Är min häst i normalhull?

Koppen

Trådstartare
Har kämpat som en dåre att få henne att gå ner i vikt sen i vintras, och nu tycker jag hon börjar bli fin!

Vad tycker ni? Ser hon ff rund ut, eller har hon bra hull?
Hon är en grov isis kan jag tillägga.

1416526.jpg

Sv: Är min häst i normalhull?

Tyvärr är det omöjligt att med en bild spegla hur statusen för hullet är, på bilden ser hon nämligen fortfarande lite överviktig ut vilket inte alls behöver vara fallet.

Känn och kläm, du ska kunna åka med handflatan på revbenen och känna dessa under huden. Måste du börja klämma in fingrarna så har du för mycket hull. Ryggen ska vara lagom fylld, inga takåsar vilket innebär en underutvecklad rygg. Ej heller valkar efter ryggraden då det innebär att det fortfarande finns hull att ta bort, jag önskar också en något mer uppdragen buksiluett vilket kommer med rätt mat och bra ridning.

Jag tycker då inte hon ser rund ut! Tycker hon är alldeles lagom. Eftersom hon är en grov isis som du skriver så ska hon inte vara smalare, tycker jag iaf!
Söt pålle :love:

Jisses, hur smala skall hästar riktigt vara enligt er för att vara i "normalhull"? :o
Om hästen på denna bild inte är i normal hull så är typ varenda häst i vårt stall överviktigt.....

För att vara en vanlig hobbyhäst ( antar jag?) så tycker jag att hon är i ok hull, så länge hon inte är super rund om magen åt sidorna. ;)

Varför är det ok för "vanliga hobbyhästar" att vara lite i överhull? Jag tycker hästen på bilden ser tjock ut, men som Boj säger kan det vara bilden som luras. Hullet avgör man bäst när man känner.
För mig betyder inte grov islandshäst detsamma som mycket hull.

Det kanske är så att alla hästar i ditt stall är i överhull.

Koppen - gör som Boj säger, känn på din häst och avgör. Och kämpa på! Det är ett riktigt hästjobb att få ner en häst i vikt på ett sjysst sätt!

Trycker på gillaknappen.

Många har vanföreställningar om vad som är normalt. Jag blev tillsagt att sluta banta Godi, just för att "islandshästar ska ju vara grova". Efter det gick han ner 100 kg. :grin:
Tyvärr är det ju ganska så vanligt med feta hästar.

Sant...
Jag peronligen tycker inte att hästen i fråga är i överhull, men kan ju vara att min bild av "normalhull" är lite förvängd.

Iofs så går största delen av hästarna i vårt stall på lösdrift, så det kanske är helt logiskt att de är lite rundare. :)

Hästar ska inte behöva vara rundare bara för att dom går på lösdrift. Då har man inte anpassat fodermängden för hästarna på korrekt vis.

Jag håller med i ditt resonemang. Många islandshästar är i överhull och så skyller man på att de är grova. Enligt vet. var min i lätt överhull när jag köpte henne. Hon var otroligt fet!
Sen gick hon ner i runda slängar 200 kilo. Folk påpekar ofta att min dam är av en lätt modell, men det är snarare så att hon inte är i överhull. Folk som inte är islandsmännsikor tvekar ofta när de frågar om hon verkligen är isis, just för att hon inte är så "grov".

blogg

Samma dag jag köpte henne.

litensagosaga.jpg

Saga förra sommaren.

Tyvärr är det mer än vanligt att islandshästar ser ut som din häst på översta bilden och man tar detta som musklad grod islänning:crazy:

Många har sina hästar på lösdrift med fri tillgång ¨på mat och får en häst äta precis hur mkt den vill kommer den bli fet det är oundvikligt.

I naturen så äter hästarna upp sig under sommarhalvåret för att bygga upp ett extremt stort fettlager så de klarr sig under vintern då det är lite mat. Till våren är de oftast avvagrade och så där rullar årena på.

Nu har vi ju inga vildhästar utan kan se till att hästen får mat året runt och då kan vi också se till att de är i bra hull året om.

Att ha p ålösdrift är ju toppen om man vill ha de men hästen behöver inte ha fritillgång bara för de.
Utan ge 5-6 kilo fördelat på 3 givor funkar utmärkt.

Min islänning fick 5 kilo hö när hon skulle ner i vikt och jag ökade ridningen framförallt cardion på henne.

Nu när hon ska bibehålla vikten får hon 6 kilo och samma ridning så ni kan ju tänka er hur fet hon skulle bli även om jag red samma (hård träning) om hon fick äta fritt,
Och en häst kan få i sig upp till 60 kilo per dag. Men vi säger att hon äter 30 kilo för att räkna lågt. Det är ett överskott på 24 kilo om dagen:crazy:

Tacka tusan att hon blir fet efter ett tag, sedan lite kraftfoder på detta och oftast rids inte hästen i hård träning utan promenadsrids/lättare ridning ja att hästen är fet är ju inge AHA upplevelse direkt.

Jag tycker flertalet av de islänningar som visas öht här inne är i överhull.. vissa mer andra mindre. Då och då ser man riktigt välmusklade och bra hullade hästar.

Jag tycker inte din häst är fet för att kunna bygga optimalt med muskler måste hästen ha ett överskott av energi. Men man måste då också rida hårt och se till att bygga upp musklerna p åhästen. När man är nöjd kan man börja skala av fettet och bibehålla muskler,a...

:eek: Men fy fasen så fet han var! Menar du verkligen att detta ses som acceptablet av många isismänniskor? Det är ju hälsoproblem på posten, minst sagt. Snyggt jobb med nerbantningen.

Till TS - säger som flera andra i tråden: Jättesvårt att avgöra, men ser ut att vara i något gott hull.

Fast nu är det faktiskt så att min går på lösdrift, med fri tillgång under vår/höst/vinter +tidvis extra kraftfoder - utan att bli fet.
Vad de matade henne med innan jag köpte henne är det ingen som förstår. Sommaren går hon på sparsamt bete och stödfodras med hösilage samt tidvis även med kraftfoder (delar hage med fd. fånghäst).

:eek: Men fy fasen så fet han var! Menar du verkligen att detta ses som acceptablet av många isismänniskor?.

Nej, det säger hon ju inte. Och det ses inte som acceptabelt, finns inte en islandshästmänniska som skulle säga annat än att den hästen är smällfet.

Att veterinären kallade det lätt överhull får stå för just veterinären och ingen annan.

Det finns inget riktmärke för hur mycket grovfoder som är för mycket sas, däremot finns det riktlinjer för när det är för lite grovfoder.

Jag har fodret hästar med 10 kg hö och de har fått i sig samma mängd näring som grannens hästar som fick 6 kg hö, det är alltså inte antalet kg man ska stirra sig blind på utan vad dessa kg innehåller.

Jag tycker inte din häst är fet för att kunna bygga optimalt med muskler måste hästen ha ett överskott av energi. Men man måste då också rida hårt och se till att bygga upp musklerna p åhästen. När man är nöjd kan man börja skala av fettet och bibehålla muskler,a...

Vad hästen absolut inte ska ha så är det energi och ffa inte ett överkott om den är fet, däremot bör man säkerställa så att proteinbehovet täcks i annat fall blir det inga muskler. Protein är kroppens byggstenar, en förutsättning för att bygga något alls.

Vill man ha kontroll på foderstaten så är det alltså energiintaget som ska bromsas och proteinbehovet måste garanteras sedan finns självklart mineralbiten också men den skippar jag här.

Jag tror inte så många tycker det är acceptabelt, men så såg hon ut och som sagt den vet. som genomförde besiktningen (står i protokollet) bedömde henne som i lätt överhull. Så hon är ett skräckexempel, skulle jag säga.

Det konstiga i alltihopa är att hon bantades på magert bete dygnet runt första månaderna och sen på ca åtta-nio kilo hö och något kilo lucern. Smällkall vinter förvisso och hon var halvklippt, men ändå. Hon var i normalhull redan under vintern, aningens rund, men verkligen inte skräckfet längre. Sen reds hon sex-sju dagar i veckan. I början dock bara skritt i 20 min - för hon orkade inte mer :o

Visst blir många hästar feta vid fri tillgång i synnerhet om man inte analyserar men med ett bra grovfoder kan det gå bra, men att banta hästen genom att ge den 5 kg hö och tro att det blir bra är väl optimistiskt. Visst det kan gå, men det kan även sluta med en omusklad bukig och fet häst.

Det bästa är att ge en balanserad foderstat och enligt min egen erfarenhet ge ett visst proteinöverskott och för detta krävs en analys. Har man av någon anledning inte analys så kan man hoppas på det bästa, observera noga och gissa sig till en lämplig foderstat samt en del lucern för att minimera risken för proteinunderskott. proteinunderskott syns sällan direkt utan det tar ett tag innan hästen börjar tappa muskler så man ser det.

Nej, det säger hon ju inte. Och det ses inte som acceptabelt, finns inte en islandshästmänniska som skulle säga annat än att den hästen är smällfet.

Att veterinären kallade det lätt överhull får stå för just veterinären och ingen annan.

Precis så. Jag hoppas egentligen att ingen tycker annat än att den där hästen är ett fläskberg och jag visar bilden som ett avskräckande exempel.

Tur bara att hästen uppenbarligen inte har lätt för att få fång :crazy:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Squie
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
697
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 913
Senast: Roheryn
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 181
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka