Är jakthundsägare totalt hjärndöda?

X

xmariax

Jag här upprörd!
Dessa jägare med deras jakthundar. De har hundarna står i en hundgård 95% av deras liv och ibland tas de ut när ägarna vill jaga. Hunden springer då säkert en mil, före var den helt otränad för det blir ju inte mycket motion i en hundgård.
Vad händer? Jo, bland annat tassarna håller inte utan består efter jaktturen endast av blödande sår.
Såg själv hur jägaren släpande hunden, när den inte ville gå eftersom det gjorde så ont.

Hur kan man bete sig på detta sätt?
Skulle jag göra samma sak med hästen hoppas att någon anmäler mej.

Förklara hur jägare tänker för det här är inte någon engångsföretelse utan har sett flera jägare göra så mot sina hundar.

Sv: Är jakthundsägare totalt hjärndöda?

Dessa jägare med deras jakthundar. De har hundarna står i en hundgård 95% av deras liv och ibland tas de ut när ägarna vill jaga. Hunden springer då säkert en mil, före var den helt otränad för det blir ju inte mycket motion i en hundgård.
Det där var väl en aningens stark överdrift och generalisering. Jag vet flera jakthundägare som är mycket måna om sina hundar. Hundarna bor inne i huset, sover på soffan när familjen tittar på TV, de tar promenader med hunden precis som vilken annan hund som helst.

Det finns rötägg vart man än beger sej i livet, men det är viktigt att inte dra alla över en kam.

Om du hoppas att nån anmäler dig -. varför anmälde inte DU hundägaren om hunden plågas?
Lite civilkurage tack!

Alla jägare behandlar dessutom inte sina hundar så. Många tar extremt väl hand om sina hundar, deras hundar är nämligen förutom en kär kompis även ett arbetsredskap och inte sällan värda en rejäl slant.

Vad händer? Jo, bland annat tassarna håller inte utan består efter jaktturen endast av blödande sår.
Såg själv hur jägaren släpande hunden, när den inte ville gå eftersom det gjorde så ont.

Tack för den generaliseringen av oss jägare :mad:

<<<---Jägare, med 6 jakthundar som har ett toppenliv!!

Va är det för fel att dom bor i hundgård då?

Mina kamrater som har jakthundar, de bor i hundgård men de får alltid vara ute sen cyklas dom väldigt ofta för motionens skull o.s.v.

Du är ju inte med dessa jägare dygnet runt hur vet du att dom aldrig kommer ut ur hundgården då?

Om du tyckte att han var så avskyvärd mot sin hund, vilket han säkert var, så varför anmälde du inte detta???

Snälla, alla jägare är inte sådana, det är en väldigt liten procent. I helgen bar en av mina jaktkompisar sin hund ut ur skogen (då snackar vi inte om den lilla hunden) för den hade lite kramp. En annan blev biten i svansen av ett vildsvin och blev uppkollad noga med jämna mellanrum.
De är alla rädda om sina hundar, tar väl hand om dem och har en utmärkt kontakt och lydnad på sina hundar, generellt mycket bättre än gemene man.

//E - också jägare med 4 välmående jakthundar som aldrig suttit en dag i hundgård.

så är ju inte alla, som jagar och har hund.. dom flesta tar faktiskt hand om sina hundar.. men dom som inte gör det borde inte ha hund helt enkelt.

"Är jakthundsägare totalt hjärndöda?"

:eek: Vilket påhopp! :eek: :mad:

Visst finns det vissa rötägg, men det finns det inom alla raser.......

Tror du verkligen att jag skulle kunna ta min stående fågelhund, sätta den i hundgård och sedan tro att den jagade för mig och lydde mig i skogen när jakten börjar???

Suck...........låter som om du har dålig kunskap om vad som krävs för att få en duktig jaktkamrat!

Tror du verkligen att jag skulle kunna ta min stående fågelhund, sätta den i hundgård och sedan tro att den jagade för mig och lydde mig i skogen när jakten börjar???

But please Tie, har du inte hört talas om Elhalsband:crazy: Det är ju då man använder dem:idea:

Alla jägare är djurplågare, som skjuter för sitt eget höga nöjes skulle, de siktar på allt de ser och skjuter mest ihjäl varandra :cool: ;) :D

//E

Har också dålig erfarenhet av jägare på de sättet..
Antar att jag bara har haft otur. Så varför dra alla över en kam?:crazy:
ALLA jägare är inte djurplågare - tro det eller ej!:crazy:

Det finns rötägg där precis som överallt annars.

Vet också om ett par stycken som har rena hundgårds jakthundar utan tillstymmelse till motion.
Vad jag inte kan förstå är varför man har en hund då?
Vad jag har förstått ligger det mycket arbete bakom en bra jakthund, så jag förstår inte varför man ska ha en inspärrad stackare och bara släppa ut vid jakt det kan väl inte fungera något vidare eller?

Nu måste jag bara få fråga exakt hur du och andra som påstår samma sak (att jakthundar alltid får sitta i hundgård och aldrig blir aktiverade)vet att de hundarna aldrig kommer ur hundgården för motion/lydnadsträning/ annat??

Sitter ni och glor på hundgården dygnet runt eller vad?

Nej, håller med.

Den jag pratar om var en gammal gubbe 80+ som hade sin jakthund i en liten trång hundbur..:crazy:
Hunden fick aldrig komma in eller dylikt så han blev knäpp till slut..:(

Kan inte förstå hur man kan göra så:(

Nu måste jag bara få fråga exakt hur du och andra som påstår samma sak (att jakthundar alltid får sitta i hundgård och aldrig blir aktiverade)vet att de hundarna aldrig kommer ur hundgården för motion/lydnadsträning/ annat??

Sitter ni och glor på hundgården dygnet runt eller vad?

Den erfarenheten JAG har gäller en jägare. Och han ska själv att hunden aldrig fick gå ur buren förutom vid jakt.. Hans sambo sa också detta (min pappas fru's mor)..

Med det vill jag inte påstå att alla jakthundar lever så, långtifrån.
Men det finns som sagt rötägg precis överallt..

But please Tie, har du inte hört talas om Elhalsband:crazy: Det är ju då man använder dem:idea:

Alla jägare är djurplågare, som skjuter för sitt eget höga nöjes skulle, de siktar på allt de ser och skjuter mest ihjäl varandra :cool: ;) :D

//E

:rofl: :rofl: :idea: Att jag inte har förstått detta förr:D :rofl:

Om du tyckte att han var så avskyvärd mot sin hund, vilket han säkert var, så varför anmälde du inte detta???

Anledning till att jag inte anmälde är därför i denna kommun krävs det att djuren är döda eller döende innan djurskyddsanvarige gör något. Vilket jag har erfara förut tyvärr.

Nej, jag vet att säkert alla inte behandlar sina jakthundar på sådant sätt.

Men tyvärr har jag sett det på nära håll och det verkar vanligt och alla sitter inte i hundgård. Tex:
Den snälla taxen ligger på soffan hela dagarn, går ut 20 meter och kissar/bajsar och går sedan in till soffan igen. Inget fel på det.
Men sedan får jägaren för sig ca 2 ggr/år att den ska ut och jaga.
Efter jaktturen består trampdynorna endast av sår och taxen måste bäras ut för att kunna kissa.
Där tycker jag felet är, hur kan man förvänta sig att djuret ska hålla då?

Anledning till att jag inte anmälde är därför i denna kommun krävs det att djuren är döda eller döende innan djurskyddsanvarige gör något. Vilket jag har erfara förut tyvärr.

Det var den sämsta ursäkt jag läst på länge!

I övrigt verkar ni ha väldigt skumma jägare runtikring där du bor om det är så pass vanligt som du ger sken av, att hundarna behandlas på det sätt du beskriver.

Nej, jag vet att säkert alla inte behandlar sina jakthundar på sådant sätt.

Men tyvärr har jag sett det på nära håll och det verkar vanligt och alla sitter inte i hundgård. Tex:
Den snälla taxen ligger på soffan hela dagarn, går ut 20 meter och kissar/bajsar och går sedan in till soffan igen. Inget fel på det.
Men sedan får jägaren för sig ca 2 ggr/år att den ska ut och jaga.
Efter jaktturen består trampdynorna endast av sår och taxen måste bäras ut för att kunna kissa.
Där tycker jag felet är, hur kan man förvänta sig att djuret ska hålla då?

Frågan återstår ju fortfarande.....har du kolla på alla dessa jakthundar dygnet runt? För att kunna veta detta du skriver ovan:confused:

Vad äger du själv för hund och vad gör du för att stimulera den?

Jag vet en jägare som bara har sina hundar i hundgårdar och en hund som han bara har inne. Hundarna i hundgårdarna får inte den motionen som jag önskar att en hund ska få, oftast sitter dom bara i hundgården och gör ingenting. Ibland kan dom få komma ut och springa jämte cykeln om dom har tur, någon vidare kondition under jakten kan dom inte ha. Hunden inne får däremot hyfsat med motion och är nog världens bortskämdaste jakthund, han sover till och med i sängen :p Vissa hundar har pallat att sitta i hundgården väldigt ofta medan en hund inte jagade när han blev utsläppt utan sökte bara kärlek då, han avlivades.

Man kan inte generalisera så mycket som du gjorde i ditt första inlägg. Det finns jägare som tar bra hand om sina hundar och som verkligen bryr sig om dom.

Oj, för att vara uppväxt i jägarfamilj känner jag igen den där beskrivningen oerhört lite. Visst har våra hundar bott huvudsakligen i hundgård, men de har givetvis motionerats dagligen. Skidåkning, cykling, jogging...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka