Är ponnyn för stor?

blomman123

Trådstartare
Min dotter har tröttnat på att rida på b-ponny nu då hon tycker att det blir för kort till marken och vill nu köpa en c-ponny. Det bli inga problem för oss då lillasyster kan gå över på b-ponnyn. Min dotter är 1,50 cm lång och väger 40 kg, och jag undrar då om c-ponny kan vara en aning förstort? :)

Sv: Är ponnyn för stor?

Tycker att det låter som om C-ponny skulle kunna passa henne bra storleksmässigt

Nu spelar ju hur långa ben etc man har in. Men jag är 1,58 och rider maxad D-ponny och är alldeles perfekt lagom på honom. Så jag tycker det låter som en C-ponny blir utmärkt storleksmässigt för din dotter.

Nej, det är inte för stort. Jag är själv 153 och red C-ponny på ett ridläger då jag var 14 (hade väl växt klart då), och jag tyckte faktiskt att det var i minsta laget. D-ponny är mer lagom. Annars föredrar jag häst mellan 150-160 cm.

Skulle tippa på att jag själv var i den storleken när jag fick min C-ponny när jag var tolv. Hade mest ridit B-ponny innan på ridskolan. Tyckte hon var lite stor då tyckte jag, och hade en helt annan gång än ponnyerna jag ridit innan, betydligt mera "häst" än vad jag var van vid. Men man växer ju en del i den åldern och jag hade kvar henne även när jag vuxit klart (164 cm).

Hon bör väl kunna rida d-ponny också, beror ju på hur grov hästen är och hur lättriden.

Menar du att C-ponnyn skulle vara för stor för barnet eller tvärt om?

Jag tycker att varken barn eller ponny verkar för stort, snarare ganska perfekt lagom.

är 160 och rider b-ponny til min egna på 160... tror det blir lagom :) Hade en c-ponny på 140 på foder och det var lagom. Hon kändes dock lite större o rida på pga hennes rörelsemönster (spelar stor roll, samt "huvud" på ponnyn). min egna känner jag mig inte mycket mindre på än d-ponnyer - som förövrigt också pasar bra :)

efter lite flams och otydlighet från mig - storleken i cm är mer en siffra - men den verkar kunna bli alldelles lagom! däremot spelar ponnyns temperament, rörelsemönster och utbildningsgrad större roll :)

Jag tror en snäll "lagom byggd" c-ponny kan bli alldeles perfekt :)
En maffig, stark och lite busig c-ponny blir kanske lite väl stor om hon inte är ganska rutinerad, men som sagt, en mer "lagom" c-ponny blir säkert utmärkt.

hade en kompis som var 155 cm och hon såg pytteliten ut på min c-ponny som är 138 cm och lite grövre i kroppen.
Knappt så hälarna var nedanför sadelns kåpa:D

Så 5 cm mindre lär ju bli perfa, hellre lite för stor ponny än för liten, barn växer ju som ogräs i denna ålder och nästa är hästen lagom=)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur