Är lupiner giftiga?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Skuggabaldur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 13 777
S

Skuggabaldur

Hittade några i hagen idag (inga blommor, bara stjälkar och blad än så länge). Nån som vet om vi ska gräva upp dem? De sprider väl sig ganska fort, så det är nog ganska bråttom med att fixa det om det behövs...

Sv: Är lupiner giftiga?

Ja, fröna är giftiga.

www.odla.nu skriver: "Lupinus, lupin.
Fröna är giftiga, så småbarnföräldrarna bör ta bort fröställningarna om barn leker i närheten."

Senast ändrad:

har lupiner i hagen, hästarn varken äter eller går på dom. har aldrig blitt sjuka! O då har de itne varit nåt gräs mer än dessa lupiner i hagen!

Har också Lupiner i hagen och hästarna har överlevt detta i 14 år

Mvh Mia

Var och en får ju göra sin egen bedömning.

Btw; smörblommor är också farliga för hästen, men det är mycket sällan hästar äter färska smörblommor då de smakar läskigt.

Jag har också hört att dom är giftiga, MEN jag har läst att man i gammla dager använde lupiner som foder?? :confused:

appropå smörblommor har ja sett hästar som äter de. men visst, gällande både lupiner (om de nu e giftigt) o smörblommer så kan de ju finnas olika känsliga hästar.
men ja tror som sagt itne du behöver oroa dig för dina blommor.

Föresten, ja har hört att granbarr o giftigt för hästarna. Min pollar har ätit upp alla grenar på träden i hagen förra året då de var så mycketr snö. dom överlevde det med!

Nej gran är inte giftigt, däremot ska man inte ge det till dräktiga ston. Minns inte varför, jag har valacker....

Vi har också lupiner i hagen, det betas fint omkring dem men de blir aldrig ätna själva. Någon stackare har blivit nertrampad, men annars står de där så fint :love:

Nån påstår att dräktiga ston kan kasta om de äter gran, men jag vet då många som glatt knaprar i sig utan några som helst problem så det tror jag är en skröna. :cool:

Tack allihop för svaren! Då kanske vi inte behöver oroa oss då - hästarna verkar ju inte vilja äta dem heller så...

Vad jag vet är granbarr inte giftiga, däremot idegranen är supergiftig både för oss människor och de flesta djuren i våran närhet så passa er för att ha sådana i hagen. En bekant hade 14 tjurar som dog av idegranar för att en sommarstugeägare kastat in idegran i deras hage. kor har ju stålmage så om dom dog kan jag bara gissa hur det skulle gå för våra stackars hästar som har känsliga magar

Finns lupiner man kan odla och de är inte giftiga, de vilda är däremot det. Förövrigt håller jag med de som har skrivit

Katja

nej, de är inte giftiga. har själv i hagen, hästarna har käkat på dem och de lever än. Dessutom ingår lupin i vissa foder och tillskott.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 432
Senast: Stergo
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 655
Senast: Piaff
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 723
R
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
998
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka