Är något fel? hjälp mig ..

I

Incontestable

Jag hämtade min 9-åriga varmblodsvallack i sthlm den 18:e augusti
Hade honom sedan i ett stall med 4 boxar tillsammans med min kompis och hennes 3 hästar.

Nu flyttade jag honom till ett annat stall då det inte funkade i längden hos min före detta kompis som inte tog hand om hästarna som man ska. Nu står han i ett stall som är lite mindre, med 3 boxar tillsammans med ett varmblod och en fjording.

nu till problemet: Valacken som han står med nu har tydligen varit "bossen" förut men sedan min häst kom dit så har min tagit över, nu är bara problemet attd et känns som om han försöker ta över oss människor också.. han lägger öronen bakåt så fort man pratar med honom och han hotar när man kommer in i hagen, han vänder arslet till och tänker kicka, han försöker kicka inne i boxen men säger man åt honom på skarpen så lägger han av.

Blir så ledsen för han var inte så när jag hämtade honom då var han världens goaste häst och gick undan för dom andra hästarna.
Jag flyttade honom för 6 dagar sen så han har visserligen inte stått i nya stallet så länge.
Är det så att han inte trivs eller håller han på med någon sjuk rangordning mot oss människor också? Hon som äger stallet måste ha spö med sig in i hagen för annars jagar han ut henne.
Han liksom går fort mot henne med slickade öron.
Han är däremot inte elak på något vis om man verkligen säger åt honom på skarpen!
jag är rädd att han ska fortsätta såhär ..

jag förstår inte vad som är fel? :cry:

Hjälp mig .. vad tror ni?

Sv: Är något fel? hjälp mig ..

Det är inte ovanligt att tidigare snälla hästar byter personlighet om de byter flock/rang i flocken.
En sådan häst skall väl helst gå med ranghögre om möjligheten finns annars får man försöka sätta den på plats för egen hand men det kan bli besvärligt om flera måste hantera den.
Det kan även bli lite bättre med tiden om du fortsätter säga till på skarpen och när din häst känner att han inte längre måste hävda sig mot allt och alla. Han kan vara extra "på" nu när han inte stått där så länge.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 045
Senast: tessan.g
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 236
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 349
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar