Är min häst i normalhull?

Sv: Är min häst i normalhull?

Jag förstår om du undrar, hästen låter ju inte direkt lättfödd men hon har väl fått grovfoder med dåliga proteinvärde och hög energi och nu få hon bra mat. Min pålla hade förmodligen rullat fram på din foderstat, givetvis beroende på vad höet innehåller. Nu är hästen väl rund enligt mig men skulle jag lagt ut en bild hade troligen inte en enda ansett att hon har överhull, med henne måste man absolut känna.

Hon måste ju verkligen ha fått fel foder på nått vis. Men det är ändå jättesvårt att förstå. Hon är nog eg inte så extremt svårfödd, kanske lite, men en del ligger i att hon är inte så extremt matglad, äter ganska långsamt och slutar äta när hon är mätt. Älskar att gnaga på grenar och skala träd, så då blir man väl inte så tjock antar jag.
(Tänder och mask kollade och hästen är välmående på alla vis.)

Senast ändrad:

Tack! :) Men det var faktiskt inte så svårt, krävde vara normal foderstat och daglig motion anpassat efter hennes kondition :) Fast jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var nöjd och lite stolt också.

Det är som sagt svårt att se på bilden.
Men, jag tycker att hon har lite kvar att plocka på magen alternativt att hon behöver bygga mer magmuskler och ryggmuskler.
Ryggmusklerna för att hålla upp ryggen och magmusklerna för att hålla upp magen, hur mycket tränar ni?

Jag såg ett riktigt bra exemplar på en häst som kom in till ett träningsstall.
Hästen i frågan SÅG fet ut, stor mage men kände man på henne så var hon snarare extremt dåligt musklad och var på gränsen till för lågt hull.
Några veckors korrekt träning gjorde att hon blev hur slank och fin som helst, hon fick sina muskler och det var bara det som saknades.

Många islänningar är överviktiga och det är jättesvårt att hålla bra hull, mitt eget sto är jättesvårt och är onormalt lättfödd.

Det är iaf viktigt att sträva efter ett bra hull, en överviktig isis (eller vilken annan häst som helst) sliter mer på leder osv om de hela tiden är överviktiga precis som hos oss människor.

Klart jag vet att antal kilo inte går att gå efter tror du jag är helt blåst?:p

Jag har en rätt stor koll p vad enkropp behöver för att bygga muskler. jag själv håller på med kroppsbyggning;) så är det något jag kan så är det att äta perfekt för att kunna bygga maximalt med muskler.

Så jag vet eakt vad man måste göra för att byga och du måste ligga på överskott thats it!!!!
Energi(kolhydrater) måste man få i sig för att orka jobba tungt och hårt du kan inte bara leva på enbart proteiner.
en häst som är fet har ju redan fett och överskott och därför kan kroppen omvandla fettet till muskler, men en smal häst som man vill bygga muskler på kan du inte ge underskott på så den går ner i vikt.
Då kommer du bryta ner musklerna på hästen utan en smal häst som du vill ha muskler på måste du ha överskott på samtidigt som du rider och tränar den hårt för lallar du bara runt i slogen i skritt när du har överskott ja då får du en fet häst och inga muskler.
En häst som skall bygga optimalt med muskler behöver bra värden på hö massa energi så den orkar och massa protein och lagom braiga fetter i sin foderstat för att må bäst.
Finns ju massor av lika kraftfodersorter ta den man gillar bäs och hästen gillar bäst=)

Och hästar i hård träning behöver något mer mineraler och saltbehovet är högre och bör ges även i fodret och inte bara som saltsten.

Som sagt kan ju vara som så att denna häst är fet ändå men på avstånd ser den normal åt lite övervikt ut.

Tack! :) Men det var faktiskt inte så svårt, krävde vara normal foderstat och daglig motion anpassat efter hennes kondition :) Fast jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var nöjd och lite stolt också.

Hmm hur kan du veta att du har en normal foderstat när du har hästen på fri tillgång??
Du har ju ingen nytta av att veta värden på ett hö för om du vet de och räknar ut hur mkt din häst ska ha om dagen vi säger att denna beräkning säger 7 kilo om dagen.
Så är det ju svår att tala om för din häst att nä nu fr du bara äta 7 kilo om dagen i hagen :grin:
Du har ju ingen aning om vad din häst får i dig dag till dag:grin:
En dag kan hon äta 4 kilo andra 44 kilo en anann dag 20 osv.

ändå du kan ha koll på är ju den kraftfodergivan du ger.. för den har du väl inte fri tillgng på hoppas jag??:crazy:

Energi(kolhydrater) måste man få i sig för att orka jobba tungt och hårt du kan inte bara leva på enbart proteiner.
en häst som är fet har ju redan fett och överskott och därför kan kroppen omvandla fettet till muskler

Delvis rätt, delvis fel.
Kolhydraterna behövs som bränsle för aerobt muskelarbete.
Proteiner och nedbrytningsprodukter därav fungerar inget vidare som bränsle vid muskelarbete.

Fett är inte en beståndsdel för att öka storleken på muskelfibrerna. Fetter behövs för att bilda cellväggar, om man exempelvis ska tillverka nya muskelceller. Den stora delen av ökad muskelmassa vid träning består at ökad storlek av befintliga muskelceller, inte nyproduktion.
Precis som den stora delen av "uppfettning" beror på ökad inlagring av fett i befintliga adipocyter (fettceller) och inte på ökat antal fettceller.
Fettlagren innehåller inte kemiska byggstenar till muskelförstoring. Fett omvandlas varken till socker eller till muskler i kroppen.
Fett är en energireserv där nedbrytningsprodukter kan användas som bränsle vid muskelarbete...

Vad gäller din kommentar om salt och mineraler, som jag inte tagit med som citat.
Ja, det går åt mer salt - på grund av att en individ som arbetar mer, också svettas mer och därmed förbrukar salt den vägen. Mineraler har jag inte koll på.

Jag tycker också, för att återgå till trådstarten, att fotot är mycket svårbedömt eftersom hästen är så skuggad. Det ser dock ut som om den är onödigt rund, men inte av den grad som många andra hobby-islänningar är.

Hmm hur kan du veta att du har en normal foderstat när du har hästen på fri tillgång??
Du har ju ingen nytta av att veta värden på ett hö för om du vet de och räknar ut hur mkt din häst ska ha om dagen vi säger att denna beräkning säger 7 kilo om dagen.
Så är det ju svår att tala om för din häst att nä nu fr du bara äta 7 kilo om dagen i hagen :grin:

ändå du kan ha koll på är ju den kraftfodergivan du ger.. för den har du väl inte fri tillgng på hoppas jag??:crazy:

Du Niela, man kan ha stenkoll på vad hästen äter även om man ger fri tillgång och man kan ha noll koll på vad den äter även om man har begränsad tillgång. Allt beror på omständigheterna inte på fri eller inte fri tillgång. Det går faktiskt att väga maten även om hästen får äta så mycket den vill.

Ja du har ju redan fått ett bra svar, men som sagt fett kan inte omvandlas till muskler och extra energi är rätt onödigt att tillsätta när kroppen redan har ett överskott som kan användas.

Nej jag har aldrig påstått att du är blåst, däremot speglar ju lite av vad du skriver att du inte har hunnit få in allt ännu. För mig tog det två år på SLU, och jag är ännu bara en amatör.:D

Saga delar lösdrift med en annan häst, inte alls svårt att gissa/veta hur mycket hon får i sig +att första året jag ägde henne stod hon på box och därför visste jag exakt hur mycket hon fick i sig.

Tillägg: Kraftfoder vet jag självfallet hur mycket hon får i sig. Sen vill jag faktiskt, trots fri tillgång, veta vad som finns i maten. Bla för att kunna ana/veta om det kommer kräva tillskottsfodring eller ej. Lösdriftsägaren håller koll på vad som går åt om dagarna, det ställs inte ut några hela balar.

Senast ändrad:

ändå du kan ha koll på är ju den kraftfodergivan du ger.. för den har du väl inte
fri tillgng på hoppas jag??:crazy:

Snälla nån.

Det är inte alls svårt att ta reda på hur mycket en häst äter vid fri tillgång.

Lägg in 20 kg. Är det alltid 2-3 kg kvar så är det ju rimligtvis runt 17-18 kg hästen äter.

Hursom är det alltid bra att veta vad det är för värden i höet. Oavsett om hästen äter 10 kg en dag eller om den äter 15 kg en dag.

Det är ju inte bara mängden MJ och mängden Smb rp som räknas.

Det är också balansen mellan de olika näringsvärdena som man skall titta på.
Den är alltid lika oavsett om den äter 1 kg eller 100 kg.

Varför är det ok för "vanliga hobbyhästar" att vara lite i överhull? Jag tycker hästen på bilden ser tjock ut, men som Boj säger kan det vara bilden som luras. Hullet avgör man bäst när man känner.
För mig betyder inte grov islandshäst detsamma som mycket hull.

Det kanske är så att alla hästar i ditt stall är i överhull.

Koppen - gör som Boj säger, känn på din häst och avgör. Och kämpa på! Det är ett riktigt hästjobb att få ner en häst i vikt på ett sjysst sätt!

TJOCK är att ta i tycker jag.

Nej, det är bara mitt sto som är vääääldigt lättgödd. Mina andra är normalviktiga.

Tycker du hon är TJOCK skulle du sett henne i vintras!

Din häst är nog väldigt tacksam som hamnat hos dig :bow:

I min värld så är tjock bättre än fet. Tjocka är de när det finns lite att ta på men ingen "rullar fram med 100 kg övervikt".
Menar bara att du kanske inte behöver ta tjock för hårt. :)

Här har jag hittat två nya bilder.
De togs på ridlägret förra veckan:

1416520.jpg

1416521.jpg

Klickbara va?

På dessa bilderna tycker jag att hästen ser ut som min. Skulle inte se ut som ett vandrande skelett om den tappade 10 kg, men ser inte heller överviktig ut. Däremot så skulle kroppen bli mycket mer tilltalande med mer muskler på rätt ställen. :)

När Sol har jobbat och dragit upp buken ser hon väldigt slimmad ut, speciellt när hon dessutom får till överlinjen så att halsen inte ser så tjock ut. :p Så ser hon till och med riktigt smäcker ut.
Men vissa dagar när hon står och hänger kan magen se stor ut, häcken dallrig och halsen som en stoppad korv. :angel: De dagarna väljer jag att titta på hennes fina ögon istället :love:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Squie
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
697
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 913
Senast: Roheryn
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 181
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka