Är jag flygberoende?

Jag är lite inspirerad av skolstrejkande Greta och leker därför med tanken på att inte flyga under det här året.

Rannsakar jag mig själv, så är det mer av ett livsstilsexperiment än en insats för klimatet. Men ändå.

Jobbrelaterade flygresor kan jag av olika skäl nog undvika ganska lätt just i år.

Men de privata resorna. De är värre. Min spontana tanke om jag har några dagar och några tusen kronor över är "Jag åker någonstans!". Vilket alltid innefattar flyg, eftersom vi pratar om några dagar och jag har svårt att vara borta länge på grund av min häst.

Trots att jag verkligen inte trivs på flygplatser, och är rätt likgiltig för själva flygandet, så ser jag uppenbarligen flyget som vägen till - tja, nästan allt. Typiskt beroende.

Så klart kan jag ganska lätt acceptera ett år då jag inte flyger. Det blir lite tråkigare ur just reseaspekten, men vad sjutton, ett år går bra.

Men. Om man försöker komma på annat att göra som på något sätt kompenserar mig för missade utlandsresor? Vad hittar man på då? Jag får reklam för aktiviteter som sportfiske i Dalsland, men det är ärligt talat inte riktigt min grej.

Vad GÖR folk som inte tar flyget för att göra det?

(Och så spyr jag på mig själv för att frågeställningen lyser av privilegier.)

Det finns så mycket i min närhet jag vill se och uppleva! Jag är en sådan långsam människa som behöver mycket tid över till simpla grejer. Alltså gör jag inte mycket utöver jobb och stall och tävling så att åka till något utflyktsmål tom i mitt egna landskap en dag är nog för mig. Till sommaren planerar jag att åka till Öland och sova där en natt. Eftersom jag kör ren elbil ser jag även resan som en del i mitt mål. Planerar mina laddstopp och ev utflykter på vägen. Att resa så som folk menar med resa allmänt är inget jag är van vid och det känns för osäkert för att jag ska lära mig hur man gör :laugh:
 
Ja såklart, absolut! (såg nu att du lagt till ett stycke) Men det är ju såklart lättare om det är lite färre timmar om man vill kunna åka lite oftare. Men har man tid så blir ju tågresan i sig en del av själva upplevelsen :).

Frågan är hur många gånger på en tioårsperiod vi till fullo förmår uppskatta den upplevelsen. :p

För min personliga del räcker ett besök/år gott hos vardera svärfar och svärmor. Redan det är ju då ett antal dygn på tåg/år. (Som det nu är, flyger jag väl ungefär en gång/år till dem respektive, om de inte råkar besöka Sverige. Min partner reser något oftare än jag till dem, men det här är alltså MITT livsstilsexperiment, inte partners.) Tillkommer partners syskon med bedårande småbarn i Barcelona. Det är fan med den här rörligheten! Kan inte folk hålla sig till den socken där de föddes, så jag slipper flyga? :p

Jag ser mycket fram mot att mitt eget syskonbarn snart flyttar till Sverige! Jag sparar redan till ett russ! :D
 
Jo, jag har hört det där. Skulle helst vilja åka upp på sommaren för att få se midnattsolen live, skulle även va lite häftigt att åka till riksgränsen och åka skidor i t ex Maj. :p
Finns ju en hel del att göra i Sverige, skulle även vilja åka till Gotland.
Jag tror att det är fantasin som sätter gränserna vart man vill/kan åka.
Jag skulle nog säga att norrsken i fjällen är mycket coolare än midnattssol, det är ju bara ljust dygnet runt :D
Svenska grejer är ju ofta långt bort, de med. Jag har samma antal mil, bilvägen, till Kiruna som till Paris. Och jag är intresserad av Kiruna eftersom staden ska flyttas!

Jag går sällan/aldrig på spa, men har varit på Gästis i Varberg och ska snart dit till Hotell Havanna.

Grythyttan? Dalhalla? Vad finns i Sverige dit en kan ta tåget?
Jag måste säga att Kiruna inte imponerade jättemycket på mig, dom flyttar staden en kort bit och fortsätter gräva åt det hållet, så.dom kanske måste flytta den på nytt om 50 år. Så dom bygger hus som ska ha en ganska kort levnadslängd, tycker det bara känns fel. :p
Lite OT kanske, men Riksgränsen, maj och midnattssol kan verkligen var magi :love: Till och med fotat med min usla gamla mobilkamera.
Och jag måste få säga emot@Unafraid lite; det är inte BARA kallt eller myggigt som är alternativen, beroende på var i "Norrland" du befinner dig. #hysterisklokalpatriot :D
Visa bifogad fil 24263
Haha, jag är bara lite bitter just nu över att det har varit mellan -21 och -27,5 i snart en vecka :laugh: kommer gilla Norrland bättre i mars-april igen :rofl:
 
Jag skulle nog säga att norrsken i fjällen är mycket coolare än midnattssol, det är ju bara ljust dygnet runt :D

Jag måste säga att Kiruna inte imponerade jättemycket på mig, dom flyttar staden en kort bit och fortsätter gräva åt det hållet, så.dom kanske måste flytta den på nytt om 50 år. Så dom bygger hus som ska ha en ganska kort levnadslängd, tycker det bara känns fel. :p

Haha, jag är bara lite bitter just nu över att det har varit mellan -21 och -27,5 i snart en vecka :laugh: kommer gilla Norrland bättre i mars-april igen :rofl:
Det gör det ju nästan ännu mer spännande att åka dit och titta! Jag tänkte inte flytta dit. Om 50 år, tror jag att jag kommer att vara förhindrad att åka dit. :p
 
Generellt uppskattar jag själva resan. Att "sitta fast" på en buss, ett tåg, långflygningar och veta att nu ska jag bara vara här är för mig oerhört avslappnande. Så mina skidresor till alperna har jag mer än gärna gjort med buss. Och jag åkte tåg Vancouver-San Fransisco, fantastiskt! MEN mitt bekymmer kommer vid byten, när jag måste koppla på hjärnan och då kanske i en stressig, ny situation.
Summa, jag vill antingen få resan med ev byten gjord snabbt så jag sen kan vila=flyg alt långresa där jag kan kliva på färdmedel, koppla bort hjärnan och börja vila direkt. Kruxet när jag kollat tåg i Europa är att det är för många byten. Har tex kollat Gbg-Paris. Tar ett dygn och hade typ fem byten. Dygnet gör mig inget men bytena... :crazy:
 
Generellt uppskattar jag själva resan. Att "sitta fast" på en buss, ett tåg, långflygningar och veta att nu ska jag bara vara här är för mig oerhört avslappnande. Så mina skidresor till alperna har jag mer än gärna gjort med buss. Och jag åkte tåg Vancouver-San Fransisco, fantastiskt! MEN mitt bekymmer kommer vid byten, när jag måste koppla på hjärnan och då kanske i en stressig, ny situation.
Summa, jag vill antingen få resan med ev byten gjord snabbt så jag sen kan vila=flyg alt långresa där jag kan kliva på färdmedel, koppla bort hjärnan och börja vila direkt. Kruxet när jag kollat tåg i Europa är att det är för många byten. Har tex kollat Gbg-Paris. Tar ett dygn och hade typ fem byten. Dygnet gör mig inget men bytena... :crazy:
Jag kollade också lite hastigt tåg just Gbg-Paris. Inte nog med att det är många byten, de sker dessutom vid extremt obekväma tider på dygnet. För sådär 20 år sedan åkte min då lilla unge och jag tåg just den sträckan. Nu minns jag inte detaljerna, men jag vet att jag aldrig hade bokat en sådan tågresa med byten tex kl 03.30 i München åt mig och en fyraåring. Vi måste ha åkt utan byten Köpenhamn-Paris.
 
Jag kollade också lite hastigt tåg just Gbg-Paris. Inte nog med att det är många byten, de sker dessutom vid extremt obekväma tider på dygnet. För sådär 20 år sedan åkte min då lilla unge och jag tåg just den sträckan. Nu minns jag inte detaljerna, men jag vet att jag aldrig hade bokat en sådan tågresa med byten tex kl 03.30 i München åt mig och en fyraåring. Vi måste ha åkt utan byten Köpenhamn-Paris.
Jag kollade umeå-amsterdam för ett tag sen. Kommer inte ihåg exakt antal byten och restid men det var mycket och på skumma tider. Jag hinner ju byta tåg innan jag ens är ute ur Sverige...
 
Jag kollade också lite hastigt tåg just Gbg-Paris. Inte nog med att det är många byten, de sker dessutom vid extremt obekväma tider på dygnet. För sådär 20 år sedan åkte min då lilla unge och jag tåg just den sträckan. Nu minns jag inte detaljerna, men jag vet att jag aldrig hade bokat en sådan tågresa med byten tex kl 03.30 i München åt mig och en fyraåring. Vi måste ha åkt utan byten Köpenhamn-Paris.
Det finns bussar också. Flixbuss kör gbg-Paris för 5xx kr enkel resa. Tar ca 25 timmar inkl ett byte i Berlin.
 
Det finns bussar också. Flixbuss kör gbg-Paris för 5xx kr enkel resa. Tar ca 25 timmar inkl ett byte i Berlin.
Eventuellt kan man köpa en busstol hos reseföretagen som anordnar bussresor till Europa typ Ölvemarks.
 
Generellt uppskattar jag själva resan. Att "sitta fast" på en buss, ett tåg, långflygningar och veta att nu ska jag bara vara här är för mig oerhört avslappnande. Så mina skidresor till alperna har jag mer än gärna gjort med buss. Och jag åkte tåg Vancouver-San Fransisco, fantastiskt! MEN mitt bekymmer kommer vid byten, när jag måste koppla på hjärnan och då kanske i en stressig, ny situation.
Summa, jag vill antingen få resan med ev byten gjord snabbt så jag sen kan vila=flyg alt långresa där jag kan kliva på färdmedel, koppla bort hjärnan och börja vila direkt. Kruxet när jag kollat tåg i Europa är att det är för många byten. Har tex kollat Gbg-Paris. Tar ett dygn och hade typ fem byten. Dygnet gör mig inget men bytena... :crazy:

Och missar man 1 byte är hela den resan körd och du sitter fast tills nästa tåg går och då är det inte säkert att tåg nr 3 och 4 och 5 passar. Jag tog faktiskt tåget till Sverige en gång tur och retur. Aldrig mer. Tog mig evigheter och just ett missat byte pga sent tåg gjorde jag satt fast i Köpenhamn utan att komma vidare, var alltså hemma ett helt dygn senare än planerat och fick lov krångla med både jobb, djurvakter och annat. Nu kan även flyg bli iställda, drabbade mig förra helgen men då blev jag inbokat på ett några timmar senare. Det går ju oftare fler flyg per dygn än tåg till en destination.
 
Jag kollade också lite hastigt tåg just Gbg-Paris. Inte nog med att det är många byten, de sker dessutom vid extremt obekväma tider på dygnet. För sådär 20 år sedan åkte min då lilla unge och jag tåg just den sträckan. Nu minns jag inte detaljerna, men jag vet att jag aldrig hade bokat en sådan tågresa med byten tex kl 03.30 i München åt mig och en fyraåring. Vi måste ha åkt utan byten Köpenhamn-Paris.
Jag kollade Kph-Paris också. Sen kollade jag Kiel-Paris efter tips om att det pågår större spårarbeten i Danmark. Blev inte mycket roligare.

Hade vänner som åkte tåg Sthlm-Amsterdam förra sommaren pga flygrädsla. Hemresan slutade ändå med flyg Malmö-Sthlm pga förseningar, missade byten osv. Tror de redan där var ett dygn sena.

@niphredil Minns inte men kollade lite olika sidor. Både dit man blir länkad från SJs sida, dbs och någon liknande flygresor.se.
 
@Kirre Tack! Vore så smidigt om man kunde kolla typ skyscanner men för flyg. Orkar inte hålla på med massa olika hemsidor.
 
Och missar man 1 byte är hela den resan körd och du sitter fast tills nästa tåg går och då är det inte säkert att tåg nr 3 och 4 och 5 passar. Jag tog faktiskt tåget till Sverige en gång tur och retur. Aldrig mer. Tog mig evigheter och just ett missat byte pga sent tåg gjorde jag satt fast i Köpenhamn utan att komma vidare, var alltså hemma ett helt dygn senare än planerat och fick lov krångla med både jobb, djurvakter och annat. Nu kan även flyg bli iställda, drabbade mig förra helgen men då blev jag inbokat på ett några timmar senare. Det går ju oftare fler flyg per dygn än tåg till en destination.
Precis. Tog inte ens upp den detaljen. Och med tåg sitter man med ditt bagage. Blir flyg inställda, sena osv har man ju iaf bara sig själv att släpa runt på.

Men jag vill flyga mindre.
 
Har man en vecka på sig så kan man ta sig först till Köpenhamn och spenderar 1 dag där. Beroende på var man är så tar det olika lång tid, såklart.
Vidare till Berlin som tar c:a 8h. Hänga 1,5 dag, Berlin är också en väldigt trevlig storstad. Från Berlin till Paris tar det därefter också 8h.
Jag som bor nära Köpenhamn och är där ett par dagar var år hade tagit tåget direkt till Berlin istället. Då tar det 3- 4 dagar att ta sig till Paris och man har trevligt hela vägen. Lite tid att slå ihjäl på tåget såklart.
Ett par dagar i Paris och så tar man samma tur hemma igen. Det hade jag gjort om jag bestämt mig för att inte flyga!
Har funderat på den turen, för att sedan ta tunneln över till England och hälsa på släkten. Men det blir ju helt klart ett större projekt, än att sätta sig på flyget för att vara någonstans ett par timmar senare.

Har bilat till Kroatien (nu bor jag ju söderut). Stannat till i Berlin över en natten, för att vara i Kroatien sent dagen därpå. Kroatien är trevligt och varmt. :)
 
Har man en vecka på sig så kan man ta sig först till Köpenhamn och spenderar 1 dag där. Beroende på var man är så tar det olika lång tid, såklart.
Vidare till Berlin som tar c:a 8h. Hänga 1,5 dag, Berlin är också en väldigt trevlig storstad. Från Berlin till Paris tar det därefter också 8h.
Jag tycker det låter som en lite hektisk vecka, för min smak i alla fall. 1.5 dagar i Berlin är ju ingenting! Skulle jag ta tåget dit (från Sthlm) skulle jag vilja vara borta i alla fall en och en halv vecka inkl dit- och hemresa.
 
På grund av åksjuka är buss inte ett alternativ för mig. Det går inte. Jag hinner bli åksjuk på bussar i lokaltrafiken inom staden. Synd, för det kan ju vara svinbilligt att åka buss.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp