Är luzern onödigt att fodra med under betet?

G

Gabriel

Hej!
Vad tycker ni,
är det onödigt att fortsätta ge mitt 22-åriga varmblod ½Liter luzern/dag under sommaren när han går i gräshage (ej vall men ganska gott om gräs)?
Han står inne på natten, går i gräshage ca 10 tim/dag och får hösilage + kraft 2ggr/dag (lite havre, betfor, luzern, mineraler, samt Spillers seniorfoder).
Han rids lättare motion dagligen, är fin i hullet och brukar hålla sig i form även på sommaren, alltså varken tjock eller tunn.

Sv: Är luzern onödigt att fodra med under betet?

Hej!

Om hästen inte skall gå på bete, eller ridas annorlunda (mer/mindre) än annars så behöver du väl inte byta på foderstaten överhuvudtaget. Speciellt inte om han är fin i hullet. Går han upp i vikt så kan du ju ändra då, men är man 22 år så kanske man får vara lite sommarrund;)

Gräs innehåller mycket protein, speciellt nu på våren, så lusern känns som överkurs.

Behöver hästen något extra så är det -om inte annat så av ekonomiska skäl- bättre att ge något "enkelt", typ havre eller betfor.

Gräs innehåller mycket protein, speciellt nu på våren, så lusern känns som överkurs.

Behöver hästen något extra så är det -om inte annat så av ekonomiska skäl- bättre att ge något "enkelt", typ havre eller betfor.

Håller absolut med.

Sara

Mitt 3-åriga sto började rata lusern efter att hon släppts ut i gräshagen. Ger henne nu bara kornkross när hon ändå tas in 1 gång om dagen för visitation.

Om hästen går på gräs ca 10timmar per dag så är det ungefär som att den går o äter LUSERN 10timmar per dag! ;) Gräs inenhåller nämligen ungefär samma värden som lusern, kan man säga. Lite högre t o m emellanåt.

Så ja - lusern är onödigt under betestiden. Och om han håller hullet/muskulatur bra på gräset + hö så behöver du inte ge kraftfoder heller (bara mineralfoder). Oavsett om han rids eller inte. ;)

Frågan är om ½ liter lusern gör nån skillnad på vintern...? Jag vet inte vad det kan väga men om det är 1/3 kg eller nåt så blir det ju inte så mycket...

Sara

Frågan är om ½ liter lusern gör nån skillnad på vintern...? Jag vet inte vad det kan väga men om det är 1/3 kg eller nåt så blir det ju inte så mycket.

Ja det har du rätt i. En halvliter lusern är ju ingenting, gör nog ytterst lite nytta. Lusern ska man ge minst 0.5-1kg/dag (till stor häst) om det ska ge nåt. Det är ju som hö - inte ger man väl bara ett par hundragram extra när man känner att det behövs mer?
Men en del tror att lusern är väldigt proteinrikt som typ sojamjöl och därför bara duttar på litegrann.
Faktum är att lusern inte ens räknas till proteinfodermedel (det gör bara fodermedel som har över 175g smältbart råprotein per kg foder -lusern har bara ca 105-150g/kg). Att man pratar om lusern som proteinrikt är för att det är proteinrikt för att vara ett GROVFODER. Men inget jämfört med riktiga proteinfodermedel som t ex linfrökaka (ca 200-250g smb rp/kg) och sojamjöl (ca 400g smb rp/kg).

Frågan är om ½ liter lusern gör nån skillnad på vintern...? Jag vet inte vad det kan väga men om det är 1/3 kg eller nåt så blir det ju inte så mycket...

Sara

Han får 1 liter luzern när dom inte går på gräs...
Men tack för svaren!

Han får 1 liter luzern när dom inte går på gräs...
Men tack för svaren!

Är det pellets eller hack?
Det förstnämnda blir ca 600gram om du ger 1 liter (och det är ju en okej mängd) men om det är hack så är det väldigt lite - har inte mätt men typ 200gram eller nåt.

KL
Det där med mineraler på betet, ska man ge det?:confused:
Har alltid gett min gubbe (kbltravare 26 år, pensionär, normalhull) 50 g Krafft miner blå varje dag på sommarbetet tillsammans med en skvätt betfor och havre + hans "pulver" (enzion, bioglucomin, kiselgur, profeed).
En del säger att det behövs, en del inte.:confused:
Han får lusern + hö när betet börjar sina, typ då 1 liter lusernpellets + 3-5 kg om dagen. Går dygnet runt ute juni-september ungefär.

Generellt har vi i Sveriger NUFÖRTIDEN mineralfattiga jordar och därför - JA man ska ge mineraltillskott även på betet. Men du kan hålla dig till Krafft Miner GRÖN. Den innehåller inga vitaminer (det behövs inte, gräset har överflöd av det) och en annorlunda kalcium/fosfor-kvot lämpad för betesgång. Dessutom är den lite billigare.

Ok. Har massor av Blå hemma, vill gärna köra slut på dem. Han har tyvärr en problem-mage, som gör att han inte tål allt, är invand sedan många år tillbaka på Blå.
Men ska jag köpa hem Grön (den finns väl i liten hink?) och ge på betet? Är än så länge inne om nätterna och äter stallmat, ska gå på betet vid stallet först och sedan efter midsommar åka till semesterbetet till ca slutet av augusti.
Hur mkt ska man egentligen ge av Blå? Han får 50 g/dag, det har alltid fått. När man frågar Krafft, säger de 90 g.
Är 26-årig kbltravare, 158 hög, väger ca 645 kg, normalhull. Är pensionär pga dvs skador.
Höet han äter nu är tyvärr dåligt näringsvärde på. Kvot 2.75, protein 19, energi 6.7
Så han äter en hel del, fri tillgång på hö i boxen (mindre nu, gillar det lilla gräset i hagen bättre :( ), 1-2 kg lusern strå (mindre nu), ½ kg groov 125, 10 dl helhavre, 10 dl vetekli, 10 dl betfor (torr mängd), 2 dl foderjäst + hans pulver. Får en dutt (max 2 kg) hösilage (TS48%) som godis - annars vägrar han äta höet alls...:rofl:

Enligt Planck behöver man ej tillföra mineraler under betet så länge betet täcker hästens energibehov, alltså så länge hästen håller hullet. Om man dessutom stödfodrar med kraftfoder under betet får ju hästen i sig viss del mineraler därifrån också.

Är det pellets eller hack?
Det förstnämnda blir ca 600gram om du ger 1 liter (och det är ju en okej mängd) men om det är hack så är det väldigt lite - har inte mätt men typ 200gram eller nåt.

Du har rätt i det! Jag väger min lucern dagligen när jag ska lägga upp maten och en liter väger ca 200g, lite olika beroende på om man "fluffar" den eller inte.. :cool:

Till frågan om det är onödigt.
Det tror jag du ser, ser hästen ut som en michelingubbe så är det ju inte så lönt, men jag har själv problemet med min häst som har svårt att hålla hull så nu när jag går på bete(som göds) så får han 100g Müsli, 100g betfor och 200g lucern om dagen. Han kanske inte måste ha det, men jag ser hellre att han är lite tjock nu än att han ser ut som ett benrangel som på vintrarna..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 992
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: svea
·
Hästvård Hej! Förlåt men jag orkar inte leta i alla inlägg om loppfrön, kanske någon vill vara snäll och svara ändå. Jag har en häst, relativt...
Svar
8
· Visningar
2 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka