Är ni ute på sociala medier om ni är sjukskrivna från jobb?

Jag är ute med hunden, ute i stallet, någon gång tagit en lugnare ridtur/körtur medan jag håller på att piggna till från t.ex feber, förkylning osv också. Framförallt nu när man ska vara hemma för minsta lilla. Aldrig sett det som ett problem.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
men precis.

Man kan ju vara sjukskriven utan att vara särskilt dålig dessutom, särskilt nu innan vaccinet kom och man skulle vara hemma med minsta symptom.
Var hemma tidigt i våras med lite halsont liksom - var ute och rastade/tränade hund som vanligt, fick ju inte jobba men var knappast sjuklig heller.
Man ska väl fortfarande vara hemma för minsta lilla symptom? Det har de ju tjatat om i veckor.
 
Tramsigt tycker jag. Nu använder inte jag facebook, men instagram om än ganska sparsamt men efter 27 år som internetanvändare så är det inte mycket som skulle hålla mig från att använda internet om man säger så. Och alla är vi olika i hur vi lever våra sociala liv, många har idag sociala medier som sin huvudsakliga källa för socialt liv alls så vad problemet med saken i sig förstår jag inte. Det beror väl på vad man postar tänker jag. Och som många säker här känner igen så är livet som hästägare eller hundägare något som inte avstannar för att man är sjuk. Jag har själv hasat mig ut i stallet i 40'C feber fler gånger än jag kan räkna till, har släppt ut hästarna i hagen med hjälp av enbenshopp i snön och med krycka och hästar på släp - sånt ses inte med blida ögon av icke-djurmänniskor och postar man dessutom bilder på djur som signalerar ett AKTIVT LIV så sticker det väl i ögonen på vissa (oavsett åldern apropå att nån kommenterade att det skulle vara äldre som reagerar...)
 
men precis.

Man kan ju vara sjukskriven utan att vara särskilt dålig dessutom, särskilt nu innan vaccinet kom och man skulle vara hemma med minsta symptom.
Var hemma tidigt i våras med lite halsont liksom - var ute och rastade/tränade hund som vanligt, fick ju inte jobba men var knappast sjuklig heller.
Visserligen var detta före corona, men iaf. En kollega på arbetsplatsen jag lämnade bodde ett stenkast från grupplokalen. Var hemma för förkylning. Hunden behövde ju rastas, menar. Klart man inte går långa promenader om man är sjuk men rasta?!?! Sen när ska hunden pissa och skita inne för man är förkyld?!? Man ska ju iaf inte arbeta då. Men ja det fick hon mycket skit för....
 
Spinner vidare lite på det där med att kollegor stannar hemma för allting. Före coronan då. På tidigare jobb, där jag jobbat helger och kvällar, var jag mycket mer irriterad när folk fejkade sjukdom för att kunna göra något med sambo som jobbar måndag-fredag. Hände ganska ofta, alltid samma personer och alltid på grund av något sambon skulle på som sen dokumenterades flitigt till sociala medier. Om det då betydde att jag som egentligen var ledig fick gå in och jobba (och stryka mina egna planer den helgen) så blir man inte glad när den som egentligen skulle jobba lägger upp bilder när hen är ute på stan och festar, typ.

Nu jobbar jag sen tre år tillbaka kontorstid. Om kollegor är borta mycket påverkar det inte mig. Har haft en kollega under de här åren som lyckats ”bli sjuk” varje gång det är något tråkigt som hen inte vill göra, annars är nog de flesta verkligen sjuka eller har sjuka barn när de är hemma. Och efter att själv ha legat hemma i influensa en vecka precis innan coronan så är jag inte avundsjuk på den kollegan som stannar hemma på oklara grunder då och då. Det lär synas i hens lönekuvert också, för tusan vilket avdrag det blev på en veckas sjuklön.
 
Spinner vidare lite på det där med att kollegor stannar hemma för allting. Före coronan då. På tidigare jobb, där jag jobbat helger och kvällar, var jag mycket mer irriterad när folk fejkade sjukdom för att kunna göra något med sambo som jobbar måndag-fredag. Hände ganska ofta, alltid samma personer och alltid på grund av något sambon skulle på som sen dokumenterades flitigt till sociala medier. Om det då betydde att jag som egentligen var ledig fick gå in och jobba (och stryka mina egna planer den helgen) så blir man inte glad när den som egentligen skulle jobba lägger upp bilder när hen är ute på stan och festar, typ.

Nu jobbar jag sen tre år tillbaka kontorstid. Om kollegor är borta mycket påverkar det inte mig. Har haft en kollega under de här åren som lyckats ”bli sjuk” varje gång det är något tråkigt som hen inte vill göra, annars är nog de flesta verkligen sjuka eller har sjuka barn när de är hemma. Och efter att själv ha legat hemma i influensa en vecka precis innan coronan så är jag inte avundsjuk på den kollegan som stannar hemma på oklara grunder då och då. Det lär synas i hens lönekuvert också, för tusan vilket avdrag det blev på en veckas sjuklön.
Fast i ett sånt läge är det väl knappast bilderna på sociala medier som är problemet, utan det faktum att personen sjukskriver sig för att vara ledig? Det är väl lika illa oavsett om det är sociala medier inblandade.
 
Fast i ett sånt läge är det väl knappast bilderna på sociala medier som är problemet, utan det faktum att personen sjukskriver sig för att vara ledig? Det är väl lika illa oavsett om det är sociala medier inblandade.
Självklart. Men många kan ju vara rädda att bli stämplad som en sån person om man lägger upp bilder på sociala medier om man är sjuk och hemma från jobbet?
 
Är jag sjukskriven för exempelvis förkylning så brukar jag inte posta bilder, om det inte är exempelvis en story på Instagram med hunden som ligger och myser i soffan eller dylikt. Jag är inne på sociala medier och Buke, men är jag förkyld brukar det enbart vara ett par dagar och jag brukar undvika att posta något som kan feltolkas. Även om jag måste ta en promenad med hunden eller laga mat, så vet man aldrig vad folk får för sig att tolka in.

Däremot var jag sjukskriven på halvtid en tid när jag blev utbränd, och då hade jag inga problem att posta saker på mina sjukdagar. Jag skulle ju gärna promenera, träna, göra saker som jag orkade och mådde bra av. Inga problem där alls.

Men att inte vara aktiv alls, att någon skulle rynka på näsan om de såg att jag kommenderade ett inlägg på Facebook? Jag är förkyld inte död. Deras problem om de tolkar in nåt. Jag skulle gissa att de flesta som är sjukskrivna för exempelvis förkylning på vinterhalvåret spenderar 90% av tiden vid någon typ av skärm.
 
Verkar konstigt, klart man kan scrolla runt på sociala medier även om man är sjuk?
Själv har jag postat bilder från gymmet och promenader när jag var sjukskriven med bruten arm. Samt löprundor när jag var sjukskriven med ryggskott.

Jag berättade till och med för chefen som tyckte det verkade sunt att jag tränade på gymmets cykel 30 minuter om dagen, och gick relativt långa promenader i iskylan (typ -10) med den brutna armen utanför jackan bara för att det var så vansinnigt skönt att kyla ner den ordentligt.
När jag hade ryggskott joggade jag ytterst försiktigt i skogen eftersom just det mjuka + att lyfta på benen över stock och sten i ca 2km varje dag, samt att efteråt stretcha och sedan vila gjorde att jag blev frisk i rasande fart.

Man måste ju få göra saker som gör att man blir bra snabbt, tänker jag. Vad det är som gör att man blir bra snabbt är ju olika för olika personer, men jag vägrar tro att det bästa i alla lägen är att sitta still i soffan och inte göra någonting och vänta på att man blir frisk.
Jag kan gå korta lugna promenader när jag är förkyld för att få lite frisk luft och blodgenomströmning. Visst kanske jag blir trött efteråt men jag har noterat att jag blir frisk lite fortare, vilket ju borde vara bra från arbetsgivarens perspektiv.
 
Det med hundrastning påminner mig om när jag blev kontaktad av en bekant som var avdelningschef på en butik där en tidigare kollega till mig jobbade. Hon frågade om det hade varit problem med mycket sjukdom, osv men jag sa att nä aldrig nått som jag hört/sett.
Då hade tydligen några kollegor på nya jobbet blivit sura för att hon lagt ut bild på Instagram att hon gick promenad med hunden. Hon var ju faktiskt sjuk och då gick inte det att vara ute med hunden. Alla var i ungefär samma ålder (20-25)
Avdelningschefen som kontaktade mig tyckte ju själv att självklart ska hunden ut men kollade upp för säkerhetsskull ifall det varit andra problem.
 
Är det någon sorts vuxenversion av att när barnet är hemma från skolan för att det är sjukt så får det inte leka med kompisar? Är man inte på jobb får man inte göra något annat roligt heller?
Hmm, den förstod jag inte helt.
Om ett barn är hemma för att det är sjukt, är det väl oftast en smitta? Annars är det väl i skolan?
Smittan vill man väl inte sprida?
 
Vi hade en diskussion på jobbet förut angående detta, de flesta var eniga om att man inte kan/bör/ska vara ute på facebook, instagram osv om man är hemma från jobbet för att man är sjuk.
Men vad tycker ni?
Hur gör ni själva?

Vad spelar det för roll!? Det är ju som att se på teve? Jag ska vara bra jäkla sjuk om jag inte ens orkar se på teve. Speciellt nu när man ska vara hemma för minsta förkylningssymptom.
 
Hmm, den förstod jag inte helt.
Om ett barn är hemma för att det är sjukt, är det väl oftast en smitta? Annars är det väl i skolan?
Smittan vill man väl inte sprida?
Tanken är nog att föräldrarna förbjöd en att göra allt annat än att typ ligga i sängen för att man skulle tycka att det var tråkigt att vara sjuk och inte vilja stanna hemma bara för att. Så gjorde mina i alla fall. Var man hemma från skolan var man sjuk och inne, inte ute och lekte med kompisar som också var hemma. Det fanns barn som redan i lågstadiet stannade hemma av den enkla anledningen att det var tråkigt i skolan/äcklig mat i matsalen den dagen/kompis var sjuk. Tror det är det fenomenet @MCP menar.
 
För sin egen skull ska man kanske vara försiktig med vad man lägger upp på IG och FB.
Men annars så kan man få vara precis hur aktiv man vill på sociala medier. 🤷‍♀️
 
Det påminner mig om när jag för 35 år sen var sjukskriven på grund av ögoninflammation och någon hade sett mig gå och handla. Jag fick en utskällning av en kollega eftersom man håller sig hemma när man är sjuk. Punkt. En mycket gammaldags värdering att när man är sjuk från jobbet ligger man hemma i sängen och orkar man göra något orkar man också jobba.

Själv ligger jag just nu på soffan med ryggskott och kan inte räta ut mig. Jag kommer att tvinga mig att gå runt kvarteret eftersom jag vet att det lättar. Jag skulle till och med kunna lägga ut något om den promenaden på sociala medier utan att reflektera över att det inte var lämpligt och att någon skulle kunna tycka att det var olämpligt.

Som andra skrivit så är det en stor skillnad på att lägga ut något som motsäger att man är sjuk och att göra uppdateringar om vardagen och sånt som måste göras ändå. Eller för att bli friskare.
 
En mycket gammaldags värdering att när man är sjuk från jobbet ligger man hemma i sängen och orkar man göra något orkar man också jobba.

Jag hoppas att det där synsättet dör ut, framför allt nu efter pandemin. Jag har haft kollegor som arbetat med hög feber, en som (stolt?) berättade om sin mamma som arbetat med en mindre hjärnblödning. Det är liksom ingen som kommer att tacka dig när du dör eller går in i väggen. Det smått komiska i det hela är att vi (jag och mina kollegor) har inte heller livsavgörande jobb. Vi är inte akutsjuksköterskor eller stridspiloter. Vi är marknadsförare, administratörer, projektledare. Absolut ingenting händer om vi inte är på arbetet några dagar, om man ska hårdra det.

Innan pandemin arbetade jag hemma några dagar med förkylning. Min chef var väldigt tydlig med att är man sjuk så är man sjuk, och ska vara sjukskriven. Jag förstod inte varför jag inte kan arbeta när jag känner att jag orkar och samtidigt slippa smitta kollegor. Det är väl jättebra? Om man liksom bara är småförkyld. Men det är också samma chef som inte gillade att vi tilläts arbeta hemma en dag i veckan då hon inte trodde att folk gjorde sitt jobb då. Tji fick hon när pandemin slog till en månad senare :angel::D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 210
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 079
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 277
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp