Sv: Är jag feg eller klok?
Vet du? Jag är världens mesigaste ryttare
! Men just därför har jag tagit vara på en massa bra knep och idéer för att minimera risken för bus.
¤I början av förra vintern när jag var nybliven hästägare märkte jag att min häst blev piggare när det blev kallt och bockade och så vidare. Men sedan upptäckte jag att även om de blir piggare av kylan så är det väldigt jobbigt för dem att galloppera i snö. Så
hitta ett ställe med djup snö och börja med att trava där, hästarna blir snabbt trötta av att pulsa. När du känner att hästen är lite trött kanske du vågar galloppera. ( Faktum är att när jag insåg det har blev jag i slutet av vintern orolig för hur han skulle bete sig när snön var borta, fast jag tidigare varit orolig för motsatsen!)
¤Om din häst funkar att rida först med så gör det. Sedan jag åkte av första gången på min häst rider jag alltid först, åtminstone när vi gallopperar.
Om man ligger bakom en annan häst behöver inte hästen koncentrera sig på att hålla utkik och hålla koll på omgivningen utan kan pyssla med annat(t.ex. bocka).
¤Se till att inte göra samma sak så ofta. Fatta inte gallopp på samma ställe.
Ansträng dig för att förnya dig, om ni rider en slinga kan ni variera vilket håll ni rider ( det blir en helt ny väg för hästarna). Hästen ska aldirg kunna veta vad som ska hända härnast, då finns risken att den går och laddar tills ni kommer till "galloppstället".
¤Känn av hästen. Om din häst känns extra pigg och du känner att den kommer att bralla fast du tänker hitta ett nytt ställe att galloppera på, så galloppa inte. Jag gallopperar inte varje gång jag rider ut. Om hästen känns lugn och sansad kan du säkert fatta gallopp på "galloppstället".
Man måste helt enkelt anpassa sig efter hur hästen verkar just den dagen.
¤Se till att hästen jobbar och koncentrar sig. Om du har hästen på tygeln och tränar
skänkelvikningar, öppnor, slutor, ställningar, böjningar, tempoväxlingar och serpentiner är "bustermometern" hos hästen lägre.
¤Låt hästen veta att du inte vill att den bockar. Den kanske inte ens vet det.
När den bockar morra åt den och skrik nej och fy med mörk röst. Den kommer ju inte sluta därför men min häst har i alla fall lärt sig att jag inte gillar det och då har han väl i alla fall en lite mindre benägenhet att bocka. Man kan ju i alla fall inte begära att den ska sluta med något om den inte ens vet att den gör fel.
Vilket utlägg!
Skriv gärna och berätta hur det har gått.