är jag självisk??

Sv: är jag självisk??

Nej du är inte självisk. Alla barn och ungdomar behöver bra intressen. Det bästa du kan göra är att få mamma intresserad av hästar. Ta med henne till ridskolan eller till andra kompisar som har egna hästar så att hon får borsta och greja och vänja sig vid hästarna. Som mamma till flera (nu vuxna hästintresserade döttrar), så har det enligt min mening varit ett mkt sunt och karaktärsdanande intresse. Jag har sällan behövt oroa mig för att dom ska hamna i dåligt sällskap och jag har alltid vetat var jag har dom. Har man häst så har man varken tid eller råd att hitta på nåt otyg. Däremot så har intresset periodvis dalat lite och jag har fått hoppa in som "stalledräng", men som ung så måste det finnas lite tid till killar och uteliv också. Jag var livrädd för hästar när barnen började rida, men nu har jag två egna hästar och likadan "hästnörd" som dom. De problem som ev kan uppstå är nog att icke hästkunniga föräldrar sällan begriper från början hur dyr hobby det är och hur dyrt det kan bli när en häst blir sjuk eller skadad. Har man sedan icke hästintresserade syskon så kan det bli knepigt att rättvist fördela resurserna mellan barnen eftersom hästar är en så dyr hobby. Du bör inte "mörka" de mindre fördelaktiga sidorna med hästägandet för dina föräldrar, för det håller inte i längden. Lycka till!

Det verkar som att du tar för givet att det är din mammas skyldighet att skaffa häst för din skull. För det ska du veta att det är inte DU som skaffar häst. Det är din mamma som kommer att stå som ansvarig och betalare. Du kommer vara den som har nöje av den.

En sak råder jag dig skarpt från. Att skaffa häst med motvilliga föräldrar innebär att du kommer att få kämpa hela tiden med allt. För vem ska betala när hästen behöver få en ny sadel utprovad av en sadelmakare? Tro inte att det är så enkelt att man bara åker till hööks och köper en billighetssadel som passar direkt. Sadelträsket är en djungel och man ska ALLTID ta hjälp av utbildad sadelmakare och köpa en sadel av kvalite. Annars kommer du iaf inte att kunna utvecklas med din häst mer än på en ridskoleponny. Det kan jag garantera. Och vem ska kontakta och betala när hästen knäcker sig i hagen och behöver en kiropraktor? Det är inte ovanligt att det behövs ändå, för att hästen är felriden eller inte fått ordentlig vård tidigare. En häst bör undersökas av leg. kiropraktor eller liknande, samt hästtandläkare, ÅRLIGEN utöver eventuella extratillfällen som inte alls är ovanliga att de förekommer. En förälder som redan från början inte vill ha nån häst kommer inte att säga "javisst" så fort du behöver hjälp att punga ut 1000:- på kiropraktor. Du kanske vet att det är fullständigt nödvändigt, men det kan vara svårt att övertyga en icke hästintresserad om det.

Nya täcken, utrustning som ska stoppas om årligen, broddar, flugmedel....

Nä, försök inte ens att övertala en ovillig förälder. Det slutar oftast med konflikter och slutligen en häst som inte får den vård som den behöver. För man ska veta att en häst behöver väldigt mycket omvårdnad efter som att vi rider dem, och de tränar ganska hårt ofta på ett sätt som inte alltid är naturligt för dem. Och du som dessutom vill utvecklas och tävla, kommer att behöva underhålla din häst ännu mer nogrannt.

Vill du tävla/träna på annat än ridskolehästar finns det alternativ som medryttare och fodervärd. Det är verkligen ingen dum ide efter som att du i dessa fall INTE tvingar in din mamma i ett ansvar som hon inte vill ha. Skulle det bli för dyrt eller att det visar sig att du inte kan hantera egen häst, så är det bara att lämna tillbaka hästen. Eller sluta som medryttare. Det gör också att du inte behöver rida varje dag, om skolan skulle kräva mer av dig, om du tex. är medryttare. Du underlättar mycket för din mamma genom att inte tvinga in henne i et köp hon inte vill göra. Och blir det konflikter mellan er om hästens vård så behöver iaf inte hästen fara illa för att din mamma inte förstår, då kan du antingen be ägaren om hjälp eller lämna tillbaka hästen. Hästens välmående går alltid först.

Instämmer helt med dig!
Och man får inte glömma bort det där viktiga med att ha någon som snabbt kan backa upp en om man skulle bli oförmögen att sköta om hästen. Är inte det lättaste att hitta någon utomstående, som direkt när det behövs, kan ta över skötseln tillfälligt (och olyckor är sällan planerade).

Inte schysst mot päronen att sätta dom i en situation där dom måste mocka skit mot sin vilja, och det är inte schysst gjort av ts att utsätta sig själv för att känna sig som en belastning.

Som många sagt, försök få en foderhäst eller medryttarhäst.
Innan du pratar om det, kolla upp var det finns stallplats. Finns det hästkunnigt folk där då dina föräldrar inte kan hjälpa så mycket. Du måste också kunna ta dig it själv. Vad kostar stallplatsen? Vad ingår? Vad kostar skoning etc.
Om du vill tävla och träna - hur ska du lösa det om de inte är intresserade och inte vill köra (plus det är svindyrt att tävla spec nu med tanke på bensinpriset)

Du måste kunna lägga fram dina argument sakligt och väl underbyggda med fakta. Dra även fördelarna med att ha häst (ta eget ansvar, komme rinte va ute på kvällarna och supa etc etc)

Ochbe att de lyssnar med respekt och ärligt begrundar det du säger och i gengäld ska du lyssna på deras argument.
I slutändan är det de som bestämmer då det är deras pengar.

Av vilken anledning skulle dina föräldrar vilja betala för din häst? Det kostar faktiskt mycket mer än vad man tror.

Så länge du själv inte har råd att betala för en egen häst så är det faktiskt upp till dina föräldrar.

Kanske just för att det är hennes Föräldrar??

Vilket intresse vår dotter än kommer vilja satsa på så kommer iaf både jag och hennes far att stötta till 100%

Sen den ekonomiska biten,
där får man ju göra så gott man kan men finns inte pengarna så gör de ju inte de,
men att säga Nej bara för att det är ens barn som ska nyttja hästen o inte en själv,så tror jag inte det är många föräldrar tänker!

men jag antar att du inte har barn själv.

Jag har barn...och nej, jag köpte ingen häst till dottern, trots hennes brinnande intresse. Hon fick rida på ridskola samt låna mina hästar liksom hennes pappas hästar. När hon blev vuxen med egen ekonomi köpte hon sig en egen.

Jag har alltid varit intresserad av hästar, bodde (;)) på ridskolan, skötte allt som förekom där. Mina föräldrar hade taskigt med pengar och hade inte råd att ge mig lektioner annat än periodvis. Jag flyttade hemifrån tidigt (15 år) skaffade jobb och betalade mina egna lektioner + att en släkting ordnat så jag hade fri tillgång till en häst från K1. Hästar fanns alltid runt mig genom släkt och vänner så jag har alltid ridit, sen jag var 3 år. Fick lektioner av min barnvakt som jobbade på ridskolan...hade lite tur där. Köpte egen häst när jag var 20 år och mitt intresset håller än nu när jag är 46 år.

Föräldrar har rätten att själva bestämma vad som är viktigt och inte alla ser ett hästägande som det ultimata för barnen. I TS fall kan det mycket väl finnas annat som gör att man inte vill binda upp sig på att äga en häst och det är inte fel. TS bör respektera sina föräldrars åsikt och börja jobba själv för att få råd att skaffa häst. TS får ju redan nu rätt mycket hästtid via lektion 2 ggr i veckan.

Apropå självisk sommer jag ihåg en händelse från min egen barndom... jag var väl en 10-11 år och vi var hemma hos min moster.

Vid matbordet berättar först min moster att hon så väldigt mycket önskade sig en kaffekanna i äkta silver som hon sett nyligen i en affär. Gärna till sin födelsedag. Det var en dyr pjäs och skulle kosta flera tusen kronor.

Sedan frågade hon vad jag önskade mig när jag fyllde år. Som alla andra hästtokiga tjejer och killar i den åldern sa jag förstås att jag önskade mig en häst mest av allt.

Då sa min moster litet över huvudet på mig till min mamma att hon tyckte jag var bortskämd och självisk eftersom hästar kostade så mycket.

Vad som sårade mig mest var att det tydligen inte var bortskämt och själviskt att önska sig en kaffekanna i äkta silver!!!!

:mad:

Jag menar vad har man mest glädje av?

Och dessutom att önska är inte det samma som att kräva att få det...

Tror aldrig att min moster fick den där silverkannan, man JAG köpte min första häst när jag var 13 år för de pengar jag sparat från födelsedagar och jular! 900:- kostade han och var ett welshponnyföl. Hade kvar honom till 2005 då vi var tvunga att avliva honom då var han 27 1/2 år gammal!

Så ge inte tappt! Förr eller senare skaffar du också en häst! Under tiden SPARA alla pengar du kan och se till att förbered dig så mycket det bara går genom att tex vara medryttare och ta ridlekrioner för bra instruktörer. Det är ju inte bara att rida som gäller! Lär dig allt du kan om hästars skötsel och vård, om foderlära etc så du är redo!!!

/KT

Men det är ju skillnad när föräldrarna redan har hästar själva...
Då har man ju "egen" häst redan.

Det jag reagerade på var att Presto tyckte att det var så givet att föräldrarna inte skulle betala för en häst för att det inte var dem som skulle nyttja den...väldigt konstigt i mina ögon...?
Men det kanske inte var så hon menade...vad vet jag...

Om du läst mitt första inlägg så kan du se att jag redan är medveten om att det kan finnas andra orsaker till att TS inte kan få en egen häst av sina föräldrar.

Jag hade inte föräldrar med hästar men när mina barn föddes hade jag häst, ja. Själv fick jag söka upp ridskolan, hästägande släktingar och vänner med häst. Det gick det med.

Jag ser inte att det är föräldrarnas skyldighet att köpa häst bara för att barnen har det intresset utan som i TS fall sponsring med lektioner är gott och väl nog. Har sett alldeles för många unga som fått hästar som sen blivit stående p.g.a. att intresset dör. Orken tryter när skola och vänner tar mer och mer tid i anspråk.

Vilket intresse vår dotter än kommer vilja satsa på så kommer iaf både jag och hennes far att stötta till 100%

där får man ju göra så gott man kan men finns inte pengarna så gör de ju inte de,
men att säga Nej bara för att det är ens barn som ska nyttja hästen o inte en själv,så tror jag inte det är många föräldrar tänker!

Rätta mig gärna om jag har fel. Men som jag fattar det tror inte du det finns föräldrar som kan säga blank nej för dom inte har lust att lägga ner flera tusen i månaden (trots att dom har bra lön) på sitt barns häst? Isf har du fel. Jag tror dock inte den största anledningen till att dom säger nej är för att dom själva inte får ut något av det.

Har flera kompisar vars föräldrar (med bra lön) har sagt blankt nej. Utan några som helst argument.

Självisk och självisk vet jag väl inte. Du har ju en dröm, precis om dom flesta andra hästtjejer i din ålder.
Men du får komma ihåg att det är en enorm skillnad mellan att gå på ridskola några dagar i veckan och att ha en egen häst. Både i tid och pengar.
Din mamma kanske inte har så stor lust att mocka när du är sjuk/ inte kan e.t.c
Sen är det ju trots allt hon som står med allt ansvar eftersom du inte är myndig och även hon som får betala för allt.
Jag förstår att hon säger nej.
Vill du tävla finns det en massa andra sätt, förutom att köpa egen häst.
Spara allt vad du kan tills du har råd att köpa en egen häst, men tänk på att engångssumman (det du köper hästen för) oftast är det billigaste med att ha häst.
Börja som medryttare några dagar i veckan och känn efter hur det känns. På så sätt kan du även kanske få n liten inblick i hur det är att ha en egen häst.

Den dag jag får barn tänker inte jag köpa någon häst till dom, om dom så bönar och ber, förrän dom är medvetna om hur mycket tid och pengar man måste lägga ut och kan betala en del själva. Fram till dess skulle dom få nöja sig med min häst, medryttarhäst och/eller ridskola

Senast ändrad:

Jag har inte läst igenom tråden nu, men jag tycker du ska ta ett steg i taget.

Om det finns gott om stall runt omkring kan du ju försöka få tag i en medryttarhäst som du kan rida på några dagar i veckan.

Annars är det ju ett alternativ att fråga om du får ta en häst på foder/hyra häst från något ridläger. Då slipper dina föräldrar det stora ansvaret som det krävs att vara hästägare, men samtidigt får du känna på hur det är att ha häst, och dina föräldrar får se att du är ansvarsfull nog att ha en häst. (om du nu är det ;) )
Och om det inte fungerar så kan man lämna tillbaka hästen.

Eller om du hittar någon häst på annons och ber dina föräldrar att ni åtminstonde tittar på den.

Tänk på att gymnasiet kan bli mycketmycket mer ansträngande än det är att gå i grundskolan (om du har otur), så om du verkligen får skaffa en häst så måste du vara hästälskare till 110% för att klara av att fixa både skolan och hästen.
Att rida två dagar i veckan fixar de flesta, men att alltid 365 dagar om året åka till stallet och ta hand om sin häst, är det inte alla som gör.
Om man inte har turen att ha hästen helinackorderad, samt har vänner i stallet som kan hjälpa till med hästen (hästen måste ju kollas varje dag även om den får boxen mockad) så måste man dessutom kunna ta sig till stallet och fixa med hästen även de dagar man har 5 prov att läsa till, eller de dagar man har 40 graders feber.

reagerar lite på detta. att vara förälder är väl aldrig (bör inte, enligt mig iaf) innebära att man ger barnen vad de vill ha "hux flux"? jag tycker att även barn/ungdomar bör betala iaf en rejäl del av kostnaderna för egen häst.klart att det är jätte snällt av föräldrarna att ge barnen egen häst, men inom en snar framtid måste man sen betala själv. jag tycker att det är lika bra att göra det från början..

för några år sedan, hade jag förmodligen svimmat av lycka om mamma gett mig en häst. idag hade jag nog snarare bett henne att ge mig pengarna istället, som "bidrag" till hästköpet, vid jul eller födelsedag. varför? jag vill äga mina djur. själv. och till ägarskap kommer kostnaderna. står jag på pappren, betalar ALLT, då är det MITT djur. betalar mamma, då är det HENNES djur som JAG lånar..

jag är 17år. jag går gymnasiet. jag jobbar extra för att betala hästens alla kostnader, och jobbade drygt ett halvår innan jag köpte hästen (för att se att jag orkade jobba + skolan). jag betalade även inköpet.

rekomenderar medryttarhäst och senare kanske foderhäst ;)

Den dag jag får barn tänker inte jag köpa någon häst till dom, om dom så bönar och ber, förrän dom är medvetna om hur mycket tid och pengar man måste lägga ut och kan betala en del själva. Fram till dess skulle dom få nöja sig med min häst, medryttarhäst och/eller ridskola

:bow::bow::bow:

Men det är ju skillnad när föräldrarna redan har hästar själva...
Då har man ju "egen" häst redan.

fast det där stämmer iaf. inte här ;) mina barn hanterar INTE mina hästar ;) dom hanterar jag själv. den häst som är min ridhäst passar inte för alla, och deffinitivt inte för barn/ungdommar. dom hästar dom haft har dom fått kämpa för ;)

när jag växte upp så hade vi ganska många hästar som kom och gick (mor hade verksamhet) jag har själv varit rätt "bortskämd" på den punkten, hade bla. alltid 3 egna hästar som jag kunde "byta ut" eller mor sålde när budet vart bra :( fick 2 privatlektioner i veckan för en mkt. känd tränare samt "träningsläger" ett antal ggr/år och tävlade i stor utsträckning. (fick därimot aldrig rida min mors hästar)

när jag flyttade hemifrån måste jag medge att jag fick en chock av stort mått när räkningarna droppade in, jag hade inte en aning om HUR mycket pengar hobbyn slukade :angel: :eek:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar