Är man seriös om man inte ens kan stava till "sin" ras?

Sv: Är man seriös om man inte ens kan stava till "sin" ras?

Åh dom är bara för söta :love:
Men skulle absolut inte köpa en av en uppfödare som inte kan stava rasens namn. Jag har iof stött på uppfödare som använder det engelska namnet i sina annonser men det tycker iaf jag är helt ok.

Jag träffade på en annons om beggel valpar en gång

Jag träffade på en annons om beggel valpar en gång

Bagel valpar har jag sett utannonserade. Ska man ha ost på dem månntro :angel:

Sen irriterar jag mig även på folk som säljer rottisar, dobbisar, vavvor, labbar osv. Det är väl en sak vad man kallar det hemma, men i en annons kan man väl ändå skriva ut rasens riktiga namn.

Med tanke på antalet seriösa dalmatinerägare som skriver dalmatin så har jag börjat acceptera att man kan vara seriös och inte veta vad ens ras heter :angel: Dock inte sett några uppfödare som stavar så.

Nej, det känns väldigt oseriöst. Siberian husky verkar vara en ras som är väldigt svårstavad;
Sibirien/Sibereien huskie/huskye etc... :crazy:

Inget klår dock annonsen jag såg för ngt år sedan...

"Svart hund, väldigt fin"

:eek:

Stod inget om kön, storlek, inget alls...

bara det som står ovan, samt ett pris på ett par tusen.

/Tobbe

Jag tror inte att dom människorna som lägger ut det tänker på det. Hade dom varit riktigt seriösa hade dom väl inte stavat fel på den rasen dom avlar och lagt ut det på ex. blocket??

*lån*

Något som jag kan störa mig en aning på är när det i rubriken står ex: Jämthund och sedan när man läser annonsen, så är det en blandras, med jämthund som en av raserna :crazy:

*lån*

Något som jag kan störa mig en aning på är när det i rubriken står ex: Jämthund och sedan när man läser annonsen, så är det en blandras, med jämthund som en av raserna :crazy:

Meh! Vad petig du är.;)

KL

Pappilon har jag sett :S
Nä, ska man ändå lägga ner pengar på att annonsera så kan man väl lika gärna göra det seriöst?

*lån*

Prova att söka på Bordercollie, så får du se en masspsykos på alla blandraser som finns i sverige, med Bordercollie i......:(

Även om jag oxå reagerar på dessa annonser, så finns det ju faktiskt en hel del människor i Sverige som inte är svenskfödda. Alltså, människor som kanske inte talar eller skriver så bra svenska.
I många av dessa annonser, märker man även i undertexten att denne troligtvis inte har svenska som modersmål.

Dock brukar inte dessa vara några direkta "kennlar" utan mer privatpersoner (som många svenskar) som säljer en kull valpar efter sin "trevliga familjehund"...
Fast det finns ju tusentals svenskar som gör så oxå :angel:

bäst hittills var en annons jag såg för ett par år sen där de sålde en
Raisensnoozer (riesenschnauzer stavn.?)

Jag skrattade tills jag grät

knapp

dock inte vid datorn för jag har inga bokstäver kvar på tangentbordet å skriver ofta fort & läser inte alltid igenom innan jag skickar.. :o)

Känner igen det där =) Jag skriver som en kratta på nätet då jag skriver fortare än vad jag egentligen klarar av hehe;) Sen läser man inte igenom det innan man skickar.

Men hade jag skrivit en annons så hade jag självklart läst igenom det innan och rättat ev. fel. Man bör kunna stava till rasen man ska sälja:crazy: Annars får man kolla upp det tycker jag. Jag skulle ALDRIG köpa en ras av en som lägger upp en annons av det slaget.

Vem som hellst kan slå upp ett ord. Rasens namn menar jag då.

kl

Jag har sett en blandning på tre raser där dom lyckats stava fel på SAMTLIGA raser i blandningen :crazy:

Och idag såg jag en hund som var 75% blandras :rofl:

Även om jag oxå reagerar på dessa annonser, så finns det ju faktiskt en hel del människor i Sverige som inte är svenskfödda. Alltså, människor som kanske inte talar eller skriver så bra svenska.
I många av dessa annonser, märker man även i undertexten att denne troligtvis inte har svenska som modersmål.

Men eftersom det finns rättstavningsprogram till datorn så kan man ju om man inte skriver så bra ( oavsett anledning) köra sin text genom programmet INNAN man postar annonsen för att få bort åtminstone de värsta stavfelen.

/KT

Jo, men på den annen side, hvor mange rasenavn er opprinnelig svenske? Mange er ikke engang forsvensket, men har beholdt den opprinnelige stavemåten. Det er vel ikke noe vanskeligere å slå opp rasenavnet for en brite eller en libaneser enn for en svenske eller nordmann?

Her i Norge går det mye i "dalmantiner" og "boarder collie". Og fremdeles ser jeg iblant noen avertere langhåret collie som "Lassie-hund". :crazy: At västgötaspets blir til væstgøtaspets (eller vestgøtaspets) og schäfer til schæfer bunner kanskje i bristende kjennskap til eget tastatur...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka