Sv: Är min häst i normalhull?
Tyvärr är det mer än vanligt att islandshästar ser ut som din häst på översta bilden och man tar detta som musklad grod islänning
Många har sina hästar på lösdrift med fri tillgång ¨på mat och får en häst äta precis hur mkt den vill kommer den bli fet det är oundvikligt.
I naturen så äter hästarna upp sig under sommarhalvåret för att bygga upp ett extremt stort fettlager så de klarr sig under vintern då det är lite mat. Till våren är de oftast avvagrade och så där rullar årena på.
Nu har vi ju inga vildhästar utan kan se till att hästen får mat året runt och då kan vi också se till att de är i bra hull året om.
Att ha p ålösdrift är ju toppen om man vill ha de men hästen behöver inte ha fritillgång bara för de.
Utan ge 5-6 kilo fördelat på 3 givor funkar utmärkt.
Min islänning fick 5 kilo hö när hon skulle ner i vikt och jag ökade ridningen framförallt cardion på henne.
Nu när hon ska bibehålla vikten får hon 6 kilo och samma ridning så ni kan ju tänka er hur fet hon skulle bli även om jag red samma (hård träning) om hon fick äta fritt,
Och en häst kan få i sig upp till 60 kilo per dag. Men vi säger att hon äter 30 kilo för att räkna lågt. Det är ett överskott på 24 kilo om dagen
Tacka tusan att hon blir fet efter ett tag, sedan lite kraftfoder på detta och oftast rids inte hästen i hård träning utan promenadsrids/lättare ridning ja att hästen är fet är ju inge AHA upplevelse direkt.
Jag tycker flertalet av de islänningar som visas öht här inne är i överhull.. vissa mer andra mindre. Då och då ser man riktigt välmusklade och bra hullade hästar.
Jag tycker inte din häst är fet för att kunna bygga optimalt med muskler måste hästen ha ett överskott av energi. Men man måste då också rida hårt och se till att bygga upp musklerna p åhästen. När man är nöjd kan man börja skala av fettet och bibehålla muskler,a...