Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Pepp härifrån också - förstås! Rek att börja med programridning någonstans, då kan du få konkreta tips innan du tävlar "på riktigt" s a s. Ofta är upplägget sådant att man först rider ett program för domare och sedan går igenom resultatet med en tränare. Ibland är det ytterligare ett pass programridning för domare igen. Kul tillställningar med stor spridning på deltagarna. Brukar hållas vid den här tiden när det inte genomförs så många tävlingar och det är lättare att få tag på domare. Bra övning också för domarsekreterare kan tilläggas.
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Klart du ska börja tävla om du vill det. Man blir aldrig för gammal. Det är ju en av tjusningarna med ridning. Det passar alla åldrar. Kör på!!
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Hörni, wow vad peppad jag känner mig, ska kolla upp lite om hur jag kan lägga upp det hela och hoppas i så fall få låna grannens äldre men duktiga sto att träna på (har ridit henne en hel del) tills mitt treårssto är gammal nog!
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Lite pepp fran mig i Belgien ocksa:) Jag ar ocksa "tant" 51 ar och jag har tavlat latta dressyrklasser med min ridTRAVARE och med helt ok resultat! Och detta bland en hel massa svindyra, fiiiina dressyrhästar och ingen skrattade at oss. Sa absolut go for it! Man tavlar dessutom bara mot sig sjalv tycker jag, i alla fall pa dessa laga nivaer ar det ju bara pa kul!
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Var 52 när jag köpte min första häst ,hade bara ridit lite i tjugoårsåldern . Kör o rider lika mycket .Friskt vågat hälften vunnit ,jag har alldrig ångrat mig.
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Jag blir så glad av den här tråden! :laugh: Har ridit till och från sedan barndomen, men aldrig seriöst och alldeles för lite på ridskola. Köpte första egna hästen vid 38, har nu fyllt 40 och fått smak för att träna dressyr för tränare. Det är SÅ roligt, men man inser vilken usel ryttare man är...

Nu tänker jag rida en liten klubbtävling i jul, bara LB för att testa. Passade på att ta grönt kort i våras när sonen gjorde det, bara ifall att. Och jag är så sugen på att testa lite lokala dressyrtävlingar. Mitt problem har inte varit att tävla i min ålder utan att tävlingsdebutera som vuxen, bland alla som tävlat sedan shettisålder. Men nu ska jag, så tack för en peppande tråd.

(Jag jobbar med min hopprädsla också, och är oerhört stolt över att våga mig igenom 70 cm-banor på ridklubbens pay&jump. Men någon hopptävling lär det aldrig bli för mig!;))
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Klart att du ska tävla :bump:....för gammal för det :eek: nonsens, bara tuta och köra..

Jag ställde upp i en dressyrtävling i höstas och jag är oxå "tant".
Jag har inte tävlat sen tonårstiden och då var det mest hoppning för min del.
Tävlingen gick bra trots några missar från mig men vi fick höga poäng och jag var jättenöjd.
Så det kommer bli fler tävlingar efter detta ( fick lite blodad tand :p av detta)

Kör på bara :banana:
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

(Jag jobbar med min hopprädsla också, och är oerhört stolt över att våga mig igenom 70 cm-banor på ridklubbens pay&jump. Men någon hopptävling lär det aldrig bli för mig!;))

Grattis!!! Jag förstår så väl vilken resa du gjort och hur stolt du är. :banana:
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Blir också himla glad. Har iof haft häst i många år men först nu vid 38-års ålder börjat tävla dressyr.
Har en femåring som jag haft sedan föl. Hunnit vara ute fyra gånger..Tre i våras och en i höstas för hästen var lite skadad.
Det var väl också mitt huvudbry..att ut bland alla yngre som har tävlat sedan barnsben, men sen visar det sig att det är väldigt skiftande. Å det är himla skoj!
Ha,ha.. Första dressyrtävlingen så trodde jag att mitt ryttarnummer var det som startordningen baserades på, kunde blivit lite tokigt. Fördelen med att vara tant är att jag kan garva åt det..Hade nog ingen av mina döttrar gjort..
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Fick nästan kalla fötter! Jag inackorderar hästen hos en fantastisk kvinna, som på fritiden är dressyrdomare och -tränare, som jag först på sistone vågat börja rida för själv. (Har känts kymigt för hon är van att träna så duktiga ekipage, men det är toppen!) Jag berättade att jag ska rida ett LB-program i jul och hon svarade med ett spontant: "Ja, då måste du sitta ner i mellantraven." Hon vet ju hur dålig jag är på det på min häst med enorma travsteg!

Jag har tänkt att det är ju bara en liten klubbtävling, så det gör inget om jag skumpar och knappt mäktar med nedsittningen i mellantraven på två diagonaler, för det kändes roligare att rida LB än LC. Men ojojoj... Nåja, det är bara klubbkamraterna jag gör bort mig för... :o Blir det för illa får jag väl ta en LC nästa gång!

Och tack Ponnytant för förståelsen! :) Vi tanter SKA våga hoppa, men ta det väldigt försiktigt...
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Absolut inte!!! Det finns väl få sporter där man kan hålla på typ hur länge som helst, men ridningen är väl verkligen ett gott exempel. Själv håller jag på att leta ny häst som jag vill rida lite lättare fälttävlan på.


Irma 50+
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Oj, fälttävlan, tufft gjort!:banana:

Vågar inte heller hoppa, tog ett par skutt i somras på grannens snälla anglosto, och det var ju så kul, men känner att modet fattas numera.

Fast kommer man igång och tränar ordentligt så kommer kanske den biten också!:idea:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 439
Senast: Mabuse
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp