Är ni ute på sociala medier om ni är sjukskrivna från jobb?

Ni har samma åsikt som mig i frågan, tycker inte det ska spela någon roll om man skriver på fb tex, är ju skillnad att sitta hemma i soffan och surfa på mobilen och att hålla igång hela dagen på jobbet.

Känns som om dina kollegor har ett väldigt föråldrat synsätt på sociala medier. Är det någon sorts vuxenversion av att när barnet är hemma från skolan för att det är sjukt så får det inte leka med kompisar? Är man inte på jobb får man inte göra något annat roligt heller?
I dessa tider när man ska vara hemma vid låg tröskel så är det ju en ännu märkligare syn.
Vad motiverade de sin åsikt med?
 
Känns som om dina kollegor har ett väldigt föråldrat synsätt på sociala medier. Är det någon sorts vuxenversion av att när barnet är hemma från skolan för att det är sjukt så får det inte leka med kompisar? Är man inte på jobb får man inte göra något annat roligt heller?
I dessa tider när man ska vara hemma vid låg tröskel så är det ju en ännu märkligare syn.
Vad motiverade de sin åsikt med?
Utan att veta kan jag tänka mig att det är precis samma grej som när mamma sa att man absolut inte fick vistas utanför dörren om man var hemma och var sjuk för då kunde nån klasskompis se och ”skvallra för fröken”. (Jag hade dock klasskompisar som gjorde just det, men det är en annan femma.)

Jag har ju häst, så även om jag är hemma och sjuk från jobbet måste jag ju fortfarande gå ut och släppa in/ut, mocka och fodra och så vidare. Har eget stall så träffar ingen annan nu i corona-tider, men jag ligger ju inte nerbäddad i sängen heller. Ganska stor skillnad på att hänga upp två hönät i hagen eller slösurfa på mobilen än att jobba åtta timmar och riskera att smitta kollegor, covid eller ej. Men jag hade ju inte postat en bild där jag ligger och pressar på stranden eller är ute och tävlar med hästen om jag är hemma och sjuk. Men det hade jag ju knappast orkat heller om jag var så sjuk att jag ansåg att jag inte orkar jobba?
 
Jag vet inte hur nuvarande jobb ser på saken men tidigare jobb har det inte varit okej.
Jag var sjukskriven med ond arm (kunde inte lyfta ena armen över midjehöjd) och var helt frisk i övrigt och fick skit för att jag tog kort på hästarna i hagen en dag.
Ett annat jobb fick jag skit för att jag var ute och handlade/åkte bil när jag var sjukskriven (men sjuka folk måste också äta…) så jag skulle nog bara legat hemma och gjort inget för att det skulle vara ok.
 
Det är väl inte helt lämpligt om en är sjukskriven för en rejäl hjärnskakning, kanske (eftersom vårdens ordination då brukar vara att hålla sig borta från skärmar för att hjärnan ska få återhämta sig - okej att lyssna på musik eller ljudbok, men helst inte surfa/smsa etc.). Men det har ju inget att göra med sociala medier vs sjukskriven, utan med sjukvårdens rekommendationer för ens återhämtning. Äh, trams säger jag. Däremot kan det ju vara bra att tänka ett steg längre kring vad en publicerar just den dagen, kanske. Det ser ju lite.. tveksamt ut att tex lägga upp bilder på drinkar från uteserveringen i stan, om en enligt egen utsago ligger hemma och kräks.
Fast å andra sidan sjukanmäler man inte sig från jobbet och går på krogen och dricker drinkar istället kanske.
 
Rent arbetsrättsligt har jag för mig att man som sjukskriven får göra sådant som inte riskerar att förvärra ens sjukdom. Dvs. är man sjukskriven pga depression är det okej att jogga 10 km och är man sjukskriven pga ryggsmärtor kan man posta bilder på sina fötter på sociala medier om det gör en glad.

Egentligen har väl arbetskamrater ingenting att göra med varför man är sjuk. Är man sjuk så är man sjuk. Punkt. Chefen får åtminstone inte berätta anledning.
 
Om man sjukskriver sig för svår migrän eller nåt så fattar jag varför det skulle vara konstigt, men inte annars.

Men ja, jag har haft kollegor som sjukskriver sig pga smärta i arm och sen postar bilder på storstädning och fönstertvätt hemma...
Precis, när jag har migrän är jag inte vare sig vid telefon (förutom mail till chefen samt meddelande i messenger till kollegorna om att jag är sjuk) eller dator eller TV eller... något annat än sängen i flera timmar. När själva migränen börjar gå över, så att jag kan vara uppe och röra på mig utan att kräkas och utan att dö så har jag oftast så pass ont i ryggen att jag inte kan ligga ner längre utan mår bättre av att börja röra på mig och göra annat (för att inte tala om hur jävla tråkigt det är att ligga i sängen och må dåligt, vilka krav en del verkar ha på sjuka människor...) så då gör jag hjärndöda saker som sitter vid datorn eller spelar spel på mobilen, går ut med hunden, lyssnar på hjärnsnäll ljudbok eller hjärnsnäll musik eller sitter i soffan rakt upp och ner med fötterna på bordet och vilar i reklampauserna i ett mobilspel... Saker som inte kräver någon vidare hjärnverksamhet.

Att jobba däremot skulle jag inte klara av. Jag jobbar dagen efter ett migränanfall, och även om jag känner mig ok när jag inte tänker så märks det genast att jag nyss haft migrän så fort jag ber hjärnan arbeta lite. Att scrolla på Fb kräver ju dock inte så många hjärnceller.
 
Fast å andra sidan sjukanmäler man inte sig från jobbet och går på krogen och dricker drinkar istället kanske.

Nej, förhoppningsvis inte. Jag menade att det kan se ut så, om en lägger upp såna bilder just den dagen och det inte är väldigt tydligt att bilderna är tagna en annan dag. Det ser illa ut och kan dra igång misstankar på jobbet, vilket är rätt onödigt. Det var ett exempel.
 
Jag är sjukskriven. Men har i intyget att jag bör hålla mig fysiskt och socialt aktiv för att bibehålla så mycket hälsa som det går.

Postar bilder från mina skogspromenader bl.a. Har aldrig tänkt tanken att det skulle vara konstigt. Orkar göra saker en timme i taget ungefär. Sedan behöver jag vila. Social samvaro är väldigt trevligt men resulterar oftast i att jag behöver dagen efter åt vila.
 
Alltså, om jag är så sjuk att jag inte ens kan ta en rastningsrunda med hundarna, då är jag inte bara sjukskriven, då är jag inlagd på sjukhus (och det har hittills inte hänt). Har ju å andra sidan väldigt fysiskt jobb, vilket gör att det kan vara möjligt för mig att orka gå även en timmeslång promenad i skogen i lugnt tempo utan att ha möjlighet att jobba, jag skulle också kunna vara hemma och sjuk men ändå sitta vid dator i 5-6 timmar. Många(!) gånger har jag varit hemma men konstaterat att jag med lätthet hade klarat av jobb om jag istället hade haft kontorsjobb.

Allt som är mindre än 20 000 steg på en dag och(!) att sortera, organisera och hålla igång hjärnan på så sätt är vila för mig. Att då inte kunna hålla på med sociala medier bara för att jag är hemma och sjuk... Nja, det blir lite extremt :p
 
En tidigare kollega anmälde sig sjuk när hon de facto var på en hundutställning. Utställningen gick bra för hunden blev bäst i rasen så en bild lades naturligtvis upp på sociala medier för att skryta om vinsten.
När personen sen blev konfronterad av arbetsgivaren påstod den att bilden var ett år gammal och att hunden på bilden var död sedan flera månader tillbaka 😂 Hon jobbar inte kvar längre om jag säger så 😝
 
Jag är helt enig med alla andra i tråden. Man ska väl vara riktigt illa däran (utöver besvär som kräver mer hjärnvila) för att inte orka vara vaken någonting och hålla i en telefon. Lite skillnad mot att vara upprätt och alert på jobb en hel arbetsdag, även om man bortser från vad covid har fört med sig vad gäller milda symtom och att befinna sig på en arbetsplats.

Jag har dock varit sjukskriven av psykiska anledningar där saker och aktiviteter som kan anses allmänt ”njutningsfulla” - typ att sitta ute på en fin plats i solen - har varit väldigt viktiga steg i processen att må bättre (att bara komma utanför ytterdörren, eller upp ur sängen rentav) men där jag ändå kunnat känna att det skulle kunna sticka i ögonen på en kollega som sitter och längtar ut från kontoret. Även om det nu inte heller brukat vara åt det hållet mina tankar vandrat när jag mått som sämst, så skulle jag nog i de lägena faktiskt dra mig för att posta en bild på Instagram, under ordinarie arbetstid, även om det inte handlar om något mer än en ögonblicksbild som egentligen inte säger någonting om måendet i sig. Tyvärr tycker jag att det helt enkelt kan kännas svårare när besvären kan vara både mer eller mindre osynliga och av väldigt privat karaktär. Fastän min uppfattning är att det nog många gånger är väldigt lite man faktiskt vet som kollega och utomstående, även om det verkar lätt att tro och tycka, och det känns fånigt att bli avundsjuk till missunnsamhet på någon som är sjukskriven.
 
Lite gammalmodigt att orkar man skriva på sociala medier så är man inte så sjuk och kan jobba. Typ så.

Åh, så när jag kollade på telefonen under aktiv förlossning borde jag varit på jobbet (kanske skulle behövt en handduk eller 100 på kontorsstolen bara...) För att inte tala om hur många timmar slösurfande jag gjorde när jag låg inlagd en dryg vecka. Kan man förvänta sig att kollegorna hjälper en med toabesöken när man kommer in på jobbet hög på morfin och oförmögen att röra på sig tror du? :idea::laugh:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 210
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 079
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 277
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp