AR och körning??

charmant

Trådstartare
Har lite funderingar på att köra in min unghäst så småningom,på så sätt kan jag ju använda henne lite och så innan jag rider och hon musklar sig osv osv.Jag har absolut ingen brådska med min häst men hon har ett psyke utav denna värld och tycker verkligen att det är jätte kul att få vara med och hitta på saker så jag tänkte att tömkörning och senare körning kunde vara en bra grej kanske.
Nu till min fråga ...körning och AR går ju isär på en del sätt,tex så skjuter ju en körhäst på med bakbenen samtidigt som en ar häst ska trampa under sig..där går det ju i sär bla.

Tror ni att jag gör totalt fel om jag kör in henne?
Diskuterar detta gärna fram och tillbaka och analyserar med er....

Sv: AR och körning??

Kommer tyvärr inte ihåg vem som sa det, men jag har hört att "rid gärna din körhäst men kör inte din ridhäst" eller något liknande, just pga att hästen använder skjutkraft för att dra vagnen, medans man vill ha bärkraft i ridningen.

Samtidigt är det ju roligt med varierat arbete...

Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med dig där.
Hästen använder ju mer skjutkraft i hagen med, men vi kan inte hindra den från att vara där av den anledningen.
Jag tror att alla typer av muskler är bra och så mycket mångsidigt arbete som möjligt.
I tyngre körning (typ skogskörning) aktiverar hästen också bakkärran mycket mer och blir bättre musklad och orkar bära upp sig bättre.

Jag ska personligen köra in min 5åring i höst och hoppas kunna använda honom lika mycket i både ridning och körning.

Ja, hästen är ju inte gjord för att rida på precis. I vilt tillstånd har hästen större delen av vikten på framdelen för att kunna skjuta ifrån med bakbenen om den blir anfallen av ett rovdjur (jämför med en sprinterlöpare som står i startblocken och ska springa 100m). Men det är inte detta vi vill med ridningen, vi vill att hästen ska kompensera ryttarens extra vikt och tyngdpunktsförskjutningen som denna orsakar genom att vinkla in bakbenen in mot den nya tyngdpunkten för att inte få belastningsskador på den vågräta ryggraden som inte är gjord för att belastas uppifrån.

Jag har inte sagt att körning och AR inte går att kombinera, det är kul med omväxling för både häst och ryttare. Men inom AR vill man skola hästens bärkraft och "tjatar" på hästen att den ska bära mer med bakbenen, och så ber man den plötsligt att skjuta på och arbeta upp "skjutkraftsmusklerna" istället som under ridningen är "förbjudna" (förbjuden är väl att ta i, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar:crazy: )

Huvudsaken är att hästen och ryttaren trivs och mår bra!!!;) :)

Hästen behöver inte bara muskler i bakbenen för att orka bära sig. Den arbetar väldigt mycket med sina ryggmuskler och jag vet då inget bättre sätt att bygga ryggmuskler än att köra sin häst!
Kör in du med gott samvete, en stark häst är alltid kapabel att utföra mer än en ensidigt tränad häst.
Ghastly

Hästen behöver inte bara muskler i bakbenen för att orka bära sig. Den arbetar väldigt mycket med sina ryggmuskler och jag vet då inget bättre sätt att bygga ryggmuskler än att köra sin häst!
Kör in du med gott samvete, en stark häst är alltid kapabel att utföra mer än en ensidigt tränad häst.
Ghastly

Håller med där! Och för en ung häst är det jättebra att kunna motionera(s) utan ryttare på ryggen, bygger både muskler och kondition. För att inte tala om vad det gör för hästens huvud och sinne att kunna färdas på okända ställen, vänja sig vid konstiga postlådor och allt möjligt.

Jag kör mycker hellre min häst än att jag longerar tex - longering tenderar att bli ensidigt och tråkigt.

Ibland tror jag att hästarna är smartare än vi tror - och de vet skillnad på att ridas och köras ;) .
Jag har kört min häst hur mycket som helst och det tycker vi båda är jättekul, och jag har inte märkt nån negativ inverkan på ridningen.

Den tränare jag red för sist under min kurs talade just om detta. Att det är väldigt bra att använda Akademiska ridkonsten när man tränar sin körhäst och att det också är ganska vanligt. Men mer ingående gick vi inte in på det. Fråga din tränare. :)

Hmmm
Inte använda skjutkraft. Lite överdrivet så skulle hästen då alltid stå på samma ställe och trampa upp och ner...........
Det är väl ändå hela rörelsemekaniken vi vill åt för att få en smidig och stark individ. Skjutkraften behövs!

Körning och körning...

Travträning, stora mängder tung brukskörning, eller mycket distanskörning på väg kan motverka dressyrträning. Det är t ex svårt att hålla hästen rakriktad hela tiden om man ligger och kör i ett par mil = lätt att de blir snedmusklade.

Hobbykörning eller dressyrkörning med lätt vagn är däremot inga problem, det är inte sämre för hästen än uteritter och dressyrridning. Dessutom ingår samling i dressyrprogrammen när man tävlar körning.

Jag både kör och rider min nu femåriga bruksnordis!

I början hade han lite svårt att skilja på saker o ting - men nu med lite mer rutin, så är det inga som helst problem!!!

Så ge du din häst ett varierande arbete!

Jag menade inte att skjutkraften ska tas bort helt vid ridning, men skjutkraften ska aldrig vara större än bärkraften, inte ens i ökad trav.

KL

Min syn på hur musklerna arbetar i skjut- resp. bärkraft är att hästen fortfarande använder samma muskler men i skjutkraft är kraften mer inriktad på att komprimera och sträcka ut musklerna,så att dom först dras ihop och sedan skjuts ut.
I bärkraft är muskeln relativt komprimerad hela tiden (inte helt självklart, det hade inte fungerat).
Bärkraftsträningen är inte det enda en häst behöver, hade man bara övat den typen av muskelarbete hade hästen haft sjukt mycket träningsvärk och riktigt dåligt med den uthålliga typen av muskelfibrer.
Jag finner körningen som ett bra komplement till ridningen då eftersom man kan öva uthållighet en längre sträcka utan att vara rädd att man belastar hästen fel.
Och så får dom öva musklerna i ryggen utan hinder med! För att inte tala om vad lite skogskörning bland granriset gör för bukmusklerna!

Jag vet inte hur relevant detta var för just den här diskussionen, men jag hoppas att ni förstår då jag inte kan alla fackuttryck och så vidare.
Ni är välkomna att hacka på mina teorier.

Jag ska köra in två av mina "AR hästar". Kan inte riktigt förstå problemet, hästar är ju rätt så smarta så dom kan säkert skilja på vad som är Ar, dressyr etc och vad som är körning.

Och det där med bärkraft och skjutkraft mm mm mm mm:D
är det nog ingen fara med, jag tränar själv olika grejer där jag använder olika muskler på olika sätt tex. ashtangayoga och boxning eller stavgång är inte speciellt lika vartannat;)

Tack för era månag svar och diskussioner:D Jag tror att jag kör på det jag var inne på förut...jag kör in henne eftersom detta är en häst som verkligen vill göra saker och blir glad av det...Körningen ger mig ju möjligheten att arbeta henne innan ridningen kommer på fråga.

Jag har fått höra att man utbildar sin häst upp till väpnarprovnivå, sen väljer man inriktning.

Jag har också hört något liknande uttryck...

Som ägare till två hästar som är avlade för att köras framför diverse redskap, så har sambon och jag stått i valet och kvalet huruvida vi skulle köra in våra hästar eller ej. Fördelar vägdes mot nackdelar. Till slut stod vi med både vagn och sele, men ganska snart innan vi skulle påbörja inkörning så träffade vi på just en sådan häst som besannade våra mardömmar om hur jobbig en körhäst kan vara att rida. Denna häst var tämligen välkörd enligt utsago men som en betongklump i munnen när man red och den sköt på kraftigt i alla gångarter. Jag tyckte inte att det var någon trevlig häst att rida och det fick mig att bestämma mig för att inte vilja lägga så mycket tid på att köra in våra hästar. :crazy:

Vi är inte det minsta intresserade av körning och vi kommer förmodligen heller aldrig att sälja våra hästar, så för oss kvittar det om hästarna är inkörda eller ej. :) Skulle vi dessutom få merjobb i ridningen pga körningen så är det inte värt risken.

Jisses,här är det för mot nackdelar hela tiden...hmmm.Detta tåls att tänka på tror jag..

Jag har också hört något liknande uttryck...

Som ägare till två hästar som är avlade för att köras framför diverse redskap, så har sambon och jag stått i valet och kvalet huruvida vi skulle köra in våra hästar eller ej. Fördelar vägdes mot nackdelar. Till slut stod vi med både vagn och sele, men ganska snart innan vi skulle påbörja inkörning så träffade vi på just en sådan häst som besannade våra mardömmar om hur jobbig en körhäst kan vara att rida. Denna häst var tämligen välkörd enligt utsago men som en betongklump i munnen när man red och den sköt på kraftigt i alla gångarter. Jag tyckte inte att det var någon trevlig häst att rida och det fick mig att bestämma mig för att inte vilja lägga så mycket tid på att köra in våra hästar. :crazy:

Vi är inte det minsta intresserade av körning och vi kommer förmodligen heller aldrig att sälja våra hästar, så för oss kvittar det om hästarna är inkörda eller ej. :) Skulle vi dessutom få merjobb i ridningen pga körningen så är det inte värt risken.

Detta kan ju avhjälpas om man är skicklig (eller helt enkelt inte hårdhänt) som kusk. Det är rätt vanligt inom körningen, vad jag har förstått, att man är hård på handen, men det är ju självklart inget måste!
Sedan (som någon sa tidigare) är hästar rätt duktiga på att göra skillnad på olika utrustning och vilket arbete som krävs av den då.

Spännande att det finns så mycket blandade åsikter!

Jag anser mig själv vara väldigt lätt i handen både inom körningen och ridninge(ofta tjatar tränarna på att jag måste våga ta i mina hästar lite mer än vad jag gör)

Jag har bestämmt mig för att prova och se hur det verkar fungera,funkar det inte så plockar jag bort körningen eftersom det är AR jag vill satsa på i framtiden med mina hästar.

men som jag redan skrivit,jag vill kunna göra något med min häst då hon har väldigt mycket egan vilja,humör,trivs med att få vara med matte,tycker om att få hitta på saker osv.
Detta innej ag rider henne som jag har tänkt vänta ordentligt på...jag har ingen brådska med att rida henne men jag vill gärna hitta på saker med henne.
Självklart kommer allt att få gå i den takten hon är utcecklad för och än så länge på leknivå...= roligt för både häst och mig.

Tack för era åsikter och tankar...diskuterar gärna vidare på detta...spännande:)

Liknande trådar

Träning Jag behöver spåna lite hur mkt man kan träna en häst som är 6 år, jag tar historien från början. Jag fick hem henne för ungefär ett år...
2
Svar
23
· Visningar
2 794
Hästvård Nu börjar jag bli toknervös :yuck: ska in med min 4åriga ponny till klinik på tisdag. Symtomen är väldigt diffusa, det syns ingen tydlig...
2
Svar
21
· Visningar
2 386
Senast: Elisha
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 877
Senast: Lala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar