Är ni ute på sociala medier om ni är sjukskrivna från jobb?

Vi hade en diskussion på jobbet förut angående detta, de flesta var eniga om att man inte kan/bör/ska vara ute på facebook, instagram osv om man är hemma från jobbet för att man är sjuk.
Men vad tycker ni?
Hur gör ni själva?

Herregud vilka stenåldersmänniskor. Klart att en får skylla sig själv om en inte är hemma av legitima skäl utan är på Grönan eller hundutställning och lägger ut det men i övrigt är det väl inte värre än att läsa en tidning.

Jag har noll problem med att mina borrare och assistenter använder sociala medier när de faktiskt jobbar... så länge de inte lägger ut något som det är sekretess på (vilket aldrig hänt, de som jobbar för mig vet reglerna och att bryta mot dem har rätt långtgående konsekvenser...).
 
Jag surfar absolut på nätet när jag är sjukskriven, om det inte råkar vara för tex migrän då, men då läser man ju inga böcker eller tidningar heller. Att surfa på facebook är lika stimulerande för min hjärna som att kolla på TV. Det är dessutom nyttigt att hålla igång med lätta aktiviteter beroende på vad man klarar av när man är sjuk.

På ett tidigare jobb fick jag lite kritik en gång av en kollega som undrade varför jag var sjuksriven (hade feber och var förkyld) när jag ju faktiskt orkade gå ut med hunden (hade lagt upp en promenadbild på FB). Jag frågade henne om hon tyckte att jag skulle låta hunden skita och pissa på golvet bara för att jag var förkyld och febrig.
 
På ett tidigare jobb fick jag lite kritik en gång av en kollega som undrade varför jag var sjuksriven (hade feber och var förkyld) när jag ju faktiskt orkade gå ut med hunden (hade lagt upp en promenadbild på FB).
Man skulle väl kunna fråga kollegan hur en ensamstående förälder gör när hen är sjuk. Trots feber måste den ensamstående ta hand om barnet/barnen. Samma med djur, tänker jag.
 
Jag vet inte hur nuvarande jobb ser på saken men tidigare jobb har det inte varit okej.
Jag var sjukskriven med ond arm (kunde inte lyfta ena armen över midjehöjd) och var helt frisk i övrigt och fick skit för att jag tog kort på hästarna i hagen en dag.
Ett annat jobb fick jag skit för att jag var ute och handlade/åkte bil när jag var sjukskriven (men sjuka folk måste också äta…) så jag skulle nog bara legat hemma och gjort inget för att det skulle vara ok.
Det förvånar mig så ofta att vissa arbetsgivare inte litar på att man kan hantera en sjukskrivning (eller typ en kaffekassa) samtidigt som de litar på att man gör sitt jobb.
 
Det förvånar mig så ofta att vissa arbetsgivare inte litar på att man kan hantera en sjukskrivning (eller typ en kaffekassa) samtidigt som de litar på att man gör sitt jobb.
Eller vad ens kollegor tror om en? Det känns som att det är mer kollegorna i trådstarten och inte arbetsgivaren som tycker att man ska vara låst i sängen och inte ens orka scrolla på telefonen för att vara hemma från jobbet?

Jag har inte varit mycket frånvarande från mitt jobb. Men vid två tillfällen har jag haft så galet ont i ryggen att jag varken kunnat sitta eller stå, än mindre köra bil och har fått vara hemma (detta var före pandemin och före hemmajobb). Då var jag ju egentligen inte ”sjuk” i den bemärkelsen. Att hålla på med telefonen/läsa/kolla på tv är ju det enda man kan göra då, i princip? Sjuk betyder ju automatiskt inte däckad med 40 graders feber eller spysjuk.
 
Vi hade en diskussion på jobbet förut angående detta, de flesta var eniga om att man inte kan/bör/ska vara ute på facebook, instagram osv om man är hemma från jobbet för att man är sjuk.
Men vad tycker ni?
Hur gör ni själva?

Jag är ute på facebook och insta nästan dagligen men postar typ aldrig några inlägg så vet inte var någon ens skulle se att jag var där. :p Om jag var aktiv skulle jag nog inte posta några inlägg/bilder om jag var ute och red, mockade, handlade eller promenerade eller vad man nu kan tänkas göra som sjuk. Dels är det så djupt inpräntat i mig att man Aldrig är hemma från jobbet och sen vill jag faktiskt inte att kollegor ska tro att jag typ tror jag är ledig eller smiter från jobbet.
 
Eller vad ens kollegor tror om en? Det känns som att det är mer kollegorna i trådstarten och inte arbetsgivaren som tycker att man ska vara låst i sängen och inte ens orka scrolla på telefonen för att vara hemma från jobbet?

Jag har inte varit mycket frånvarande från mitt jobb. Men vid två tillfällen har jag haft så galet ont i ryggen att jag varken kunnat sitta eller stå, än mindre köra bil och har fått vara hemma (detta var före pandemin och före hemmajobb). Då var jag ju egentligen inte ”sjuk” i den bemärkelsen. Att hålla på med telefonen/läsa/kolla på tv är ju det enda man kan göra då, i princip? Sjuk betyder ju automatiskt inte däckad med 40 graders feber eller spysjuk.
Jag vet ju hur genuint glada vi var på kaffet när en kollega som fått cancer la ut att hon orkat vara på sin kolonilott. 3 kollegor blev sjuka inom loppet av bara något år och en av dem klarade sig inte.

De som är borta länge kanske skulle tvingas vara vän med någon på jobbet. Och lägga ut något ibland så att de andra kunde följa vägen tillbaka.
 
Jag funderar vidare. Jag har haft kollegor som är sjukskrivna mest hela tiden. Det är halsont, ryggont, feber, huvudvärk, ryggen igen, huvudvärk, magsjuka and so on.
Det är alltså folk som inte trivs på jobbet och är borta så mycket de bara kan. Där kan jag se att kollegor blir frustrerade över folk som "fuskar" och i ren affekt kan häva ut sig nåt över att nån postat på fb.

Men de har ju fel hur som helst. Men jag kan fatta att det är irriterande.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 210
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 079
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 277
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp