Är jag feg eller klok?

Sv: Är jag feg eller klok?

om din kompis häst är snällare i snön så kanske ni kan byta när ni rider ut? om hon är säkrare osv? sen kan man såklart inte rida på i fullt ös när det är halt o gropigt (eller, jag skulle aldrig göra det iaf) men om du är rädd att din häst sticker o busar med dig så låt kompisen ta den ibland då kanske? usch konstigt inlägg...är lite trött...men du kanske fattar poängen?
 
Sv: Är jag feg eller klok?

Min häst är också helt vilt på vintern, speciellt när man ska galoppera då kan han börja bocka och studsa runt. Jag tar det lite lungnare bara, typ rida mest skritt och trav, pulsa mycket i snön ( om det finns) galoppera bara på uppförsbackar, blir lättare då att få stopp på honom då.

Sedan kan jag även rida på ett lite starpare bett ibland för att inte hamna i ett dragkamp, typ Pelham med två tyglar, då kan jag väljer stången när jag behöver den.

Märker jag att hann är väldigt pigg redan när jag hämtar honom ifrån hagen, då tömkör jag honom eller går med honom en lång lång promenad!

Jag har fått mycket bra ledarskap över min häst nu de sista veckorna, har tränat och tränat, men glädjeskutt och bus p.g.a glädje är ju svårt att hålla kontrollerat!
Jag har tyvärr lätt att trilla av:crazy: .
Så jag tycker inte att du är feg!!! Din hälsa är ju viktig! Så vågar du inte rida, hitta på annat, det finns mycket som man kan träna och göra med sin häst utan att man sitter på!!!!;)
 
Sv: Är jag feg eller klok?

Vet du? Jag är världens mesigaste ryttare:o ! Men just därför har jag tagit vara på en massa bra knep och idéer för att minimera risken för bus.

¤I början av förra vintern när jag var nybliven hästägare märkte jag att min häst blev piggare när det blev kallt och bockade och så vidare. Men sedan upptäckte jag att även om de blir piggare av kylan så är det väldigt jobbigt för dem att galloppera i snö. Så hitta ett ställe med djup snö och börja med att trava där, hästarna blir snabbt trötta av att pulsa. När du känner att hästen är lite trött kanske du vågar galloppera. ( Faktum är att när jag insåg det har blev jag i slutet av vintern orolig för hur han skulle bete sig när snön var borta, fast jag tidigare varit orolig för motsatsen!)

¤Om din häst funkar att rida först med så gör det. Sedan jag åkte av första gången på min häst rider jag alltid först, åtminstone när vi gallopperar. Om man ligger bakom en annan häst behöver inte hästen koncentrera sig på att hålla utkik och hålla koll på omgivningen utan kan pyssla med annat(t.ex. bocka).

¤Se till att inte göra samma sak så ofta. Fatta inte gallopp på samma ställe. Ansträng dig för att förnya dig, om ni rider en slinga kan ni variera vilket håll ni rider ( det blir en helt ny väg för hästarna). Hästen ska aldirg kunna veta vad som ska hända härnast, då finns risken att den går och laddar tills ni kommer till "galloppstället".

¤Känn av hästen. Om din häst känns extra pigg och du känner att den kommer att bralla fast du tänker hitta ett nytt ställe att galloppera på, så galloppa inte. Jag gallopperar inte varje gång jag rider ut. Om hästen känns lugn och sansad kan du säkert fatta gallopp på "galloppstället". Man måste helt enkelt anpassa sig efter hur hästen verkar just den dagen.

¤Se till att hästen jobbar och koncentrar sig. Om du har hästen på tygeln och tränar skänkelvikningar, öppnor, slutor, ställningar, böjningar, tempoväxlingar och serpentiner är "bustermometern" hos hästen lägre.

¤Låt hästen veta att du inte vill att den bockar. Den kanske inte ens vet det. När den bockar morra åt den och skrik nej och fy med mörk röst. Den kommer ju inte sluta därför men min häst har i alla fall lärt sig att jag inte gillar det och då har han väl i alla fall en lite mindre benägenhet att bocka. Man kan ju i alla fall inte begära att den ska sluta med något om den inte ens vet att den gör fel.

Vilket utlägg!

Skriv gärna och berätta hur det har gått.:bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Är jag feg eller klok?

Jag skulle inte rida om det var sådant underlag på vägarna. Hellre promenera lite då. Hur ser hans hage ut? Går han bara med en kompis där? Kanske kan du rida runt där eller löslongera honom så han gör av med lite energi, om det finns snö där alltså.
 
Sv: Är jag feg eller klok?

Jag vet inte var du bor, men här omkring har vi alltid 4 brodd på varje hov hela vintern... då behöver man inte vara rädd att gå omkull. Har du tillgång till djupsnö - rid i den. Det är jobbigare för hästen att busa, det ger utmärkt träning för hästen och skulle du åka av så landar du mjukt!
Hur som helst, ta det säkra före det osäkra. Känner du dig rädd så märker ju hästen det och busar säkert ännu mer. Bättre då att hålla sig på en plats där man känner sig trygg. Det måste din ridkompis respektera, tycker jag!
 
Sv: Är jag feg eller klok?

is brodd, menar du inte snöbrodd, isbrodd e juh typ ca 2 cm..:eek:

Hmmmm. När jag handlar brodd säger jag isbrodd och får då välja mellan 8 mm eller 11 mm. Det finns säkert högre isbroddar än så men gräsbrodd är ju typ 14-15 mm och högre än så är väl ganska extremt? Iallafall inget för mig som mest knatar runt i skog och mark och tar ett och annat pass på ridbanan.

//
 
Sv: Är jag feg eller klok?

Om du tycker det är läskigt att rida ut, kan du inte be någon annan att rida ut på hästen lite då och då?
Om du låter den gå i paddocken för länge så blir det nog bara värre, tyvärr...
När du väl rider ut kommer förmodligen hästen vara ett redigt ånglok..
Iallafall har det alltid blivit så på de hästar jag har ridit.

Sen kan du ju alltid börja med att bara ta det lugnt när du är ute och rider, dvs kanske ta en skritt tur eller liknande det är ju iaf bättre än ingenting, och sen öka vartefter du får koll p åhästen och känner dig säkrare (om nu hästen lugnar sig av det, det är ju inte säkert.. :p )

Min häst är också helt vild på vintern så jag undviker helst att galoppera ute eftersom hon slänger av mig då. Jag kan ibland galoppera kortare stunder så hon får springa lite iaf, men helst undviker jag det.. :p
Skritta ut är inga problem så länge det inte är massa trafik där vi rider (det låter ju läskigt när bilarna kör i snön :smirk: ), så jag har speciella skrittvägar, då vet hon att jag bara skrittar där, och möjligtvis småtravar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp