Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Cornelia

Trådstartare
Är en tant på strax över femtio. Har ridit till och från större delen av livet, hoppade mycket som ung och tävlade en del. Dock har alltid dressyren lockat mest.

På senare tid har jag börjat fundera på att det vore så jättekul att börja träna och kanske tävla lite .... bara nån småtävling förstås ....

Jag är ingen jätteduktig ryttare, men jag kan hanka mig fram genom ett lätt dressyrprogram. Och det vore ju så kul!

Men är jag för gammal? Kommer folk att skratta åt mig??:crazy:

Nån som vill peppa lite??
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Nej, du är inte för gammal. Tuta och kör bara!

Det kommer säkerligen finnas folk som rynkar näsan, men den typen av människor rynkar näsan åt allt som inte är deras.
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Är en tant på strax över femtio. Har ridit till och från större delen av livet, hoppade mycket som ung och tävlade en del. Dock har alltid dressyren lockat mest.

På senare tid har jag börjat fundera på att det vore så jättekul att börja träna och kanske tävla lite .... bara nån småtävling förstås ....

Jag är ingen jätteduktig ryttare, men jag kan hanka mig fram genom ett lätt dressyrprogram. Och det vore ju så kul!

Men är jag för gammal? Kommer folk att skratta åt mig??:crazy:

Nån som vill peppa lite??

Varför i hela friden skulle du vara för gammal?!
Skärp dig, tant ;) (Sagt av en annan tant)

Jag var på glöggritt på Djurgården idag och när han som ledde det hela förklarade att det var "familjetempo" (men att de som vill hoppa hinder naturligtvis kunde göra det) sa äldste deltagaren:
"Det är bra det, man är ju inte 70 längre..." :devil:
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Det är ju detta som är tjusningen med ridsport - man kan börja tävla som pensionär om man vill! Ulla Håkansson är beredd att ställa upp i OS, över 70 år!!!

Klart du ska ut och tävla om du vill, varför skulle någon skratta?
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Jag är också en tanta i mina bästa år som går i samma funderingar. Så nu har jag anmält mig till en gröntkortkurs, sist jag tävlade behövdes inga sådana. Jag tror nog att jag ska hålla mig till dressyr även om hoppning också är roligt. Jag tävlade en klubbhopp för skojs skull och jag var typ 39 år äldre än den näst äldsta deltagaren, och inte tusan vann jag heller.
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Vad glad jag blir för era uppmuntrande tillrop!!:laugh:

Nu gäller det förstås att lösa grönt kort, tänk om det verkligen blir av.....!!!
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Gjorde mitt livs första lokaltävling vid 47 och så jättemånga har det väl inte blivit sen dess (det är ju så hopplöst svårt att få plats i dressyrtävlingarna:mad:)
Tycker det är jätteinspirerande även om man inser att det är väldigt mycket svårare att rida på tävling än hemma... Visst finns det folk som fnyser, men minst lika många som önskar att de vågade själva. Hur många ryttarföräldrar står det inte på parkeringen som när en liten dröm att få vara med? Det var i alla fall där jag började.
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Varför skulle folk skratta åt dej ?

Äh ta grönt kort och ge dej ut på banan...
det är ju kul att tävla förstår gott å väl att du vill de =)
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

"Det är bra det, man är ju inte 70 längre..."

HAHA oj sån ska jag bli!!

Klart du inte är för gammal. Det är aldrig för sent, kom ihåg det! Skrattar de, så låt dem skratta. Håller med vego96, man ångrar bara det man inte gör!
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Är en tant på strax över femtio. Har ridit till och från större delen av livet, hoppade mycket som ung och tävlade en del. Dock har alltid dressyren lockat mest.

På senare tid har jag börjat fundera på att det vore så jättekul att börja träna och kanske tävla lite .... bara nån småtävling förstås ....

Jag är ingen jätteduktig ryttare, men jag kan hanka mig fram genom ett lätt dressyrprogram. Och det vore ju så kul!

Men är jag för gammal? Kommer folk att skratta åt mig??:crazy:

Nån som vill peppa lite??

Då är min mamma också för gammal, utan att veta om det, för hon var ute och tävlade sina första tävlingar ifjor med sin gamle gubbe som nu tyvärr inte finns längre.
Men hon köpte min unghäst som påläggskalv och planerade komma ut och starta henne under året som kommer.
Och hon började till och med rida som vuxen :laugh:

/Camilla
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Inte är du för gammal.:)
Är själv i den åldern o tävlar både lokalt o regionalt i dressyr. Min gamla häst blev för gammal så jag skaffade en påläggskalv som jag började tävla med i år.
Jag är oftast inte äldst på tävlingarna heller. I alla fall tror jag inte det. Är roligt när en gammal tant slår sig in bland de yngre i resultaten.:D
Så ta kortet o lös licens sen är det bara att börja.
Lycka till.
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Varför skulle du vara för gammal? Gör det du själv känner för och bry dig inte så mycket om vad andra eventuellt kan tänkas tycka :) Dessutom tror jag inte någon skulle se ner på dig på grund av din ålder, snarare tvärtom. Jag skulle tycka det var jättehäftigt om någon "äldre" fick för sig om att börja sin tävlingskarriär i den åldern! :D
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Man blir aldrig för gammal :) om det är det du vill så kör på bara och se vart du hamnar är mitt råd :) !!!
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Man är aldrig för gammal! En av mina vänner på campus är en 50+-årig professor i ekonomi som började rida för tio år sedan. Hans dröm är att rida fälttävlan och den här veckan sade han upp sin plats på ridskolan (hunter-inriktning = inte "ordentlig" ridning utan snarare att åka runt på volten) och började rida privat hos min dressyrtränare. Jag tycker det är superkul när folk provar nya saker "på gamla dar" - jag menar, hur skall man annars leva? På sparlåga och i gamla tråkiga inkörda rutiner?

Heja dig! Och lycka till. :bow:
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Naturligtvis ska du ut och tävla! Det är ju bland sakerna som gör ridsporten så fantastisk-du kan var hur gammal som helst, eller hur ung som helst så länge du kan rida för att tävla:). Världens mest jämställda och jämlika sport ur den vinkeln.
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Klart du ska tävla! Det är ju en superidé eftersom du själv VILL! Lycka till!
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Jisses, säger som de andra. Du är inte för gammal!!! Jag är 49 och skolade om min ridning till western 1995 och började tävla då. Har nu två hästar som ska startas till våren. Inom western är det dock lite mer platser så det finns alltid möjlighet till tävling. Det är sk*tkul! :)
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Skickar en massa pepp! :bump:

Klart du kan tävla om du vill!
 
Sv: Är jag för gammal för att börja tävla i dressyr?

Har en stallkamrat som är lite över 60, hon ska ut på sin första lokala nu i vår... hon började rida på äldre dar :laugh:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 439
Senast: Mabuse
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp