Är marsvin solkänsliga?

Septicemia

Trådstartare
Nu när det är riktigt varmt och skönt här hemma försöker jag lägga så mycket tid jag bara kan utomhus med grisarna och de älskar det.

Men hur känsliga är de för solen? Tänker mest på ljusa öron då de ju knappast betar i skuggan eller kryper in i huset som jag tar med, utan de skuttar glatt runt i solskenet. Är ute med de allt mellan 30 minuter och 3 timmar/dag. Oftast minst en timme.

Finns det något man kan smörja in med?

Sv: Är marsvin solkänsliga?

Jag misstänkte nästan det, men borde man smörja in de med något och i så fall på fler ställen än runt öron?

gör en utebur och lägg ett lakan över.. då är dom skyddade mot solen..

Hade jag kunnat bygga en utebur hade jag gjort, men bor i lägenhet och har ingen egen trädgård.
Grisarna brukar få springa fritt, det har aldrig varit några bekymmer och jag är ju självklart med hela tiden.

vego96: Helosan sol borde ju vara okej. Jag får kolla upp det! :idea:

kan du inte ha ett mobilt solskydd i form av ett skynke på några lång pinnar som de kan få skugga av, då märker du också om de vill vara i skuggan, om de är ute länge kan du ställa vattenskålen i skuggan också

Solskydd för djur duger Helosan Sol utmärkt! :D Bra för djurs känsliga hud, har dom en skada eller råkat bränt sig lite tidigare svalkar det och läker och samtidigt har det en bra solskyddsfaktor som skyddar deras utsatta ställen för att bli brända av solen.

Jag har inte använt det på marsvinen (än iaf) men på mååååånga hästar senaste 10 åren. :)

På hästar har jag också använt det. Blir väl till att prova. :)

lilstar: Jag har satt upp något tältliknande skydd till de som de kan beta under, men de har fullt upp med att utforska allt annat än just det...;)
Har hittat en bra, skuggig plats med en del gräs som jag brukar placera marsvinen vid.

Liknande trådar

Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 759
Relationer Mitt hjärta brister, det känns som att jag ska gå i tusen bitar. Smärtan är fullkomligt olidlig! I fredags kom min älskade, älskade...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
17 734
Senast: TygerTyger
·
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 407
Senast: nybörjare
·
  • Låst
Övr. Hund *LÅÅNGT* OHH:mad: :mad: :mad: :mad: vart ska jag börja!? jag e sååå j*vla less på min hund att för tillfället skulle det vara SÅÅÅÅ...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 111
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar