Är man mesig om man inte är fysikt hård på hunden?

Taxilock

Trådstartare
Ja precis som frågan i rubriken lyder är man mesig bara för att man tycker att det inte är nödvändigt att vara fysiskt hård på sin hund?

Jag har en DSG på 6 månader och vi har kört ett ganska mjukt spår på henne, lugnt men bestämt men absolut inte hårt då jag anser att det inte behövs på våran hund. Men jag möter ofta (nästan dagligen) folk som ifrågasätter min syn på hunduppfostran och tycker jag är "mesig" på hunden och att jag daltar med henne. Hon får absolut inte göra som hon vill, vi har tydliga regler här hemma. Men när hon gör fel gör jag en korrigering och berömmer så fort hon gör rätt. Lägger inte så stor vikt vid det hon gjorde fel så fort hon upphört med betendet. Men jag känner folk som fyar och skäller på hunden i flera minuter efter att dom avslutat det oönskade betendet, vad vill man få ut av det?
Jag ser liksom ingen anledning att slänga hunden på rygg så fort hon gör något fel. Eller att ta tag i pälsen/huden och dra så hårt så hon skriker rakt ut när hon drar i kopplet.

Det tog ett tag innan hon blev rumsren och jag fick rådet att trycka ned nosen i kisset?!?! :confused::eek: Finns det ens någon som gör så nu? Sjukaste råd jag fått.

Ledsen för svamligt inlägg men jag blir bara så trött på att det verkar finnas så många som anser att du måste vara hård och nästan elak mot hunden annars är du mesig och låter hunden "ta över".

Sv: Är man mesig om man inte är fysikt hård på hunden?

Man ska aldrig vara elak eller onödigt hård mot en hund. Vissa hundar kan man gå genom hela livet utan att behöva höja rösten, andra måste ständigt påminnas.

Konstiga metoder möter man hela tiden, det är bara att ignorera och gå på den väg man själv tror på.

Man ska aldrig vara elak eller onödigt hård mot en hund. Vissa hundar kan man gå genom hela livet utan att behöva höja rösten, andra måste ständigt påminnas.

Konstiga metoder möter man hela tiden, det är bara att ignorera och gå på den väg man själv tror på.

:bow::bow:

Såklart inte man behöver vara hård mot sin hund! Tror det är mycket från ras till ras faktist. Vissa hundar har ju det naturligt i sig att dom är tuffa och vill gärna sticka upp. De hundarna kanske mer behöver "hårdare tag" (jag menar inte att man ska slå hundar, såklart inte! men att ta en hund i nackskinnet och fya är enligt mig okej). Om tex, min hund börjar morra och betee sig aggressivt mot mig som ägare när den är valp måste jag visa på något sätt att jag inte är rädd för den och att jag inte respekterar dens beteende. Det gör jag genom att ta den i nackskinnet och säga nej. Slutar den inte lägger jag ner den på marken och väntar tills den slutar morra. Den måste lära sig sin plats.

Men det behöver man ju absolut inte göra om ens hund inte har några tendenser till att ens eller vara agressiv mot ägaren! Valpar testar ju sin plats, det är naturligt. Flockdjur. Vissa hundar räcker det med att prata lite mörkare till så vet dom genast att "oj okej jag vet min plats här nere" och andra får man "ta tag i".

Har man en hund som inte försöker något så ska man vara glad att man inte behöver ta till "hårdare tag". Min jack russell håll på lite sådär ett tag, testade sin plats här i huset. Han morrade ibland och höll på. tex när han hade ett ben och åt på och man gick nära..Eller när han låg i någons säng och man kom o la sig då kunde hna morra. Men bara att putta ner han o fya så skämdes han.. Nu håller han inte på något sånt för han vet sin plats ! dvs. längst ner på stegen.

Det är inte okej att slå hundar eller några andra djur. Man får ta tag men INTE slå. (och ta tag gäller när det behövs - agressivitet tex.) Enligt mig.
VIlle bara förstärka det så det inte blir några missförstånd (vilket är väldigt vanligt just på forum)..

Citat av ts:
"Det tog ett tag innan hon blev rumsren och jag fick rådet att trycka ned nosen i kisset?!?! Finns det ens någon som gör så nu? Sjukaste råd jag fått. "

Det där låter ju heeelt sjukt! Idioti..

Citat av ts:
"Det tog ett tag innan hon blev rumsren och jag fick rådet att trycka ned nosen i kisset?!?! Finns det ens någon som gör så nu? Sjukaste råd jag fått. "

Det där låter ju heeelt sjukt! Idioti..

Tja, för mig är det ungefär på samma nivå som att ta morrande valpar i nackskinnet och välta ner dem tills de lärt sig sin plats som du svamlade om här ovan :(

:bow: +1 på den.

Min Aussie kan jag harkla mig för att uppmärksamma honom på att han gör nåt jag inte gillar. Hade en JRT har i två månader som fick hornen i pannan på mig att växa.

Problemet med korrigering tycker jag att vi är alltid så sena. En riktigt bra korrigering ska komma just innan hunden gör felet. Då har du mest inlärningseffekt. Att korrigera när det redan är gjort är bara förarfrustration som måste ut, och inlärningseffekten är alldeles för låg.

Sen finns det inga instruktioner i straff.

om man måste använda våld på sin hund tycker jag inte man är lämpad som hundägare..
att slå ett djur är som att slå ett barn kan jag tycka.. däremot måste man ju får tillrätta visa hunden om den gör fel. Se hur andra hundar tillrätta visar varandra, om man nu har en valp, se hur modern tuktar sina valpar när dom gör fel. Jag har använt mig av fysisk kontakt, som att lägga ner hunden på sida osv..detta inkluderar ingenting med slag hårda ord eller någonting liknande, utan lugn och bestämt kroppsspråk. Sen har jag även använt mig av blomsprutan och då slipper man den fysiska kontakten samt att mina hundar har lärt sig betydligt mycket fortare med den för dom anser att den är ett monster ^^, men alla är ju olika individer, alla uppfostrar vi våra hundar på olika sätt, jag tycker det är upp till ägaren att fostra sin hund som man vill att den ska vara, men som sagt, slag och hårda bestraffningar hör inte till på något djur.

:bow::bow:
Såklart inte man behöver vara hård mot sin hund! Tror det är mycket från ras till ras faktist. Vissa hundar har ju det naturligt i sig att dom är tuffa och vill gärna sticka upp. De hundarna kanske mer behöver "hårdare tag" (jag menar inte att man ska slå hundar, såklart inte! men att ta en hund i nackskinnet och fya är enligt mig okej). Om tex, min hund börjar morra och betee sig aggressivt mot mig som ägare när den är valp måste jag visa på något sätt att jag inte är rädd för den och att jag inte respekterar dens beteende. Det gör jag genom att ta den i nackskinnet och säga nej. Slutar den inte lägger jag ner den på marken och väntar tills den slutar morra. Den måste lära sig sin plats.

Men det behöver man ju absolut inte göra om ens hund inte har några tendenser till att ens eller vara agressiv mot ägaren! Valpar testar ju sin plats, det är naturligt. Flockdjur. Vissa hundar räcker det med att prata lite mörkare till så vet dom genast att "oj okej jag vet min plats här nere" och andra får man "ta tag i".

Har man en hund som inte försöker något så ska man vara glad att man inte behöver ta till "hårdare tag". Min jack russell håll på lite sådär ett tag, testade sin plats här i huset. Han morrade ibland och höll på. tex när han hade ett ben och åt på och man gick nära..Eller när han låg i någons säng och man kom o la sig då kunde hna morra. Men bara att putta ner han o fya så skämdes han.. Nu håller han inte på något sånt för han vet sin plats ! dvs. längst ner på stegen.

:bow:

Precis att aldrig ens behöva är det bästa som en hund ägare kan vara med på jag har haft det så med en labbe aldrig under 12 år behövt en fysisk korregering och aldrig morrat eller liknande coch accepterat allt och alla.

Sen har jag även erfarat motsatsen i form av en blandras tik med jakt raser i sig hon bet ena barnet i huvet när hon var liten och han kom för nära matskålen då tog jag i henne dirrekt och hon kastade på rygg, sen provade hon morra vakta sitt köttben då räkte det att med rösten riva i och sen tog jag bort benet, nu är hon bland det bästa man kan ha i sitt hem trots att det finns små barn och väldig många berömmer hennes sätt och psyke och under jakten kan jakt laget inte önska sig något bättre ´hon har stark instinktiv jaktlust men när älgen är fälld så kan alla gå fram till bytet inte en tendens att vakta älgen och min son på 12 år som avdyrkar jakt brukar göra blod spår med klöv och hon släpper klöven dirrekt på komandot loss inte en enda tendens att vakta det.

Hundar är som små barn, man kan inte komunicera med dem med ord. Du väljer ju själv hur du vill förmedla ditt budskap. Jag tycker individer blir trygga så länge de vet vad som förväntas av dem. I stället för att köra hårda metoder försäkra jag mig om att min hund vet vad jag vill och kan han inte leva upp till mina krav så undviker vi de situationerna tills vi övat dem tillräckligt för skarpt läge.
Det är så många som använder ordet NEJ vid olika situationer när hunden gör icke önskade saker. VAD ÄR NEJ??? Om man använder nej vid hundmöte, vid skall, vid hoppa, vid juckande, vid flamsigt beteende etc så kan ingen hund förstå ordet nej. Ena gången hör han ordet vid skall andra gången vid när han sticker iväg på en hare... Hur ska hunden förstå vad man menar då. Hunden kan ju faktiskt inte svenska. Därimot förstår hunden till exempel "stanna". Det betyder samma sak var du är, i vilken situation du än är i. Givet att man lärt in kommandot stanna;-)

Funderar man länge och väl så tror jag att mycket mindre önskvärt beteende kan brytas, bara hunden VET vad som förväntas. Dessutom blir hunden tryggare av detta. Precis som oss människor.

Att vara hård, ja visst det får man väl ta till när inget annat hjälper. Om en hund utsätter en annan individ (människa) för fara, men allt annat innan dess måste bemötas med hjärta, glädje och uppmuntran. Bättre att premiera goda beteenden och erbjuda hunden något annat vid dåligt beteende. Hundar är vår hobby och hobby ska vara roliga:-)

Fast - ursäkta mej lite nu - men vad svamlar du om?!? ;)

Kan inte hundar lära sej ett Nej-kommando? För att de inte kommunicerar med ord!!?

Det borde ju även innebära att hundar inte heller kan lära sej sitt, hit, kom, gå och lägg dej, apport eller vad som helst som innefattar verbal komunikation?

För mej är ett nej-kommando precis som vilket annat kommando som helst!
Nej betyder för mina hundar: Avbryt det du gör och ta kontakt med föraren för ny instruktion.
Mina "nej" åtfölj alltid av ett nytt kommando för att hunden skall slippa klura ut själv vad det är jag vill/inte vill vad den skall göra. Men självklart förstår de verbala kommandon!!

/Swat

Håller med dig!

Om folk promt inte kan leva utan sitt "Nej" så lär åtminstone in kommandot, precis som vilket kommando som helst.

Rutan, eller inkallning det kan vi lägga ner tid på, men "nej" det ska hunden bara fatta. Desstuom hålla redan på vad "Nejet" betyder just då i bästa tankeläsningsstil

Jo men nu tror jag Riala menade på just de sätt som hen förklarade. Ordet nej som inte fyller någon funktion eller betydelse.

För dina hundar betyder NEJ = avbryt, sök kontakt och vänta på instruktioner. Men jag förstod det som att Riala pratade om NEJ som inte har någon klar betydelse. Ett ord som bara yppas i tid och otid men inget mer.

Det är väl klart att du ska göra som du tycker känns rätt!
Man ska inte vara rädd för att ta tag i sin hund, hellre det än koppelkorrigeringar men slåss och gräla får man ju inte!

Jag förstår inte riktigt problemet!

Varför skulle "nej" vara svårare för hunden att förstå än "sitt"?

/Swat

Det tog ett tag innan hon blev rumsren och jag fick rådet att trycka ned nosen i kisset?!?! :confused::eek: Finns det ens någon som gör så nu? Sjukaste råd jag fått.

:eek:Det har jag läst i en gammal hundbok från mitten av 1900-talet, tror jag.. Det stod om den metoden att man gjorde så förr i tiden, men att det ej var att rekommendera eftersom det bara ledde till att hunden skulle bli rädd och osäker.

Jag förstår inte riktigt problemet!

Varför skulle "nej" vara svårare för hunden att förstå än "sitt"?

/Swat

Ett sitt för mig är en sak hunden ska lära sig. Röven i backen, punkt
Ditt nej är ju faktiskt tre saker: Stanna, ta kontakt, invänta instruktion.

Så för mig är ditt nej ungefär lika svårt som "rutan" - springer ut, stannar på anvisad plats, inväntar instuktion.

Absolut inte omöjligt, för vissa skitlätt, dock något som ska läras in.
Sen har vi problemet med själva innebörden, vi vet vad vi vill att hunden ska göra när vi säger "sitt". Men om jag frågar fyra människor vad deras "nej" betyder kan jag få fyra olika svar.

Så för min del, gärna "nej", men ett, bestäm innan vad du har för innebörd och två, lär hunden innebörden.

:eek:Det har jag läst i en gammal hundbok från mitten av 1900-talet, tror jag.. Det stod om den metoden att man gjorde så förr i tiden, men att det ej var att rekommendera eftersom det bara ledde till att hunden skulle bli rädd och osäker.

Ja det stämmer nog alldeles utmärkt, har oxå hört det av många olika det verkar vara en gammal metod, men eftersom jag inte provat detta vet jag inte om det funkar , utan ist lyfter jag upp valpen om den börjat kissa eller bajsa inne och tar ut den så har den gjort klart det ute och detta har varit väldigt effektivt. När man lyfter upp den så slutar den automatiskt att kissa/ bajsa.

halvt kl
Precis så har jag också gjort, lyft upp henne och tagit ut henne och berömt då hon gjort ute, skulle aldrig trycka ned kisset i nosen.

i övrigt tänker jag såhär när jag tränar hund och även när jag korrigerar. För det första, förstår hunden vad jag vill? Har jag visat den tydligt nog vad jag förväntar mig av den? Har jag inte gjort det anser jag inte heller att jag kan ställa kravet på att den ska göra det jag vill. Men jag har mött så mycket kritik för det sättet att tänka. Jag har ju bara en valp och jag tycker att det är upp till mig och husse att visa henne hur man får bete sig och hur man inte får bete sig. Är det verkligen ett så konstigt sätt att tänka..?

Jag har aldrig varit fysisk hård på min valp eller tagit tag i nackskinnet eller drämt ned henne på rygg. Jag tror inte att jag kommer komma någon vart med den metoden på henne. Men det jag däremot har tillämpat är den sk lugna famnen, när hon blir för vild eller uppe i varv håller jag henne tills hon är lugn och stilla och då får hon komma loss. Hon har varit en väldigt intensiv valp och kunnat få världens tokryck men blir jag arg då förvärras bara situationen anser jag. Men jag har fått rådet av vissa att "sätta henne på plats" och att "visa vem som bestämmer".

Härom dagen la jag ut en film där en känd hundtränare sparkar hundarna på min Facebook och skrev att jag inte tyckte det var ok. Då var det många som reagerade och tyckte att jag var fjantig. Men hallå är det okej att sparka sin hund?!

halvt kl
Precis så har jag också gjort, lyft upp henne och tagit ut henne och berömt då hon gjort ute, skulle aldrig trycka ned kisset i nosen.

i övrigt tänker jag såhär när jag tränar hund och även när jag korrigerar. För det första, förstår hunden vad jag vill? Har jag visat den tydligt nog vad jag förväntar mig av den? Har jag inte gjort det anser jag inte heller att jag kan ställa kravet på att den ska göra det jag vill. Men jag har mött så mycket kritik för det sättet att tänka. Jag har ju bara en valp och jag tycker att det är upp till mig och husse att visa henne hur man får bete sig och hur man inte får bete sig. Är det verkligen ett så konstigt sätt att tänka..?

Jag har aldrig varit fysisk hård på min valp eller tagit tag i nackskinnet eller drämt ned henne på rygg. Jag tror inte att jag kommer komma någon vart med den metoden på henne. Men det jag däremot har tillämpat är den sk lugna famnen, när hon blir för vild eller uppe i varv håller jag henne tills hon är lugn och stilla och då får hon komma loss. Hon har varit en väldigt intensiv valp och kunnat få världens tokryck men blir jag arg då förvärras bara situationen anser jag. Men jag har fått rådet av vissa att "sätta henne på plats" och att "visa vem som bestämmer".

Härom dagen la jag ut en film där en känd hundtränare sparkar hundarna på min Facebook och skrev att jag inte tyckte det var ok. Då var det många som reagerade och tyckte att jag var fjantig. Men hallå är det okej att sparka sin hund?!

Jag tror att alla i denna tråden är överäns om att det INTE är ok att sparka och slå sin hund, det som många tycker olika om är hurvida det är ok att lägga kull en hund på rygg dvs i underläge när den har bitit någon eller tydligt indikerat att det kan komma ett bett, ett överdrivet vaktande, morrand i vissa fall tillsammans med utfall eller ett bett som följd.
Då tycker jag det är rätt att göra det, och som jag skrivit tidigare det påmminer mkt om ett sätt som tiken redan korrigerat valparna med när dom är hårdhänta.

Sen att ta upp i fammnen och lugna en uppjagad valp är något helt annat , vi gör också så på våran 4 mån lilla blandis, ett effektivt sätt att få honom att varva ner tex på kvällen eller när han är uppjagad och leker för tufft med våra händer tar upp han i fammnen och stryker på magen funkar varje gång, han blir alldeles lojd och lugn.

Om folk skriver att du är fjantig för att du inte gillar att hundar får stryk så är det dom som har STORA problem, att finna det som en njutning eller rätt taktik att ge ett djur stryk, tyder på maktmissbruk och en o sund syn på andra individer.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 641
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 542
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 852
Senast: Dino
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 972
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka