Är renrasiga hästar dyrere?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cummine
  • Startdatum Startdatum
C

Cummine

Ja, ursäkta min otroligt dumma fråga, jag skäms nästan :p Men, den som inte frågar får ju inget veta..

När det gäller hundar, katter, kaniner och allt annat så är ju renrasiga djur ofta dyrare och mer eftertraktade än korsningar..? :o
Men är det verkligen så med hästar? För visst är det väl så att många fälttävlans och hopphästar ect. är korsade för att få bra egenskaper från olika raser?

Jag började fundera över detta när en kompis till mig började prata och att hästen X verkligen inte är värd X som person X tänkte betala för den, den är ju inte renrasig :crazy:

Så är det väl inte? Vill man ha en hopphäst så köper man väl en häst som lämpar sig för det, eller dressyr osv. ?

Ursäkta för att det är så dåligt formulerat, jag hör själv hur sjukt det låter :p Och nej, jag har INGET emot korsningar, absolut inte, så ingen sådan diskussion tack :)

Sv: Är renrasiga hästar dyrere?

Det beror på hur du definierar korsningar.

Inom ridhästaveln har man korsat många halvblods- och fullblodsraser vilket räknas som renrasigt eftersom stamböckerna godkänner varandra.

En annan sak är det om man korsar raser som inte passar ihop. Såna korsningar kan ha ett lägre värde än renrasiga hästar, men gäller det tävlingsindivider med goda prestationer betyder rasen ingenting och hästen har ett högt värde trots att den är en korsning.

Vilken svår fråga. Men generellt sett ja, de är nog lite dyrare, men det beror fortfarande mer på individen.

Men om man köper ett sto och tänker sig att ha det i avel så är det dyrare. Men om man skall ha en häst för ridning/körning så spelar det inte lika stor roll.

Det beror också på vilken ras, storlek och användningsområde det är.
En häst eller ponny som hoppar höghus, är utvecklingsbar och har lite tävlingsmeriter, där spelar nog varken ras eller stam någon större roll.

En renrasig welsponny har ett större värde än en korsningponny kat B, just för att den är rasren och kan användas för avel av fler rasrena, som det oftast är större efterfrågan på än korsningarna.

Sen är det ju så att värdet på en häst är exakt den summa som någon är beredd att betala för den.

då kan man ju undra vad en valack har för värde... med en drömstam å hoppar eller går dressyr hur bra som helst.. De känns lite i snåltarmen å köpa en sån häst faktiskt även om man hade haft pengarna... För en valack är egentligen rätt värdelös? Renrasig eller ej, högpresterande eller ej, den enda en valack är värdefull för är för uppfödaren? Eller vad tycker ni?

Om man ska köpa häst för 200 000 och väljer mellan en toppstammad valack med stor kapacitet, eller en "normalt" stammad sto med stor kapacitet, så känns de som om stoet är mer intressant för min del iaf!

då kan man ju undra vad en valack har för värde... även om man hade haft pengarna...
För en valack är egentligen rätt värdelös?
QUOTE]

En valack är värdelös ur avelssynpunkt, men absolut värdefull som tävlingsindivid för det!
Vet inte om du bara formulerade lite knepigt kanske? Alla är ju inte intresserade av att avla på sin häst, och varför inte då köpa en valack?

Valackar är nåt jag inte förstår mig på. Jag vill ha ston eller hingstar. För mig känns det lite som att stam o så kvittar på en valack, han kan ju ändå aldrig gå i avel. Sen är det ju inte alla som är intresserade av avel o då kan just en valack vara ett bra val. Snälla, inga hormoner som spökar osv.

Egentligen är det väl fel att jag ens säger nåt här men det är precis som frågan om korsningar är mindre värda. Det bror på individen och på ägaren. Finns de som inte vill ha renrasigt o bara vill ha valack o då är de hästarna värdefullast för just den personen...

Valackar är nåt jag inte förstår mig på. Jag vill ha ston eller hingstar. För mig känns det lite som att stam o så kvittar på en valack, han kan ju ändå aldrig gå i avel. Sen är det ju inte alla som är intresserade av avel o då kan just en valack vara ett bra val. Snälla, inga hormoner som spökar osv.

Egentligen är det väl fel att jag ens säger nåt här men det är precis som frågan om korsningar är mindre värda. Det bror på individen och på ägaren. Finns de som inte vill ha renrasigt o bara vill ha valack o då är de hästarna värdefullast för just den personen...

Som uppfödare ser jag saken på ett helt annat sätt! Valacken kan inte gå i avel, men är ofta kvittot på avelsarbetet. Aveln går ut på att producera avkommor som är bättre än sina föräldrar. Skulle avkommestatistik baseras endast på ston och hingstar, skulle den inte bli speciellt tillförlitlig. Alla avkommor har samma värde för mig, men jag anser nog att valackerna är de som givit den bästa reklamen för min uppfödning. Oavsett om de tillbringat hela livet som trygg och snäll ridskolehäst, eller om de tävlat i höga klasser.

För ryttaren i sin tur är naturligtvis viktigast att hästen presterar, eller passar för det som den köpts för. Jag har dock sålt ett unga valacker "påläggskalvar" till tävlingsryttare, som sett syskonen på tävlingsbanan. I dessa fall har stammen varit helt avgörande för köpet. Så för mig känns det precis tvärtom. Stammen på en valack är mycket viktig...

Tycker väl framförallt att en valack är värdefull för sin ryttare! Man slipper hormon"störningar" och kan koncentrera sig på ridningen (som ju är svår nog...). Sen blir ju det indirekt värdefullt för uppfödaren som får kvitto på och reklam för sin uppfödning om valacken uppnår bra resultat.

Tack för alla svaren! En korsning fullbl eller varmbl / kallblod tillexempel.. Som är en fin allroundhäst, men ju då inte renrasig jämfört med en renrasig ponny eller häst (vi kan säga valack) som har ungefär samma kapacitet, i samma ålder och på samma utbildningsnivå. Typ allroundhäst. Vilken är värd mest?

Sedan kanske man kan tänka sig att betala mer om det verkligen är hästen med stort H, men i allmänhet liksom? :p

Vilken varmblodsras menar du? Travare eller någon annan?

En travarkorsning har ofta inte så högt värde om den inte presterat något eftersom rasen intre är framavlad för att vara ridhäst.

nja, kanske inte direkt travare men Arab, fullblod, dartmoor eller vilken ras som helst i princip :p

Egentligen är det inte konstigare än med hundar. Om man ska köpa en valp så är de renrasiga dyrare än korsningarna. Samma sak om köper föl eller unghästar. Om man ska köpa hund för avel så köper man en fin renrasig av en ras man är intresserad av. Samma sak om man ska avla på en häst. I bägge fallen så handlar det om djur som är dyrare än en korsning i samma ålder.

Men om man går vidare och letar efter en färdig hund som en blindhund, narkotikasökhund eller eftersökshund. Då spelar plötsligt inte rasen någon roll för priset. Den kostar lika mycket oavsett ras. Priset kommer att bestämmas av dess bruksvärde i stället.
Samma sak med en utbildad häst eller ponny. Om den är bra på det den är utbildad till så kommer inte rasen att spela någon roll för priset.

okej, tack! :laugh: Vilket toppensvar!
Så, på valacker spelar rasen egentligen ingen roll alls, sålänge dom är bra hästar i temperament exteriör och utbildade i det dom ska göra?
Kan man ställa ut en vallack? :D *dum fråga*

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 880
Senast: Lhas
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 079
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 690
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18