Är luftvägsproblem ärftligt?!

O

Onnie

Jag har ett nordissto som har lindriga luftvägsbesvär, det jag undrar är om detta är ärfligt?! Är det möjligt att trots hennes besvär använda henne som avelssto?! Varken hennes mamma eller pappa har dessa typer av besvär, kan det vara ren otur att hon just fick det?

Hoppas på svar! :confused:
Karin

Märrar med kvickdrag brukar må bättre när de är dräktiga. Tror nog att det är miljön som påverkar t ex möglit foder, dåligt ventilerade stallar, då jag sett ston från en del stoägare med flera stostammar fått luftvägsproblem där man fuskat lite med torkning av höet!!!

Mitt halvblodssto har (vilande)bronkit och jag avlar på henne. Däremot har jag gjort endoskopi på både henne och hennes äldsta avkomma.
Jag ser inget problem med att ta föl undan henne eftersom hon inte har haft några sjukdomstecken på flera år. MEN... avkommorna har helt klart varit känsligare för damm och dålig luft, men aldrig utvecklat sjukdom.
Så det gäller att tänka efter före.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 020
Senast: netia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka