Är min ponny brunstig?

Presto

Trådstartare
Tjo! Jag ska nu betäcka mitt sto, men jag har lite funderingar kring hennes brunst. Det är första gången "jag" ska betäcka ett sto. Men det är så att jag var medryttare på henne innan och då märkte man ingenting när hon brunstade (alltså i temprament mm.) Det ända var att om man gick förbi en hinstig hingst kunde hon skvätta lite. Det var allt.

Men i förrgår när jag gick en lite promenix med henne så hängde valacken med (han gick inne i hagen). Och då ställde hon sig och kissade jättelite. Hon har aldrig kissat när man är ute med henne. Sen hade hon svansen lyft när vi gick några meter, det var det. (alltså hon "skvätte" inte, utan ställde sig normalt för att kissa) Sen inne o stallet efteråt stog jag och bortsade henne och då lyfte hon på savansen igen och stog så en stund. Så idag bestämde jag mig för att gå till grannstallet för dom har massa busiga ponnyer som brukar springa runt, så jaag kanske tänkte att man kunde se nått på Presto då. Men alla hästar var inne förutom två, som släpptes ihop för första gången. Dom nosa och tjöt sen sprang dom runt i hagen, och Presto reagerade inte ett dugg. Hon har inte visat något mer tecken på att vara bruntsig.

Jag har hört att man kan se det lite i ögonen också. Men det är ingen idée. Presto kommer troligtvis få diagnosen kronisk ögoninflammation (vi ska till vet. på fredag). Hur bra hennes ögon är ändras från dag till dag.

Men tror ni att hon brunstade? Ska jag ringa hingsten och säga att vi kanske kommer upp om 3veckor (då hon troligtvis kommer brunsta igen). Man får iof gratis stallplats hos hingsetn i 3veckor, men jag vill ju inte att hon ska stanna så länge...

Förlåt för långt o otydligt inlägg, men vad tycker ni?

Sv: Är min ponny brunstig?

Troligtvis brunstade hon. Det man brukar räkna som brunsttecken är:
Att stoet ställer upp sig för hingst/valack. (vissa ställer även upp sig för andra ston, eller tom för människor.) När hon ställer upp sig står hon stilla, och lyfter på svansen.
Att hon brunstkissar. Ofast kommer det mindre mängd än då stoet kissar vanligt. Brustkisset är lite tjockare än vanligt urin, och luktar lite annorlunda. Man brukar känna brunstdoften, om man vet hur det luktar.
Att hon "blinkar" dvs klipper med vulvan.

Man kan även titta på slemhinnefärgen i slidan. Den är normalt sett blekrosa, och blir mörkare vid brunst. Slidan blir också lite mer svullen, eller "utfluten" vid brunst. Dock kan de skrynkla ihop sig när man tittar, så det ser man lättast på lite håll, när stoet självmant lyfter på svansen. Ett sto som inte är i brunst ser mer ut som ett russin där bak!

Vad gäller ögonen, antar jag att det som har sagt detta till dig, menar att brunstiga ston kan se lite loja och slöa ut i blicken. det är alltså inte så att ögonen vätskar sig för att stoet brunstar.

Apropå när du ska åka till hingsten: Åk några dagar innan du tror att hon ska brunsta igen, så att brunsten inte avbryts på grund av resan.
Det bästa är ju om man har koll på hur många dagar stoet normalt sett har i sin brunstcykel.

Tack :bow::bow:

Ska ringa till hingsten så skickar vi upp henne om 2veckor kanske... ?

Kan tillägga att hon är 14år och har fått 3föl innan :p

Jag har bytt hingst nu :angel:

Denna nya vill inte ha stoet för länge. Alltså vill dom veta ganska exakt när Presto kommer brunsta. Jag vet inte vad vi ska vi ska göra..

1. Skicka henne till vet och kolla upp när hon brunstar (vi har inte tid och råd med det :p)

2. Vänta och se. Vara extra uppmärksam när hon troligtvis kommer brunsta, och om hon brunstar vet vi ju när nästa brunst sker och skicka ner henne då. ( det blir iof väldigt sent, + att vi måste hyra transporten extra länge)

3. Chansa att hon brunstade och skicka ner henne till hingsten i början av maj då nästa brunst bör ske. ( Om hon inte brunstar kanske hingstägaren blir sur, vad gör vi då?)

Själv blir jag bara säkrare och säkrare på att hon brunstade härom veckan (när jag startade tråden)

Så, vad tycket ni?

Jag tycker att du ska byta hingst om inte hingsthållaren är villig att hjälpa dig med brunsten.
Vi hjälper alla stoägare som inte själva kan. Räkna ca 17-18 dygn från det hon var brunstig senast sen åker du, mer kan du inte göra. Du kan ju inte gå i god för om stoet har en förskjuten brunst!

okej.. jag funderar på att ta den första hingsten som jag tänkte på. Jag håller med att hingstägaren är lite ovillig, och inte den pratsammaste heller, men gud vilka hingstar hon har :love: Dessutom är hon billigare och närmare.

Men men, vi får ringa och prata med henne igen, och höra vad hon tycker. Jag ska på träning med Presto den 4maj, så vi tänkte skicka iväg henne den 5maj. Alltså 18 dygn efter hon troligtvis brunstade, blir det bra?

okej.. jag funderar på att ta den första hingsten som jag tänkte på. Jag håller med att hingstägaren är lite ovillig, och inte den pratsammaste heller, men gud vilka hingstar hon har :love: Dessutom är hon billigare och närmare.

Men men, vi får ringa och prata med henne igen, och höra vad hon tycker. Jag ska på träning med Presto den 4maj, så vi tänkte skicka iväg henne den 5maj. Alltså 18 dygn efter hon troligtvis brunstade, blir det bra?

Ska Du betäcka överhuvudtaget????
Du har uinte råd och tid med en g ynundersökning INNAN för att kolla upp Ditt sto??
Du verkar mer bry Dig vad hingste kostar än annat?!

Har Du en budget överhuvudtaget och kapacitet att ha med oförutsedda utgifter för en betäckning? Allt går inte som på räls utan det tillkommer ALLTID en massa extra kostnader. Hur ska Du ha råd att kolla henne efter betäckn ing? Ultrljud dygn 17-18 för det första, ett andra ultraljud vid dygn 35-40, en rektalundersökning innan uppstallnining i höst
Sedan kostar det extra att föda ett dräktigt sto för att ge optimala förutsättningar för fölet och stoets dräktighetsperiod.

Sedan har Du iinte så bra koll på hur en brunst fungerar.....
Rekommenderar Dig att läsa på , fråga erfarna uppfödare och vänta med betäckning tills Du har en bättre budget och skaffat mer teoretiska kunskaper.

Jaa, bara MIN åsikt i detta hela.....eftersom jag vet att man alltid ska ha en rejäl budget för oförutsedda utgifter då man avser att betäcka ett sto och inte enbart för de fasta avgifterna som redan finns

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 462
Senast: Lyxzen
·
Avel Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst. Håller både sto + hingst båda hästarna fritt i hagen håller...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 365
Senast: token
·
Avel Stoet är i år 4 år och har blivit betäckt. Hon kom in i fin tydlig brunst hos hingsten (gick i samma hage) och blev ordentligt betäckt...
Svar
12
· Visningar
2 355
Senast: Kellie
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag ska låta betäcka i sommar. Jag försöker få koll på hennes brunst vilket är svårt då hon väldigt sällan...
Svar
9
· Visningar
1 272
Senast: Anita HH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka