Peppery

Trådstartare
Jag ska vara med på en ar-kurs snart! Jag rider "vanlig" dressyr, det blir första ar-kursen:bump:. Kommer vi vara totalt felplacerade i vanlig engelsk dressyrsadel, inga specialträns/bett/kapsoner? Använder inte ar-folk benskydd/lindor om det inte absolut behövs?
Matchande schabrak och lindor, är det bara fånigt? Sporrar och/eller spö?
Ursäkta mina ytliga frågor:o, ni är så djupa härinne:p

Sv: AR kurs

Du kan ha precis vilken utrustning du vill. Det som passar dig och häst blir bra!

Mina tränare är skolade "vanligt" från start. De har ridit för Bent en hel del för några år sedan. Jag antar att de för det mesta hade vanlig utrustning för dem: dvs vanlig dressyrsadel, matchande schabrak/lindor, vanliga ridbrallor, dressyrstövlar etc. Det är väl om du tycker det är roligt med kläder av gammalt snitt som du klär dig så. Och om du sysslar med skolsprång så har du ju nytta av en skolsadel. Men annars funkar ju dressyrsadel minst lika bra.

Jag skulle inte ha några tankar på annan utrustning om jag skulle rida för en ren AR-tränare. Jag rider med vanliga engelska prylar för att jag gillar den looken och funktionerna jag vill ha finns där.

Kul att du ska på kurs!

Precis som tuaphua sa så spelar det ingen roll hur du och din häst ser ut, däremot kan det ju vara bra om du är öppen för förslag på förändringar. T.ex ta bort sporrar eller nosgrimma om tränaren tycker att det kan behövas prövas.
En annan sak som kan vara bra att vara beredd på är att sänka sina förväntningar! Av någon anledning trodde jag att min första kurs skulle resultera i perfekta galopp piruetter(det var dom jag ville förbättra), så när vi "bara" skrittade på en volt i två lektioner blev jag lite "snopen". Det bästa är att inte ha några förväntningar alls, då får du nog mest utav kursen.

Hoppas verkligen ni får det roligt och att du tycker att AR är värt att fördjupa sig i!

Tack för svaren! Jag var lite orolig att alla red i skolsadlar, kappor, kjolar, stångbett och kapsoner:p. Nä men skämt åsido så trodde jag nog att alla "gick hela vägen" vad gäller utrustning, men en del fortsätter med engelsk utrustning då:)
Jag ser fram emot kursen iaf, det ska bli kul!
Jag har också hört att det blir mycket skrittjobb i början så det räknar jag med.

Jamenvisst! Jag har min gamla utrustning kvar och även mina gamla kläder. Sen att jag mest ser ut som en skogsmulleryttare, dvs helt ointresserad av ridmodet, gör ju inget. Jag är ju det till vardags. ;)

Jag har ridit akademiskt sedan 2003, så jag har under åren samlat på mig lite utrustning. För närvarande rider jag i skolsadel och på blankt kandar, men tränset är ett enöras westernträns och själv är jag klädd i islandsridbyxor och praktiska, varma tröjor :p Dessutom rider jag alltid med hjälm.

Det kanske blir så, att man byter ut lite utrustning här och där när man hållt på ett tag. Plötsligt rider man runt med full ar utrustning. Är det vanligt att man rider utan hjälm?

Ja, det är vanligt att man rider utan hjälm. På vissa kurser är jag ensam om att ha hjälm på, men det bryr jag mig inte om.
Vad gäller kläder kommer jag att fortsätta som nu. Jag har ingen som helst önskan att klä ut mig.

Jag svarar även på resten av frågorna i ditt originalinlägg - läste snabbt förra gången.
Jo, visst finns det AR-ryttare som rider med matchande schabrak och lindor - det kan du absolut göra ifall du vill. Jag använder aldrig benskydd/lindor, men vill gärna ha läderschabrak och träns i samma färg :-)
Sporrar använder jag inte längre, men det långa spöet är ett måste.

På våra kursen har alla hjälm, alltid. Vet inte hur vanligt det är att några rider utan rent generellt, men det kanske är mera lokalt?

Ni hade rätt! Det var verkligen blandat, nån med skolsadel och blank stång, men de allra flesta hade vanlig dressyrsadel och tränsbett. Det var jättekul och det kändes bra. Pållen var jätteduktig och så fin, särskilt andra passet när vi båda hade fattat mer vad det handlade om.

Liknande trådar

Ridning 2 år efter olyckan är jag Äntligen, äntligen tillbaka uppe på hästryggen! :bump: Visst har jag ridit innan men jag har bara kunnat...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 546
Senast: Sammet
·
Körning Jag har vuxit upp med egna ridhästar och ridit och tävlat hela livet, men pga skada börjar jag nu inse att min kropp kanske inte håller...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Goat lover
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 863
P
Tävling Hej! Jag ska i sommar ut på min första riktiga tävling som är under en helg ( arab meeting) om jag vågar komma iväg :crazy: Jag har bara...
Svar
7
· Visningar
1 584
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama