Är lever dåligt att ge?

MiniLi

Trådstartare
Är det på något sätt farligt att ge hunden lever?

Jag torkade lever (kyckling) och gav det + torkad blodpudding som godis på utställningen igår. Inga stora mängder hon fick i sig då hon alltså bara fick det under den lilla tiden vi var inne i ringen.

Inatt fick jag gå ut med henne för hon var dålig i magen. Sen när vi kom in var hon väldigt orolig och ändrade ställning hur länge som helst innan hon väl somnade om. Jag fick känslan att hon hade ont i magen. Nu på morgonen hade hon diarre men verkar annars som vanligt.

Kan det bero på levern?

Sv: Är lever dåligt att ge?

Mina hundar har aldrig blivit dåliga efter att dom fått lever.
Dock har dom fått kokad ko-lever.

Har hört att det kan vara ganska starkt för magen och att man som sagt inte ge några stora mängder. Sen är säkert olika individer olika känslig.

Hoppas hon blir bättre!:)

Har hon fått sånt godis innan? Min dam är känslig för "nya" godisar.

Nej, det är absolut inte farligt. Däremot är det ju kraftig form av mat så är hon inte van kan det ju ha blivit en stor omställning=diarré.

Hon brukar stoppa i sig lite allt möjligt. Som godis får hon ofta korv, ost, leverpastej, blodpudding osv. Och leversnittar såklart.

Men även om hon ätit leverpastej och snittar kanske det här blir något helt annat?

Hon tyckte det var gott iallafall ;)

Leversnittar och leverpastej innehåller så mycket annat, så levern i sig är ganska utspädd, medan torkad lever är just bara lever, så det var nog därför hon blev dålig i magen.

Det ger sig!

Hoppas utställningen gick bra!

Mig veterligen så innehåller de flesta leversnittar ingen lever alls.

kl
Lever är bara farligt om man ger för mycket eller för länge, dvs den totala dosen.
Lever är rik på A o D vitaminer, dessa är fettlösliga o lagras i kroppen, till skilnad mot B o C vitamin som man kissar ut överskottet av.

För höga halter av A o D vitamin kan leda till förgiftning samt även obalans i hundens hela foderstat.

mvh

Men vad är för mycklet? Finns det några riktlinjer typ g/kg hund?

Camaro bajsade lite mer fast igår på kvällen så det börjar bli bättre :)

Jag har ju kvar en del torkad lever i kylskåpet som inte gick åt. Vet inte om jag vågar ge igen eller om jag ska slänga skiten..

Nej, nej, släng den inte!

Just nu är jag för mosad efter 3 nätters arbete, återkommer, om ingen annan hinner före.

mvh

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
361
Senast: Jeps
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 052
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 503
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka