Är jag ogin?

alazzi

Trådstartare
Dottern (12 år) har blivit uttagen till en första omgång av en sångtävling. Orten där uttaggningen sker ligger ca 25 mil hemifrån. Aktuell helg är min mammahelg. Nu har pappan frågat om han kan komma med i bilen, men jag vill inte det. Skilsmässan är ett blödande sår för min del och jag kan inte vara i närheten av idioten utan att bli på dåligt humör. Han har skadat mig så fruktansvärt. Han har en ny familj, ny kvinna, nya barn och jag lever som ofrivillig singel i ett främmande land så ja, jag är bitter.

Han ringer ofta till dottern under veckorna trots att det är mammadagar och det stör mig. Jag vill inte höra hans röst. Kan man förbjuda honom att kontakta dottern när det är mina dagar?

Nej, ringa dottern får han göra, ringa dig kan du hindra honom från.

Samma sak med resan. Du kan hindra honom från att åka med dig, men du kan inte hindra honom från att dyka upp och titta på henne.

Låt inte din bitterhet gå ut över dottern.

Jag hade nog inte delat bil upp till sångtävlingen om det inte var absolut enda sättet för honom att ta sig dit. Men då hade han fått åka med för dotterns skull. Vet själv hur man gärna ville ha båda föräldrarna med vid viktiga saker i ens liv.

När det kommer till ringandet så hade jag haft lite svårt att förbjuda det om det är så att dottern väldigt gärna vill att pappan ringer.

Däremot kanske man kan ställa som krav på ditt ex att han skaffar en mobil till eran dotter som han kan ringa till. Om ni delar på kostnaden så kan ju du ringa till henne utan att blanda in ditt ex under hans veckor.

Spontant tänker jag såhär:

Det är nog knappast bästa möjliga uppladdning inför sångtävlingen att sitta i en bil med mamma och pappa i 25 mil om mamma och pappa inte kan uppföra sig och göra det hela till en trevlig stund. (Att mamma eller pappa inte klarar detta kan vara fullt förståeligt men ändrar inte faktum).

För pappans skull behöver du knappast acceptera det. Här får man helt enkelt göra avvägandet mellan hur gärna dottern vill ha med båda föräldrarna, pappans möjlighet att ta sig dit på egenhändigt och hur väl du själv skulle klara resan. Om det är av hämnd och bitterhet du skulle säga nej, då tycker jag man sväljer bitterheten för sin dotters skull.

Angående att ringa. Nej du kan verkligen inte förbjuda din dotter från att ha kontakt med sin pappa under "dina" dagar! Att läsa det gör mig bestört. Bara uttrycket "mina dagar" gör mig smått bestört. Det är dotterns dagar som hon spenderar med sin mamma utan att få träffa sin pappa.

Det är ju inte dotterns fel vad hennes pappa gjort mot hennes mamma, hur fruktansvärt det än är. Att hon tvingats ha sitt liv uppdelat i två trots att hon inte valt det själv är fullt tillräckligt. Att dessutom förbjuda kontakt med andra delen av hennes uppdelade liv är knappast någon bra grund för framtiden.

Men varför måste du höra hans röst? Dottern är 12 år. Kan hon inte ha en egen mobil som han kan ringa till?

Hon har en egen telefon, men hon svarar sällan på den och då ringer exet på det fasta nätet.

Hon sätter gärna telefonen på högtalarläge...jag hatar det

Alltså när du skriver såhär så framstår du som både bitter och gnällig. Om nu dottern vill prata med sin pappa i högtalarläge så får du antingen be henne gå in på sitt rum (så du slipper höra) eller så får du gå från det rum din dotter sitter i (så du slipper höra) eller så får du lära dig att hantera det.

Däremot kan det ju vara lämpligt att din dotter svarar i sin egen telefon men det är i mitt tycke en annan sak. Vill dottern prata på den fasta telefonen så vill hon ju det. Även den telefonen är ju till för att prata i, antar jag.

Mina föräldrar har aldrig haft en bra relation eller kommunikation men dom har åtminstone försökt att hålla oss utanför. Säger lite som @Niyama. Jag önskar att min pappa (än idag) kunde höra av sig mer till mig..

Nej, ringa dottern får han göra, ringa dig kan du hindra honom från.

Samma sak med resan. Du kan hindra honom från att åka med dig, men du kan inte hindra honom från att dyka upp och titta på henne.

Låt inte din bitterhet gå ut över dottern.

Håller med Vilse i detta.

Det är inte dotterns fel att ni inte kunde hålla ihop. Jag vet hur irriterande det är att behöva ha nån i sitt liv man helst hade sluppit helt. Men skulle aldrig låta det gå ut över min son... Han är värd mer än vad det är jobbigt att ha kontakt med pappan.

Dottern (12 år) har blivit uttagen till en första omgång av en sångtävling. Orten där uttaggningen sker ligger ca 25 mil hemifrån. Aktuell helg är min mammahelg. Nu har pappan frågat om han kan komma med i bilen, men jag vill inte det. Skilsmässan är ett blödande sår för min del och jag kan inte vara i närheten av idioten utan att bli på dåligt humör. Han har skadat mig så fruktansvärt. Han har en ny familj, ny kvinna, nya barn och jag lever som ofrivillig singel i ett främmande land så ja, jag är bitter.

Han ringer ofta till dottern under veckorna trots att det är mammadagar och det stör mig. Jag vill inte höra hans röst. Kan man förbjuda honom att kontakta dottern när det är mina dagar?

Har du så du ser vem som ringer? Isåfall kan du enkelt svara med vänta och roppa på dottern, är inte dottern hemma så kan du enkelt äga xxx är inte hemma just nu hon kommer hem vid xxx tiden. Då kan du prova ringa. Hej då.

Pappan får komma till uppvisningen men det finns ingen anledningar att du ska behöva ha honom i din bil.

Jag förstår att du inte gillar honom, men han är far till ditt barn och att han vill ha kontakt med dottern är super. Om du förhindrar detta på något sätt så är det med största sanolikhet dig det kommer bita i röven i framtiden.

Han får väl ta sig dit på egen hand att dela bil 25mil m någon du inte ens tål höra rösten på via högtalartelefon verkar som plågsamt och bäddat för bråk? I övrigt var glad att de har kontakt och att pappa ringer det är ju bara toppen. Du skulle kanske ta och prata m någon samtalskontakt kring dina känslor kring exet? Är inte sunt att vara så bitter och arg det äter upp dig inifrån, därmed inte sagt att dina känslor är obefogade på något vis

Absolut inte. Han har rätt att kontakta sitt barn även dina veckor, han är fortfarande hennes pappa, alla dar på året, och jag tycker att du ska vara lyckligöver att han är så närvarande för henne trots att ni separerat. Det är viktigt för hennes självkänsla och välmående. Jag förstår din sorg och det komplicerade i situationen men missunna inte din dotter sin pappa. Hur idiotisk han än må vara så är han viktig för henne, och hon för honom. Om det var jag så skulle jag sörja enormt om jag inte fick ha kontakt med mina barn varannan vecka och inte vara där under viktiga händelser i deras liv. Däremot kan han såklart åka egen bil, det kan du kräva om du inte vill ha honom så nära dig.

Han "har inte tid" kom han plötsligt på. Så han kommer inte med. Dottern hade velat ha hans hjälp med sångträningen inför utttagningen, men nu har han "inte tid". Han djävlas bara.

Jag tänker lite som @vallhund här, @alazzi.

Om ditt ex är problematiskt i sin föräldraroll eller inte, har jag ingen aning om. Men det framstår som att exet gör fel vad han än gör - du vill inte att han ringer er dotter när hon är hos er, och trots att du - fullt begripligt - inte vill åka en lång resa i samma bil som han, blir du nu sur över att han inte kommer att följa med.

Han kanske bara djävlas, vad vet jag. Men det du skriver visar ändå rätt tydligt att du behöver göra något ordentligt åt dina tankemönster, din bitterhet, din avsky. De sakerna handlar inte om vad han gör och vad han inte gör. De sakerna handlar om dig.

Pappan får givetvis ta sig till dotterns evenemang om han vill, men att åka med dig kan du neka till hur mycket du vill.

Dottern har uppenbarligen en mobil, men väljer att inte svara i den. Har du kollat med henne varför? För det bästa vore ju att ha en deal om att pappan enbart ringer den telefonen, och svarar då inte dottern så kanske hon inte vill prata med sin pappa just då. Och det borde han isf respektera.

Att det skriker i hela din kropp av att höra hans röst är det som du får ta och arbeta med och inte låta gå ut över dottern. Även om jag kan förstå känslan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka