Är min häst med föl?

L

Lillgangstah

Vi köpte ett litet shettis sto i september.
Nu i maj-juni har hon börjat magra jättemkt över ryggen men är fortfarande jätterund där nere å magen hänger typ...
På ryggen är hon så mager att revbenen syns:( Hon får samma foder som hon har fått hela tiden...
Finns det en möjlighet att hon är dräktig och isåfall hur kan man kolla det? och vad är annars felet? varför magrar hon över ryggen och är jättetjock å magen hänger där nere:confused:

Sv: Är min häst med föl?

vet ej om tråden är postad i rätt forum men annars får ni väl byta... ska försöka ta bilder på henne så ni får se lite lättare att bedömma då kanske?

Att de är magra så revbenen syns är inget tecken på att de är dräktiga...

Låter som proteinbrist...fodra upp henne lite... men inte för mycket på en gång. risk för fång då..en shettis behöver ju oxå sin proteingiva...vissa är lite rädda för att ge en shettis mat just på grund av fång.. håller man bara igång dem så är nog inte risken så stor.. jag har haft shettisar som gått på bete utan problem..

mask har hon inte.och hon får vitaminer så protinbrist kan det inte vara.
CK:Nej,Men vf är hon så tjock om magen där nere då?

Protein och vitamin är 2 olika saker. Dessutom har hästar nästan aldrig behov av tillskott i form av vitaminer. Din häst verkar ha rejäl proteinbrist, så du bör ju fodra upp henne.

Hur vet du att hon inte har mask då ? Tog du träckprov ?

Hej. Min ena häst ser nog ut lite som din gör. Dock är hon 26 år gammal och har inte en enda muskel kvar eftersom hon inte rids längre. Precis som du säger behöver inte din häst ha mask. Men mycket protein är nödvändigt. Man kan ge extra hösilage, kraftfoder Rehab är bra för hullet, lusern mm. Prova det!

Du bör omedelbart ta ut en veterinär för att kontrollera om stoet är dräktigt. Är hon det så svältföder ni henne uppenbarligen - ett dräktigt sto ska definitivt inte magra av som du beskriver om hon får tillräckligt med foder. Ett dräktigt sto behöver en annan foderstat än annars.

Är hon inte dräktig finns det tre bra förklaringar till varför hon ser ut som hon gör;
1. Hon får inte en väl sammansatt foderstat. Ta hjälp av en foderrådgivare för att räkna ut vad stoet behöver. Vitaminer innehåller vare sig protein eller näring, och med tanke på att att du felatkigt har trott så verkar du inte så kunnig i ämnet hästutfodring. Ta hjälp!
2. Hon har mask. Har du inte tagit ett träckprov (finns på t ex Granngården och heter Kolla masken. Skickas in för analys och sen vet du) kan man inte säga om hon har parasiter eller inte. Avmaskning är inte en garanti och dessutom tar inte alla preparat alla typer av mask.
3. Hon är sjuk. Ring veterinär.

haha ja vet,lite järnsläpp när jag skrev,självklart vet jag att protein och vitaminer inte är samma sak.
Hon har haft samma foderstat sen i september så om det nu är proteinbrist vf är hon i bra hull ända tills nu?
Hon är ju pigg och glad som vanligt och ingen feber,bra matlust så sjuk tror jag nog inte hon är.
Ja vi har gjort träckprov på henne så mask har hon inte.
VF är hon mager där uppe på ryggen och magen är jättetjock???
Kan vi inte själva på nåt sätt kolla om hon är dräktig?

Nej, dräktighetsdiagnostik på sto sker antingen med blodprov, rektalundersökning (kräver stor vana) eller ultraljud.

Vad gäller foderstaten - värden i framförallt hö sjunker med lagringstiden. Gäller inte i samma grad för ensilage.

Mask - kollades även bandmask? Måste man efterfråga speciellt.

Om hästen magrar som du beskriver finns det förstås en anledning. Det du ser som stor mage beror knappast på fett utan snarare på bukfylla (föl eller hö...) eller svag bukmuskulatur. Om fodret innehåller tillräckliga mängder näring saknar kanske hästen möjlighet att tillgodose sig den normalt. Har veterinär kontrollerat tänderna nyligen (med munstege och riktigt ljus)? Äter hästen ok eller tappar den mat? Hur ser avföringen ut? Hur mkt mat får hon?

Även om hon får samma mängd föder som förut så kan det ju vara ett helt annat näringsvärde på det stråfoder hon får nu.
Har ni analys på stråfodret ni ger?
Protein brist är mycket vanöigare än man tror och det visar sig exakt så som du beskriver din ponny.

Det kommer man lätt till rätta med en analys på stråfodret och göra en foderstat på det och öka på proteinet. Enklast med lucern som fungerar som stråfoder i magen.

Har man inte möjlighet till analys så är lucern jätte bra att komplettera med när man misstänker proteinbrist.

Att själv konstarera dräktighet utan veterinär är nog svårt.

Varför vill du inte svara på våra frågor och råd undrar jag ?

Skriver man på ett öppet forum..där man dessutom ser när folk är inne, så bör man svara.

Vad gäller foderstaten - värden i framförallt hö sjunker med lagringstiden. Gäller inte i samma grad för ensilage.

Men det stämmer väl inte. Protein ch energivärdet ligger kvar, oberonde på lagringstid. Vitamininnehållet kan däremot ändras.

Jättesvårt att kolla om hon är dräktig, det enda är ifall hon är så långt gången att du kan känna ifall det sparkar inne i magen!
Eller om hennes juver har ändrat sig.

Men du kan inte ringa till förra ägarna och höra?

Annars så är det lättaste sättet att hitta någon som gör ultraljud och köra dit med henne. Tror inte det är så dyrt. En som inte bor så långt bort från mig tar 250 kr.

Hur mycket mat får hon? Hur stor är hon? Vad används hon till?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 224
Senast: Moa092
·
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 310
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 039
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka