Är mjäll farligt?

G

Gisburne

Stoet har lite mjäll i pannluggen sedan hon kom ifrån fodervärden. Tycker inte det är hela världen, men flera i stallet reagerade med stora ögon och "men gud"-kommentarer, vilket har gjort mig lite fundersam. Är mjäll farligt, eller beror det på någon sjukdom? Har bara hört att det beror på en svampväxt, och att det går att tvätta bort med schampo. Men jag kanske har fått allt om bakplåten? :confused:
 
Sv: Är mjäll farligt?

Mjäll är inget farlligt o smittar inte heller. Går att tvätta med vanligt mjällshampo så får du bort det.
 
Sv: Är mjäll farligt?

Det kan också vara ett tecken på att hästen har en början till eksem, vanligste tecknet är nämligen mjäll och sen svullnar mankammen.
 
Sv: Är mjäll farligt?

Okej, tack! :bow:

Ingen svullen mankam ännu i alla fall, har haft henne hemma nu i 2 veckor. Fortfarande lite mjällig, men minimalt. Går ute i solen hela dagarna, så jag tycker att exem borde ha brutit ut vid det här laget om det är orsaken till mjället.

Mjällschampo, är det samma som till människor? Fungoral, typ?
 
Sv: Är mjäll farligt?

Min häst har något som liknar mjäll i manen och svansen som kommer tillbaka ganska snabbt efter tvätt, jag brukar tvätta med hexocil när jag badar henne och sedan låta det vara.
Hon har ju väldigt tät och tjock hårrem över det hela taget så det är svårt att hålla "mjället" borta. Hon har även "torr" och ömtålig hud, vilket har orsakat bla kronisk rasp på frambenen och hon är mkt känslig för insektsbett t.ex vid juvret.
Hon kliar sig aldrig, och verkar inte vara medveten om det själv.
 
Sv: Är mjäll farligt?

Och jag skriver som vanligt att den "mjällen" är lindriga regnskållor, som helt riktigt orsakas av svamp. Tvätta med Hibiscrub eller Hexocil, håll torrt och luftigt så går det över.

Det kan alltså vara varmt och ömt först, sen kommer själva skållorna och då blir det torrt och kliar.
 
Sv: Är mjäll farligt?

Mja, säger jag. Hon kliar sig inte, det är inte svampigt, fuktigt eller varmt/svullet. Inte ömt. Möjligen kan det ju ha varit det innan hon kom tillbaka från fodervärden, det vet ju inte jag, men nu är det helt torrt och o-irriterat.

Men i vilket fall som helst verkar alltså mina stallkamrater osedvanligt överbeskyddande, eller? De verkade ju tycka att mjället var ett tecken på vanvård, ungefär...
 
Sv: Är mjäll farligt?

Vanvård är väl att ta i men det borde ju vara bra att behandla. Sen undrar jag allvarligt vad det skulle vara för skillnad på mjäll och regnskållor? Alltså, egentligen vad är mjäll?
 
Sv: Är mjäll farligt?

Inte vet jag, förutom att det orsakas av svamp. Men vi människor kan ju få mjäll utan att ha vistats utomhus. Och hästar som står inne mycket tycker jag oftare har mjäll (på större delar av kroppen) än utegångshästar. Så det borde väl inte vara orsakat av nederbörd och fukt? Ingen aning i vilket fall! :D
 
Sv: Är mjäll farligt?

Gisburne skrev:
Inte vet jag, förutom att det orsakas av svamp. Men vi människor kan ju få mjäll utan att ha vistats utomhus. Och hästar som står inne mycket tycker jag oftare har mjäll (på större delar av kroppen) än utegångshästar. Så det borde väl inte vara orsakat av nederbörd och fukt? Ingen aning i vilket fall! :D

Svamp trivs om det är syrefattigt, som tex. under ett täcke. Och fukt kan ju komma utifrån som regn eller inifrån som svett. Så jag ser ju ingen egentlig skillnad.

Själv får jag problem i hårbotten eftersom jag har tjockt hår och tränar mycket = svettig i hårbotten. Kliar förbaskat och avhjälps med rätt schampoo och att torka håret fort.:p :p
 
Sv: Är mjäll farligt?

som övriga har sagt är inte mjäll farligt.
Det jag gör för att få bort mjället är att tvätta med överfettat schampo, ge linfröolja och smörja in hårbotten i man och svans med olivolja. fungerar jättebra:)
 
Sv: Är mjäll farligt?

Hej!
Foderrelaterat kan det vara, sade min vet i alla fall..
Min stumpa har haft det i alla år framförallt i pannlugg o svans..men ingen skorv och inget exem...kliar bara när det är mycket insekter så det är nog inte mjället iofs.
Hälsningar Lillemim
som har mjäll utan att lida av det :D
 
Sv: Är mjäll farligt?

Har aldrig haft mjäll själv, vad det nu beror på...

Ska prova med olivolja, lät som en idé. Och schampo, förstås! :)
 
Sv: Är mjäll farligt?

Om man vill slippa tvätta hästen me schampo så har Veredus en jättebra spray mot mjäll. Man sprayar där de e mjälligt, masserar lite o sen e de bara o kamma bort mjällen. Funkar mycket bätte på min häst än va schampot gjorde(testade me ett mjällschampo för människor)!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 790
Senast: Hermelin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 376
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 550
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp