Är min häst i normalhull?

Sv: Är min häst i normalhull?

men att banta hästen genom att ge den 5 kg hö och tro att det blir bra är väl optimistiskt. Visst det kan gå, men det kan även sluta med en omusklad bukig och fet häst.

Min bukiga och omusklade häst förvandlades till en musklad fin häst på ett halvår, (minus 40 kg) genom att få mer grovfoder och mycket protein ( och mer varierad träning, tror jag) Lusernpellets främst. Förra ägaren tyckte han var tjock.

Mer grovfoder behöver ju inte betyda mer energi, beror ju helt på vad man har för värden på sitt grovfoder.

Hästen på de här bilderna är överviktig. Titta på "gäddhänget" i ljumsken! Om det är belysande för fettlagret på resten av hästen, behöver den gå ner en del mer i vikt.

Mer grovfoder behöver ju inte betyda mer energi, beror ju helt på vad man har för värden på sitt grovfoder.

Nej, men man kan behöva bättra på kvoten likafullt, då är lucern ypperligt att ta till. Balansen på kvoten är lite avgörande för vilken siluette hästen får, ju lägre kvot desto bukigare häst får man dessvärre.

Min bukiga och omusklade häst förvandlades till en musklad fin häst på ett halvår, (minus 40 kg) genom att få mer grovfoder och mycket protein ( och mer varierad träning, tror jag) Lusernpellets främst. Förra ägaren tyckte han var tjock.

Kanske kan det hjälpa min häst att få mer muskler också då?
Lär ju få öka på ridningen bara om jag ger henne lusern.
Idag får hon inget annat än gräs, mineraler och saltsten

Nej, men man kan behöva bättra på kvoten likafullt, då är lucern ypperligt att ta till. Balansen på kvoten är lite avgörande för vilken siluette hästen får, ju lägre kvot desto bukigare häst får man dessvärre.

Ja, det har jag aldrig sagt något om, jag påpekade enbart att mer grovfoder inte alltid betyder mer energi. Kan ju lika gärna vara så att förra ägaren gett en mindre mängd grovfoder men mer energi som gjort hästen fet (säkert ihop med dålig kvot eftersom hästen var bukig). Det kan ju vara så att hästen fått i sig mindre energi även om den fått i sig mer grovfoder, och att detta är en anledning till att hästen gått ner i vikt. Det var så jag menade.
Sen självklart är proteinet också en viktig del, men det har jag inte kommenterat i mitt inlägg för det tyckte jag var glasklart redan från början. :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Squie
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
697
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 913
Senast: Roheryn
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 181
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka