snarare så vill jag understryka att jag tycker det är viktigt att det som är tillåtet fortsätter att vara det. Att på olika sätt kritisera islam - med satir, karikatyrer eller på annat sätt - brukar leda till starka reaktioner från muslimskt håll. Och jag tycker det är viktigt att hålla fast vid att det är tillåtet att kritisera, skända och häda en religion - även när utövare av den religionen protesterar. Samtidigt som vi självklart också behöver försvara människors rätt att utöva den religion de bekänner sig till - liksom rätten att slippa utöva eller få sitt liv påverkat av någon annans religion.
Nu har jag sett dem eftersom de visades i Aktuellt, och jag tycker att det blir lite motsägelsefullt resonemang från Richard Jomshof och hans försvarare (som PM Nilsson som var med och debatterade.
Hets mot folkgrupp innebär "Att offentligt sprida uttalanden som hotar eller är nedsättande om en grupp av personer, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning." (Från åklagarmyndigheten)
Enligt Wikipedia så är "satir" en konstnärlig uttrycksform som använder humor, ironi, överdrifter och förlöjligande i syfte att kritisera eller peka på missförhållanden och moraliska tvivelaktigheter.
Per definition så är syftet med dessa bilder alltså att överdriva och förlöjliga muslimer som kommer till Europa som flyktingar (för humoristiska eller ironiska kan väl ingen kalla dem?). Man vill framställa dem som ett hot mot oss som lever i Europa, och därigenom kritisera muslimska flyktingar och vårt system som låter dem komma hit.
Var i ligger kritiken som man säger måste vara tillåten, annat i den som sker med den osanna och missaktande bilden av muslimer som grund? Varför ska överdrivna, förlöjligande och missaktande beskrivningar av muslimer, judar, asiater eller homosexuella få spridas fritt med syftet att vända folket mot den valda gruppen, om man gör det i form av tecknade bilder som man kallar satir?
Jag tycker att det är uppenbart att Richard Jomshof hoppas på att få många tillfällen att förklara sig medan det här pågår, och DÅ passa på att sätta ord på det hat mot muslimer som han hoppas kunna få att växa bland folket.